Treenaaminen pelkästään lihastuntumalla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä sen perinteisen progressiomallin näkee, mitenkään muuten ei voida kasvaa kuin painoja kasvattamalla. :) On se uskomaton asia tosiaan.

En tiedä mistä tuon olettamuksen repäisit, mutta JP Fux sulle jo vastasikin, moneen otteeseen. Lue ne postit läpi ajatuksella, niin ehkä ymmärrät mistä on kyse.

Miksi muuten olet treenannut selkää noin isoilla lisäpainoilla, jos kerta 10 kiloakin olisi riittänyt? Vai koitko valaistumisen vasta jälkikäteen?

Kasvaako se lihas aivan eri muotoon, kun sille juntataan 8-15 toiston sarjoja versus 3-8 toiston sarjoja?

Ei? Mikä tämän kysymyksen pointti oli?

En tiedä mistä tuon olettamuksen repäisit, mutta JP Fux sulle jo vastasikin, moneen otteeseen. Lue ne postit läpi ajatuksella, niin ehkä ymmärrät mistä on kyse.

Miksi muuten olet treenannut selkää noin isoilla lisäpainoilla, jos kerta 10 kiloakin olisi riittänyt? Vai koitko valaistumisen vasta jälkikäteen?

Ei? Mikä tämän kysymyksen pointti oli?

Aina pitää olla kriittinen omille tekemisille, jälkikäteen sitä useasti vasta huomaa virheitä omissa treeneissään. En tiedä sitten onko mun pahe, vai ihan yleistä muutenkin. Mutta tärkeintä on oppia ja muuttaa tekemistä sen mukaan, eikä treenata 10+ vuotta samaan tyyliin silmät sidottuina muulle.

Sun viestistä ymmärsin kyllä sen, että epäilit ettei pienemmillä painoilla pääsisi samaan lopputulokseen (ja mahdollisesti ylikin). Lihaskasvuun kun edellytys ei ole ne 3-6 toiston leuanvetosarjat lisäpainoilla, sen todistaa monet (natu)bodaritkin kun omalla painolla treenataan selkää ja välillä saattaa se kympin limppu roikkua mukana.

Tosin ei se mun asia ole jos jotkut tykkää eristää kehityksensä muutaman muuttujan varaan, "bodata", mutta sitten kisata voimanostossa.. Antaa mennä vaan. :)

Tosin ei se mun asia ole jos jotkut tykkää eristää kehityksensä muutaman muuttujan varaan, "bodata", mutta sitten kisata voimanostossa.. Antaa mennä vaan. :)

Tämä oli varmaan minulle, joten korjaan sen verran, että en bodaa tai yritä tehdä itsestäni hyvän näköistä öljyttyä urosta. Toki nytkin on lihaa enemmän kun monella tuntuma bodaajalla, mutta se nyt ei tähän keskusteluun liity. Omat treenini on siis täysin voimanostossa menestymistä silmällä pitäen suunniteltu. Toisille olen pientä maksua vastaan sitten suunnitellut bodailu treenejä, mutta siellä ei tosiaan ole muuttujia kovin monia ilmeisesti. Noh kai se sama on kun kehtitystä tulee. Ehkä sitä kumminkin voisi ottaa lisää muuttujia mukaan, esim ilman kosteustasapaino, salilla olevien ihmisten määrän, salitreenin kellon aika jne.

Tosin, kyllä voimanostoon kuuluu myös "bodailu". Aivan samalla tavalla kun bodarillekkin tekee hyvää "voimanostaa".

Sun viestistä ymmärsin kyllä sen, että epäilit ettei pienemmillä painoilla pääsisi samaan lopputulokseen (ja mahdollisesti ylikin). Lihaskasvuun kun edellytys ei ole ne 3-6 toiston leuanvetosarjat lisäpainoilla, sen todistaa monet (natu)bodaritkin kun omalla painolla treenataan selkää ja välillä saattaa se kympin limppu roikkua mukana.

Mistä tiedät miten nämä "monet natubodarit" ovat alunperin sen selkänsä rakentaneet? Se mitä näet salilla tai videolla jonkun tekevän ei välttämättä ole sitä samaa treeniä, jolla kyseinen ihminen sen ns. perusmassansa on aikoinaan rakentanut. Itselle ei muutenkaan tule mieleen yhtään kovakuntoista naturaalibodaajaa, joka ei olisi myös erittäin vahva. Siitä voi päätellä jotain lihasten ja käytettyjen treenipainojen korrelaatiosta.

Lisäksi, nuo leuanvetopainothan ovat täysin suhteellisia. Jos henkilön ykkösmaksimi on vaikkapa omapaino + 15 kiloa, niin silloin sarjojakin vedellään aika pienillä lisäpainoilla tai ihan vain kehonpainolla.

Eikö tässäkin asiassa myös lihasryhmien erot tule mukaan kuvioon? Tarkoitan niitä "hyviä" ja "huonoja" lihasryhmiä. Esimerkiksi itse voisin rinnan reenaamisen puolesta sanoa, että voimatyylinen treeni toimii, koska itselläni kaikki menee rinnalle äärimmäisen hyvin. Kun taas puhutaan selän treenaamisesta, niin lisäpaino leuanveto ja raskaat kulmasoutupainot eivät ole tuoneet kehitystä selkään, vaan mitä enemmän progressiota on tullut treenipainoissa sitä huonomman pumpin on saanut selkään. Täydellisessä maailmassahan tietenkin tekniikka pysyisi samana, mutta omasta kokemuksesta se on aina tekniikka mikä pettää kun treenivihkon mukaan pitää tehdä vielä kaksi toistoa.

Sitten esimerkiksi etureisien treenaaminen tällaiselle persedominantille on käytännössä mahdotonta tehdä progressiivisesti. Toki edelleen tulee kyykättyä vihkon mukaan, mutta mitä järkeä on esimerkiksi tehdä jalkaprässiä "liikkeenä" isoilla painoilla, jos kaikki polte siirtyy etureisiltä perseeseen ja takareisille?

Kyykky, mave ja penkki tuskin tappavat ketään tai kenenkään lihaskasvua, mutta itse olen ainakin joutunut pohtimaan apuliikkeiden treenipainojen kasvatuksen merkityksellisyyttä treeneissäni.

Mä en edes ymmärrä mitä haet räjähtävyydellä. Jos puhutaan räjähtävyydestä yleensä, niin puhutaan räjähtävän voiman treenaamisesta. Ja ne treenit taidetaan tehdä aika pienillä painoilla, eikä ne kasvata lihasta vaan hermotusta enemmänkin. Sarjat jätetään vajaiksi.

Jätetäänkö tuntumatreenissä sarjat vajaiksi, että voidaan säilyttää räjähtävyys?

Mitä jos tuntumatreenissä viimeset toistot tulee paskasti ylös tai pakkona?

Mitä vittua on tuntumatreenaus? Sitä että saadaan penkillä tissit kipeiksi?

Et ymmärrä, mutta pakko oli huudella. Kirjoitin "räjähtävyys", koska tiedän mitä on räjähtävä voima ja sen treenaus, mutta en osannut ihan tarkkaan selittää mitä tässä tarkoitan. Jos olisit yrittänyt, olisit ehkä tajunnut tietyissä liikkeissä tapahtuvat dynaamisen venytyksen kautta tapahtuvat voimalisät yms.
Lue uudestaan noi "Treenaatko lihasta vai liikettä" artikkelit. Niissä puhutaan asiasta enemmän.

Jossain Hulkki kirjoitti jotain tän tyylistä : " En tee hauiskääntöjä tangolla seisaalteen, koska vaikka yritän kuinka käyttää hauista, niin se voima siihen kääntöön tulee aina jostain perseestä."

Pahoittelut, että käytän Hulkkia tässä auktoriteettina. Oon ite huomannu ihan samat asiat ja jos sä et oo huomannu ni kannattais vähän avata sitä maailmaansa ja etsiä. Tietenki sitä voi myös valita puolensa ja alkaa sotimaan pakkiksen foorumilla.

En edes ole bodari, en pyri ensisijaisesti kasvattamaan lihasta. Tykkään voimabodailusta ja parhaat tulokset lihasmassan suhteen oon tehny sillä tavalla. Se on myös ainut tapa miten oon ikinä tosissaan treenannut. Jossain vastaan kuitenki tulee raja ja pitää ettiä vähän uusia näkökulmia.
Ens kerralla ku teet vaikka kulmasoutua tai kyykkyä ni kokeile lämppäreissä pitää se rasitus kokoajan lihasten varassa, kiinnitä erityistä huomiota suunnanvaihtoihin ja positiiviseen vaiheeseen(jota et repäse mahdollisimman nopeasti vaan keskityt siihen supistukseen), niin saat vähän ymmärrystä siihen, mitä tarkoitin "räjähtävyydellä".

En tiedä mitä sun mielestä on tuntumatreeni, enkä tiiä miten sitä tulis toteuttaa. Kysy opetttajaltas.

Yksi juttu, mistä jengi ei ole puhunut, on loukkaantumiset ja niiden vaikutus treenin progressiivisuuteen. Sarjapainojen kasvatus on varmaan tehokkain ja "helpoin" tapa saada kehitystä aikaan myös lihasmassassa, mutta jossain vaiheessa saattaa tulla se tilanne vastaan, että nivelet ovat kuluneet pisteeseen, josta ei ole enää paluuta entiseen. Jos tässä tilanteessa yritetään runtata samalla tyylillä, kuin treeniuran alkuvuosina, lopputulos oli ainakin omalla kohdalla se, että ei tule voimaa eikä lihasta. Paikat sen sijaan hajoilivat kiihtyvällä tahdilla jo ennen, kuin olin edes päässyt lähelle entisiä sarjaenkkoja.

Nyt olen treenannut 8 kk pelkästään "tuntumalla", ja vaikka kehitys ei ole missään nimessä ollut "optimaalista", sitä on silti tullut. Tavoitteet kun eivät ole itsellä niin voimannostossa kuin bodauslavoillakaan, eikä rahkeet edes riittääisi, joten olen treenaillut omaksi ilokseni. Paradoksaalisesti kehitys on ollut parempaa, kun en ole väkisin yrittänyt parantaa kyykkyä, penkkiä tai vetoa, vaan olen hyväksynyt, että musta ei koskaan tule "vahvaa". Leuoissa tosin meni 97kg omalla painolla 40kgx4, mutta toikaan tulos ei ole parantunut 4 kuukauteen. "Bodausliikkeissä" kuten taljoissa, souduissa, dipeissä ja hauiskäännöissä kehitystä sen sijaan on tullut, ja sitä kautta myös vähän lihasta.

Yksi juttu muuten, kun joku sanoi, että lihastuntuma hakuinen treeni ei rasita hermostoa samalla tavalla, kuin isot painot, niin ei pidä paikkaansa ( ainkaan omalla kohdalla ). Kyllä jos sen tuntuma/pumppi sarjan tekee oikeasti failureen, ja mahdollisesti vielä siitä yli fuskaamalla, niin hermosto rasittuu ihan samalla tavalla kuin lyhyissä sarjoissa isoilla kuormilla. Okei, joku sarja hauista failureen ei tietenkään rasita hermostoa niinkuin kova sarja mavea, mutta kun noita failure sarjoja tulee se 10-12 treenin aikana, niin rasitus kumuloituu. Voimasarjoja en ainakaan itse koskaan tehnyt määrällisesti noin paljon, vaikka joku muu varmaan tekee, jotein ei siitä enempää.

miksi, oi miksi... ainakun puhutaan progressiivisuudesta niin puhe kääntyy automaattisesti vain sarjapainojen tuijotukseen ja kasvatukseen sekä voimatreeniin..

kolme pyhää painot-sarjat-toistot... noita kolmea yhdistelemällä saadaan se progressiivisuus treeniin... painot on yksinkertaisin paperilla.. mutta ei se sen monimutkaisempaa lopulta ole sarjojen eikä toistojen säätämisellä. Eikä siltikään tarvitse treenata voimamieskisoihin tai bodylavalle.. ;)

Tässä topicissa ei mun nähdäksee oo kyse nyt sarjojen pituuksista tai progressiivisuuksista, vaan siitä, että voiko kohdelihas(lihakset) saada pienemmällä painolla suuremman mekaanisen rasituksen kun isommilla, jos tekniikkaa yritetään vetää ääripuhtaaksi.
Säätelemällä nivelkulmia voimantuoton kannalta epäedullisemmaks vaikka yhtenä esimerkkinä. Kääntäen se kohdelihas joutuu ottamaan enemmän rasitusta. Ja tuntuu sitte myös...

Toi Juuson kolme pyhää on ihan jees, mut heti tulee mieleen sellasiaki asioita ku sarjataukojen pituudet ja treenifrekvenssi.

Jengi tuo tänne nyt liikaa metakeskustelua kaikesta ylimääräsestä ja huutelee ikivanhoja bodybro totuuksia. Topikin aloittajan kysymyksen ytimessä olis jotain ihan mielenkiintosta pohdittavaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Et ymmärrä, mutta pakko oli huudella. Kirjoitin "räjähtävyys", koska tiedän mitä on räjähtävä voima ja sen treenaus, mutta en osannut ihan tarkkaan selittää mitä tässä tarkoitan. Jos olisit yrittänyt, olisit ehkä tajunnut tietyissä liikkeissä tapahtuvat dynaamisen venytyksen kautta tapahtuvat voimalisät yms.
Lue uudestaan noi "Treenaatko lihasta vai liikettä" artikkelit. Niissä puhutaan asiasta enemmän.

Jossain Hulkki kirjoitti jotain tän tyylistä : " En tee hauiskääntöjä tangolla seisaalteen, koska vaikka yritän kuinka käyttää hauista, niin se voima siihen kääntöön tulee aina jostain perseestä."

Pahoittelut, että käytän Hulkkia tässä auktoriteettina. Oon ite huomannu ihan samat asiat ja jos sä et oo huomannu ni kannattais vähän avata sitä maailmaansa ja etsiä. Tietenki sitä voi myös valita puolensa ja alkaa sotimaan pakkiksen foorumilla.

En edes ole bodari, en pyri ensisijaisesti kasvattamaan lihasta. Tykkään voimabodailusta ja parhaat tulokset lihasmassan suhteen oon tehny sillä tavalla. Se on myös ainut tapa miten oon ikinä tosissaan treenannut. Jossain vastaan kuitenki tulee raja ja pitää ettiä vähän uusia näkökulmia.
Ens kerralla ku teet vaikka kulmasoutua tai kyykkyä ni kokeile lämppäreissä pitää se rasitus kokoajan lihasten varassa, kiinnitä erityistä huomiota suunnanvaihtoihin ja positiiviseen vaiheeseen(jota et repäse mahdollisimman nopeasti vaan keskityt siihen supistukseen), niin saat vähän ymmärrystä siihen, mitä tarkoitin "räjähtävyydellä".

En tiedä mitä sun mielestä on tuntumatreeni, enkä tiiä miten sitä tulis toteuttaa. Kysy opetttajaltas.

Eli siis mutuilet kaiken väärillä termeillä. Ok.

Kun puhutaan mekaanisesta rasituksesta, niin puhutaan juurikin siitä vastuksen absoluuttisesta määrästä, ja mitä isompi, sitä isompi..
Sitten kun puhutaan siitä että sarjataukoja lyhennetään tietoisesti 15-30s, niin puhutaan metabolisesta vasteesta, laktaatin erityksestä jne.

Ja kun mä puhuin alunperin ekalla sivulla asiasta, niin puhuin juurikin nimenomaan perus salipunterosta. Siinä tilanteessa kun ollaan jokseenkin syvällä pelissä ja halutaan sitä lihasta jolla lavallakin pärjää, niin on tietenkin otettava huomioon kaikki muutkin treenitavat jotka tekee treenaamisesta taloudellista ja yhä jatkuvaa.

Ja mitä sivarikingin juttuihin tulee hermoston yhtäläisestä rasituksesta, sama se millä intensiteetillä(%1rm) tehdään ja millaisia sarjoja kunhan tehdään "failureen", ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Keskushermosto rasittuu hyvin eri tavalla 90% 3x5 clusteri sarjoilla, kuin 75% 15 toiston sarjoilla, vaikka kuinka loppuun tehtäisiin..

Kun puhutaan mekaanisesta rasituksesta, niin puhutaan juurikin siitä vastuksen absoluuttisesta määrästä, ja mitä isompi, sitä isompi..
Sitten kun puhutaan siitä että sarjataukoja lyhennetään tietoisesti 15-30s, niin puhutaan metabolisesta vasteesta, laktaatin erityksestä jne.

Ja kun mä puhuin alunperin ekalla sivulla asiasta, niin puhuin juurikin nimenomaan perus salipunterosta. Siinä tilanteessa kun ollaan jokseenkin syvällä pelissä ja halutaan sitä lihasta jolla lavallakin pärjää, niin on tietenkin otettava huomioon kaikki muutkin treenitavat jotka tekee treenaamisesta taloudellista ja yhä jatkuvaa.

Ja mitä sivarikingin juttuihin tulee hermoston yhtäläisestä rasituksesta, sama se millä intensiteetillä(%1rm) tehdään ja millaisia sarjoja kunhan tehdään "failureen", ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Keskushermosto rasittuu hyvin eri tavalla 90% 3x5 clusteri sarjoilla, kuin 75% 15 toiston sarjoilla, vaikka kuinka loppuun tehtäisiin..

Onko siis 120kg jonkun lihaksen vastuksena sekunnin ajan isompi mekaaninen vastus, kuin 100kg kymmenen sekunnin ajan? Jos näin on, niin olen ymmärtäny väärin.

Sillon ku sarja muuttuu 2x6*100kg 2min palautuksista muotoon 2x6*100kg 1min pauluksilla, niin puhutaan kehityksestä. Onko kehitys sitte absoluuttista voimaa vai laktaatin sieto/poisto on ihan toinen asia.

Miks pitää puhua punterosta tai maestrosta, kun voi puhua ihan yleisesti.

Voisitko avata tätä viimeistä vähän lisää, vaikka jollain linkillä jos et osaa selittää. Tottakai se rasittuu "eri tavalla", kun toisessa on suurimmat motoriset yksiköt alusta asti pelissä ja toisessa ne heräilee lopussa, mutta kestääkö toisesta palautuminen kauemmin? Tai voitko jotenkin osoittaa, että ne rasittuis kokonaisuudessa kovemmin noissa lyhyemmissä?

Onko siis 120kg jonkun lihaksen vastuksena sekunnin ajan isompi mekaaninen vastus, kuin 100kg kymmenen sekunnin ajan? Jos näin on, niin olen ymmärtäny väärin.

Sillon ku sarja muuttuu 2x6*100kg 2min palautuksista muotoon 2x6*100kg 1min pauluksilla, niin puhutaan kehityksestä. Onko kehitys sitte absoluuttista voimaa vai laktaatin sieto/poisto on ihan toinen asia.

Miks pitää puhua punterosta tai maestrosta, kun voi puhua ihan yleisesti.

Voisitko avata tätä viimeistä vähän lisää, vaikka jollain linkillä jos et osaa selittää. Tottakai se rasittuu "eri tavalla", kun toisessa on suurimmat motoriset yksiköt alusta asti pelissä ja toisessa ne heräilee lopussa, mutta kestääkö toisesta palautuminen kauemmin? Tai voitko jotenkin osoittaa, että ne rasittuis kokonaisuudessa kovemmin noissa lyhyemmissä?

Perjaatteessa kyllä, toki treenatessa pitää ajatella myös sitten sitä mikä on riittävä volyymi ja riittävä TUT, ja 1 sekunti on tässä vähän haasteellisen pieni määre, se kun ei riitä edes kovissa ykkösissä.

6 toiston sarjoissa laktaattia ei vielä erityisesti lähde muodostumaan. Noin lyhyessä sarjassa mennään vielä aika pitkälle kreatiinifosfaatilla, jonka kanssa puhutaan vielä alaktaattisesta anaerobisesta. Toki jos toistot tehdään 412 temmolla tms, niin tämäkin voi muuttua.
Jokatapauksessa kun treenataan pidemmillä sarjoilla ja voidaan tietyssä ajanjaksossa tiputtaa lepoaika vaikka 60s->30s ja siitä vielä ->15s, niin tottakai voimaakin on varmaan hieman tullut, mutta myös maitohaponsieto on parantunut. Maitohaponsietokyvyn parantuminen ei kuitenkaan ole tuossakaan SE idea, koska maitohappo itsessään(sekä muut metaboliitit) on tavoiteltu asia lihaskasvua varten tässä yhteydessä.

Puhun siksi että mä viittasin ekalla sivulla nimenomaan siihen 95% salillakävijöistä, jotka hyötyy varmasti eniten siitä että keskityttäisiin suorempaan progressioon painojen suhteen.

Ja siis Keskushermostoa voi ylirasittaa painoharjoittelulla kahdella tavalla. Joko hyvin suurella volyymilla, tai hyvin suurella intensiteetillä. Tätä voi ajatella jatkumona, joka kasaantuu ja lopulta tulvii yli, tähän tarvitaan kuitenkin jompaakumpaa edellämainituista suuressa määrin. +10 toiston sarjoissa nyt intensiteetti ei voi enään nousta äärettömän suureksi, on siis saatava riittävän kova volyymi. Toisinsanoen pidemmät sarjat tehtynä kuinka failureen, eivä edusta sitä intensiteettiä joka vaaditaan hermostolliseen ylirasitukseen. Toki jos näitä sarjoja tehdään tajuttoman paljon, niin sitten se volyymi riittäisi.

Perjaatteessa kyllä, toki treenatessa pitää ajatella myös sitten sitä mikä on riittävä volyymi ja riittävä TUT, ja 1 sekunti on tässä vähän haasteellisen pieni määre, se kun ei riitä edes kovissa ykkösissä.

6 toiston sarjoissa laktaattia ei vielä erityisesti lähde muodostumaan. Noin lyhyessä sarjassa mennään vielä aika pitkälle kreatiinifosfaatilla, jonka kanssa puhutaan vielä alaktaattisesta anaerobisesta. Toki jos toistot tehdään 412 temmolla tms, niin tämäkin voi muuttua.
Jokatapauksessa kun treenataan pidemmillä sarjoilla ja voidaan tietyssä ajanjaksossa tiputtaa lepoaika vaikka 60s->30s ja siitä vielä ->15s, niin tottakai voimaakin on varmaan hieman tullut, mutta myös maitohaponsieto on parantunut. Maitohaponsietokyvyn parantuminen ei kuitenkaan ole tuossakaan SE idea, koska maitohappo itsessään(sekä muut metaboliitit) on tavoiteltu asia lihaskasvua varten tässä yhteydessä.

Puhun siksi että mä viittasin ekalla sivulla nimenomaan siihen 95% salillakävijöistä, jotka hyötyy varmasti eniten siitä että keskityttäisiin suorempaan progressioon painojen suhteen.

Ja siis Keskushermostoa voi ylirasittaa painoharjoittelulla kahdella tavalla. Joko hyvin suurella volyymilla, tai hyvin suurella intensiteetillä. Tätä voi ajatella jatkumona, joka kasaantuu ja lopulta tulvii yli, tähän tarvitaan kuitenkin jompaakumpaa edellämainituista suuressa määrin. +10 toiston sarjoissa nyt intensiteetti ei voi enään nousta äärettömän suureksi, on siis saatava riittävän kova volyymi. Toisinsanoen pidemmät sarjat tehtynä kuinka failureen, eivä edusta sitä intensiteettiä joka vaaditaan hermostolliseen ylirasitukseen. Toki jos näitä sarjoja tehdään tajuttoman paljon, niin sitten se volyymi riittäisi.

Tässä on vielä muuttujana noston eri vaiheet. Ei se voima, joka lihakseen kohdistuu jakaudu tasaisesti varsinkaan silloin, kun käytetään tekniikkaa, jolla saadaan mahdollisimman isot raudat liikkeelle.

Joo toi 6 toiston sarja oli vähän turhan lyhyt tähän esimerkkiin, vaikka tarpeeks lyhyellä palautuksella tokassa sarjassa voi tulla jo kyseeseen. Otit kuitenki myös sen pointin talteen.
Maitohaponsietokyky voi tietenkin olla jollekkin SE idea (myös bodauksen näkökulmasta). Saadaan leveempi toistoalue käyttöön pitkällä tähtäimellä.
Ja sitte voidaan ottaa uudestaan noi 6 toiston sarjat ja lyhentää staukoa 3min->1,5min ja varmasti on voimat kasvanu.

Täällä on kaikki topicit täynnä samaa vanhan toistoa sen takia ku pitää puhua jonkun jorman näkökulmasta, joka ei ees kuukauden päästä enää salilla käy. Samaa mieltä oon kyllä. Kaikki esimerkit ja järki puhuu sen puolesta, että ensin tehdään progressio sarjapainoihin ja se voi olla hyvin raaka.
Vittu, miks tääl ees on alottelijoiden osio erikseen?

Ajattelin, että 10+ toiston sarjoissa ihan samalla tavalla kaikki motoriset yksiköt joutuu lopussa antamaan kaikkensa. Kai se pitää alkaa vähän tutkimaan tarkemmin sen toimintaa.

Alkuperäinen syy miks lähin tähän mukaan oli se, että kiinnosti tietää onko kilot tangossa tärkeemmät ku kohdelihakseen välittynyt voima siitä tangosta. Joidenki jutuissa se tuntuu olevan pääasia. Eivät kuitenkaan varmaan tee runkkupenkkiä jostain syystä.
Luulisin, että kun tekniikka muutetaan haastavammaksi(parempi "lihastuntuma"), niin pienemmällä painolla päästään samankaltaiseen lopputulokseen.

Harmi ettei taida olla mitään tutkimusta. Kiinnostais muutenki voimakäyrät eri liikeissä ja se, miten ne muuttuu esim. kun liikettä hidastetaan vaikeuttamalla tekniikkaa.

Omalta osaltani oon tullu siihen tulokseen, että pidemmät sarjat teen tekniikalla, joka on paras jatkuvan lihassupistuksen kannalta ja lyhyemmät teen tekniikalla, jolla lentää isommat romut, mutta on vielä oman näkemyksen mukaan "puhdas".

Itse on tullut välillä treenattua ajatuksella, että pienellä huijauksella eka joku tietty tavoite ja sen jälkeen työstö siihen puhtaalla tekniikalla. Esim. leukojen kanssa olen tehnyt näin. Aluksi vähän vajailla toistoilla 3x10 jollain painolla ja sitten yritän muutaman treenin aikana saada ne vikan sarjan vikatkin toistot puhtaalla tekniikalla. Mitä mieltä tämän tyyppisestä lähestymisestä?

Vittu, miks tääl ees on alottelijoiden osio erikseen?

Tämä.

Ja vähän OT:na, pätee hemmetin moneen ketjuun. Treeniosiolle tullaan kysymään 3kk treenin jälkeen jakamaan "neuvoja" ja omia havaintoja.

edit:

Itse on tullut välillä treenattua ajatuksella, että pienellä huijauksella eka joku tietty tavoite ja sen jälkeen työstö siihen puhtaalla tekniikalla. Esim. leukojen kanssa olen tehnyt näin. Aluksi vähän vajailla toistoilla 3x10 jollain painolla ja sitten yritän muutaman treenin aikana saada ne vikan sarjan vikatkin toistot puhtaalla tekniikalla. Mitä mieltä tämän tyyppisestä lähestymisestä?

Jotenkin en itse koe tarpeelliseksi. Jos tarkotus on vain lihasta kasvattaa, ei siitä rumasti treenaamisesta ole muuta iloa kuin että esim. hauiskäännössä etuolkapäät ottaa liikaa rasitusta, samoin punnerruksissa ja leuoissakin. Myös ryskääminen selkätreeneissä vetää epäkkäät ja sitä kautta niskan aika hyvin jumiin, ei ainakaan itselle ole sopinut. Puhumattakaan sitten vammariskien lisääntymisestä. Jalkatreeneissä taas kaikki rasitus menee perseelle.

Ei hirveän paljon hyvää sanottavaa kieltämättä... Sitten kun on jo väsytetty kohdelihasta, saadaan menemään ne rumemmatkin hauiskäännöt ja alataljasoudut perille.

Mun mielestä ihan hyvä tapa pitää progressio käynnissä, jos et samalla tekniikalla runttaamalla enään kehity.

edit

Muokataan tätä nyt sen verran, että pitkään toi ei varmaan toimi. Jossain vaiheessa voi käydä niin, että väkisin yrität ja sit alkaa tulemaan niitä loukkaantumisia.
Niin kauan ku sujuu suht nätisti, niin mikä ettei jos kehitystä tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom