Treeni-osion yleiset kysymykset

tapauskohtaisuus tulee siitä, että jokainen on yksilö. kaikki treenien suunnittelu ja toteutus lähtee siitä ajatuksesta. en ala tässä nyt yksilöimään muuttujia, koska ne ei avaa asiaa enempää. treenitausta, palautumiskyky, tavoitteet jne jne vaikuttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka minun kannattaisi yhdistää salitreenit PK-lenkkeilyn kanssa, kun aktiivista 4-5x viikossa tapahtuvaa bodausharjoittelua on takana lähes 10 vuotta? Olen vannoutunut punttijulli ja tuntuu haastavalta keksiä fiksua treenisysteemiä, joka mahdollistaisi lenkkeilyn pari-kolme kertaa viikossa punttien kolistelun ohelle :) PK-lenkeillä tarkoitan 10-15 km pituisia juoksuharjoituksia Suomen kauniissa luonnossa vauhdilla 10 km/h.

Kiitos!

Pistetääs tänne jos joku tietää/huomaa suoraan vastata tai muistelee että asiasta on jossain toisessa ketjussa juttua niin voi vinkata.

Eli ongelma on salitreenissä kipeytyvät kämmenet. Vuosia salilla ravanneena on tullut testattua joskus myös treeniä hanskoilla mutta vihasin sitä tuntumattomuutta ja hylkäsin ajatuksen hyvin nopeasti. Päinvastoin nautin kun saan helvetin karkean (lue uuden) tangon käteen ja vähän jauhemankkua vielä ja rutistamaan. Ongelma on nyt että kun ohjelmaan kuuluu mm. satunnaisesti farmikävelyä ja vakiona mavea yms niin kämmenet ei ehdi palautua kunnolla päivässä. Haaveilen että kesälomalla voisi vetää 2 treeniä päivässä mutta alkaa vähän mielikuvitus loppumaan että miten tassut sen kestää.

Eli onko jotain rasvoja/voiteita joita voisitte suositella käsille kunnon treenin jälkeen? Auttaisikohan joku sellainen yhtään vai vetääkö se kämmenen ihon vielä pehmeämmäksi niin raastinraudat salilla kiittää entistä enemmän?

kiipeilijänä nahkojen kestäminen on aika kriittistä. veressä kun on aika huono kitka.

hio hiekkapaperilla aina kaikki kovettumat veks. mitään vekkejä ei sais päästä syntymään alunperinkää. toisin kuin mm. tietyn kuntopiirilajin piirissä usein näkee kuvia kämmenistä täynnä verisiä fläppereitä, kyse ei ole badass- tms rankkuudesta, vaan pelkästään tyhmyydestä. ellet pysty vekkien takia treenaamaan, pitää jotakin muuttaa, että homma pelaa.

liikaa ei kannata rasvata. ohuelti ja useemmin, jos ihan pakko. iholaatukin näissä vaikuttaa toki paljon. helosan ja cavilon on aika hyviä eivätkä pehmennä ihoa liikaa. bepanthen tms haavarasva vain, jos avohaava.

haava paranee parhaiten ja nopeiten laastarin alla. ite käytän leukoplastin teippiä suoraan haavalla. teippi ja pikaliima mieluiten semmosen paikan päälle ennakkoon, mikä meinaa treenissä aueta. sisutella ei kämmenet veressä siis kannata, ku se vekki vaan haittaa sit treenejä.

hanskat tai teippaukset kyllä kantolajien treeneissä on ok, ellei muu auta. jos on huonompi kitka se on vaan parempaa treeniä sit.

Jotain tollasta ehkä?

glove-2.png

Atlas Gloves (1 Pair) - SHAWSTRENGTH

Jooh meillä sattui töissä olemaan juuri tuollaisia hanskoja niin otin nyt ainakin farmikävelyihin testiin aluksi.
Farmarikävelyssä ja muissa vahvinlajeissa ei toimi mikään hanska. Siis jos on tarkoitus kehittyä lajissa ja saada suorituksiin maximaalinen pito. Mutta jos vain harrastelee eikä kiloilla väliä, saa toki hanskat ottaaa.

treenimielessä ei tekis huonoo käyttää grippiä heikentäviä juttuja, kuten jotain hanskoja, missä ei ole grippipintaa, ei mankkaa, ei pihkaa palleroissa jne. sitten kuitenki ite nahkojakin pitää treenailla, mutta vekkejä ei saa päästää syntyyn. ne ei treenaa mitään. monet lajit kuitenki on kiinni niin paljon muustakin ku gripistä, että mieluiten se treenataan erikseen sitten, jos siinä on ongelmia. sama yleensäkin voimailuissa. mikään liike ei sais jäädä nakeista kii. ellei veto pysy, remmit käyttöön ja kohdennettua grippitreeniä kehiin, ettei vedon ittensä tarvi kärsiä.

Farmarikävelyssä ja muissa vahvinlajeissa ei toimi mikään hanska. Siis jos on tarkoitus kehittyä lajissa ja saada suorituksiin maximaalinen pito. Mutta jos vain harrastelee eikä kiloilla väliä, saa toki hanskat ottaaa.

Tässähän ei tainnut varsinaisesti olla pidon kanssa mitään tekemistä, vaan kyseessä oli treeneistä kipeytyvä iho.

noinpa. kyllä se nahka paksunee ja alkaa kestään, mutta se pitää opettaa hyvin. ei saa kuivua liikaa eli pitää pysyä elastisena. sopivasti rasitusta, mutta tarpeeksi lepookin. ja vekkejä ei mieluiten saa tulla. parhaimmillaan nahat kestää huomattavan paljon, joten hommiin vaan.

Tässähän ei tainnut varsinaisesti olla pidon kanssa mitään tekemistä, vaan kyseessä oli treeneistä kipeytyvä iho.
Onhan sillä hyvinkin paljon tekemistä, kun kysyjä kertoi kantavansa farmarisalkkuja ja mietti olisiko hanskat hyvät. Jos salkut ovat kiinteäpainoiset, voi käydä niin ettei niitä voi edes kantaa hanskoilla kun pito ei riitä.

Minulla muutama kysymys leuanvetoon ja muuhun lihaskuntoiluun liittyen...en viitsi aloittaa uutta threadia joten jos edes johonkin näistä osaisi vastata niin kiitos:

-Tavoitteena olisi leuanvetoon pystyminen (ei vaan yksi tai kaksi vaan että pystyisi tekemään niitä sarjoissa), en siis nyt saa yhtäkään leukaa. Olen siis nainen jos sillä on merkitystä. Kuntoilutausta aerobista, bodypumppia ja salia aiemmin ennen liikuntataukoa, leukoja en kyllä silloinkaan montaa vedellyt, ehkä 1-2 joskus kun kokeilin. Liikunnasta taukoa vuonna 2018-2019 noin 6-8 kk, nyt keväällä alkanut hieman taas saleilla ja aerobista liikuntaa kuten lenkkeilyä ja soutua. Mutta siis leuanveto: olen käsittänyt että ylätalja on tuohon paras (saliltani ei löydy avustettua leuanvetolaitetta), olen tehnyt ylätaljalla 3x12 20kg ja välillä 4x 6 30kg (omapaino 45-48, olen varsin lyhyt). Lisäksi teen pystypunnerrusta varsin vaatimattomilla painoilla, ja harkitsen kulmasoudun ottamista ohjelmaan, riittääkö nuo? Punnerruksia tulee tehtyä 3 aamuna viikossa kotona. En haluaisi ylävartaloon liikaa lihasmassaa, kun päälaji kesävyyslaji.

-Tavoitteena myös lisätä alavartalon ja keskivartalon lihaskestävyyttä, elikkä kehnpainoa isoilla toistomäärillä kuntopiirimäiseen tyyliin olen tehnyt. Pystyykö lihaskestävyyttä lisäämään ilman lihasmassan lisäystä? Mielestäni (ja mittaustenkin mukaan) minulla on lihasmassaa jo tarpeeksi mutta juostessa jne. tunnen ettei lihaskestävyys ole mitenkään priimaa. Toisaalta olen miettinyt myös maksimivoimatreeniä esim, kyykkyä ja jalkaprässiä. Kyykkyä pystyisin tällä hetkellä tekemään muutaman toiston 40kg lisäpainolla (siis tanko mukaanlukien) ja jalkarässiä noin 60-70kg, kannattaako tällä lähtötasolla tehdä pitkää sarjaa pienillä vai lyhyttä sarjaa isoilla painoilla? Tavoitteena siis edelleen juoksussa hyödyllinen perusvoima- ja maksimivoimataso ja lihaskestävyys, mutta ei välttämättä enää lihasmassan lisäys.

-Staattiset liikkeet, kuinka usein niitä kannattaa tehdä? Eli lankut ja reisipito seinää vasten istuen jne. Onko haittaa jos tekee vaikka joka päivä vähän vai mielummin harvemmin ja enemmän.

-Kuinka usein keskivartaloa voi treenata jos tekee lähinnä pitkää sarjaa kehonpainolla; vatsoja, selkiä jne., onko ok tehdä joka päivä vai heikentyykö palautuminen siitä? Ajattelin treenata jalkoja erilaisilla kyykkyvariaatoilla ja lisätä siihen ponnistusvoimaa eli hyppelyä sen 3 kertaa viikossa, keskivartaloa vähintään 2 kertaa viikossa ja ylävartaloa kerran, tähän tyyliin:
maanantaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
torstaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
lauantaina jalat + ponnistusvoima
sunnuntaina ylävartalo ja keskivartalo

...vai kannattaisiko ponnistusvoimaa ym. hyppytreeniä tehdä vain 1-2 kertaa viikossa ja muut jalkatreenit erityylisesti? Tuo ponnistusvoima ja yleisesti räjähtävyys on heikoin lenkkini, sitä pitäisi saada lisää.

Minulla muutama kysymys leuanvetoon ja muuhun lihaskuntoiluun liittyen...en viitsi aloittaa uutta threadia joten jos edes johonkin näistä osaisi vastata niin kiitos:

-Tavoitteena olisi leuanvetoon pystyminen (ei vaan yksi tai kaksi vaan että pystyisi tekemään niitä sarjoissa), en siis nyt saa yhtäkään leukaa. Olen siis nainen jos sillä on merkitystä. Kuntoilutausta aerobista, bodypumppia ja salia aiemmin ennen liikuntataukoa, leukoja en kyllä silloinkaan montaa vedellyt, ehkä 1-2 joskus kun kokeilin. Liikunnasta taukoa vuonna 2018-2019 noin 6-8 kk, nyt keväällä alkanut hieman taas saleilla ja aerobista liikuntaa kuten lenkkeilyä ja soutua. Mutta siis leuanveto: olen käsittänyt että ylätalja on tuohon paras (saliltani ei löydy avustettua leuanvetolaitetta), olen tehnyt ylätaljalla 3x12 20kg ja välillä 4x 6 30kg (omapaino 45-48, olen varsin lyhyt). Lisäksi teen pystypunnerrusta varsin vaatimattomilla painoilla, ja harkitsen kulmasoudun ottamista ohjelmaan, riittääkö nuo? Punnerruksia tulee tehtyä 3 aamuna viikossa kotona. En haluaisi ylävartaloon liikaa lihasmassaa, kun päälaji kesävyyslaji.

-Tavoitteena myös lisätä alavartalon ja keskivartalon lihaskestävyyttä, elikkä kehnpainoa isoilla toistomäärillä kuntopiirimäiseen tyyliin olen tehnyt. Pystyykö lihaskestävyyttä lisäämään ilman lihasmassan lisäystä? Mielestäni (ja mittaustenkin mukaan) minulla on lihasmassaa jo tarpeeksi mutta juostessa jne. tunnen ettei lihaskestävyys ole mitenkään priimaa. Toisaalta olen miettinyt myös maksimivoimatreeniä esim, kyykkyä ja jalkaprässiä. Kyykkyä pystyisin tällä hetkellä tekemään muutaman toiston 40kg lisäpainolla (siis tanko mukaanlukien) ja jalkarässiä noin 60-70kg, kannattaako tällä lähtötasolla tehdä pitkää sarjaa pienillä vai lyhyttä sarjaa isoilla painoilla? Tavoitteena siis edelleen juoksussa hyödyllinen perusvoima- ja maksimivoimataso ja lihaskestävyys, mutta ei välttämättä enää lihasmassan lisäys.

-Staattiset liikkeet, kuinka usein niitä kannattaa tehdä? Eli lankut ja reisipito seinää vasten istuen jne. Onko haittaa jos tekee vaikka joka päivä vähän vai mielummin harvemmin ja enemmän.

-Kuinka usein keskivartaloa voi treenata jos tekee lähinnä pitkää sarjaa kehonpainolla; vatsoja, selkiä jne., onko ok tehdä joka päivä vai heikentyykö palautuminen siitä? Ajattelin treenata jalkoja erilaisilla kyykkyvariaatoilla ja lisätä siihen ponnistusvoimaa eli hyppelyä sen 3 kertaa viikossa, keskivartaloa vähintään 2 kertaa viikossa ja ylävartaloa kerran, tähän tyyliin:
maanantaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
torstaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
lauantaina jalat + ponnistusvoima
sunnuntaina ylävartalo ja keskivartalo

...vai kannattaisiko ponnistusvoimaa ym. hyppytreeniä tehdä vain 1-2 kertaa viikossa ja muut jalkatreenit erityylisesti? Tuo ponnistusvoima ja yleisesti räjähtävyys on heikoin lenkkini, sitä pitäisi saada lisää.
Leuanvedosta jotain. Ylätalja ei vastaa oikein yhtään leuanvetoa. Niin eri asia vetää omaa painoa kuin taljaa. Osta kuminauhat ja tee avustettuja leuanvetoja. Pääset kärryille leuanvedon liikeradasta. Jos ei ole kuminauhaa pyydä joku avittamaan vetovaiheeseen. Alaslasku omin voimin. Pelkkä alaslaskukin auttaa kehittymään. Ylätaljaa tekisin isoilla painoilla lyhyttä sarjaa. Yrittää saada voimaa lisää. Voisi olla vähän apua leukoihin.

Mulla o lähinnä kysymys mu selkäohjelmasta ja saa kyllä puuttua muihinki päiviin jos se o jotenki viturallaa:

penkki, haba
-penkki 5x5
-vino penkki kp 3x10-12
-peck deck 2x15
-hauis tanko seisten 3x10
-hauis kp istuen sivuilta 3x15

etu-reisi, pohkeet
-kyykky 5x5
-prässi 3x10
-reiden ojennus 3x15
-pohkeet istuen 4x10-16
-vatsat

selkä
-leuat vastaote 4x5
-alatalja lapio-ote 3x8-10
-ylätalja leveä myötä 3x8-10
-t-tanko kulmasoutu (tms) 3x12
-pullover kp 2x15

olka, ojentajat
-pystäri 3x8-10
-viparit sivulle 3x12
-Pystysoutu 2x15
-dipit 4x5
-kapea penkki 3x8
-ojentajat taljassa 2x15

taka-reisi, pohkeet
-Mave 5x5
-SJMV 3x10
-reiden koukistus 3x15
-pohkeet seisten 4x10-16
-vatsat

Elikkäs, onko liikaa liikkeitä sinä päivänä ja kannattaisko jakaa se kahteen päivään jonkun kanssa ja ottaa jokin muu yksin? Myös muita muutoksia saa ehdottaa.

Mulla o lähinnä kysymys mu selkäohjelmasta ja saa kyllä puuttua muihinki päiviin jos se o jotenki viturallaa:

penkki, haba
-penkki 5x5
-vino penkki kp 3x10-12
-peck deck 2x15
-hauis tanko seisten 3x10
-hauis kp istuen sivuilta 3x15

etu-reisi, pohkeet
-kyykky 5x5
-prässi 3x10
-reiden ojennus 3x15
-pohkeet istuen 4x10-16
-vatsat

selkä
-leuat vastaote 4x5
-alatalja lapio-ote 3x8-10
-ylätalja leveä myötä 3x8-10
-t-tanko kulmasoutu (tms) 3x12
-pullover kp 2x15

olka, ojentajat
-pystäri 3x8-10
-viparit sivulle 3x12
-Pystysoutu 2x15
-dipit 4x5
-kapea penkki 3x8
-ojentajat taljassa 2x15

taka-reisi, pohkeet
-Mave 5x5
-SJMV 3x10
-reiden koukistus 3x15
-pohkeet seisten 4x10-16
-vatsat

Elikkäs, onko liikaa liikkeitä sinä päivänä ja kannattaisko jakaa se kahteen päivään jonkun kanssa ja ottaa jokin muu yksin? Myös muita muutoksia saa ehdottaa.
Mielipide asioitahan nämä. Omaan makuun kaikinpuolin liikaa liikkeitä. Jopa puolella voisi karsia niin treeneistä tulisi nopeammat ja tehokkaammat. Varsinkin olka-ojentajat päivällä hurjasti kaikkea kun aattelee miten pienet lihakset kyseessä. Etuolkapäille hirvittävä kuormitus kun samaan treeniin dippi, kapea pena ja pystypunnerrus. Onhan tuossa selällekin yht 7 liikettä kun mavet lasketaan. 2- 3 riittäisi hyvin kun tekee ne kunnolla. Suosittelisin mielummin niin että vaihtelet liikkeitä jaksoittain, etkä yritä tehdä kaikkia samalla viikolla(y) Kyllä se koko selkä rasittuu aina vaikka tekisit pelkkää mavea.

Kuvittelenko vain kun mielestäni tämmöinen vain vähän rautakankea jäykempi yksilö meni kyykyssä syvemmälle buffalo barilla kuin mihin normaalilla kyennyt?

Kokeilin tänään kyykkyä voimannostovyön kanssa ensimmäistä kertaa. Vyön käyttö sujui muuten hyvin, mutta treenin jälkeen huomasin, että molemmille puolille lantiota oli muodostunut mustelmia, vaikkei kyykätessä kipua muodostunutkaan. Kysymys: oliko vyö liian tiukalla vai liian alhaalla?

vyön ominaisuus, ei vika. saa sitä hieman muokattua tai pidettyä ylempänä jne. usein tohon vaan tottuu. ja se on voimanosto yhdellä ännällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom