Treeni-osion yleiset kysymykset

Ollut nyt 2-3 kyykkyreenissä veto pois ja tuntuu ettei minkäänlaista räjähtävyyttä tai voimaa ole. Tuli mieleen että voisiko hermosto olla jotenkin ylirasittunut? Miten nämä hermosto jutut meneekään. Jos se jotain ylirasitusta olisi niin onko paras jättää kyykky kokonaan pois vai ihan kaikki jalkareenit? Miten mave? Viime viikolla oli kyykyssä täysin voimat pois mutta ajattelin testata mavea perään kun en ollut moneen kk tehnyt ja yllätys oli iso kun sai ennätys painoilla vedellä. Mavea olisi mukava alkaa tekeen mutta kannattaako? Ajattelin että jalkoja voisi reenata mutta pitkää sarjaa keveämmillä paikoilla ja vaikka enempi takareisi painotteisesti.
Kevennät 4-7 päivää jalkatreenejä ja kokeilet uudestaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kevennät 4-7 päivää jalkatreenejä ja kokeilet uudestaan.

Niin, ei kyllä erityisen kovia reenejä ole edes ollut mutta aika lyhyttä sarjaa "isoilla" painoilla. Siksi vähän ihmettelen että minne on paukut yhtä äkkiä hävinnyt. Pitää vähän aikaa pitää taukoa ja aloitella pidemmillä sarjoilla. Ellei sitten ole jotain outoja jumeja kun tuntuu ettei alakropassa joka paikka tee töitä. Reilu kk sitten kulki kyllä paljon paremmin ja oli hyvä tuntuma.

Niin, ei kyllä erityisen kovia reenejä ole edes ollut mutta aika lyhyttä sarjaa "isoilla" painoilla. Siksi vähän ihmettelen että minne on paukut yhtä äkkiä hävinnyt. Pitää vähän aikaa pitää taukoa ja aloitella pidemmillä sarjoilla. Ellei sitten ole jotain outoja jumeja kun tuntuu ettei alakropassa joka paikka tee töitä. Reilu kk sitten kulki kyllä paljon paremmin ja oli hyvä tuntuma.

Ei tuossa sen kummempaa kuin se että rasitus on kumuloitunut. Jopa ihan keveilläkin reeneillä saa noita oireita jos treenaa paljon, usein ja jättää keventelyt väliin. Jossain vaiheessa se keho ilmoittaa että hei mies, nyt vois vähä leppäillä.

Onko malttia tehdä kunnon lämmittelyt ennen kyykkyjä, oletko muuttanut rutiineja ennen työsarjoja/ennen treenin aloitusta?

Joskus kun hieman kiireessä joutuu tekeen treenin, niin minulla kyykky on oikeestaan ainoa liike jossa huonot lämpät saa todella selkeästi aikaan dropin irtiottokyvyssä, nimenomaan lyhyissä kovissa sarjoissa.

Onko malttia tehdä kunnon lämmittelyt ennen kyykkyjä, oletko muuttanut rutiineja ennen työsarjoja/ennen treenin aloitusta?

Joskus kun hieman kiireessä joutuu tekeen treenin, niin minulla kyykky on oikeestaan ainoa liike jossa huonot lämpät saa todella selkeästi aikaan dropin irtiottokyvyssä, nimenomaan lyhyissä kovissa sarjoissa.

Enpä ole aivan varma. Ennen kävin monesti takareisiä pumppaileen ensin ja sitten aika pienillä korotuksilla kyykkimään mutta melko lyhyttä sarjaa. En oikein tuohon kuitenkaan usko. Pitää kuitenkin ens kerralla vähån pumppailla ja ottaa kunnon lämmöt

Ei tuossa sen kummempaa kuin se että rasitus on kumuloitunut. Jopa ihan keveilläkin reeneillä saa noita oireita jos treenaa paljon, usein ja jättää keventelyt väliin. Jossain vaiheessa se keho ilmoittaa että hei mies, nyt vois vähä leppäillä.

Jospa se tuo olis mutta ei kyllä muissa liikkeissä tunnu kuin kyykyssä. Ei siitä kauan ole kun pidin keveän viikon. Nyt on kyllä ollut kelkkailua vkl että olen sitäkin miettinyt että onko vaikutusta.
Jos pitäis ainakin viikon taukoa kyykkäilystä ja antais jaloille hieman täryä ja rullaa.
Kiitoksia vastauksista.

Enpä ole aivan varma. Ennen kävin monesti takareisiä pumppaileen ensin ja sitten aika pienillä korotuksilla kyykkimään mutta melko lyhyttä sarjaa. En oikein tuohon kuitenkaan usko. Pitää kuitenkin ens kerralla vähån pumppailla ja ottaa kunnon lämmöt

Jospa se tuo olis mutta ei kyllä muissa liikkeissä tunnu kuin kyykyssä. Ei siitä kauan ole kun pidin keveän viikon. Nyt on kyllä ollut kelkkailua vkl että olen sitäkin miettinyt että onko vaikutusta.
Jos pitäis ainakin viikon taukoa kyykkäilystä ja antais jaloille hieman täryä ja rullaa.
Kiitoksia vastauksista.

Kevennyksen tarve voi olla ihan lajikohtaistakin :) Eli kyykky voi kaivata kevennystä, kun taas penkki kulkee jne. Mutta nämähän on tosiaan arvailuja. Kevennä varmuuden vuoksi treenejä ja keskity hetki liikenopeuteen. Sieltä se irtonaisuus taas tulee.

Teen tällä hetkellä pääliikkeissä 3x6. Kohta varmaan alkaa tulemaan stoppeja ettei saa tehtyä täysiä sarjoja, niin puotanko 5kg ja jatkan samalla vai tiputanko ja vaihdan esim 3x10?

Teen tällä hetkellä pääliikkeissä 3x6. Kohta varmaan alkaa tulemaan stoppeja ettei saa tehtyä täysiä sarjoja, niin puotanko 5kg ja jatkan samalla vai tiputanko ja vaihdan esim 3x10?

Vaihtelua kehiin jos voimissasi haluat kehittyä. Siis esimerkiksi hatusta vedettynä tyyliin;
2x3, 2x8;
3x4;
4x5
2x2, 3x6;

Lue voimailuosiolta ketjuja perusvoimaprogressiosta ja erityisesti käyttäjä @jto :n juttuja.

Kevennyksen tarve voi olla ihan lajikohtaistakin :) Eli kyykky voi kaivata kevennystä, kun taas penkki kulkee jne. Mutta nämähän on tosiaan arvailuja. Kevennä varmuuden vuoksi treenejä ja keskity hetki liikenopeuteen. Sieltä se irtonaisuus taas tulee.

Eipä taida mitään ylirasitusta ollakkaan. Vähän outoa se olisi näillä reenimäärillä ollut.

Oon laittanut merkille että kun nyt talven aikana reeni on mennyt melkein aina pelkästään tuohon polven yläpuolelle eikä koko reiden alueelle niin kuin aiemmin. Esim reiden ojennus laiteessa alkaa hapottaan vaan reiden ala osaa pieneltä alueelta eikä mitään kunnon pumppia saa etureisiin.
Oisko tuo kelkkailu jotenkin laittanut reidet jumiin tai muuta outoa. En oikeen muutakaan keksi. Oisko antaa vinkkejä millä saan tuntuman koko reiden alueelle? Ajattelin rullailla ja ehkä hieroa reidet kunnolla jos se auttais. Tai sitte kokeilen muutaman reenin prässiä isommilla painoilla.

Voiko joku heittää vinkkiä miten treenata. 2v käyny salilla ja nyt tuntuu ettei kehitystä tule ollenkaa. Treenasin nyt vatasen get huge 2 ohjelmalla ja kuukauden meni tosi lujasti salilla sit paloin taas loppuun. Eli siis kroppa sakkaa ja ei pysty täysillä vetää, voima tasot laskee, paikkoja kolottaa. Ongelma on se, että kun yrittää reenata kunnolla nii keho menee aina ihan loppuun. Ps. Syön kyllä tarpeeks. Ehkä?

harjoittelun ohjelmoinnin pitää osua yksilöön. se ei aina onnistu, jos tekeminen käskytetään tyyliin "aina täysillä". ihan esimerkkinä: mun suurimmat ja vahvimmat mörköt ei käytännössä koskaan tee sarjoja loppuun asti. kisoissakin vain sijoituksen tai tuloksen vaatimuksista. loppuun palaminen ei kuukaudessa todellakaan mikään hyvä merkki ole ja sillon treenien rytmitys ei kyllä oo sulle soveltunut. mitä se loppuun palaminen sitten aidosti tarkottaa jää toki tässä mysteeriksi. jos nyt ihan kauheesti ahdistaa, paiskaa maililla ja laitetaan se tekeminen ruotuun.

harjoittelun ohjelmoinnin pitää osua yksilöön. se ei aina onnistu, jos tekeminen käskytetään tyyliin "aina täysillä". ihan esimerkkinä: mun suurimmat ja vahvimmat mörköt ei käytännössä koskaan tee sarjoja loppuun asti. kisoissakin vain sijoituksen tai tuloksen vaatimuksista. loppuun palaminen ei kuukaudessa todellakaan mikään hyvä merkki ole ja sillon treenien rytmitys ei kyllä oo sulle soveltunut. mitä se loppuun palaminen sitten aidosti tarkottaa jää toki tässä mysteeriksi. jos nyt ihan kauheesti ahdistaa, paiskaa maililla ja laitetaan se tekeminen ruotuun.
Jotenki vaan tuntuu että on ihan loppu kropassa. Painot ei kasva ja kaikki tuntuu että teen tätä samaa vaan päivästä toiseen ja mikää ei kehity. Eli onko siis syynä se että vedän joka sarjan aina ihan finaali.Eikös se lihas aina pidä paiskoo loppuun että se kehittyy.
Voima tasoista sen verran että painan 70kg ja pituus 170. kyykky on 150x1 ja penkki 85x1.

lihaksen tuhoaminen on suloisen hurja ajatus, muttei sillä juuri oo tekemistä sen lihaksen kasvun vaatimuksien kanssa. eikä voiman kasvua ajatellen senkään vertaa. ei se treeni mitään satujumppaa (kaikki kunnia sille) saa olla, mutta näännyttäminen ei oo se juttu. uus treeni tulee kuitenkin taas pian. vahva lihas on myös iso ja siltä pohjalta on hyvä lähtee liikkeelle.

jos suoritustekniikka pysyy samana ja teet nykysillä maksimeilla kympin, on melko varmaa, että se lihas näyttää isommalta myös. syöminen siinä ratkasevassa roolissa on kans.

vaikka suuri osa mun valmennettavista tavoittelee voimaa ominaisuutena, on hyvin monella tullut vastaan lihaskasvun kumma todellisuus. ei se voimatreenikään mitään 1-3 toiston sarjaa jatkuvasti ole. suurin osa treeneistä pyörii kuitenki perusvoiman puolella.

Viimeksi muokattu:
Voiko joku heittää vinkkiä miten treenata. 2v käyny salilla ja nyt tuntuu ettei kehitystä tule ollenkaa. Treenasin nyt vatasen get huge 2 ohjelmalla ja kuukauden meni tosi lujasti salilla sit paloin taas loppuun. Eli siis kroppa sakkaa ja ei pysty täysillä vetää, voima tasot laskee, paikkoja kolottaa. Ongelma on se, että kun yrittää reenata kunnolla nii keho menee aina ihan loppuun. Ps. Syön kyllä tarpeeks. Ehkä?
Aika perus virhe miksi kehitys loppuu. Vedetään koko ajan täysiä. Nyt keho varoittaa jo sinua. Jos et kuuntele menet pahasti ylikuntoon. Voit menettää terveytesi pahimmassa tapauksessa. Kestää kauan että toipuu ylikunnosta.

Aika perus virhe miksi kehitys loppuu. Vedetään koko ajan täysiä. Nyt keho varoittaa jo sinua. Jos et kuuntele menet pahasti ylikuntoon. Voit menettää terveytesi pahimmassa tapauksessa. Kestää kauan että toipuu ylikunnosta.
Eli minun pitää koittaa treenata välillä vähän kevyemmin. Mulla jostain se mielikuva päässä, että aina pitää joka sarja vetää ihan failureen että kehittyy.

Eli minun pitää koittaa treenata välillä vähän kevyemmin. Mulla jostain se mielikuva päässä, että aina pitää joka sarja vetää ihan failureen että kehittyy.

Kokeile ottaa joka 4 tai 5 viikko kevennys, joko totaalilepo salilta, tai sitten puotat sarjapainot 25-35% tolle viikolle

Pitipä kysyä kun mulla tuntui jännä "muljahdus" keskellä vatsaa niostovyön kohdalla kun mavettelin viime viikolla. Siitä jäi heti sarjan jälkeen jännä tunne vatsaan/palleaan, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään. Enemmänkin mielenkiinnosta pohdin että olikohan se vaan joku rullautunut läski/vatsalihas/whatever?

Ei missään nimessä joka sarjaa failureen. Kun lihaskasvua haetaan, volyymi on kingi. Mietitään esimerkin kautta:
A. Teet ekan sarjan liikettä failureen, 8 toistoa. Seuraava sarja samalla painolla, nyt menee enää 6. Kolmas sarja, 4 toistoa. Vika sarja 3 toistoa, hyvällä tuurilla.
B. Jätät pari toistoa pankkiin ekassa sarjassa, 6 toistoa. Toinen ja kolmas sarja, 6 toistoa. Vika sarja vaikka failureen, jos siltä tuntuu... 7 toistoa.

Treenivolyymi on tässä esimerkissä selkeästi pienempi, kun vedät jokaisen sarjan loppuun (21 toistoa versus 25 toistoa).

Myös tuo deload-viikko 4-8 viikon välein on hyvä idea, koska jossain vaiheessa se seinä tulee vastaan ja on parempi antaa kropan palautua taas uutta nousua varten. Mike Israetel totesi mielestäni hyvin, että jos et tarvitse deload-viikkoa, koska kehityt koko ajan muutenkin, niin todennäköisesti et silloin kehity optimaalista vauhtia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom