TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Hmpf, te pelottelette mua. :(

Itse ajattelin yrittää Ouluun TuTalle, kun sinne on ehkäpä helpoin päästä. Lisäksi se on todella lähellä. Ja jos alkaa ketuttaan täällä, niin vaihtoon vaikkasta Tampereelle sitten.

Kirjoituksista tulee hyvin todennäköisesti tällaista:
A-Englanti = C
A-Saksa = C/M
B-Ruotti = M
Äidinkieli = M/E
Reaali = E
Pitkä matikka = C

Alkupisteitä tulee ilmeisesti jotain 17 ja loput 25 pitäisi hankkia fysiikan- ja matikanpääsykokeista. Pitkä fysiikka takana of korse. Kertokaas nyt, onko tuo 25pts mahdotonta saavuttaa noista kokeista?!?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh... hauskaa luettavaa tämä threadi.
Eli itse luen kuudetta vuotta tietotekniikkaa ja paikkana LTY. Ja valmistuminen tapahtuu tulevaisuudessa, aikataulu ei kylläkään ole kovin selvä :). Ja sisään pääsin kirjoistusten perusteella.

pollo sanoi:
Hmpf, te pelottelette mua. :(

Itse ajattelin yrittää Ouluun TuTalle, kun sinne on ehkäpä helpoin päästä. Lisäksi se on todella lähellä. Ja jos alkaa ketuttaan täällä, niin vaihtoon vaikkasta Tampereelle sitten.

Kirjoituksista tulee hyvin todennäköisesti tällaista:
A-Englanti = C
A-Saksa = C/M
B-Ruotti = M
Äidinkieli = M/E
Reaali = E
Pitkä matikka = C

Alkupisteitä tulee ilmeisesti jotain 17 ja loput 25 pitäisi hankkia fysiikan- ja matikanpääsykokeista. Pitkä fysiikka takana of korse. Kertokaas nyt, onko tuo 25pts mahdotonta saavuttaa noista kokeista?!?

Moro,
kirjoitin itse vuonna papu suurinpiirtein samanlaiset arvosanat kuin sinäkin ja nyt olen lukemassa auto- ja kuljetustekniikka Turun tekussa. Kun pääsykokeisiin panostaa riittävästi niin (melko) varmasti saa opiskelupaikan. Itse kävin 40 tunnin kurssit (20h matikkaa/20h fysikkaa) ja itseopiskelin vielä päälle täysipäiväisesti 2 kuukautta. Panosta lukemiseen niin opiskelupaikka on sinun.

Mikäli nyt olen oikein seurannut työllisyystilannetta, niin Turun TKK:n Auto- ja kuljetustekniikan valmistuneiden inssien työllisyysprosentti alan tehtävissä (logistiikka, suunnittelu yms.) oli 88,8% vuoden kuluttua valmistumisesta.

Man kann was man will.

niin ite kirjotin M (enkku, ruotsi, reaali ja matikka) C äikästä, pääsykokeisiin ei juurikaan ollut aikaa lukea, melkeen kirjotusten muistikuvilla pääsykokeisiin, tein töitä heti kun kirjotukset loppu ja opiskelu motivaatio oli -100%, mut kuitenkin pääsin sisään, en kyllä muista pisteitä, mut sit ku kävi siellä intissä vuoden vierailulla niin tuntuu ettei täällä muista enää mistään mitään..

skeema sanoi:
Ilman koulutusta tai vastaavia näyttöjä on erittäin vaikea päästä demonstroimaan kykyjään, kun puhutaan powerpoint-duuneista. Työn kannalta relevanteista kyvyistä merkittävä osa on sitä paitsi tullut koulutuksen kyytipoikana.

Tätä mä just tarkotinkin... Koulutus antaa mahdollisuuden hyvän työpaikan saamiseen, mutta sen jälkeen eteneminen on pitkälti kiinni yksilöstä...

En oikein ymmärrä tuota hillitöntä hinkua saada hyviä arvosanoja. Jos kyse on pelkästään itsensä voittamisesta ja ehkäpä itselleen todistelua, niin sitten jotenkin ymmärrän sen. Ei kuitenkaan kannata ajatella, että mitä paremmat arvosanat niin sitä paremman työpaikan saa tai paremman palkan. Tutkijan tai väikkärinvääntäjän hommiin arvosanoista lienee hyötyä.

Itse opiskelin DI:ksi hyvin rennolla otteella, siis ei luentoja, ei stressiä tenteistä tai ylipäätään opiskelusta, suhteellisen usein baareissa ja harjoitustyöt palautin kun sain ne valmiiksi. En siis ajallaan. Täällä jotenkin tuntuu olevan sellainen ajattelumalli, että vain tunnollisella puurtamisella ja hyvillä arvosanoilla pärjää. Itselläni keskiarvo oli jotain 1,5 paikkeilla asteikolla 1-3. Siis suht huono.

Joka kesä olin oman alan hommissa ja perinteisessä "savupiipputeollisuudessa" myös maksetaan kesätyöntekijöille hyvin (10 ke/3kk), jo toisena kesänä voi hyvinkin päästä esimiestehtäviin. Valmistuin noin vuoden keskimääräistä valmistumisaikaa nopeammin. Töitä sain pari kuukautta valmistumisen jälkeen ja eka työpaikkana ns. päällikkötason (kuulostaapa typerältä) homma ylempänä toimihenkilönä.

En yritä mitenkään kerskua, vaikka se ehkäpä siltä kuulostaakin, mutta mä sanoisin, että aika paljon itselläni ainakin kesätyöt ja nykyinen työ on ollut sattumasta kiinni, opiskelujen suhteen ainut kriteeri on ollut se, että ylipäätään on opiskellut ko. alaa. Sitä ikäänkuin ajautuu vain jonnekkin. Valmistumisen jälkeen töitä hakiessani hain ehkä jotain 20-30 paikkaan jotka suunnilleen vastasivat koulutustani ja nykyinen työpaikkani oli niitä harvoja johon ei edellytetty työkokemusta. Koulumenestystäni ei ole koskaan kukaan missään työpaikassa kysynyt enkä ole mitään todistusta kenellekkään näyttänyt. Ainoastaan kiinnostuneita oltiin siitä, että oli ollut joka kesä töissä ja kaikki taustajutut oli kunnossa (siis harrastukset, suht täyspäinen...).

Työ on suht mielenkiintoista ja vapaata. Voisin kuvitella, että ehkä 7-10 vuoden työkokemuksen jälkeen voisin edetä hierarkiassa pykälää ylemmäksi, sekin vaatisi jo vähän tuuria. Tietysti on muita tehtäviä johon edetä, mutta ei siis suoraan ylöspäin. Ehkä 15 vuoden työkokemuksella voisin edetä johtajatasolle, mutta kyllä 10 vuotta yhdessa firmassa on tarpeeksi. Ja toiseksi, nykyiselläänkään ei kahdeksan tunnin työpäivässä ehdi saada kaikkea tehdyksi, joten en kaipaa jatkuvia 12 tunnin päiviä enkä ainaista matkustamista.

Sori offtopic, mutu ja yms.

Hulkki sanoi:
Tästä olen aiemminkin avautunut, mutta kylmä tosiasia on, että tuotantotalouden opiskelija ei tule saamaan opintoja vastaavaa työtä (harjoittelua yms) ennen opintojensa loppusuoraa, ellei hänellä ole
1) suhteita (esim. isäpapalla oma firma), tai
2) täyden vitosen keskiarvo.

Tietysti tajuttomalla moukan tuurilla voi aina saada töitä, mutta siihen en itse ainakaan luottaisi. Eli jos et ole vuorineuvoksen poika tai muuten vain nero, varaudu siihen, että teet täysin koulutukseen liittymättömiä hanttihommia ensimmäisen 3-4 opiskeluvuoden ajan. Tämä on mielestäni tietämisen arvoinen seikka niille, jotka edes harkitsevat tuotantotalouden opintoja. Tilanne tosin on käsittääkseni melko samanlainen myös kauppakorkeassa.

Itse opiskelen Tutaa AMK:ssa kolmatta vuotta.
Olin nyt työharjoittelussa eräässä isossa IT-alan firmassa konsulttiharjoittelijana Erppi hommissa.
(Suurin osa kollegoista oli muuten Tuta-DI:jä :rock: )
Sain paikan kun soitin suoraan kyseisen osaston esimiehelle ja kysyin harjoittelupaikkaa.

Paikan saannissa helpotti se seikka että olin ollut kesällä eräässä firmassa sekatyömiehenä(projektityöntekijä, asentaja, tekninen tuki) ja pääsin firman ERP-implementointi projektiin projektityöntekijäksi.
Tätä kautta sain Referenssejä eteenpäin.

Eli kannattaa mennä firmoihin sisään ja olla motivoitunut tekemään kaikkea, ja jos ja kun tulee vaikka joku projekti niin kannattaa tyrkyttää itseään siihen mukaan.

Mielenkiintoista tekstiä kimpleltä, kiva kuulla tollasta kokemusperäistä tietoa! :kippis1: Taidan olla vähä samanlainen tapaus. Itse olen lty:n tutalla ekaa vuotta, ja 10ov kasassa at the moment. Keskiarvo vajaa 2, tosin kyllä sitä vois nyt vähän alkaa jossain vaiheessa nostamaan(pitää olla yli 2 jos haluaa lähteä vaihtoon!) :david:

Aika paljon fellow teekkareita täältä löytyy! :thumbs: Tuskin niistä arvosanoista kannattaa stressata. Matikassa on toisaalta vähän niin, että alle 4:sen arvosana merkkaa sitä, että ei ole kunnolla sisäistänyt -> seuraavissa kursseissa ongelmia. Kannattaa siksi opetella kaikki kerralla kunnolla. Vitonen yleensä on sen takana, että välähtää sen yhden haastavamman tehtävän kanssa tentissä, mutta jos osaa asiat, niin pitäisi kyllä nelosen irrota aina.

Tietotekniikan kursseissa ainakin algoritmien saralla, niin suurin osa algoritmeistä todellakin kannattaa muistaa ulkoa, koska lähes aina tulee koodatessa vastaan jotain, joka on jonkin kurssilta tutun ongelman duaali ja se helpottaa sitten toteutusta aika paljon, kun voi heti kaivaa esiin vanhan prujun ja kopsata sieltä valmiit koodit. Ei siis hakkaa päätään turhaan seinään vaikeiden ongelmien kanssa. Jos ei ole sitä pohjaa johon nojautua, niin googlekaan ei paljoa auta, koska et välttämättä tiedä sen ongelman matemaattista nimeä, joten et osaa löytää sitä mitä haluat.

Tässä ihan mun mielipide siitä miksi kannattaa opiskella eräät asiat kunnolla. Toisaalta mua evvk pomona oleminen. Toistaiseksi kiinnostaa juuri se, että pääsee hakkaamaan päätä seinään vaikeiden teknisten ongelmien kanssa. Ehkä tulevaisuudessa kiinnostaa muutkin asiat, mutta saa nähdä...

Up!

Itsellä alkaisi viikon päästä sähkön opinnot TKK:lla. Nyt asioita meittiessä on alkanut enemmän ja enemmän kiinnostamaan tuo teknisen fysiikan ja matematiikan osasto. Onko kenelläkään tietoa millaista tuolla osastolla on ja onko sinne mahdollista vaihtaa ilman että käy pääsykokeissa uudestaan ensi syksynä?

Sulle varmaan helpointa mennä pääsykokeiden kautta, mutta ilmankin niitä voi mennä niin että lukee laajoja oppimääriä ja kriteerinä on lukenut väh 30 ov alkup koulutusohjelman perusopintoja, ja kaikkien aineiden ka. > 3,0. Opinto-oppaita selaamalla selviää, http://www.hut.fi/Yksikot/TeknillinenFysiikka

Raejuusto sanoi:
Sulle varmaan helpointa mennä pääsykokeiden kautta, mutta ilmankin niitä voi mennä niin että lukee laajoja oppimääriä ja kriteerinä on lukenut väh 30 ov alkup koulutusohjelman perusopintoja, ja kaikkien aineiden ka. > 3,0. Opinto-oppaita selaamalla selviää, http://www.hut.fi/Yksikot/TeknillinenFysiikka

Mitenkä on jos menee pääsykokeiden kautta, niin joutuuko lukemaan jotain alkupään kursseja uudestaan laajempana siellä fyssassa? Eli meneekö ensimmäisen vuoden opinnot sähköllä tavallaan hukkaan? Ja yleensäkin onko tuosta jotain haittallista vaikutusta opintojen kestolle tai millekään muulle jos vaihtelee koulutusohjelmaa ekan vuoden jälkeen?

Keila sanoi:
Mitenkä on jos menee pääsykokeiden kautta, niin joutuuko lukemaan jotain alkupään kursseja uudestaan laajempana siellä fyssassa? Eli meneekö ensimmäisen vuoden opinnot sähköllä tavallaan hukkaan? Ja yleensäkin onko tuosta jotain haittallista vaikutusta opintojen kestolle tai millekään muulle jos vaihtelee koulutusohjelmaa ekan vuoden jälkeen?

En tunne sähkön peruskurssien sisältöä, mutta... TKK:lla on mahdollista lukea missä tahansa koulutusohjelmassa perusaineden laajaa oppimäärää, joka tarkoittaa itse asiassa sitä, että opiskellaan tfy-ohjelman matematiikan ja fysiikan peruskursseja. Tietääkseni laajaan on jonkinlaiset pääsykriteeritkin, joista kannattaa varmaan ottaa tarkemmin selvää. Mutta siis pointtina se, että jos luet laajaa, ei se ensimmäinen vuosi mene hukkaan, vaikka myöhemmin vaihtaisitkin, vaan sinulla on taskussa tasan samat peruskurssit kuin fyysikoillakin.

Vroomfundel sanoi:
En tunne sähkön peruskurssien sisältöä, mutta... TKK:lla on mahdollista lukea missä tahansa koulutusohjelmassa perusaineden laajaa oppimäärää, joka tarkoittaa itse asiassa sitä, että opiskellaan tfy-ohjelman matematiikan ja fysiikan peruskursseja. Tietääkseni laajaan on jonkinlaiset pääsykriteeritkin, joista kannattaa varmaan ottaa tarkemmin selvää. Mutta siis pointtina se, että jos luet laajaa, ei se ensimmäinen vuosi mene hukkaan, vaikka myöhemmin vaihtaisitkin, vaan sinulla on taskussa tasan samat peruskurssit kuin fyysikoillakin.

En ole menossa suorittamaan laajaa perusaineiden oppimäärää, koska siihen olisi pitänyt hakea jo hyväksymisen yhteydessä mikä itselläni oli yli vuosi sitten ennen inttiä. Jälkikäteen ei tietääkseni tuohon laajaan oppimäärään ilmoittautuminen onnistu vaikka nyt kyllä haluaisin siihen osallistua.... Eli nyt kurssit menisivät "hukkaan" jos ekan vuoden jälkeen vaihtaisin??

Keila sanoi:
En ole menossa suorittamaan laajaa perusaineiden oppimäärää, koska siihen olisi pitänyt hakea jo hyväksymisen yhteydessä mikä itselläni oli yli vuosi sitten ennen inttiä. Jälkikäteen ei tietääkseni tuohon laajaan oppimäärään ilmoittautuminen onnistu vaikka nyt kyllä haluaisin siihen osallistua.... Eli nyt kurssit menisivät "hukkaan" jos ekan vuoden jälkeen vaihtaisin??

Ei ne opinnot hukkaan mene. En ihan tarkkaan noista koulutusohjelmista tiedä, mutta KAIKILLE opiskelijoille on aika paljon YHTEISIÄ opintoja ekana vuonna. Saattaapi tossa muutama kurssi olla turhaa, mutta nekin voi myöhemmin liittää ns vapaavalintaisiin opintoihin (joihin saat liittää 20 opintoviikkoa mitä tahansa kursseja). Laajaakaan matikkaa ei vissiin tarvii lukea jos otat siitä suppeasta tarpeeksi hyvän arvosanan. Jos nyt kuitenkin sen laajan tarviit niin antaahan toi suppea hyvän pohjan sille.

Integrandi sanoi:
Ei ne opinnot hukkaan mene. En ihan tarkkaan noista koulutusohjelmista tiedä, mutta KAIKILLE opiskelijoille on aika paljon YHTEISIÄ opintoja ekana vuonna. Saattaapi tossa muutama kurssi olla turhaa, mutta nekin voi myöhemmin liittää ns vapaavalintaisiin opintoihin (joihin saat liittää 20 opintoviikkoa mitä tahansa kursseja). Laajaakaan matikkaa ei vissiin tarvii lukea jos otat siitä suppeasta tarpeeksi hyvän arvosanan. Jos nyt kuitenkin sen laajan tarviit niin antaahan toi suppea hyvän pohjan sille.

Koulutusohjelmien välillä on TKK:lla eroja siinä, mitkä matematiikan ja fysiikan peruskurssit suoritetaan. Esimerkiksi matematiikasta suoritetaan fyssalla ja laajassa kurssit L1-L4 ja sähköllä S1-S3. Hyvälläkään arvosanalla S1:stä ei voi korvata L1:n suoritusta. Tämän perusteella ekana vuotena suoritettavat matematiikan S1 ja S2 menisivät sinulla hukkaan. Sama pätee fysiikan peruskursseihin. Vapaavalintaisiin opintoihin ne voi toki koulutusohjelman vaihdon jälkeen sisällyttää.

Jos nyt oikeasti haluat suorittaa laajan peruskurssit matikasta, voit ottaa aluksi yhteyttä L1:n pääassariin. L1:n tenttiin pääset todennäköisesti osoittamaan kykysi ja tuloksen perusteella voit saada osallistumisoikeuden L2:lle. Huoli pois! Useimmilla menee into matematiikkaan ja fysiikkaan jo niillä oman koulutusohjelman peruskursseilla. ;)

Keila sanoi:

Niin, ei nyt voi suoraan sanoa että hukkaan, fysiikan lait ovat kuitenkin samoja kaikille. Kuitenkin saatat joutua jonkinverran tekemään lisätöitä, mutta en tunne näitä eri peruskurssien välisiä eroja niin hyvin, saati tunne noita vaihtamissääntöjä niin tarkkaan, että voisin sanoa mitään varmaa. Oma mutuni on, että noilla kursseilla on selvä tasoero. (Älkää vetäkö herneitä nenään, tämä on oma luuloni.)

Kuitenkin voisin sanoa, että tkk ei ole mikään preussilaista kuria noudattava koulu, joten jos nyt alat oikeasti kyselemään asiasta, niin saattaa sieltä jokin porsaanreikä kenties löytyä, että pääset laajalle, jos olisit sen valintarajan muutoin ylittänyt. Tämä ei ole tosiaankaan mikään lupaus.

Sitä paitsi vain matematiikka ja fysiikka on sidottu tuohon laaja/muut jakoon, joten kaikkia muita fyysikoille kuuluvia kursseja (ohjelmointi, kieliopinnot, kemia, johdatteluhömppä, lapio, jne...) voit ottaa vapaasti tai ne ovat sinulle pakollisia joka tapauksessa.

Edittiä: Joo, siihenpä jo tulikin oivallinen vastaus.

lIhaa sanoi:
Koulutusohjelmien välillä on TKK:lla eroja siinä, mitkä matematiikan ja fysiikan peruskurssit suoritetaan. Esimerkiksi matematiikasta suoritetaan fyssalla ja laajassa kurssit L1-L4 ja sähköllä S1-S3. Hyvälläkään arvosanalla S1:stä ei voi korvata L1:n suoritusta. Tämän perusteella ekana vuotena suoritettavat matematiikan S1 ja S2 menisivät sinulla hukkaan. Sama pätee fysiikan peruskursseihin. Vapaavalintaisiin opintoihin ne voi toki koulutusohjelman vaihdon jälkeen sisällyttää.

Eikä voi. Esim L1 ja S1 ovat korvaavia keskenään. Eli jos suoritat S1 ja L1 kurssit, et voi sisällyttää kuin toisen tutkintoos! Muuten kaikki kävis suorittaan LI, S1 ja C1 ja sais 12 opintoviikkoa ilmaseksi... tai nykysinhän puhutaan niistä opintopisteistä...

Ku meet sähkölle, niin mee selittään tutorillesi/fuksiryhmäsi isolle, että haluat sitä ja tätä ja kysy siltä ohjeita.

alumiini sanoi:
Eikä voi. Esim L1 ja S1 ovat korvaavia keskenään. Eli jos suoritat S1 ja L1 kurssit, et voi sisällyttää kuin toisen tutkintoos! Muuten kaikki kävis suorittaan LI, S1 ja C1 ja sais 12 opintoviikkoa ilmaseksi... tai nykysinhän puhutaan niistä opintopisteistä...
Oletko varma, voitko laittaa linkin vaikka tutkintosääntöön tai vastaavaan. Sinällään en usko tuon olevan missään mielessä kovin suuri ongelma, sillä perusopintoihin pitää sisällyttää omaan koulutusohjelmaan sisältyvä matikka ja noi loput menis sitten vapaavalintaisiin joita nyt kuitenkaan ei ole niin paljoa.
alumiini sanoi:
Ku meet sähkölle, niin mee selittään tutorillesi/fuksiryhmäsi isolle, että haluat sitä ja tätä ja kysy siltä ohjeita.
Suosittelen ottamaan ennemminkin yhteyttä vaikka fyssan kansliaan tai opintoneuvolaan http://users.tkk.fi/~fopinto/ Olettaisin, että perus sähkön isohenkilö ei tiedä fyssan asioista sen enempää kuin minäkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom