Treeni-osion yleiset kysymykset

dukebulkem: jako ei määrittele kehitystä. nousujohteisuuden suunnittelu ja varsinkin sen avoin muuntelu tilanteen mukaan määrittelee. sinänsä toi on "ihan ok" jakona.

tumnus: jos ei kasva, pitää tehdä selkeesti jotakin erilaista, mihin oot tottunut. ei hajuakaan sun tekemisistä, joten kannattanee valaista pikkusen, jos haluaa vastausta. montako kertaa viikossa oot tehnyt, millasia toistoalueita, paljonko liikkuu suht puhtaassa hauiskäännössä? mitens vastaoteleuat? omapaino?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hauiksia oon eniten ajasta tehny kaks kertaa viikkoon toisella kerralla treenin loppuvaiheessa käsipainoilla 3*6-8 toiston sarjoja käsipainoilla pyrkien pitämään hyvän kontrollin. Painot on ollu ehkä max 13,5kg. Tähän lisäksi esim tangolla lyhyitä kutosen sarjoja.

Toisella kerralla olen sitten esim pumppaillut kevyillä painoilla scott penkkiä mallintavassa laitteessa yrittäen pitää mahdollisimman hyvää tuntumaa ja tän lisäks pumppailua n.10 painoilla 10-15 toistoa molemmissa liikkeissä.

Yleisestiottaen tuntuu että on tullu aina painotettua ehkä enemmän pidempiin sarjoihin kaikenkaikkiaan.

Leuanveto on aina ollut aika heikko eikä kehitystä ole hirveesti tullut. Kehonpainolla menee ehkä 6 toistoa mutta seuraavan sarjan toistomäärä HUOMATTAVASTI heikompi. Joskus sitäkin kokeilin tehdä useamman kerran viikkoa vastaotteella progressiivisesti niin tuloksena oli tenniskyynärpää

no kyllä mä suosittelen ihan kunnolla keskittymistä hauisteluun. rautaa pitää liikkua myös. jos on menny 8x13,5kg pyri saamaan kevään aikana 8x25kg. pelkkä nanotason tuntuma ei riitä, ellei romua liiku. varsinkaan sun tasolla. leuoissa kans tavoitteeksi paljon enemmän romua nivusiin. jos oikeesti ahdistaa se heikko kehitys, hyppää mun jengiin.

Hauiksia oon eniten ajasta tehny kaks kertaa viikkoon toisella kerralla treenin loppuvaiheessa käsipainoilla 3*6-8 toiston sarjoja käsipainoilla pyrkien pitämään hyvän kontrollin. Painot on ollu ehkä max 13,5kg. Tähän lisäksi esim tangolla lyhyitä kutosen sarjoja.

Toisella kerralla olen sitten esim pumppaillut kevyillä painoilla scott penkkiä mallintavassa laitteessa yrittäen pitää mahdollisimman hyvää tuntumaa ja tän lisäks pumppailua n.10 painoilla 10-15 toistoa molemmissa liikkeissä.

Yleisestiottaen tuntuu että on tullu aina painotettua ehkä enemmän pidempiin sarjoihin kaikenkaikkiaan.

Leuanveto on aina ollut aika heikko eikä kehitystä ole hirveesti tullut. Kehonpainolla menee ehkä 6 toistoa mutta seuraavan sarjan toistomäärä HUOMATTAVASTI heikompi. Joskus sitäkin kokeilin tehdä useamman kerran viikkoa vastaotteella progressiivisesti niin tuloksena oli tenniskyynärpää
En tiedä onko apua, mutta itse olen kehittänyt volyymin avulla sarjakestävyyttä. Nyt menee vastaotteella 3x5, kun alkuun se oli 7x2. Olen pitänyt tavoitteen 15:ssä ja joka kerta koittanut sen vetää. Tämän vuoiden alussa meni aluksi 5,4,3,3, niin seuraavalla tein 5,4,4,2, sitten 5,5,4,1, ja sitten menikin jo 3x5. Tuosta ajattelin sitten 3x5 sarjoja lisäpainoilla jatkaa.

ethän sä just volyymin avulla ole kehittänyt, ku se on koko ajan ollu sama.

rautaa pitää liikkua myös. jos on menny 8x13,5kg pyri saamaan kevään aikana 8x25kg. pelkkä nanotason tuntuma ei riitä, ellei romua liiku.
Oon vahvasti samaa mieltä. Mun narut näyttää jo melkein (ohuilta) köysiltä, kun unohdin sen älyttömän tuntuman hakemisen ja aloin kääntää kiloprogressiolla hauiksia. Vähän ronskimpi tyyli voi olla avain kehitykseen, jos se ylisiisti hypistely ei tuota tuloksia.

Tämä kuuluisi ehkä enemmän tyhmiin kysymyksiin mutta kysynpä nyt kuitenkin..
Kun negatiiviset tuntuu olevan melko tehokas tehokeino niin millä hitolla sen saisi varioitua parantamaan kyykkyä? Jos olisi kaveri ja jalkaprässi/hack/muu laite niin olisi helppoa mutta taitaa olla mahdoton homma.
Leukojen vetäminen taitaa olla kaikista helpointa tässä hommassa toteuttaa yksin.

Tämä kuuluisi ehkä enemmän tyhmiin kysymyksiin mutta kysynpä nyt kuitenkin..
Kun negatiiviset tuntuu olevan melko tehokas tehokeino niin millä hitolla sen saisi varioitua parantamaan kyykkyä? Jos olisi kaveri ja jalkaprässi/hack/muu laite niin olisi helppoa mutta taitaa olla mahdoton homma.
Leukojen vetäminen taitaa olla kaikista helpointa tässä hommassa toteuttaa yksin.

En keksi muuta kuin tangon laskeminen hidastettuna turvaraudoille, painojen purku, tanko takas ja sama uudestaan. En ehkä silti ite lähtis tuohon :P

negavaiheen ylikuormatreeni ei niinkään valtavasti kehitä sitä nostovaihetta, vaikka toisin vois luulla. enemmän on hyötyy niistä stopeista ongelmakohdissa, jos halutaan tehoja nostoon.

negoja sinänsä voi tehdä muillakin kuormilla ku 120% maksimista tms. semmonen rauta, millä menis muuten vaikka kasi, tee sillä vaikka nelonen, mutta negavaihe 4 sekkaa.

negavaiheen ylikuormatreeni ei niinkään valtavasti kehitä sitä nostovaihetta, vaikka toisin vois luulla. enemmän on hyötyy niistä stopeista ongelmakohdissa, jos halutaan tehoja nostoon.

negoja sinänsä voi tehdä muillakin kuormilla ku 120% maksimista tms. semmonen rauta, millä menis muuten vaikka kasi, tee sillä vaikka nelonen, mutta negavaihe 4 sekkaa.
Tätä on tullut tehtyä esim. hackissa mutta enempi bodausmielessä, toisaalta painot olleet sellaisia että normivauhdilla menisi tyyliin 15 toistoa niin pitääkin kokeilla tuota ja tuo kun onnistuuu ihan vapailla painoilla kyykyssä.

Oon 183 pitkä kaveri. Ongelmana on aina ollut todella ohuet käsivarret. Varsinkin hauikset forkut eivät oikein tahdo kasvaa. Treenivuosia takana salilla noin kymmenen.
Tällä hetkellä menossa elaston 2 jakoinen ohjelma johon tunnun aina palavan määräajoin.
Onko jotain kohtalotovereita joilla kädet eivät vaan kasva tai onko jotain tehtävissä?
Samaa mieltä kuin aiemmat kommentoijat. Yritä saada niihin hauiksiin myös voimaa. Tuskin kehittyvät paljoa jos tekee aina samoilla kiloilla pumpaten. Kokeile välillä tehdä hauikset treenin alussa. Saat paljon isommat kilot ja paremman tuntuman. Itsellä ainakin selkätreeni syö hauiksista parhaimmat mehut. Forkut ovat haastava lihas. Paljon geeneistä kiinni kuten pohkeet. Mutta jos forkkutreeni on ollut tyyliä pari sarjaa rannekääntöjä treenin loppuun, parannettavaa on. Itse olen priorisoinut forkkuja tekemällä niitä eri päivänä hauisten kanssa. Voimaa ainakin tullut kun ei kova haba treeni alla. Teen myös staattisia pitoja rannekääntöjen( kumminkin päin ) ja hammerin lisäksi.

forkuissa tärkeetä on myös ymmärtää se kompleksisuus lihaksistossa. rannekäännöillä, mitä monet tekee, treenataan ranteen koukistajia ja ne on vain osa forkkuja siellä kyynärpään lähellä. sormien koukistajat, ranteen ojentajat jne on tosi tärkeitä varsinkin gripin, mutta myös sen forkun koon ja näyttävyydenkin kannalta.

sormien koukistajia voi treenailla laskemalla rannekäännöissäkin tanko aina sormenpäille asti. lisäksi kaikenlaiset puristelut (pinch) ja muut pidot, missä paine on sormenpäillä, on tehokasta tavaraa. paksulla tangolla hauistelut, leuat, mavet jne on myös hyviä.

Mites muuten leukojen kanssa toi hauis reeni kun taso on 50kg lisäpaino? Ikinä en ole haboja reenaillu, mutta ei mulla ole ikinä maxleukaveto jääny alkuun vaan loppuun.

dukebulkem: jako ei määrittele kehitystä. nousujohteisuuden suunnittelu ja varsinkin sen avoin muuntelu tilanteen mukaan määrittelee. sinänsä toi on "ihan ok" jakona.

Tää on kyllä täyttä totta. Harvemmin hommat metsään menee koko kroppa kolme kertaa viikkoon tehdessä jos muuten on järkeä treeneissä.
Onko yleisesti ottaen muuten hyvä vai huono idea varioida liikkeitä viikon toiseen treeniin? Esim tankopunnerukset -> käsipainoilla, takakyykky -> ssb-tangolla, leuat -> eri ote. Oma maalaisjärki sanoo että tälleen ei tekniikka ja hermotus kehity samaa tahtia, mutta nivelet ym. saattaisi palautua paremmin. Mutta tämä on vaan mutua. Miten porukka on tykännyt tehdä?

Tää on kyllä täyttä totta. Harvemmin hommat metsään menee koko kroppa kolme kertaa viikkoon tehdessä jos muuten on järkeä treeneissä.
Onko yleisesti ottaen muuten hyvä vai huono idea varioida liikkeitä viikon toiseen treeniin? Esim tankopunnerukset -> käsipainoilla, takakyykky -> ssb-tangolla, leuat -> eri ote. Oma maalaisjärki sanoo että tälleen ei tekniikka ja hermotus kehity samaa tahtia, mutta nivelet ym. saattaisi palautua paremmin. Mutta tämä on vaan mutua. Miten porukka on tykännyt tehdä?

Ite teen siis A- ja B-treenit vuorotellen. 1. viikko ABA, 2.viikko BAB
A-treenissä ssb-kyykky, B-treenissä low bar-takakyykky.
Maven teen vuorotellen tangolla ja trap barilla(alaote)
Leuoissa vaihtelen otetta satunnaisesti ja lisäpainolla 3x3. Joka toinen treeni ilman lisäpainoa räjähtävästi. toistot 3xmax

ssb-kyykky siis laitettu mave-päivään.

Mututuntuma on, että trap barin ottaminen ohjelmaan on saanu tankomaven kulkemaan.

varioinnille on tarvetta lähinnä apuliikevaikutuksen ja hermostoväsymisen takia. jälkimmäinen on hyvin harvoin ongelma ns. tavallisella treenaajalla. pääliikkeen avustaminen on kuitenkin tärkee tarkkailtava juttu ja sitä ei kannata ylenkatsoa. jos tekniikassa on ongelmaa, sillon kannattaa kyllä keskittyä siihen pääliikkeeseen eniten.

Forkkutreenissä moni treenaa pelkkiä koukistajia. Ei tee hyvää lihastasapainolle. Joskus luin tutkimuksen jossa todettiin ranteen ojentajien ( yläpuoli ) aktivoituvan enemmän kovassa puristus treenissä. Oletko @jto törmännyt vastaavaan artikkeliin?

aika monenlaisia on tullut luettua, enkä ihan kaikkia muista sen tarkemmin. täysin selvää kuitenkin on, että ne ranteen ojentajat on myös mukana lähes kaikissa grippiotteissa. en usko kyllä siihen, että ne aina enemmän aktivoituis, mutta selkee osa niillä on vähintään ranteen stabilaattoreina. enemmän mullakin jumeja on ranteen ojentajapuolella.

forkku on hyvin monimutkainen pino kaikenlaista suorittajaa ja synergististä lihasryhmää ja sieltä on vaikee eristää mitään. eikä kyllä ole tarvettakaan. sen takia sekä forkun koon että voiman takia kannattaa se treeni olla monipuolista. tänään tosin tein voimaa yhelle ja ainoalle otteelle (15mm tasalistan krimppiote) reilu 2h.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom