Mä opiskelen sekä matikkaa yliopistolla, että TKK:lla. Jos sun mielestä todistelu on pelleilyä, niin sulla ei ole mitään tekemistä yliopistolla. Sen sijaan TKK:lla voi kyllä lukea soveltavaa matikkaa ihan riittävästi, mutta kyllä yliopistollakin voi lukea stokastiikkaa ja tietokoneavusteista matikkaa, mutta en kyllä ole näitä kursseja käynyt, kun itse luen analyysiä pääaineena, vaikka olenkin tarponut ahkerasti malliteorian ja algebran kursseja. TKK:lla voi sitten lukea kyllä paljon käytännönläheisempiäkin asioita.
Toki riippuu ihan siitä mitä käytännön elämällä ajattelet. Jos et aio tehdä mitään mikä vaatisi kummoisempaa numeerista laskentaa, niin et tee todistuksilla mitään. Signaalinkäsittelyssä ainakin tarvitsee matikkaa ihan kunnolla ja sitä voi ihan käytännössäkin tehdä. Kombinatorinen optimointi on myös alue, jota tarvitaan paljon logistiikassa yms., mutta suurimmassa osissa työpaikkoja tähän käytetään valmiita ohjelmia, eikä siitä matikasta tarvitse ymmärtää juuri enempää, kuin että ymmärtää itse ongelman asettelun ja osaa formuloida sen optimointiongelmana. Eli ei siitäkään tarvitse mitään oikeasti tajuta, jos ei oikeasti yritä kehittää jotain laskentamenetelmiä.
Jos kiinnostaa myös numeeristen menetelmien ja sovellusten menetelmien ymmärtäminen, sekä halua ymmärtää miksi jokin ongelma saattaa olla vaikeasti ratkaistavissa tai vaihtoehtoisesti huonosti aseteltu numeerisen stabiilisuuden kannalta, niin silloin valitettavasti täytyy myös lukea sitä puhdasta matikkaa, sekä ymmärtää niitä todistuksia. Lisäksi matikkaa, jos haluaa opiskella vähänkin suurempina annoksina, ja haluaa oikeasti muistaa siitä jotain, niin ainoa tapa on myös ymmärtää, joka siis tarkoittaa myös todistusten pohtimista. Asioiden muistaminen kun helpottuu huomattavasti, jos ymmärtää mikä niitä yhdistää.
Vaikea tosin lähteä erottelemaan kurssien eroja, mutta olen ollut assarina TKK:lla perus- sekä laajoilla matikoilla. Laajat ovat aika samaa kuin yliopistolla, mutta muilla kursseilla kyllä sivuutetaan pahimmat todistukset suoraan ja muille lauseille todistetaan yleensä erikoistapauksia tai sivuutetaan kokonaan todistusten osia. Niillä siis opetetaan enemmän tuota laskentaa... Tavallisilla matikoilla et esim. juurikaan epsiloniin ja deltaan törmää ja se ehkä kertoo aika paljon kurssien eroista...