Treenaaminen pelkästään lihastuntumalla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tästähän mä koko viestissäni puhuin. Pelkkä tuntuma painojen kustannuksella ei ole hyvä, eikä ole pelkät painot tuntuman kustannuksellakaan.
E: Tai sanotaan mieluummin pelkät painot tekniikan kustannuksella.

Miten tuntumaa voi edes saada painojen kustannuksella? Ei mulla ainakaan ole tuntumaa hauikseen jos nostan pelkkää kättä. Saan sen tuntuman kun mulla on tarpeeksi paljon painoa kädessä. Jos tuntuman määrittelee näin niin ainoat vaihtoehdot on treenata tuntumalla ilman että painot kärsivät tai treenata ylisuurilla painoilla niin että tuntuma kärsii. Näistä valitsisin itse ensimmäisen.

Miten tuntumaa voi edes saada painojen kustannuksella? Ei mulla ainakaan ole tuntumaa hauikseen jos nostan pelkkää kättä. Saan sen tuntuman kun mulla on tarpeeksi paljon painoa kädessä. Jos tuntuman määrittelee näin niin ainoat vaihtoehdot on treenata tuntumalla ilman että painot kärsivät tai treenata ylisuurilla painoilla niin että tuntuma kärsii. Näistä valitsisin itse ensimmäisen.
Ihanko tosissasi kysyt? Kyllä mulla paras tuntuma saadaan aikaan painolla joka on noin 80% maksimisarjapainosta. Ja se että sillä saadaan aikaan yhtä pitkä sarja kuin maksimisarjapainolla, vaatii kovaa keskittymistä lihaksen supistamiseen ja venytykseen ja liikkeen hidastamista aika reippaasti. Eli keinotekoisia temppuja riittävän rasituksen aikaansaamiseksi. Ja onhan sitä netti pullollaan videoita missä porukka vääntää oikein viimeisen päälle tuntumalla ja paljon pienemmillä painoilla kuin mihin selvästi pystyisi.

Ja miten niin ei ole mahdollista tehdä kuin kahdella tavalla? Kyllä mä valitsen mielelläni isot painot ja kohtuullisen tuntuman kuin isommat painot ja paskan tekniikan tai pienemmät painot ja parhaan mahdollisen tuntuman.

Ihan kuin porukka ei nyt tosiaan ymmärtäisi mistä tässä on kyse. Kuvitellaan tosiaan, että jos unohdetaan tuntuma niin tekniikka on heti päin vittua.

Edit: Tai onhan se niinkin, että tämä voi olla hankala tajuta jos henkilö treenaa jo valmiiksi siellä 80% alueella, mutta luulee olevansa 100% alueella.

Ihanko tosissasi kysyt? Kyllä mulla paras tuntuma saadaan aikaan painolla joka on noin 80% maksimisarjapainosta. Ja se että sillä saadaan aikaan yhtä pitkä sarja kuin maksimisarjapainolla, vaatii kovaa keskittymistä lihaksen supistamiseen ja venytykseen ja liikkeen hidastamista aika reippaasti. Eli keinotekoisia temppuja riittävän rasituksen aikaansaamiseksi. Ja onhan sitä netti pullollaan videoita missä porukka vääntää oikein viimeisen päälle tuntumalla ja paljon pienemmillä painoilla kuin mihin selvästi pystyisi.

Ja miten niin ei ole mahdollista tehdä kuin kahdella tavalla? Kyllä mä valitsen mielelläni isot painot ja kohtuullisen tuntuman kuin isommat painot ja paskan tekniikan tai pienemmät painot ja parhaan mahdollisen tuntuman.

Ihan kuin porukka ei nyt tosiaan ymmärtäisi mistä tässä on kyse. Kuvitellaan tosiaan, että jos unohdetaan tuntuma niin tekniikka on heti päin vittua.

Edit: Tai onhan se niinkin, että tämä voi olla hankala tajuta jos henkilö treenaa jo valmiiksi siellä 80% alueella, mutta luulee olevansa 100% alueella.
Selvennän vielä. Eli jos teet parhaimmillasi kun vähän murrat tekniikkaa vitosen penkissä satasella niin hyvällä tuntumalla saat juuri ja juuri vitosen 80 kilolla? Ok. Eli jos teet 80 kilolla et ole tinkinyt vielä painoissa. Entäs jos teet vitosen 70 kilolla? Silloin teet tuntumapumppailua painojen kustannuksella. Et tietenkään ole edes lähellä failurea tuossa vitosen kohdalla. Väitätkö muka että silloin sulla on parempi tuntuma lihakseen? Minä väitän, että saat paremman tuntuman kun teet sitä viimeistä toistoa 80 kilolla. Varmasti polttelee tisseissä aivan vitusti.

Joko tajuat mitä tarkoitin?

Itse asiassa nyt kun luin oman viestini niin tajusin että voihan tuon tulkita vähän väärin. Siis tarkoitin, että jos sulla on paino x jolla saat jo hyvän tuntuman lihakseen niin eihän siitä saa lisätuntumaa jos laskee painoja vielä. En siis ymmärrä miten joku voi edes hommata "tuntumaa painojen kustannuksella" laskemalla painoja vielä entisestään tuosta, koska lisätuntumaa ei tule vaan enemmänkin päinvastoin kun lihasta ei saa pienellä painolla tarpeeksi poltettua.

Itse asiassa nyt kun luin oman viestini niin tajusin että voihan tuon tulkita vähän väärin. Siis tarkoitin, että jos sulla on paino x jolla saat jo hyvän tuntuman lihakseen niin eihän siitä saa lisätuntumaa jos laskee painoja vielä. En siis ymmärrä miten joku voi edes hommata "tuntumaa painojen kustannuksella" laskemalla painoja vielä entisestään tuosta, koska lisätuntumaa ei tule vaan enemmänkin päinvastoin kun lihasta ei saa pienellä painolla tarpeeksi poltettua.
Sillä tavalla, että jos teet parhaan mahdollisen tuntuman alueella ja sulla on paino, sanotaanko nyt vaikka 80 kiloa ja nyt jos vähennät tuntumaa ja lisäät "raivoa" niin saat 90 kilolla saman, vaikka tekniikka ei hajoa yhtään. Eli voidaan ajatella, että pystyt oikeasti tekemään 90 kilolla, mutta teet 80 kilolla koska saat sillä paremman tuntuman. Se on tuntuman hakemista painojen kustannuksella. Ja siihen penkkiesimerkkiin, että jos teen vitosen sadalla kilolla niin teen sen yhtään murtamatta tekniikkaa. Tietysti tässä täytyy määritellä hyvä tekniikka. Mun mielestä tekniikka pysyy kasassa jos liike on mekaanisesti samanlainen, liikeradat samat, eikä lähdetä pomputtelemaan ja nostaan persettä ja paino on koko ajan kontrollissa. Joku toinen voi ajatella, että tekniikka pettää jos alaskasku kestää yhtään vähemmän kuin 3.97 sekuntia ja huippusupistus jää tekemättä. Tästä tuleekin jo eroa mikä voi johtaa siihen ettei kaksi eri treenaajaa ymmärrä mistä toinen puhuu.

Teen sen vitosen kuitenkin ajattelematta mitään muuta kuin sitä että vielä kolme toistoa, vielä kaksi toistoa, tulee tulee, perkele... En tunne erikseen rintalihaksessa juuri mitään. Jos haluan tehdä samanlaisen sarjan parhaalla tuntumalla niin mun on laskettava painoa. Sanotaanko nyt sinne 80 kiloon, vaikka se on ehkä vitosen tapauksessa liian iso tiputus, mutta kuitenkin. Nyt mulla on mahdollisuus supistaa kunnolla ylhäällä, venyttää alhaalla oikein huolella ja pysäyttää se sinne hetkeksi. Ylös en nosta ihan rjähtävästi, koska silloin menettäisin tuntuman ja alaslaskun teen oikein huolitellun hitaasti. Saan sillä taas sen vitosen ja tisseissä tuntuu paljon enemmän kuin sadalla kilolla. Nostettu painomäärä on kuitenkin huomattavasti pienempi ja nyt kysymys kuuluukin, että riittääkö se tunne lihaksessa tosiaan jos nostettu paino on paljon pienempi vai onko se raaka työ mikä ratkaisee?

En tunne erikseen rintalihaksessa juuri mitään.

Ehkä just sen takia kun joudut isommilla painoilla käyttämään enemmän ojentajia ja olkapäitä. Pienemmillä painoilla pystyisit keskittymään rintalihaksiin. Suosittelen lukemaan Hulkin kirjoituksia aiheesta.

Ehkä just sen takia kun joudut isommilla painoilla käyttämään enemmän ojentajia ja olkapäitä. Pienemmillä painoilla pystyisit keskittymään rintalihaksiin. Suosittelen lukemaan Hulkin kirjoituksia aiheesta.
Tietysti mä käytän enemmän ojentajia kun on enemmän painoakin. Mutta käytän myös enemmän rintalihaksia, koska on enemmän painoa. Ei sen ymmärtämiseen mitään Hulkin kirjoituksia tarvita. Ja tähän vastaa mun edellisen postin viimeinen virke: riittääkö se tunne lihaksessa tosiaan jos nostettu paino on paljon pienempi vai onko se raaka työ mikä ratkaisee?

Olisko siinä mitään , että ensin jokunen vuosi otetaan nostotekniikat haltuun

jokunen vuosi....voihan vitalis,melko hidas saa olla päästänsä jos tekniikka oppiin menee vuosikausia...menikö sulla autokoulussakin jokunen vuosi että opit ajamaan?

on siinä junnu ihmeissään kun ostaa korttia ja salin omistaja sanoo,että jokunen vuosi ensin opetellaan tekniikkaa,sitten aletaan treenaan...

Mutta käytän myös enemmän rintalihaksia, koska on enemmän painoa.

Luultavasti et käytä, koska ojentajat vie siitä ison osan. Ei se nyt ihan niin mee, että enemmän painoa ja enemmän rintalihaksia, koska mukaan tulee enemmän avustavia lihaksia.

Luultavasti et käytä, koska ojentajat vie siitä ison osan. Ei se nyt ihan niin mee, että enemmän painoa ja enemmän rintalihaksia, koska mukaan tulee enemmän avustavia lihaksia.
Tietysti se menee just niin. Ei se niinkään mene, että enemmän painoa, mutta rintalihas ei otakaan enempää osumaa kun kaikki muut lihakset tulee ja tekee sen työt. Miten se isompi paino lähtee rinnalta jos siihen ei tarvitse tuottaa enempää voimaa? Mutta sanotaan nyt vaikka sun mieliksi, että käytän rintalihasta yhtä paljon. Mikä nyt tekee tuntumatreenistä paremman?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sillä tavalla, että jos teet parhaan mahdollisen tuntuman alueella ja sulla on paino, sanotaanko nyt vaikka 80 kiloa ja nyt jos vähennät tuntumaa ja lisäät "raivoa" niin saat 90 kilolla saman, vaikka tekniikka ei hajoa yhtään. Eli voidaan ajatella, että pystyt oikeasti tekemään 90 kilolla, mutta teet 80 kilolla koska saat sillä paremman tuntuman.

......

Tietysti tässä täytyy määritellä hyvä tekniikka. Mun mielestä tekniikka pysyy kasassa jos liike on mekaanisesti samanlainen, liikeradat samat, eikä lähdetä pomputtelemaan ja nostaan persettä ja paino on koko ajan kontrollissa. Joku toinen voi ajatella, että tekniikka pettää jos alaskasku kestää yhtään vähemmän kuin 3.97 sekuntia ja huippusupistus jää tekemättä. Tästä tuleekin jo eroa mikä voi johtaa siihen ettei kaksi eri treenaajaa ymmärrä mistä toinen puhuu.

.....

Nostettu painomäärä on kuitenkin huomattavasti pienempi ja nyt kysymys kuuluukin, että riittääkö se tunne lihaksessa tosiaan jos nostettu paino on paljon pienempi vai onko se raaka työ mikä ratkaisee?

Tuollaista 80 -> 90 lisäystä ei kyllä tehdä millään ihmeellä. Siinä sitten otetaan avustavia lihaksia vaan mukaan. Oikeaoppinen suoritustekniikka ei ole vain sitä, miltä liike näyttää ulospäin (perse penkissä jne.) Jos tehdään maksimaalisesti eristäen rintaa 80 kilolla omien resurssien kannalta mahdollisimman kova sarja, ei sitä samaa sarjaa enää sitten tehdäkään 90 kilolla millään raivon lisäämisellä.

Riippuu nyt puhutaanko liikkeen suoritustekniikasta miten sillä rasitetaan lihasta. Penkkipunnerrusta liikkeenä voi tehdä hyvällä tekniikalla oikeastaan miten päin vaan, mutta jos yritetään eristää tiettyä lihasta niin tekniikan pysymiseksi hyvänä täytyy jännityksen pysyä lihaksella koko suorituksen ajan liikkeen sallimien maksimiliikeratojen välillä. Mietitään ulkoisesti havaittavan suoritustekniikan lisäksi myös kropan sisäisiä jännityksiä. Itselläni on tässä kohtuu ronski ero. Jos kutosen tekee 140 kilolla siistiä penkkipunnerrusta niin on 100-110 kiloa monesti jo liikaa kun yrittää huippusupistaa, tehdä rinnaltalähdön pelkästään kohdelihaksella ja keskittyä negatiiviseen vaiheeseen.

Lihas tunnistaa vain sen työmäärän, ei käytettyä kuormaa. Vanha totuus jota on tälläkin palstalla lauottu iäisyydet. Jos kiinnostaa tiputtaa sarjapainoja puolella ja keskittyä maksimaaliseen lihasaktivaatioon niin suosittelen lämpimästi Ben Pakulskin MI40-setteihin perehtymistä. Olen käyttänyt tietyillä lihasryhmillä säännöllisesti erittäin hyvin tuloksin.

Suurimman osan lihaksistahan saa supisteltua helläksi ihan ilman kuormaakin. Olisiko ollut Dorian, joka aikoinaan sanoi että mahdollisuus ison selän hankkimiseen syntyy siinä vaiheessa kun osaa jännittää ilman kuormaa kramppaamispisteeseen.

Avt0mat jo aika hyvin asian sanoikin, niin turha mun siitä on enempää jatkaa. Powerhousu ei oo tainnut koskaan oikein tuntumalla treenata tai ei oo ainakaan osannut supistaa kunnolla pelkkää rintaa.

Lihas tunnistaa vain sen työmäärän, ei käytettyä kuormaa. Vanha totuus jota on tälläkin palstalla lauottu iäisyydet. Jos kiinnostaa tiputtaa sarjapainoja puolella ja keskittyä maksimaaliseen lihasaktivaatioon niin suosittelen lämpimästi Ben Pakulskin MI40-setteihin perehtymistä. Olen käyttänyt tietyillä lihasryhmillä säännöllisesti erittäin hyvin tuloksin.

Suurimman osan lihaksistahan saa supisteltua helläksi ihan ilman kuormaakin. Olisiko ollut Dorian, joka aikoinaan sanoi että mahdollisuus ison selän hankkimiseen syntyy siinä vaiheessa kun osaa jännittää ilman kuormaa kramppaamispisteeseen.
Just näin, mutta onko se työmäärä suurempi pienemmällä painolla? Tuskinpa. Rasitus vain on hieman erilaista, hieman pitkäkestoisempaa ja saatu aikaan keinotekoisesti jännittämällä. Eli staattisempaa työtä. Sitä samaa kun puhuit, että lihaksen saa supisteltua helläksi ilman kuormaa. Näin on, mutta aiheuttaako se suurta lihaskasvua? Ei taida. Miksi se aiheuttaa sitä jos se yhdistetään painoihin?

Mä käytän itsekin joskus pienen pieniä painoja ja pyrin mahdollisimman hyvään lihasaktivaatioon, mutta vain siksi, että se on sitten isommillakin painoilla parempi kun oppii käyttämään oikeaa lihasta ja pysyy se taito yllä.

Pääliikkeet voimapainotteidemmin ja eristävät homostellen.

Mutta oon sitä mieltä, että noi supersarjat ja muut pikkupainohommat on sellaisia kerran kuukauteen perseilyjä ja itse en vihti niitä edes tehdä.

Just näin, mutta onko se työmäärä suurempi pienemmällä painolla? Tuskinpa.

Tuskinpa työmäärä, kun puhutaan ihan puhtaasti kuinka suuri voima tuotetaan ja kuinka pitkän matkaa. Jännitysvoimat voi hyvinkin olla. Jos saat sillä täydellisellä eristyksellä tehtyä esimerkkiliikettä x sadalla kilolla n määrän toistoja vaikkapa 4 sekunnin negatiivisilla ja 1 sekunnin positiivisilla on saatu aikaan hyvä jännitys. Jos perään tehdään kuormalla n+20% samanmittainen sarja samoilla ehdoilla niin työtä on tehnyt avustavatkin lihakset. Lienee vaikeaa osoittaa kuinka suuren osan työmäärästä esim. penkkipunnerruksessa tekevät ojentajat tämän raja-arvon ylityksen jälkeen. Jos nyt puhutaan kuitenkin joistain kymmenistä prosenteista jonka apulihakset keventävät kuormaa kohdelihakselta ja sarjan ajallinen kesto on vaikkapa 30 sekuntia, niin väitän että suuremmalla kuormalla saavutetaan huonompi lihasaktivaatio ja jännitys tämän suorituksen ajan. Välillä tulee tehtyä suuremmilla kuormilla (jota esim. rinta ei jaksa liikuttaa vinopenkissä täyttä liikerataa vaan osittaista) pakkotoistoperiaatteella. Kaveri keventää ylöspäin positiivisessa vaiheessa jotta saadaan kuitenkin supistettua kuormaa vasten, negatiiviset itse ja liikkeen suunnanvaihdot itse. Mukavaa vaihtelua.

Tässä ei nyt siis puhuta mistään tuntumapumppailusta, vaan ihan oikeasti tiukoista sarjoista äärimmäisen tarkalla tekniikalla suoritettuna. Jos sitä mututuntumaa on tähän pakko heittää, niin olen kasvattanut useita lihasryhmiä todella isoja harppauksia unohtamalla painokeskeisen progression ja keskittymällä tähän tuntumahomosteluun. Korostettuja negatiivisia, erittäin tarkat suunnanvaihdokset ja sekunnin-kahden huippusupistukset. Etenkin jalkatreeneissä tippui sarjapainot valtavasti ja jalat kasvoivat vuodessa enemmän kuin kolmessa vuodessa raivoisan painoprogression myötä. Kyykkäsin kuitenkin reippaasti yli 200, nyt tuo pari sataa varmaan jäisi pohjaan vaikka jaloissa on lihaa useita kiloja enemmän.

Ihan vain my two cents. Asiasta kiinnostuneet saavat esim. Ben Pakulskin MI40-paketin ladattua myös ilmaiseksi torrenttina. Vaikka ei samaa ajatusmaailmaa jakaisikaan niin hyvä on välillä kyseenalaistaa omia mielipiteitään.

Sitä samaa kun puhuit, että lihaksen saa supisteltua helläksi ilman kuormaa. Näin on, mutta aiheuttaako se suurta lihaskasvua? Ei taida. Miksi se aiheuttaa sitä jos se yhdistetään painoihin

Avainsana on jännitys. Suurempi kuorma -> suurempi jännitys. Raja-arvo menee siinä että kuormaa on liikaa kohdelihaksen kannateltavaksi, jolloin jännitys laskee.

En tiedä kuuluuko tämä asia tänne, mutta olen laittanut merkille kuinka treenaamisen aloittaessani erioten kovissa jalka ja selkäliikkeissä tuli aivan pirullinen ''happivaje'' eli joka sarjan jälkeen pihi läähyttää ja puuskuttaa. Normaali puhuminen oli tuolloin sarjojen välisssä lähes mahdotonta. Nyt kun olen kolmisen kuukautta treenannut aerobista 3-4krt viikkoon niin enää ei tule tuota puuskutusta sarjojen välissä, samalla tuntuu ettei treeni mene avain samalla lailla perille kuten ennenkin. Voisiko tästä tehdä johtopäätöksen että keuhkojeni kapasiteetti on laajentunut siinä määrin että happivajetta ei enää tule??

Tuskinpa työmäärä, kun puhutaan ihan puhtaasti kuinka suuri voima tuotetaan ja kuinka pitkän matkaa. Jännitysvoimat voi hyvinkin olla. Jos saat sillä täydellisellä eristyksellä tehtyä esimerkkiliikettä x sadalla kilolla n määrän toistoja vaikkapa 4 sekunnin negatiivisilla ja 1 sekunnin positiivisilla on saatu aikaan hyvä jännitys. Jos perään tehdään kuormalla n+20% samanmittainen sarja samoilla ehdoilla niin työtä on tehnyt avustavatkin lihakset. Lienee vaikeaa osoittaa kuinka suuren osan työmäärästä esim. penkkipunnerruksessa tekevät ojentajat tämän raja-arvon ylityksen jälkeen. Jos nyt puhutaan kuitenkin joistain kymmenistä prosenteista jonka apulihakset keventävät kuormaa kohdelihakselta ja sarjan ajallinen kesto on vaikkapa 30 sekuntia, niin väitän että suuremmalla kuormalla saavutetaan huonompi lihasaktivaatio ja jännitys tämän suorituksen ajan.

Mulle ei jotenkin mene ymmärrykseen, että miten kuorman lisääminen vähentää jonkun lihaksen "jännitystä" tai ylipäänsä osuutta liikkeessä, kun oletuksena on vakioliikerata? Sulla kun tuntuu olevan nuo kirjaimet hallussa (vaikka n:ää käytitkin tuolla kahdessa eri muuttujassa), niin sanotaan että kuormalla X ns. kohdelihakseen kohdistunut voima on Y. Onko oikeasti mahdollista, että kun X kasvaa, niin samalla Y pienenee, vai ottaako avustavat lihakset vain isomman osan X:n ylittävästä osasta kun kohdelihas?

Kyykkäsin kuitenkin reippaasti yli 200, nyt tuo pari sataa varmaan jäisi pohjaan vaikka jaloissa on lihaa useita kiloja enemmän.

Kun tekniikka muuttuu, käytettävät painot muuttuu. Varmaan hetken voimailulla ja tekniikkaan panostamalla vanhat ennätykset olisivat paperia, jos lihaa on oikeasti niin paljon enemmän.

Mielestäni lihastuntuma = paino + tekniikka + fokus ja loppuviimeksi maitohappo. Eli kuormaa pitää olla tarpeeksi, tekniikan tarkoitukseensa oikea sekä jos jotain yksittäistä lihasta treenaa, pitää siihen myös keskittyä. Lisäksi: moninivelliikkeet eivät ole eristäviä, kaikki tietävät tämän. Niitä tehdään useammalla lihaksella, joten useammassa lihaksessa myös tuntuu maitohappo ja väsymys. Eristäminen tarkoittaa lihastyön eliminoimista kuorman ja suorittavan lihaksen välissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom