Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kannoin penkin ja tangon sun muut tonne terassille männäpäivinä, ja olis kaunis ajatus tehdä ainakin yläkropan treenejä siinä lasten kiltisti leikkiessä (joo varmaan) mutta en nyt oikein keksi mitää hyvää ohjelmaa mitä vois toteuttaa. Pääsen siis n. Kerran viikossa salille perhekiireiden takia ja teen koko kropan sitten laitteilla ja raskailla kyykyillä läpi.
Pallotelkaa vähän ajatuksia. Joku painoprogressiosysteemi on ihan pakko olla, koska muuten menee ihan satujumppailuks.

Ajattelin tehdä siis vaan pari sarjaa bodauspenkkiä,
Pystäriä,
Kulmasoutu/leuat
Penkki vastaotteella
Hauis tangolla
Hauis myötäotteella

Niin varmasti treeni loppuu viimeistään pystärin kohdalla ekan kerran, ja sitten jatketaan huomenna siitä, ja tehdään loppuun, tai ens viikon sunnuntaina jos vaan elämä sallii. Parempia ideoita kellään?
Ehkä sekava posti, mutta katotaan nyt mitä tähän tulee 😄
 
Vetosukat? Mikkä olis hyvät ja halvat?
Nyt alkoi shortsikelit ja tarvis paksut sukat tms, ettei sääret olisi mustelmilla maven jäljiltä.
Mul on olemassa kyllä yhdet kompressiosukat, mutta sopiiko ne maveen..? Vaikuttaakohan jotenkin verenkiertoon tms.🤔
 
Miksi selkä (tarkemmin ottaen latsit tai lihakset latsien yläpuolella) kipeytyy (etu- ja sivu)olkapäitä treenatessa? Ikävää kun heti ensimmäisen raskaan punnerruksen jälkeen alkaa selkää särkemään eikä saa enää tehtyä sarjoja loppuun.

Toinen kysymys, kiinnitin tänään huomiota salilla siihen että kulmasoutua tangolla tehdään sekä selkä pyöreänä, että selkä ojennettuna. Kumpi näistä nyt on oikea tapa?
 
Infraspinatus varmaan? Osallistuu vipareihin ja lavan stabilointiin muutenkin. On yks kiertäjäkalvosinlihaksista.

Kulmasoudussa alaselkä ei sais pyöristyä, kuten ei käytännössä muissakaan liikkeissä.
 
Infraspinatus varmaan? Osallistuu vipareihin ja lavan stabilointiin muutenkin. On yks kiertäjäkalvosinlihaksista.

Kulmasoudussa alaselkä ei sais pyöristyä, kuten ei käytännössä muissakaan liikkeissä.
Vaikuttaisi siltä että voisi hyvinkin olla tuo infraspinatus, sijainti ainakin täsmää. Mitenhän tuolta säryltä välttyisi?
 
Tuli tossa uutta ohjelmaa suunnitellessa vähän typerä kysymys mieleen. Otetaan vaikka lihasryhmistä esille hauikset. Onko näillä kahdella treenimenetelmällä mitään eroja lihaskasvun kannalta:

Treeni 1: Ma: Hauistreeni kahdella eri liikkeellä(A+B) ke: Sama = Viikossa 4 hauistreeniä yhteensä
Treeni 2: Ma: Hauis(liike A) Ti: Hauis(liike B) To:Hauis(liike A) pe:hauis(liike B) = Viikossa 4 hauistreeniä yhteensä

Palautumisen kannalta Treeni 1 lienee järkevin?
 
@krakeni Se voi olla jumissa ja/tai heikko. Hierontaa, venyttelyä, treeniä. Netistä löytyy aika helpolla ohjetta.

@juhis^^ Miksi noin paljon habaa? Ykkönen noista ehkä antaa aikaa palautua enemmän. Mulla ei oo susta kummempaa tietoa kuitenkaan, joten yleiseksi menee. Usein tehden on kyllä saatu kovia tuloksia myös bodypuolella.

Teeppäs sillai, että 2kk kummallaki systeemillä.
 
Tällä hetkellä punttitreeniä tulee tehtyä 2-3 kertaa viikossa n. 15-20 työsarjaa per treeni. 30 min crosstraineria treenin lopussa. Tämän lisäksi 3-4 kamppailutreeniä. Tällä hetkellä miinuskaloreilla. Tiedän aika tarkkaan paljon punttitreeniä kroppa kestää. Matalalla volyymillä olen tehnyt 14 vuotta, koska ei ole seurannut kuin ongelmia jos olen volyymiä nostanut. Kysymys kuuluu paljon aerobinen treeni vaikuttaa kropan palautumiseen? Tiedän että on mahdollista treenata järjettömiä määriä mutta painan 106kg ja taustana vain kuntosalia. Tähän kysymykseen ei ole suoraa vastausta mutta aerobinen treeni on minulla uutta
 
Ei ole tarkkaa määrää. Jos puntti kehittyy ja aerobinenkin sujuu, homma on tasapainossa. Ellei ole, kaivataan muutoksia.
 
Tällä hetkellä punttitreeniä tulee tehtyä 2-3 kertaa viikossa n. 15-20 työsarjaa per treeni. 30 min crosstraineria treenin lopussa. Tämän lisäksi 3-4 kamppailutreeniä. Tällä hetkellä miinuskaloreilla. Tiedän aika tarkkaan paljon punttitreeniä kroppa kestää. Matalalla volyymillä olen tehnyt 14 vuotta, koska ei ole seurannut kuin ongelmia jos olen volyymiä nostanut. Kysymys kuuluu paljon aerobinen treeni vaikuttaa kropan palautumiseen? Tiedän että on mahdollista treenata järjettömiä määriä mutta painan 106kg ja taustana vain kuntosalia. Tähän kysymykseen ei ole suoraa vastausta mutta aerobinen treeni on minulla uutta
Itsellä on samankaltainen treeni jakauma. Punttia 2-4x vko ja nyrkkeilyä 2-3 x vko. Lisäksi spinningiä ja ryhmäliikuntaa 1-2 treeniä vko jotka ovat erittäin aerobisia. Mun mielestä aerobinen on ollut pelkästään eduksi kokonaiskuvan kannalta. Puntti treenit helpompia ja palautuminen sarjojen välillä nopeampaa kun hapenottokyky on kova. Tykkään monipuolisesta treenien sekoituksesta. Pelkällä puntilla kroppa menee helpommin tukkoon ja aerobinen kunto alkaa piiputtamaan. Olen myös kokenut että pieni aerobinen palauttaa kokonaisuutena paremmin kuin täysi lepo. Esim jalat palautuvat itsellä paremmin jos tekee kevyttä aerobista missä veri lähtee kiertämään.
 
Kysymys. Pienessä päässäni olen suunnitellut seuraavaa treenijakoa. Salitreeniä 3 x viikossa. Näyttää luonnollisesti mun silmiin oikein hyvältä, mutta tutkiessani eri bodaussivustoja, niin järjestäen nousee esille kolmen päivän ohjelmaksi push, pull, legs -jako. Eli yläkropan työntävät, yläkropan vetävät, jalat. Nyt siis pohdin, että kummalla jaolla aloitan tekemään. Itse suunnittelin ohjelman niin, että jokainen lihasryhmä saa 2 x viikossa osumaa:

1. Rinta + selkä (+ lisäliike olkapäille esim. viparit x 3 sarjaa)
2. Jalat
3. Olkapäät + kädet (ekana hauisliikkeenä leuat kapealla vastaotteella ja ekana ojentajaliikkeenä kapea penkki)

4. Futista (jalat saa tokan kerran osumaa)

Olen tuota "2 x viikossa joka lihasryhmä" -mantraa soveltanut jokaiseen treenijakoon menneinä vuosina oli kyseessä sitten 2- tai 4-jakoinen ohjelma. Mutta soppaa hämmentää nyt nuo jatkuvat nostot eri sivustoilla push, pull, legs -jaosta. Siinähän käytännössä tulee vain kerran viikkoon jokainen lihasryhmä. Kysymykseni siis kuuluu, että jos tämä suositus saada 2 x viikossa joka lihasryhmälle osumaa on vahvakin suositus lihaskasvun kannalta, niin miksi näillä sivustoilla suositellaan tätä push, pull, legs -jakoa, jossa jokainen lihasryhmä saa vain kerran viikossa osumaa?

Tuo kyllä kieltämättä kuulostaa oikein mukavalta jaolta. Tuntuu mielikuvissa oikein selkeältä ja hauskalta jaolta. Olen työntävät, vetävät -jaolla tehnyt useitakin vuosia 3-4 x viikossa, mutta niissä treenit alkavat aina jalkaliikkeillä. Tämä push, pull, legs kuulostaa kivalta, koska siinä voi heittää kaikki paukut ekassa treenissä olkapää, rinta, ojentaja akselille.. tokassa treenissä selkä, takaolkapäät, hauis ja vikassa jalat. Varmastikin tuossa ajatuksena on, että täytyy sitten myös treenata kovaa ja jättää hilavitkuttimet pois eli tehdä vain "isoja" liikkeitä. Viikon palautumisaika on sen verran pitkä.

Olen itse päälle 40v ja palautumiskyky ei varmastikaan ole sitä mitä se oli 10-20 vuotta sitten eli tavallaan push, pull, legs -jako voisi sopia minulle, koska palautumisaika on pitkä, mutta toisaalta jos treenit pitää olla suhteellisen kovia, niin se taas sotii tätä ohjelmaa vastaan, koska tuossa suunnittelemassani ohjelmassa tulee pari kertaa viikossa osumaa jokaiselle lihasryhmälle eli voi ottaa vähän kevyemmin; mikä taas vähentää tarvetta pidemmälle palautumiselle. Eli vähän kaksipiippuinen juttu.

Mitä ajatuksia herättää?
 
Kysymys. Pienessä päässäni olen suunnitellut seuraavaa treenijakoa. Salitreeniä 3 x viikossa. Näyttää luonnollisesti mun silmiin oikein hyvältä, mutta tutkiessani eri bodaussivustoja, niin järjestäen nousee esille kolmen päivän ohjelmaksi push, pull, legs -jako. Eli yläkropan työntävät, yläkropan vetävät, jalat. Nyt siis pohdin, että kummalla jaolla aloitan tekemään. Itse suunnittelin ohjelman niin, että jokainen lihasryhmä saa 2 x viikossa osumaa:

1. Rinta + selkä (+ lisäliike olkapäille esim. viparit x 3 sarjaa)
2. Jalat
3. Olkapäät + kädet (ekana hauisliikkeenä leuat kapealla vastaotteella ja ekana ojentajaliikkeenä kapea penkki)

4. Futista (jalat saa tokan kerran osumaa)

Olen tuota "2 x viikossa joka lihasryhmä" -mantraa soveltanut jokaiseen treenijakoon menneinä vuosina oli kyseessä sitten 2- tai 4-jakoinen ohjelma. Mutta soppaa hämmentää nyt nuo jatkuvat nostot eri sivustoilla push, pull, legs -jaosta. Siinähän käytännössä tulee vain kerran viikkoon jokainen lihasryhmä. Kysymykseni siis kuuluu, että jos tämä suositus saada 2 x viikossa joka lihasryhmälle osumaa on vahvakin suositus lihaskasvun kannalta, niin miksi näillä sivustoilla suositellaan tätä push, pull, legs -jakoa, jossa jokainen lihasryhmä saa vain kerran viikossa osumaa?

Tuo kyllä kieltämättä kuulostaa oikein mukavalta jaolta. Tuntuu mielikuvissa oikein selkeältä ja hauskalta jaolta. Olen työntävät, vetävät -jaolla tehnyt useitakin vuosia 3-4 x viikossa, mutta niissä treenit alkavat aina jalkaliikkeillä. Tämä push, pull, legs kuulostaa kivalta, koska siinä voi heittää kaikki paukut ekassa treenissä olkapää, rinta, ojentaja akselille.. tokassa treenissä selkä, takaolkapäät, hauis ja vikassa jalat. Varmastikin tuossa ajatuksena on, että täytyy sitten myös treenata kovaa ja jättää hilavitkuttimet pois eli tehdä vain "isoja" liikkeitä. Viikon palautumisaika on sen verran pitkä.

Olen itse päälle 40v ja palautumiskyky ei varmastikaan ole sitä mitä se oli 10-20 vuotta sitten eli tavallaan push, pull, legs -jako voisi sopia minulle, koska palautumisaika on pitkä, mutta toisaalta jos treenit pitää olla suhteellisen kovia, niin se taas sotii tätä ohjelmaa vastaan, koska tuossa suunnittelemassani ohjelmassa tulee pari kertaa viikossa osumaa jokaiselle lihasryhmälle eli voi ottaa vähän kevyemmin; mikä taas vähentää tarvetta pidemmälle palautumiselle. Eli vähän kaksipiippuinen juttu.

Mitä ajatuksia herättää?
Ei jako ole oleellinen pointti. Lihasryhmät voi jakaa omien mieltymysten mukaan. Esim jos haluaa kehittää jotain heikkoutta huomioi sen ohjelmassa. Vaikkapa jos olkapäät ovat heikot ottaa ne eri päivänä kuin rinnan. Jakoa voi myöskin vaihdella niin usein kuin haluaa. Itse olen treenannut yli 10 vuotta putkeen ilman että on paperille kirjattua jakoa. Kuuntelen kroppaa ja päätän monesti vasta salilla mitä treenaan. Suotta stressaat päätäsi jaolla 🙂
 
Oon tätä tainnut joskus aiemminkin kysyä, mutta on sen verran ärsyttävä "vaiva", että nostetaan uudestaan esiin.

Eli tuleeko muille rintaan, kaulaan ja silmien ympärille jalkatreenien jälkeen punaisia pieniä verenpurkaumia? Joskus niitä tulee häiritsevän paljon, eikä tosiaan näytä kovin kauniille. Tuleeko muille, onko vaarallista?
 
Pintaverisuonet falskaa läpi eli viskositeettijuttu. Ei pitäis olla vaarallista, vaikka voi olla ikävän näköistä. Prässissä varmaan yleisintä. Itellekin aikanaan tuli.
 
Kysytään täältä:

Joskus vuosia sitten tuli tehtyä yksijakoista:
Penkki
Kulmasoutu
Dippi
Leuat
Kyykky (joka toinen treeni mave)

Nämä siis 2x viikkoon sarjoilla 2x6 tai 2x8 (tämä vaihteli aina ajan saatossa)

Sain tällä aikoinaan hyvin lihaa ja voimaa, mutta nyt vuosien jälkeen taas olisin aloittamassa kuntoilun käytännössä nollista. Alkoi epäilyttää onko tämä teidän silmään ok vai siirtyykö golden sixiin? Tämä ohjelma täältä samaiselta foorumilta joskus bongattu, en nyt muista oliko juuri tällä variaatiolla.
 
Kysytään täältä:

Joskus vuosia sitten tuli tehtyä yksijakoista:
Penkki
Kulmasoutu
Dippi
Leuat
Kyykky (joka toinen treeni mave)

Nämä siis 2x viikkoon sarjoilla 2x6 tai 2x8 (tämä vaihteli aina ajan saatossa)

Sain tällä aikoinaan hyvin lihaa ja voimaa, mutta nyt vuosien jälkeen taas olisin aloittamassa kuntoilun käytännössä nollista. Alkoi epäilyttää onko tämä teidän silmään ok vai siirtyykö golden sixiin? Tämä ohjelma täältä samaiselta foorumilta joskus bongattu, en nyt muista oliko juuri tällä variaatiolla.
Molemmat toimii. Tuolla combolla pääset varmasti hyvin alkuun . Painoa vaan viikottain lisää ja sitten kun alkaa jossain vaiheessa takuttaa niin voi lisätä sarjamääriä . Leukoja vedellessä kannattaa välillä vaihdella oteleveyttä.
 
Vinkkejä millaisella treenijaolla lähteä toteuttamaan jalkapriorisaatiota? Kanan koivet kaipailee lisää massaa

Tällä hetkellä olen treenaillut push pull legs jaolla ja todennut sen mielekkääksi. Treenikertoja tulee 4-5 viikkoon. Saisiko tämän ppl ympärille jotenkin fiksusti lisättyä jalkojen treenaamista?

Monesta suunnasta olen kuullut että kannattaisi jakaa etureidet ja takareidet erikseen, ja tämä kuulostaa hyvinkin mielenkiintoiselta ratkaisulta. Ensimmäisenä kävi mielessä ns. kropan etupuoli ja takapuoli jako mutta siinä alkaisi olemaan vähän liikaa tekemistä per treeni ja viikkotasolla jos tavoitteena kuitenkin päästä se 4-5 krt viikossa jumppailemaan.
 
Jako ei niinkään merkkaa, vaan se, mitä sä liikuttelet. Mikä on tulostaso nyt ja miten se on kehittynyt viimeisen 3kk aikana?
 
Back
Ylös Bottom