Minulla muutama kysymys leuanvetoon ja muuhun lihaskuntoiluun liittyen...en viitsi aloittaa uutta threadia joten jos edes johonkin näistä osaisi vastata niin kiitos:
-Tavoitteena olisi leuanvetoon pystyminen (ei vaan yksi tai kaksi vaan että pystyisi tekemään niitä sarjoissa), en siis nyt saa yhtäkään leukaa. Olen siis nainen jos sillä on merkitystä. Kuntoilutausta aerobista, bodypumppia ja salia aiemmin ennen liikuntataukoa, leukoja en kyllä silloinkaan montaa vedellyt, ehkä 1-2 joskus kun kokeilin. Liikunnasta taukoa vuonna 2018-2019 noin 6-8 kk, nyt keväällä alkanut hieman taas saleilla ja aerobista liikuntaa kuten lenkkeilyä ja soutua. Mutta siis leuanveto: olen käsittänyt että ylätalja on tuohon paras (saliltani ei löydy avustettua leuanvetolaitetta), olen tehnyt ylätaljalla 3x12 20kg ja välillä 4x 6 30kg (omapaino 45-48, olen varsin lyhyt). Lisäksi teen pystypunnerrusta varsin vaatimattomilla painoilla, ja harkitsen kulmasoudun ottamista ohjelmaan, riittääkö nuo? Punnerruksia tulee tehtyä 3 aamuna viikossa kotona. En haluaisi ylävartaloon liikaa lihasmassaa, kun päälaji kesävyyslaji.
-Tavoitteena myös lisätä alavartalon ja keskivartalon lihaskestävyyttä, elikkä kehnpainoa isoilla toistomäärillä kuntopiirimäiseen tyyliin olen tehnyt. Pystyykö lihaskestävyyttä lisäämään ilman lihasmassan lisäystä? Mielestäni (ja mittaustenkin mukaan) minulla on lihasmassaa jo tarpeeksi mutta juostessa jne. tunnen ettei lihaskestävyys ole mitenkään priimaa. Toisaalta olen miettinyt myös maksimivoimatreeniä esim, kyykkyä ja jalkaprässiä. Kyykkyä pystyisin tällä hetkellä tekemään muutaman toiston 40kg lisäpainolla (siis tanko mukaanlukien) ja jalkarässiä noin 60-70kg, kannattaako tällä lähtötasolla tehdä pitkää sarjaa pienillä vai lyhyttä sarjaa isoilla painoilla? Tavoitteena siis edelleen juoksussa hyödyllinen perusvoima- ja maksimivoimataso ja lihaskestävyys, mutta ei välttämättä enää lihasmassan lisäys.
-Staattiset liikkeet, kuinka usein niitä kannattaa tehdä? Eli lankut ja reisipito seinää vasten istuen jne. Onko haittaa jos tekee vaikka joka päivä vähän vai mielummin harvemmin ja enemmän.
-Kuinka usein keskivartaloa voi treenata jos tekee lähinnä pitkää sarjaa kehonpainolla; vatsoja, selkiä jne., onko ok tehdä joka päivä vai heikentyykö palautuminen siitä? Ajattelin treenata jalkoja erilaisilla kyykkyvariaatoilla ja lisätä siihen ponnistusvoimaa eli hyppelyä sen 3 kertaa viikossa, keskivartaloa vähintään 2 kertaa viikossa ja ylävartaloa kerran, tähän tyyliin:
maanantaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
torstaina jalat ja keskivartalo + ponnistusvoima
lauantaina jalat + ponnistusvoima
sunnuntaina ylävartalo ja keskivartalo
...vai kannattaisiko ponnistusvoimaa ym. hyppytreeniä tehdä vain 1-2 kertaa viikossa ja muut jalkatreenit erityylisesti? Tuo ponnistusvoima ja yleisesti räjähtävyys on heikoin lenkkini, sitä pitäisi saada lisää.