Treenaaminen pelkästään lihastuntumalla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taidanpa kuulua näihin puliukkotreenaajiin. Onneks keskityn salilla treenaamiseen enkä vaatemallina toimimiseen.

Asiaan:

Itse sanoisin tuosta tuntumasta myös, että alkuvaiheen treenaajalla kannattanee vaan tehdä liikkeet oikein. Itselläni ainakin "tuntuu" oikeissa paikoissa kun teen liikkeen ajatuksella ja teknisesti oikein. Mielestäni tuntuman hakeminen ja teknisyys menevätkin käsi kädessä. Tietysti hcbodarit osaavat herkistellä ja eristää juuri sen tietyn lihaksen, mutta kyllä kaikkien voimaharjoittelijoiden pitäisi osata lukea omaa kehoaan ja tunnustella tekeekö oikeat lihakset töitä (esim pysäytyskyykyt auttavat itselläni löytämään tuntumaa liikkeessä).

Se, että menee salilla pelkästään fiiliksen mukaan painojen ja lihasväsymyksen suhteen on usein käytetty metodi ammattilaisilla, siinä vaiheessa pitää olla vain asenne, kokemus ja kehontuntemus kohdillaan.

Noita egopainoja kannattaa aloittelijana välttää, mutta pro't osaavat näilläkin lykkimistä hyödyntää (Bad form builds muscle tms.).

Taidanpa kuulua näihin puliukkotreenaajiin. Onneks keskityn salilla treenaamiseen enkä vaatemallina toimimiseen.

Ehkä paras kommentti pitkään aikaan, kuka siellä salilla vaatemallina on.?

Näköjöön sama mitä topiikkia menee lukeen niin sama helvetin nahistelu joka paikassa. Kuka pukeutuu mitenkin ja miten treenaa.. Onko täällä niin saatanan ahdasmielistä porukkaa ettei voi toisten antaa olla sellaisia kuin on?. Nytkin puhuttiin treenamisesta lievällä huijauksella ja heti vedetään jostain pukeutuminen mukaan, ei saatana. Eikö voi tajuta että toisille se lievästi huijaaminen oikeasti toimii ja jotkut nyt vaan haluaa repiä isoilla painoilla.? eikä ne ole täällä riitelemässä ja itkemässä. Ja edelleen, mitä helvetin väliä miten pukeutuu.? jos se saatana häiritsee mitkä housut toisella on jalassa niin suksi vittuun sieltä salilta. Vai eikö vehkeet näy kunnolla vai jotain. Ne homoilutkin kuuluu muualle kuin salilla.:D

pitäskö se sitten eka vuodet treenata ilman lisäravinteita (sanoppa vielä että aletaan syomään proteiinikin...) ja jossain dressmannin pussihousuissa jotka on käsittämättömän rumat? miksi ihmeessä pitäsi pukeuta kuten kunnon juntti jos on varaa ostaa laadukkaita vaatteita jotka kestää vuosia verrattuna vitosen gollegehousuihin joissa hikikin pysyy sisällä (hyi helvetti)

ihmetyttää aina nää (lienee rutiköyhien kateellisten läskien valitusta?),että "joo,better bodiesta ja gaspia" päälle.. salilla pitäsi siis pukeutua miten sattuu,mutta ulkona siististi?

kyllä mä sen tiedän että ei kaikilla ole varaa ostaa 70€ housuja jotka on mulle halvat ja tiedän ne laadukkaiksi jotka kestää vaikka jatkuvaa käyttöä vuosia,mutta en mä huutele,että "joo,dressamannia ja tehdasasua päällä,kunnon köyhän pakkislaisen prototyyppi.voi helevetti"

eikö sulla hävetä kulkea näissä 5€ pussihousuverkkareissa? mulla nimittäin oksettaa sellaiset puliukkotreenaajat salilla jotka ei edes koita olla siistin näkösiä

terv. 8 gaspin verrakkarit ja parikymmentä gasp t-paitaa ja ecköä 30 paitaa+ lukuisia muita laatumerkkejä.

eikä ees hävetä,on kiva näyttää hyvältä ja huomata että se kiinnittää naistenkin huomion,tosin gollece pojat on aina saaneet lähinnä surullisia katseita mitä olen vuosia seurannut, vielä kun ne on päällä hyvää mesh kangasta,niin se hikikään ei lillu siellä sisällä.

olisit sinäkin siisti ja näyttäsit edes fiksulta (kun jutut ei fiksuja ole,niin yrittäisit edes näyttää...) :D

Ei se että sulla on niihin varaa tarkoita että ne on siistejä, hienoja tai näyttäisi hyvältä/fiksulta. Se vahvistaa vain sitä totuutta että vaikka olisi rahaa, ei välttämättä ole mitään makua.

Oli tosta tuntumapumppailusta ja voimalla bodaamisesta mitä mieltä tahansa, niin kaveri jolla on kyykky 200, veto 250, pystypunnerrus 100 ja penkki 160 ja vetää leukaa +60kg lisäpainolla ei voi olla pienikokoinen.. Natutreenaajien varsinkin kannattaa huomioida tällainen tosiasia.

Ite en oo koskaan varsinaisesti tuntumalla treenannu, aina pääfocus on ollut painojen kasvattamisessa. Luotan vain kehon mekanismeihin senverran, että jos liike on teknisesti oikein suoritettu, niin kohdelihasten on enemmän tai vähemmän pakko tehdä töitä.
Toki lihasten aktivoinnilla ON väliä, mutta se ei saisi olla koskaan ainoa tavoiteltava asia.

Minusta tuossa muutamassa edellisessä viestissä menee vähän puurot ja vellit sekaisin.

Se että treenaa lihaksella ja tuntumalla, ei tarkoita etteikö käytettäsi isoja painoja ja progressiota treenissä. Siis sehän on itsestään selvä, että vaikka se tuntuma on, niin pitäähän siinä painojakin olla. Painoja ei vain saa olla niin paljoa, että se kehon (liikkeen) mekaniikka hajoaa, ja penkii tehdään kaikilla muilla lihaksilla kuin rinnalla.

Se on sitten treenitavasta kiinni millaisia painoja käyttää vs toistot ja sarjat IMO. Samoin se, että käyttääkö moninivelliikkeitä, keskitettyjä vai koneita/taljoja jne.

SE on totta, että yleensä oikeaa suoritustekniikkaa ei opi 1..5 toiston sajoissa joissa käytetään isoja painoja.

Jotenkin vain outo ajatus, että jos liikkeen mekaniikka on kunnossa, niin ei tarvitse tuntumaa ajatella.. Nojoo, se tuntuu, ei sitä tarvitse ajatella :)

Eiköhän nikula tarkoittanut että jos teet tietyn tyyppistä liikettä ni väkisinkin ne lihakset/lihas tekee työtä jotka pystyy sen suuntaista liikettä tuottamaan...

No sinähän varsinainen einstein olet... Kyllä mäkin sen tiedän, että jos mä hauiskääntöä teen niin tottakai se hauis siellä aktivoituu, mutta jos selällä ottaa heijaria takaraivo maata hipoen niin ei se liikkeestä optimaalista tee vaikka se hauis aktivoituu siellä :face:

Oli tosta tuntumapumppailusta ja voimalla bodaamisesta mitä mieltä tahansa, niin kaveri jolla on kyykky 200, veto 250, pystypunnerrus 100 ja penkki 160 ja vetää leukaa +60kg lisäpainolla ei voi olla pienikokoinen.. Natutreenaajien varsinkin kannattaa huomioida tällainen tosiasia.
.

Juuri tätä mäkin ajoin takaa. En mä ainakaan kiinnitä jotain treenin vikoja satunnaisia pumppausliikkeitä lukuunottamatta mitään huomiota siihen, miltä lihaksissa tuntuu sen liikkeen aikana. Kun liikkeen tekee _riittävän puhtaasti_ (eli kohdelihaksella) ja vaikka nuo mainitsemasi raudat nousevat, sitä lihasta on matkan varrella väkisinkin kertynyt :) Etenkin, kun noihin esimerkkipainoihin ei ole päästy millään maksimiin tähtäävillä hermotustreeneillä vaan pääasiassa toistoalueen 6-12 sarjapainoja kasvattamalla.

P.S Hyvin valitut esimerkkipainot muuten, niissä liikkeissä joita noista teen menee sun asettamat kriteeripainot isoudelle :D Tosin maven maksimiykköstä en ole ikinä kokeillut, enkä kokeile.

Minusta tuossa muutamassa edellisessä viestissä menee vähän puurot ja vellit sekaisin.

Se että treenaa lihaksella ja tuntumalla, ei tarkoita etteikö käytettäsi isoja painoja ja progressiota treenissä. Siis sehän on itsestään selvä, että vaikka se tuntuma on, niin pitäähän siinä painojakin olla. Painoja ei vain saa olla niin paljoa, että se kehon (liikkeen) mekaniikka hajoaa, ja penkii tehdään kaikilla muilla lihaksilla kuin rinnalla.

No samalla lailla sulla menee tässä puurot ja vellit sekaisin :) Ei se, että harrastetaan "voimabodausta" ja pyritään ensisijaisesti nostamaan sarjapainoja, tarkoita että tingittäisiin tekniikasta loputtomiin. Eli vaikka että penkkiä tehtäisiin lopulta pääasiassa jollain muulla kuin rinnalla (miten se on muuten edes fyysisesti mahdollista?) Ei mun mielestä esimerkiksi runkkupenkissä, jossa perse nousee, ole mitään järkeä.

Jos vaan kaikki nostettaisiin enemmän punttia ja kärjistettäisiin toisen sanomisia vähemmän...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No sinähän varsinainen einstein olet... Kyllä mäkin sen tiedän, että jos mä hauiskääntöä teen niin tottakai se hauis siellä aktivoituu, mutta jos selällä ottaa heijaria takaraivo maata hipoen niin ei se liikkeestä optimaalista tee vaikka se hauis aktivoituu siellä :face:
No mikä pointti tossa sun kysymykses sit oli..? :jahas:

Heh, jos takaraivo hipoo maata niin onko liike (itseäni lainaten) teknisesti oikein suoritettu?

Paradox on sinänsä oikeassa että eihän näillä asioilla perjaatteessa pitäisi olla mitään ihmeellistä eroa. Suhteellisen puhtailla tekniikoilla, ja pitkällä aikavälillä nousevilla sarjapainoilla päästään hyvin pitkälle. Valtaosa perustreenaajista kun ei koskaan saavuta sitä ns. natumaksimia (:D) jolloin pelkkä sarjapainojen kasvatus ei enää yksinkertaisesti riitä ensisijaisena lihaskasvumekanismina.

Heh, jos takaraivo hipoo maata niin onko liike (itseäni lainaten) teknisesti oikein suoritettu?

Ei mutta viittasin viestissäni sukkapossun viestiin kuten huomaat ;) Eli takaraivo maata hipoen -hauiskäännössä varmasti se hauis työtä tekee mutta ei se siitä liikkeestä tee järkevää. Tämä menee taas vähän saivarteluksi. Treenatkaa mahdollisimman isolla painolla tekniikan sallimissa rajoissa, eikä niin että lissee levyhä ja rumaks mennee mutta menkööt ku pääasia että rauta liikkuu. Ei kaikesta tarvitse tehdä itselleen niin vaikeaa. Shut up and train voisi olla tähänkin paikkaan hyvä ratkaisu. Ei se levyn lisääminen ainoa progressiotapa ole vaikka toki siihen pitäisi aina loppupeleissä pyrkiä...

Kylla itse oon sitä mieltä, että ainakin pääliikkeissä pitäisi käyttää mahdollisimman isoja painoja, vaikka sitten puoli rumasti. Jotain kyykkyä pääliikkeenä joillan 60 kg on ihan turha hieroa, sitäkin voi tehdä treeninlopussa, mutta ei pääliikkeenä. Kyllä ne voimat lisääntyy ja sitä kautta voi siirtyä isompiin sarjapainoihin, kun tekee rumenpaa sarjaa, painoa jatkuvasti kasvattaen edes se muutama sarja treenin alussa.

Joku hauiskääntö on taas mielestä aivan eriasia, eikä vaadi mitää pääliikkettä vaan tulisi keskittyä ennenkaikkea supistukseen.

Tottakai pääliikkeissä pitää romun liikkua mutta en mä vaan nää siinä mitään järkeä iskeä levyä lisää samalla tekniikan kärsiessä liikaa (loukkaantumiski pitäisi tässä kohtaa kaikilla jo tulla mieleen), se romun lisääminenkin kun ei ole loputon jatkumo joten se progressio on toteuttettava muilla keinoilla. Ja ei aina tarvitse ottaa noin ääripää esimerkkejä, joku 60kg kyykky sarjapainot kasvaa itestään kun siellä salilla jaksaa vaan käydä heilumassa.

Tottakai pääliikkeissä pitää romun liikkua mutta en mä vaan nää siinä mitään järkeä iskeä levyä lisää samalla tekniikan kärsiessä liikaa (loukkaantumiski pitäisi tässä kohtaa kaikilla jo tulla mieleen), se romun lisääminenkin kun ei ole loputon jatkumo joten se progressio on toteuttettava muilla keinoilla. Ja ei aina tarvitse ottaa noin ääripää esimerkkejä, joku 60kg kyykky sarjapainot kasvaa itestään kun siellä salilla jaksaa vaan käydä heilumassa.

Progressio painoissa loppuu, mutta kyllä se on melkein se ensimmäinen tyyli joka kannattaa viedä loppuun asti ja vasta sen jälkeen toteuttaa progressiota muilla keinoin. Voimatasot nyt vaan kasvaa paremmin jos ottaa pari sarjaa puoli väkisin isommilla painoilla. Helposti käy niin, että pelkällä tuntumalla se paino tuppaa jäämään paikoilleen pitkäksi aikaa, kun keskitytään vain tuntumaan.

Kyllähän rinnan saa loppuun ajettua, kun pumppailee 80kg penkkiä tarpeeksi rauhallisesti ja tuntumalla, mutta voimatasot kyllä junnaa paikallaan. Muutama maksimi kutonen alkuun ja sitten keskittyy enempi tuntumaan ja eristävii liikkeisiin. Sarjapainot nousee ja elämä hymyilee :D

Itse ketjun aiheen Nikula ja Spitfera on käsitelly hyvin, mutta yks epäkohta osu silmään. Joku kehtas väittää Better Bodiesin salihousuja kestäviksi? Nehän on semmosta saatanan haperoa jotka kuluu puhki alle vuodessa jos niitä pitää pääasiallisina treenihousuina. Yhdet BB:n housut olen omistanut ja ne ei täyttäny mun laatuvaatimuksia. Kiristysnaru meni paskaks ekan kuukauden aikana ja housut 9kk jälkeen. Paska on paskaa, oli se miten muodikasta hyvänsä.

Ite en edes tajua miten jotkut tietää salivaatteidensa merkit. Mulla on jotku Cittarin pierukollarit ja henkkamaukan vaimari. Kasvaako lihas paremmin jollain 80€ gaspin hupparilla?

Suositut

Back
Ylös Bottom