Treeni-osion yleiset kysymykset

Kertaas vähä, en kerkee etsiä. Kuinka tiukkoja ne jalkasarjat on? Paljonko työsarjoja, liikkeitä? Voimataso?
Tiukkuus tiukimmillaan sellainen että aikalailla kaikki toistot otan mitkä ilman tekniikan kusemista tulee. Pääliikkeessä (joka vaihtelee) yksi tiukka huippusarja tai ylirauta sekä pienemmällä painolla pari sarjaa, ei välttämättä yhtä tiukkoja. Päälle yksi etureisipainotteinen ja yksi takareisipainotteinen liike, niissä kolme tiukahkoa sarjaa RPE 8-9.5. Eli yleensä 9 sarjaa yhteensä.
Voimatasot luokkaa 1RM = 2x kehonpaino, joissakin liikevariaatioissa vähän vähemmän, joissakin enemmän.
Tänään kävin viikon toisena "jalkatreeninä" tekemässä tuettua pistoolikyykkyä pari sarjaa, keskivartaloa ja pohkeita. Tästä melko varmasti palautuu seuraavaan jumppaan, mutta kehittikö yhtään, tuskin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän toi semmonen sarjatiukkuus- ja rytmitysjuttu on. Jätä liiat avut pois ja tee ristiin: kyykkypäivänä vedon apu (julle, pukkiveto jne) tai reisikoukistus bodynä. Vetopäivänä etari tms kyykyn apu. Eli kun voimaa peräänkuulutit, ei tekis pahaa keskittyä hetkeksi yhteen pääliikkeeseen.

Kaikissa RIR2 korkeintaan, mieluummin iisimpää. Kaks työsarjaa vain. Eihän se viikko oo mitään muuta ku byrokratiaa, mutta ihan kierron pituudesta huolimatta. Nää on joskus tosi pienestä kiinni ja mulla on aika monenlaisia rytmityksiä valmennettaville. Jos kauheesti stressaa, hyppää hetkeks mukaan ja laitetaan toi puoli kuntoon.
 
Toinen treenikysymys mitä oon miettinyt aina kun kyynärpäät tai ranteet kipuilee on että minkä verran liike/lihasryhmäkohtainen frekvenssi vaikuttaa nivelten hyvinvointiin ja palautumiseen? Palautuuko paremmin jos punnertelut tiivistää omaksi treenikseen ja vetelyt omikseen, vai onko pienempi kerta-annos nimenomaan terveellisempi, vastakkaiset lihakset samassa treenissä sitten useampaan treenikertaan jaettuna.
Onko tästä kukaan tehnyt tutkimusta?
 
Toinen treenikysymys mitä oon miettinyt aina kun kyynärpäät tai ranteet kipuilee on että minkä verran liike/lihasryhmäkohtainen frekvenssi vaikuttaa nivelten hyvinvointiin ja palautumiseen? Palautuuko paremmin jos punnertelut tiivistää omaksi treenikseen ja vetelyt omikseen, vai onko pienempi kerta-annos nimenomaan terveellisempi, vastakkaiset lihakset samassa treenissä sitten useampaan treenikertaan jaettuna.
Onko tästä kukaan tehnyt tutkimusta?
Tätä samaa olen myös pohtinut erityisesti olkapääkipujen suhteen. Omalla kohdalla tuntuisi, että paremmin pysyy olkapäät kunnossa kun jakaa työntävät ja vetävät erikseen kokonaisvoluumin pysyessä samana. Sikäli harmillista, että voima tuntuisi tarttuvan ainakin itsella hieman paremmin tiheämmällä frekvenssillä ja pienellä kerta-annoksella.
 
Tätä samaa olen myös pohtinut erityisesti olkapääkipujen suhteen. Omalla kohdalla tuntuisi, että paremmin pysyy olkapäät kunnossa kun jakaa työntävät ja vetävät erikseen kokonaisvoluumin pysyessä samana. Sikäli harmillista, että voima tuntuisi tarttuvan ainakin itsella hieman paremmin tiheämmällä frekvenssillä ja pienellä kerta-annoksella.
Itse olen yrittänyt loogisesti päätellä kumpi olisi parempi, mutta kummankin tavan puolesta löytyy aina argumentit ja vasta-argumentit. Tietty on eniten kokonaiskuormituksesta, liikevalinnoista jne kiinni. Harvemmassa frekvenssissä kuitenkin ainakin teoriassa ehtii tulehdukset parantua treenien välissä paremmin, tosin kertaärsytys on hieman kovempi. Hommaa mutkistaa vielä kun olkanivelet ja kyynärpäät tekee töitä vähän joka treenissä.
 
Toinen treenikysymys mitä oon miettinyt aina kun kyynärpäät tai ranteet kipuilee on että minkä verran liike/lihasryhmäkohtainen frekvenssi vaikuttaa nivelten hyvinvointiin ja palautumiseen? Palautuuko paremmin jos punnertelut tiivistää omaksi treenikseen ja vetelyt omikseen, vai onko pienempi kerta-annos nimenomaan terveellisempi, vastakkaiset lihakset samassa treenissä sitten useampaan treenikertaan jaettuna.
Onko tästä kukaan tehnyt tutkimusta?
Taita olla tärkeämpää ettei tee liikkeitä jotka kipeyttävät pahiten ongelma kohdat. Aina löytyy korvaava liike. Etukäteisväsytyksellä voi myös helpottaa asiaa. Esim jos olkapäät ei kestä kovia punnerruksia ottaa viparit ensin. Ei tarvitse niin paljon enää rautaa punnerruksiin. Kyynärpää kivuissa olen pumpannut ojentajat ensin taljassa. Vasta sitten heviliikkeet. Ranskalainen kokonaan pois jos kyynärpäät oireilee. Harvemmin rasitus vammat parantuvat ilman riittävää kevennystä tai lepoa. Oma kyynärpää parani vasta kun jätin punnerrus liikkeet kokonaan pois pariksi kuukaudeksi. Ei ollut merkitystä tekeekö millä jaolla. Joka treeni kipeytti ne uudelleen.
 
Taita olla tärkeämpää ettei tee liikkeitä jotka kipeyttävät pahiten ongelma kohdat. Aina löytyy korvaava liike. Etukäteisväsytyksellä voi myös helpottaa asiaa. Esim jos olkapäät ei kestä kovia punnerruksia ottaa viparit ensin. Ei tarvitse niin paljon enää rautaa punnerruksiin. Kyynärpää kivuissa olen pumpannut ojentajat ensin taljassa. Vasta sitten heviliikkeet. Ranskalainen kokonaan pois jos kyynärpäät oireilee. Harvemmin rasitus vammat parantuvat ilman riittävää kevennystä tai lepoa. Oma kyynärpää parani vasta kun jätin punnerrus liikkeet kokonaan pois pariksi kuukaudeksi. Ei ollut merkitystä tekeekö millä jaolla. Joka treeni kipeytti ne uudelleen.
Joo, ei mulla nyt ole mitään pahempia tällä hetkellä ja totta puhut että täyslepo on noissa tilanteissa monesti paikallaan. Innokkailla treenaajilla vaan tota ylirasitusta tuppaa väistämättä tulemaan ja mietin ohjelman optimoinnin kautta miten sitä hyvää treeniputkea saisi pitkitettyä. Saman voluumin / liikkeet saa kuitenkin jaettua niin monella tapaa eri päiville.
 
Puutuuko sormet ja mitkä? Aikalailla erilaisia juttuja siellä voi olla pielessä, joten en lähde samantien ohjaileen. Ei oo jaoilla niinkää tekemistä noissa. Enempi liikevalintoja ja monesti tietynlainen yksipuolisuus voi aiheuttaa hermopinteitä jne. Niihin voi koitella liu´utella hermoja hieman. Netistä median, ulnar ja radial nerve slides hakuun. Rannekanavakin voi tiukentua ja voi olla puukkojuttukin pahimmassa tapauksessa.
 
Nyt kun näitä flunssoja tulee ja menee ja ennen kaikkea ovat sitkeitä niin milloin uskaltaa treenata? Sääntönä ollut että jos kurkku ei ole kipeä eikä ole kuumetta niin voi treenata. En tietenkään lähde treenaamaan jos voimaton olo.
 
Saman verran kuumeettomia päiviä pitäs olla, ennenku treenailee. Kuumeetonki flunssa ja korona varsinki voi aiheuttaa ilkeitä jälkitauteja, joten kauheesti ei kannata ahnehtia. Monesti onnistuu, jos treenejä selkeesti lyhentää edes. Jos jaksaminen on ns. normaalia, treenitkin sen mukaan voi tehdä.
 
Pari kuukautta tullut priorisoitua jalkoja. Sen myötä eräs merkittävä ongelma taas nostanut päätään; eri pituiset jalat.

Muistaakseni selän vai lantion rakenteesta johtuen vasen jalka jopa 1,5cm lyhyempi kuin oikea. Ainakin hack-kyykky, heilurikyykky, prässit ja pohjeliikkeet ongelmallisia, tuntuu että kaikki treenit menee oikealle puolelle. Perinteisen kyykyn saan jostain kumman syystä ainakin suurimmaksi osaksi käymään kokonaisvaltaisesti molempiin jalkoihin. Tälläkin hetkellä eilisestä jalkatreenistä domsseilla vain oikea puolisko.

Asentoa olen yrittänyt vaihdella ja jalkojen asentoa sekä sijaintia muuttaa mutta ei tunnu auttavan, tai vastaavasti tulee mentyä sellaiselle mutkalle että liikkeen suorittaminen fiksusti kärsii. Täytyykö tässä alkaa tekemään jalkatreenejä jalka kerrallaan? Toimisikohan vasemmassa treenikengässä reilu pohjallinen mikä tasaisi tuota eroa?
 
Onko se pituusero reisiluussa vai sääriluussa? Yhden jalan versiot on kyllä vallan hyvää kamaa nekin.
 
Pari kuukautta tullut priorisoitua jalkoja. Sen myötä eräs merkittävä ongelma taas nostanut päätään; eri pituiset jalat.

Muistaakseni selän vai lantion rakenteesta johtuen vasen jalka jopa 1,5cm lyhyempi kuin oikea. Ainakin hack-kyykky, heilurikyykky, prässit ja pohjeliikkeet ongelmallisia, tuntuu että kaikki treenit menee oikealle puolelle. Perinteisen kyykyn saan jostain kumman syystä ainakin suurimmaksi osaksi käymään kokonaisvaltaisesti molempiin jalkoihin. Tälläkin hetkellä eilisestä jalkatreenistä domsseilla vain oikea puolisko.

Asentoa olen yrittänyt vaihdella ja jalkojen asentoa sekä sijaintia muuttaa mutta ei tunnu auttavan, tai vastaavasti tulee mentyä sellaiselle mutkalle että liikkeen suorittaminen fiksusti kärsii. Täytyykö tässä alkaa tekemään jalkatreenejä jalka kerrallaan? Toimisikohan vasemmassa treenikengässä reilu pohjallinen mikä tasaisi tuota eroa?
Mul on 2-2,5cm eroa ja käytän pohjallista lyhyemmässä jalassa. Silti lyhyempi jalka dominoi, koska se joutuu esim kävellessäkin tekee enemmän töitä ja on vahvempi.
Niinku jto sanoi, niin yhden jalan liikkeet on hyviä. Itellä auttaa seki, että esim jalkaprässissä keskityn enemmän pitempään eli heikompaan jalkaan ja saatan yritän tehä sillä enemmän töitä ja antaa sen vahvemman jalan lähinnä avustaa.
 
Olis tavotteena käydä Hämeenlinnassa siellä Jouko Aholan salilla(Like). Mitä pitää tehä, jos haluun kokeilla kaiken mahollisen voimamies, toiminnallisista yms. jutuista mitä tuolla on? Riittääkö 20e ''Kertakäynti - voimamieslajiharjoittelu'', vai onko tuolla jtn byrokratia paskaa, ettei porukka pääse liiskaamaan itteään renkaiden yms. alle 😅? Saako siis kaikkia salin välineitä käyttää, vai tarviiko tyyliin jonkun kurssin tjs? Nettisivuja lukemalla en saanu vielä vastausta.
 
Olis tavotteena käydä Hämeenlinnassa siellä Jouko Aholan salilla(Like). Mitä pitää tehä, jos haluun kokeilla kaiken mahollisen voimamies, toiminnallisista yms. jutuista mitä tuolla on? Riittääkö 20e ''Kertakäynti - voimamieslajiharjoittelu'', vai onko tuolla jtn byrokratia paskaa, ettei porukka pääse liiskaamaan itteään renkaiden yms. alle 😅? Saako siis kaikkia salin välineitä käyttää, vai tarviiko tyyliin jonkun kurssin tjs? Nettisivuja lukemalla en saanu vielä vastausta.
Soita ja kysy. Silleen mä oon matkustaessa kartoittanut sopivia saleja.
 
Olis tavotteena käydä Hämeenlinnassa siellä Jouko Aholan salilla(Like). Mitä pitää tehä, jos haluun kokeilla kaiken mahollisen voimamies, toiminnallisista yms. jutuista mitä tuolla on? Riittääkö 20e ''Kertakäynti - voimamieslajiharjoittelu'', vai onko tuolla jtn byrokratia paskaa, ettei porukka pääse liiskaamaan itteään renkaiden yms. alle 😅? Saako siis kaikkia salin välineitä käyttää, vai tarviiko tyyliin jonkun kurssin tjs? Nettisivuja lukemalla en saanu vielä vastausta.
Tämän mukaan ei tartte muuta kuin tulla treenaamaan kertamaksulla. Omalla vastuulla tietenkin. Noin se menee muissakin saleissa joissa on voimamies välineitä. Mä kyllä ottaisin Joukon yksityistunnin jos ei ole mahdottoman kallis. Olisi superia treenata legendan kanssa. https://likehml.fi/like-liikuntakeskus/
 
Tämän mukaan ei tartte muuta kuin tulla treenaamaan kertamaksulla. Omalla vastuulla tietenkin. Noin se menee muissakin saleissa joissa on voimamies välineitä. Mä kyllä ottaisin Joukon yksityistunnin jos ei ole mahdottoman kallis. Olisi superia treenata legendan kanssa. https://likehml.fi/like-liikuntakeskus/
Joo käväsin jo. Coolein sali missä oon ikinä käyny. Atlas kivet, säkit, renkaat, Conan, tukki yms. tuli tesmattua. Tosi kovaa treeniä, ja noita ku oikeesti treenais aktiivisesti, ni tulis kyllä ihan laittoman vahvaks. Renkaat meni aika iisisti(350kg isoin tuolla), mut säkin nostossa kyl näky heti et grippi on heikoin lenkki. Ja alko manlettina kaipaamaan et olis ees 10cm pidempi 😅 . Grippi niin paskana noitten säkkien kaa tapellessa, et ei pystyny köydestä enää edes roikkua lopulta. Et turhan failureen vedin ite, liian aikaseen. Täytyy alkaa satunnaisesti käymään tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Joo käväsin jo. Coolein sali missä oon ikinä käyny. Atlas kivet, säkit, renkaat, Conan, tukki yms. tuli tesmattua. Tosi kovaa treeniä, ja noita ku oikeesti treenais aktiivisesti, ni tulis kyllä ihan laittoman vahvaks. Renkaat meni aika iisisti(350kg isoin tuolla), mut säkin nostossa kyl näky heti et grippi on heikoin lenkki. Ja alko manlettina kaipaamaan et olis ees 10cm pidempi 😅 . Grippi niin paskana noitten säkkien kaa tapellessa, et ei pystyny köydestä enää edes roikkua lopulta. Et turhan failureen vedin ite, liian aikaseen. Täytyy alkaa satunnaisesti käymään tuolla.
Itsellä oli samat havainnot kun aloitin voimamieslajit. Grippi piiputti ekana ja forkut tuli kipeämmäksi kuin on koskaan tullut salilla. Aika hämmentävää kun pyöritin 2 kertaa 320kg rengasta, niin forkkujen koukistajat olivat kipeät seuraavana päivänä. Rannekääntöjä olin vemputtanut vuosikausia, mutta ei voi mitenkään verrata voimamies hommiin. Grippi kehittyy ihan eri levelille voimamies lajeilla. Huomaa arki elämässäkin. Näkyy myös salilla. Ei kiinnosta enää remmejä käyttää. Joku taljan kahva tuntuu naurettavan helpolta pitää kiinni.
 
No ei ne rannekäännöt varsinaista grippiä edes treenaa, vaikka laskis tangon sormenpäille asti aina. Lisäksi grippitreenejä miettiessä pitäs muistaa treenailla erikseen sekä sormien että ranteen koukistajat ja ojentajat.

Sormenpäillä jos on jossain liikkeessä/lajissa kovat paineet, kuten esim vahvamieslajien lastauksissa, kivissä jne, ne sormien koukistajat ei treenaudu käytännössä lainkaan rannekäännöillä.
 
No ei ne rannekäännöt varsinaista grippiä edes treenaa, vaikka laskis tangon sormenpäille asti aina. Lisäksi grippitreenejä miettiessä pitäs muistaa treenailla erikseen sekä sormien että ranteen koukistajat ja ojentajat.

Sormenpäillä jos on jossain liikkeessä/lajissa kovat paineet, kuten esim vahvamieslajien lastauksissa, kivissä jne, ne sormien koukistajat ei treenaudu käytännössä lainkaan rannekäännöillä.
Ihan puhut asiaa 👍 Moni luulee että rannekäännöillä saa näppivoimia. Enemmän niillä haetaan lihasmassaa.
 
Back
Ylös Bottom