Treenaaminen pelkästään lihastuntumalla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mul on sandaalit mut en käytä niit salilla.

Yrittäkää löytää pointti tästä "esimerkistä":

Se on rintalihaksen mekaanisen rasituksen kannalta ihan sama, nostaako se itse 60kg vastuksen, vai nostaako se 80kg niin, että pompusta tulee se ylimääränen 20kg. Tässä 60kg eksentrinen on tod näk raskaampi kun se otetaan hallitusti verrattuna 80kg pomppuun -> 60kg puhdas on parempi.
Se on rintalihaksen mekaanisen rasituksen kannalta ihan sama, nostaako se itse 60kg vastuksen, vai nostaako se 80kg niin, että olkapäät ottaa sen ylimääräsen 20kg(joku tsiittimuuvi nostossa). Tässä 80kg eksentrinen on tod näk raskaampi kun se otetaan hallitusti ilman sitä olkapäiden apua. -> Pieni "huijaus" oli parempi.

Am I right?

Ite en edes tajua miten jotkut tietää salivaatteidensa merkit. Mulla on jotku Cittarin pierukollarit ja henkkamaukan vaimari. Kasvaako lihas paremmin jollain 80€ gaspin hupparilla?
Mistään et saa Gaspin hupparia uutena alle 100€. :D
Kyllä noissa mesh-housuissa ihan oikeasti on mukavampi treenata kun jossain fleecekollareissa jotka ei hengitä tipan tippaa.
Lihasten kasvatukseen en usko sen vaikuttavan mitä pidät päälläsi.

Mul on sandaalit mut en käytä niit salilla.

Se on rintalihaksen mekaanisen rasituksen kannalta ihan sama, nostaako se itse 60kg vastuksen, vai nostaako se 80kg niin, että pompusta tulee se ylimääränen 20kg. Tässä 60kg eksentrinen on tod näk raskaampi kun se otetaan hallitusti verrattuna 80kg pomppuun -> 60kg puhdas on parempi.
Se on rintalihaksen mekaanisen rasituksen kannalta ihan sama, nostaako se itse 60kg vastuksen, vai nostaako se 80kg niin, että olkapäät ottaa sen ylimääräsen 20kg(joku tsiittimuuvi nostossa). Tässä 80kg eksentrinen on tod näk raskaampi kun se otetaan hallitusti ilman sitä olkapäiden apua. -> Pieni "huijaus" oli parempi.

Am I right?

Kyllä, jos nostetaan maksimisarjoja/maksimiykköstä, niin siinä tekee työtä melko moni lihas, ei pelkkä rinta.

Kyllä mä salivaatteisiinkin satsaan, ne gaspit kun kestää paremmin ja miellyttävämpiä päällä kun ne cittarin kympin verkkarit. Ei sen pitäs kauheasti ketään kiristää jos joku satsaa salihousuihin ja huppariin sen toistasataa, jos ei itellä ole varaa niin ei se mun vika ole :D Tuolla kaapissa lojuu mm. 5 vuotta vanhat gaspit ja melkeen kun uudet, nykyään olohousuina käytän ja tuskin olisi perusverkkarit tänne asti kestäny. Ei paha 70 euron sijoitus tuolloin aikoinaan.

terv. 8 gaspin verrakkarit ja parikymmentä gasp t-paitaa ja ecköä 30 paitaa+ lukuisia muita laatumerkkejä.

eikä ees hävetä,on kiva näyttää hyvältä ja huomata että se kiinnittää naistenkin huomion,tosin gollece pojat on aina saaneet lähinnä surullisia katseita mitä olen vuosia seurannut, vielä kun ne on päällä hyvää mesh kangasta,niin se hikikään ei lillu siellä sisällä.

olisit sinäkin siisti ja näyttäsit edes fiksulta (kun jutut ei fiksuja ole,niin yrittäisit edes näyttää...) :D

Tää olisi ilman muuta ilmiselvä ja suht hauskakin trolli, muttakun saleilta löytyy _ihan oikeasti_ tyyppejä joiden mielestä jotkin gaspin paidat näyttää hyvältä ja kiinnittää naisten huomion :D ei kai niitä muuten kukaan ostaisi kauheaan hintaan.

Toisaalta usein niiden samojen tyyppien mielestä jotkut ed hardy -kuteet näyttää sitten ihan kaupungillakin hyvältä, niin en ihmettele..

Ilmeisesti vain Gasp valmistaa hengittäviä urheilutekstiilejä? Muuten on pakko vetää jalkaan kympin junttikollarit.

Ilmeisesti vain Gasp valmistaa hengittäviä urheilutekstiilejä? Muuten on pakko vetää jalkaan kympin junttikollarit.

Onneks tukusta saa ilmaiseksi t-paitoja ja halvalla mesh-pantseja. Eipä niissä ole kuin tukun logo ja ehkä juuri siksi olenkin kynäniska. On toki totta, että salilla pitää hygienian kannalta ottaa muut huomioon, mutta ei se tanko sen vähempää paina, jos jalassa on gaspit tai myllyverkkarit. Mieluummin pukeudun salin ulkopuolella fiinimpiin vaatteisiin kuin siellä sisäpuolella, kun joka tapauksessa näytän salilla idiootilta, joka ähisee ja puhisee pienten romujen kanssa.

Itse aiheeseen: treenaan ihan yhtä päin helvettiä, vaikka pukeutuisin mesh-pantseihin tai kollareihin.

Mutta jälleen. Treenaamisesta lihastuntumalla vai ilman päästiin gasp vs. junttikollarikeskusteluun. Only in pakkis. Ja tuskin täällä kukaan kuvitteleekaan, että se 200kg painaa vähemmän gaspin kuteilla kuin ilman ( :D ). Edelleen jos haluaa panostaa laatuun ja miellyttävyyteen + fiiniin olemukseen on Gasp siihen oikein hyvä vaihtoehto ja siksi itse sitä käytänkin, salilla aina ja usein vapaa-ajalla.

Olisko siinä mitään , että ensin jokunen vuosi otetaan nostotekniikat haltuun ja koitetaan saada painoja tasaisesti ylöspäin eri liikkeissä ( mielellään sitten todella hyvällä ja puhtaalla tekniikalla ) ? Kun massaa ja voimaa on hankittu "tarpeeksi " voidaan ruveta koittaan jotain speciaalimpaa väliin ? Tuntuma kulkee siinä matkassa siinä mielessä , että keskitytään täysillä tehtävään liikkeeseen ja huolehditaan jotta liikkeet osuu target lihakseen ? Jos temmot 200 kg kyykkyä sarjoissa ja se ei tunnu reisissä( ok aika outoa jos ei tuntuisi ) niin tuskin sieltä Tom Platzin pierettimien näköisiä reisiä housujen sisältä kuoriutuu pukkarissa? Voimalajit sitten erikseen . Simple as that

Jos tekee siistillä tekniikalla perusvoimatyylistä treeniä ja sarjapainot kasvaa ilman, että tekniikka kärsii niin silloin sitä kehitystä tulee. Se on noin yksinkertaista. Täällä näillä tuntumasankareilla on kummallinen ajattelutapa, että progressiivinen treeni(toistot/sarjat/painot kasvaa) tarkoittaa automaattisesti huonoa tekniikkaa. Lähestulkoon aina noi tuntumajutut on tekosyy pienille painoille. Eri asia roinaajat, jotka kehittyy päin vittua treenaamalla, mutta natu tarvitsee progressiivista treeniä.

Ai niin ja ihan näin sivuhuomiona hassua miten salilla nää mitkä treenaa lihasta ja selittää tuntumasta tekee sitten itse liikkeet ihan järkyttävän rumalla tekniikalla. Voimatyylisempää treeniä tekeviltä tollaista näkee erittäin harvoin. Ihan vaan oma havainto koko saliuran ajalta, poikkeuksia varmasti löytyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oli tosta tuntumapumppailusta ja voimalla bodaamisesta mitä mieltä tahansa, niin kaveri jolla on kyykky 200, veto 250, pystypunnerrus 100 ja penkki 160 ja vetää leukaa +60kg lisäpainolla ei voi olla pienikokoinen.. Natutreenaajien varsinkin kannattaa huomioida tällainen tosiasia.

Ite en oo koskaan varsinaisesti tuntumalla treenannu, aina pääfocus on ollut painojen kasvattamisessa. Luotan vain kehon mekanismeihin senverran, että jos liike on teknisesti oikein suoritettu, niin kohdelihasten on enemmän tai vähemmän pakko tehdä töitä.
Toki lihasten aktivoinnilla ON väliä, mutta se ei saisi olla koskaan ainoa tavoiteltava asia.
Olen tästä samaa mieltä. Hyvä tekniikka on se avainsana ja sen puitteissa saa laittaa painoa sitten reilumminkin. Toisaalta ei cheatissakaan mitään väärää ole jos koko liike ei perustu siihen. Hauiskäännössä esimerkiksi kun tekee kasin hyvällä tekniikalla ja päälle vielä pari vähän kropalla auttaen niin sehän on vain hyvä lisä eikä ota hauikselta mitään pois. Mekaaninen pudotussarja toisin sanoen. Mun mielestä paras mahdollinen tuntuma tarkoittaa aina painojen tiputtamista liikkeestä, vaikka molemmat tehtäisiin samalla yhtä hyvällä tekniikalla. Esim. penkissä jos kaveri pystyy tekemään satasella kympin kun runttaa täysillä (enkä puhu mistään pomputtelusta ja runkkupenkistä vaan teknisesti hyvin suoritetusta liikkeestä) ja jos haluaa paneutua pelkästään tuntumaan, joutuu laittamaan 80 kg ja keskittyä venytykseen ja rintalihaksen supistukseen ja hidastamaan liikettä vielä enemmän kuin mitä on tarpeen. Mutta onko sekään sitten hyvä tapa? Jälkimmäisessä ei tehdä rintalihaksella "oikeaa työtä" vaan rasitus on peräisin keinotekoisesta lihaksen jännityksestä. Mä luotan enemmän oikeaan painoon.

Olihan täällä pakkiksella takavuosina samantyyppistä vääntöä ja sitten se taas unohtui ja nyt on tullut taas takaisin. Toi tuntumahomma tuntuu olevan aika kausittaista. Älkääkä ymmärtäkö väärin. Kyllä liike pitää tehdä oikealla lihaksella ja olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi treenata lihasta kuin liikettä, mutta se tuntuman hakeminen ei saa olla pääasia. Ja se kertoo mun mielipiteen ketjun aiheeseen. Pelkkä tuntuman hakeminen ei ole hyvä, koska se tarkoittaa aina sitä ns. yli vedettyä tuntumanhakuisuutta ja naurettavan pieniä painoja. Silloin takavuosina joku tyyppi, jonka nimerkkiä en enää muista, laittoi omia treenivideoitaan ja oli suuri tuntuman puolestapuhuja. Teki jotain rintatuettuja soutujakin tyyliin kympin käsipainoilla hitaasti ja niin lujaa keskittyen, että se oli jo melkein hauskaa. Tuntuma oli varmasti just eikä melkein, mutta kun se taisi mennä jo vähän yli ja haettiin tuntumaa riittävän vastuksen kustannuksella. Mahtoiko tulla mainittavaa tulosta?

Jos tästä nyt haluaa jonkun yhteenvedon tehdä, niin ihmisten kannattaisi muistaa se, että tuntuma ei saa tarkoittaa pelkkää tuntumaa painoista viis ja tuntuman hylkääminen toisaalta ei tarkoita kamalaa huijaamista joka liikkeessä ja ylätaljassa takaraivo lattiaan. Näitäkin näkee ja liikaa näkeekin, mutta ei se ole tuntuman hylkäämisen syy, vaan liike tehdään yksiselitteisesti väärin.

Muuan Phil Heath on joskus videollaan sanonut: "Perfect form, perfect muscles". Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. :)

Muuan Phil Heath on joskus videollaan sanonut: "Perfect form, perfect muscles". Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. :)
Ja kasapäin muita pro-tason bodareita jotka on runnoneet isoilla painoilla ja parhaimmillaan vähän sinnepäin. Mä vedän tästä sellaisen johtopäätöksen, että kenenkään pro-ukon sanomisista on turha vetää minkään tason johtopäätöksiä. Omaa mielipidettä tukevia ukkoja löytyy molemmista leireistä.

Vika on siinä kun haetaan ratkaisuja yksinomaan ääripäistä eikä ymmärretä mitään siitä väliltä.

Tämä. Nää keskustelut menee aina väittelyksi, kun otetaan vaan ääriesimerkkejä. Tuossa lihastohtorin artikkelissa on sanottu jo kaikki oleellinen tästä aiheesta.

Pelkkä tuntuman hakeminen ei ole hyvä, koska se tarkoittaa aina sitä ns. yli vedettyä tuntumanhakuisuutta ja naurettavan pieniä painoja.

Kyllä se menee kuitenkin niin, että käytetään mahdollisimman suuria painoja, vaikka tuntumalla tehdäänkin.

Miksei vaan tehdä hyvällä tuntumalla ja välillä sitten cheattaa hyvällä maulla, että se liike kuitenki menee sinne lihakseen. Molempi parempi.

Kyllä se menee kuitenkin niin, että käytetään mahdollisimman suuria painoja, vaikka tuntumalla tehdäänkin.
Tästähän mä koko viestissäni puhuin. Pelkkä tuntuma painojen kustannuksella ei ole hyvä, eikä ole pelkät painot tuntuman kustannuksellakaan.
E: Tai sanotaan mieluummin pelkät painot tekniikan kustannuksella.

Täällä näillä tuntumasankareilla on kummallinen ajattelutapa, että progressiivinen treeni(toistot/sarjat/painot kasvaa) tarkoittaa automaattisesti huonoa tekniikkaa.

Muilla sankareilla taas herkästi unohtuu, että ylipuhtaalla tekniikalla voi treenata progressiivisesti. Kyllä mä ainakin pyrin nostamaan esim eristävien liikkeiden sarjapainoja ihan samalla tavalla ku pääliikkeiden. Ja jos teen jostain syystä pääliikkeet tuntumahakusesti jollekki tietylle lihakselle ni en mä yhtäkkii unohda progressiota, vaikka se lähteeki paljon alempaa etenemään.

Eki.M sanoi:

artov sanoi:
Kyllä, jos nostetaan maksimisarjoja/maksimiykköstä, niin siinä tekee työtä melko moni lihas, ei pelkkä rinta.

Vitun hienoa duunia.

Mul on itseasias tähän aiheeseen liittyvä projekti just menossa mut kyl täs saa jonkun vuoden katella enneku voin kertoa kokemukseen perustuvia mielipiteitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom