TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Keila sanoi:
Up!
Itsellä alkaisi viikon päästä sähkön opinnot TKK:lla. Nyt asioita meittiessä on alkanut enemmän ja enemmän kiinnostamaan tuo teknisen fysiikan ja matematiikan osasto. Onko kenelläkään tietoa millaista tuolla osastolla on ja onko sinne mahdollista vaihtaa ilman että käy pääsykokeissa uudestaan ensi syksynä?

Laitetaan pakkislippikset päähän, niin osataan moikata toisiamme siellä ;) (itelläki siis alkaa nyt muutaman päivän kuluttua sähköllä opiskelut)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
alumiini sanoi:
Eikä voi. Esim L1 ja S1 ovat korvaavia keskenään. Eli jos suoritat S1 ja L1 kurssit, et voi sisällyttää kuin toisen tutkintoos! Muuten kaikki kävis suorittaan LI, S1 ja C1 ja sais 12 opintoviikkoa ilmaseksi... tai nykysinhän puhutaan niistä opintopisteistä...

Ku meet sähkölle, niin mee selittään tutorillesi/fuksiryhmäsi isolle, että haluat sitä ja tätä ja kysy siltä ohjeita.

Kaveri sai liitettyä Unkarissa opiskeltuja elokuvakursseja ym muuta täysin turhanpäiväistä skeidaa vapaavalintaisiin opintoihin. Tuntuu tyhmältä, että noita matikoita ei sitten saisi sisällyttää niihin.

Edit: tarkemmin kun mietin niin taisi olla niin, että muualla suoritettuja opintoja saa sisällyttää vapaasti vapaavalintaisiin. Voi olla eri säädökset yliopiston sisäisissä kursseissa.

Miksan sanoi:
Laitetaan pakkislippikset päähän, niin osataan moikata toisiamme siellä ;) (itelläki siis alkaa nyt muutaman päivän kuluttua sähköllä opiskelut)

Teretulemast ja sitten käytännön vinkki pakolliset fysiikat ja matikat kannattaa suorittaa ekana kahtena vuotena :hyper:

Delmonte sahköläinen jo neljättä vuotta.

Viikon päästä pitäisi aloittaa TKK:lla kemiantekniikan osastolla, laaja perusaineiden oppimäärä myös ohjelmassa. Vähän pelottaa kun tuntuu että vuosi intissä olisi syönyt tiedot kaikesta lukiossa opiskellusta luonnotieteestä. :/ Toisaalta lukio-opinnot sujuivat ihan hyvin, joten tokkopa tuosta nyt lehmänkokoista stressiä kannattaa ottaa. Miten muut, onko vuoden tauko vaikeuttanut opiskeluja missä määrin?

Otzi sanoi:
Viikon päästä pitäisi aloittaa TKK:lla kemiantekniikan osastolla, laaja perusaineiden oppimäärä myös ohjelmassa. Vähän pelottaa kun tuntuu että vuosi intissä olisi syönyt tiedot kaikesta lukiossa opiskellusta luonnotieteestä. :/ Toisaalta lukio-opinnot sujuivat ihan hyvin, joten tokkopa tuosta nyt lehmänkokoista stressiä kannattaa ottaa. Miten muut, onko vuoden tauko vaikeuttanut opiskeluja missä määrin?

Älä huoli, et ole menettänyt paljoa. :D Ymmärrät tämän syksymmällä.

Otzi sanoi:

Itsekin väänsin nuo laajan kurssit pari vuotta sitten, mutta järjestelyt ovat siitä hiukan muuttuneet. Ei siis kannata uskoa sanomisiini.

Matematiikassa homma aloitettiin aivan alusta. Kunta-aksioomat ja reaalilukujen määrittely oli niitä ensimmäisiä asioita. Jossain vaiheessa syksyä mukaan heitettiin matriiseja ja Cauchyn jonoja. Noita ei ainakaan omassa lukiossani käsitelty. Jos oletkin kaiken unohtanut, ei siitä mitään haittaa ole. Fysiikassa lukiotiedosta oli ehkä hiukan enemmän hyötyä, muttei mitenkään ratkaisevasti.

Se on hyvä, että lukio-opinnot sujui hyvin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näin on jokaisella muullakin laajan lukijalla. Jos et ole oikeasti HYVÄ etenkin matematiikassa, joudut tekemään melko paljon työtä saadaksesi siitä hyvän arvosanan. No, mä ainakin jouduin. :) Posiitivisena puolena laajan suorittamisessa ainakin omalla kohdallani oli se, että muut kurssit tuntuivat matikan ja fyssan peruskurssien jälkeen helpoilta ja vähätöisiltä.

Keila sanoi:
Itsellä alkaisi viikon päästä sähkön opinnot TKK:lla. Nyt asioita meittiessä on alkanut enemmän ja enemmän kiinnostamaan tuo teknisen fysiikan ja matematiikan osasto. Onko kenelläkään tietoa millaista tuolla osastolla on ja onko sinne mahdollista vaihtaa ilman että käy pääsykokeissa uudestaan ensi syksynä?

Jos et sattunut huomaamaan viestiä aiemmin tässä ketjussa niin tästä löytyy jotain kokemuksia fyssan opiskelusta.

Itellä tällä hetkellä dippa hyvässä vauhdissa ja keväällä valmistun kun saan loput kurssit kasaan.

lIhaa sanoi:
Matematiikassa homma aloitettiin aivan alusta. Kunta-aksioomat ja reaalilukujen määrittely oli niitä ensimmäisiä asioita. Jossain vaiheessa syksyä mukaan heitettiin matriiseja ja Cauchyn jonoja. Noita ei ainakaan omassa lukiossani käsitelty. Jos oletkin kaiken unohtanut, ei siitä mitään haittaa ole. Fysiikassa lukiotiedosta oli ehkä hiukan enemmän hyötyä, muttei mitenkään ratkaisevasti.

Se on hyvä, että lukio-opinnot sujui hyvin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näin on jokaisella muullakin laajan lukijalla. Jos et ole oikeasti HYVÄ etenkin matematiikassa, joudut tekemään melko paljon työtä saadaksesi siitä hyvän arvosanan. No, mä ainakin jouduin. :) Posiitivisena puolena laajan suorittamisessa ainakin omalla kohdallani oli se, että muut kurssit tuntuivat matikan ja fyssan peruskurssien jälkeen helpoilta ja vähätöisiltä.

Juuri näin. Lukion yo-kokeeseen tähtäävä opetus on yksi juttu ja L-kurssit sitten jotain aivan muuta... Esimerkiksi fyysikkokillan tenttikokoelmaa selaamalla saa jotain käsitystä millaisia asioita käsitellään ja vaaditaan.

Esimerkiksi sähkön S-kursseilla saatetaan käsitellä hyvinkin samoja asioita kuin L-kurssilla. Ero on vain siinä, että laskuharjoituksissa S-kurssilla on esim. 12 tehtävää joissa ratkaistaan suoraviivainen ongelma. L-laskareissa saattaa olla yksi vastaava tehtävä ja lopuissa ruoditaan aihetta syvemmin teoreettisesti. Osoita.. Näytä.. Todista.. Johda.. jne. :evil:

Ensi viikolla tulee kolme vuotta opiskelua täyteen TKK:lla. Tällä hetkellä kirjoitan dippaa ja viimeinen tentti on 20.12. Suoritettuna on nyt 154,5 ov keskiarvolla 4,2. Koulutusohjelma on tuotantotalous, pääaine yritysstrategia ja sivuaineena systeemianalyysi.

Pääsykokeisiin harjoittelin kirjoitusten jälkeen tekemällä aamuaerobisen ja illalla salitreenin. Arkipäivisin treenasin matikkaa parisen tuntia. Fysiikkaa aloin kertaamaan pari viikkoa ennen pääsykokeita. Sain ajoitettua kuntohuipun kauden tärkeimpään kisaan ja sain vuonna 2001 huonoimmat pääsykoepisteet kaikista sisään päässeistä. Lukiopapereista (6xL) tuli loput pisteet ja opiskelupaikka.

Ensimmäistä ja toista vuotta hallitsivat ehdottomasti matikan ja fyssan peruskurssit, joista tein laajan oppimäärän kurssit. Niissä omalla kohdalla parhaaksi opiskelumetodiksi muotoutui seuraava: I. Teen niin paljon laskuharjoitustehtäviä kuin osaan/jaksan. II. Prujaan loput kavereilta. III. Opettelen laskaritehtävät ulkoa välikokeisiin. Arvosanaksi tuli nelosta ja vitosta. Ei, en osaa opiskelumetodistani johtuen yhtään matematiikkaa tai fysiikkaa. Toisaalta Banach-avaruuksia tai kvanttimekaniikkaa en ole tarvinnut noiden peruskurssien jälkeen ollenkaan. Luennoilla en ole viitsinyt käydä nukkumassa ekan syksyn jälkeen ilman läsnäolopakkoa.

Tutan kursseista kannattaisi mielestäni useimpien TKK:n opiskelijoiden suorittaa tuotantotalouden perusopintojakso ja kansantaloustieteen perusteet. Työpsykologiaa kehotan välttämään kuin ruttoa. Myöhemmistä tutan kursseista Design of Production Systems oli ihan jees, kuten myös markkinatutkimusseminaari. Molemmissa tehdään yritykselle käytännön harjoitustyö. Näistä molemmista pitäisi irrota seuraavaksi kesäksi jonkinlainen omaan alaan liittyvä työtarjous.

Systiksen kurssit ovat useimmat todella helppoja. Aiemmin mainitulla opiskelumetodilla (painottaen vaiheita II ja III) suurimmasta osasta on tullut arvosanaksi vitonen. Ei niin yllättäen systis on nykyään suosituimpia sivuaineita tutalla.

Kiltatoiminta ei ollut mun juttu. Tämä selvisi mulle hyvin nopeasti jo ekalla viikolla. Täksi vuodeksi tosin lupauduin fabuISOksi. Salilla ehdin käydä pari ekaa lukuvuotta (43,5 ja 50,5 ov) todella hyvin. Viime lukuvuonna (60,5 ov) salilla käynti jäi pariin kertaan kuukaudessa ja paino tippui 12 kg.

Kaiken kaikkiaan opiskelu TKK:lla on ollut hauskaa. Välillä on toki väsyttänyt ja vituttanut, mutta se on nuorelle miehelle normaalia. Tutalla saa ryhmätöitä tehdä melko paljon. Jos niihin saa hyvän porukan, on opiskelu erityisen antoisaa. Ekstraporkkanana tutalla oppii hyödyntämään kaikki vuorokauden 24 tuntia. :)

Opiskeluiloa kaikille uusille fukseille!

Miksan sanoi:

Sama täällä, viikon päästä pitäisi EST:llä aloittaa. Intin jälkeen ei muista matematiikasta enää yhtään mitään. Vähän pelottaa.

Laitetaanpa päivitystä. Kyselin opintotoimistosta tuosta suppean matikan kurssien liittämisestä tutkintoon vaikka kävisi myös laajan jälkikäteen. Sanoivat että onnistuu, joten jees.

Tkk:n opiskelijat: Kuinka paljon ja aktiivisesti olette osallistuneet kiltatoimintaan ja muuhun fuksi- yms-touhuun? Itseäni ei oikein hirveästi jaksaisi kiinnostaa nuo mutta olen yrittänyt hengata mukana niin paljon kuin vain jaksan nyt alussa. Loppuen lopuksi mulle aika sama saako sen lakin vappuna vai myöhemmin... :)

Keila sanoi:
Tkk:n opiskelijat: Kuinka paljon ja aktiivisesti olette osallistuneet kiltatoimintaan ja muuhun fuksi- yms-touhuun? Itseäni ei oikein hirveästi jaksaisi kiinnostaa nuo mutta olen yrittänyt hengata mukana niin paljon kuin vain jaksan nyt alussa. Loppuen lopuksi mulle aika sama saako sen lakin vappuna vai myöhemmin... :)

Itse en kolmena ensimmäisenä vuotena osallistunut kiltatoimintaan ollenkaan. Ajatuksena oli, että tulin TKK:lle puhtaasti opiskelemaan. En siis saanut yhtään fuksipistettä, enkä hankkinut haalareita tai lätsää. Luennoilla ja laskareissakin voi tutustua oman ja muiden osastojen porukkaan. Toimi ainakin mulla hyvin. Tänä syksynä oon ollut fabuISOna muutamassa tapahtumassa mukana ja sen perusteella kiltatoimintakin voi olla hauskaa.

Tee siis niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Jos kiltameininki ei nappaa, ei siellä ole mikään pakko mukana heilua. Jos taasen kiltatoiminta on omasta mielestä hauskaa, kannattaa siihen osallistua. Eikö?

Mä olin tosi aktiivinen kahden ensimmäisen vuoden aikana kiltatoiminnassa. Ei kaikkialla ole pakko juoda ja voi selvinpäinkin olla hauskaa känniläisten joukossa. Joillakin teekkareilla on kyllä se ihme mentaliteetti, että pitää käyttäytyä arvokkaasti, kun taas noissa tilanteissa voi just unohtaa kaiken arvokkuuden ja antaa mennä porukan mukana. Ihan jees joskus tehdä hulluja asioita ilman, että kukaan tuomitsee.

Opiskella ehtii aina myöhemmin ja mun mielestä sitä oppii tuntemaan paljon paremmin ihmisiä, kun säätää jotain yhdessä, joka ei liity kouluun, kuin jos ainoastaan tutustuu tekemällä kurssien projektitöitä. Muutenkin muussa toiminnassa, erityisesti alayhdistyksissä, tapaa paljon mukavaa porukkaa, johon ei törmää omissa opiskelijaporukoissa. Näin tutustuu myös muiden alojen opiskelijoihin. Vaikka kieltämättä L-kursseilla (laajat matikat) pyörii kaikenlaisia opiskelijoita, niin mun mielestä siellä on liian homogeeninen ilmapiiri ja liikaa just näitä (sori lIhaa) tyyppejä, joille opinnot on tärkeimmät. Mun mielestä opiskeluaikana on tärkeintä pitää hauskaa ja oppia siinä sivussa (ei tarkoita sen laiminlyöntiä). Tällaisen ajattelumallin omaavia ihmisiä tapaa parhaiten alayhdistyksistä, sekä myös osittain killoissa. Killoissa toki valitettavasti on myös niitä "ryyppäminen on vitun siistii!!11!!" -tyyppejäkin aika paljon. Lisäksi se odotettu valmistumisaika, 5 vuotta, ei todellakaan ole haastava täyttää, jos edes vähän panostaa opintoihin, joten kiirehtiminen on aivan turhaa ja niitä töitä ehtii kyllä tehdä elämänsä aikana.

Itse opiskelen pääaineena tietojenkäsittelyteoriaa ja sivuaineena matikkaa. Keskiarvo on jossain vähän yli 4 ja viimeinen opiskeluvuosi käynnistyy. Fuksina en kyllä opintojen suhteen tehnyt juuri mitään ja pari kurssia pistinkin ihan läskiksi sen takia, mutta fuksien kurssit on niin törkeän helppoja, että myöhemmin sisäistettyä vähän vaikeampia asioita, niin voi mainiosti käydä korottamassa niitä kursseja. L-kurssit kannattaa kyllä vetää suht kunnialla läpi, koska se helpottaa monia asioita. Selvisin niistä kyllä itse aika helpolla, eikä niissä ollut mitään kovinkaan vaikeaa. Tentit oli helppoja, mutta yleensä joka viikko laskareissa oli tehtävä tai pari, johon sai hakata päätään.

L-kurssien suhteen suosittelen muuten seuraavaa. Kannattaa katsastaa sivu:

http://mathstat.helsinki.fi/tehtavakokoelma/laskari/

Tuolta kannattaa etsiskellä kurssien differentiaali- ja integraalilaskenta I.1, sekä I.2 laskarit. Sisältö on aikalailla tarkalleen sama kuin L1 ja L2 analyysiosuus R^1:ssä. Tehtävät ovat vain huomattavasti helpompia ja saattavat auttaa, jos takertuu yksityiskohtiin. Kurssien nimet taitavat nykyisin olla Analyysi I ja Analyysi II. Opetusmonisteenkin kursseille saa varmaan ihan pyytämällä kurssin luennoitsijalta (lähetä sähköpostia). Muutenkin kannattaa aina yrittää löytää monta lähdettä, jotka esittävät saman materiaalin. Ongelman erilainen lähestysmistapa, kun saattaa auttaa ymmärtämisessä huomattavasti ja joskus TKK:lla todistetaankin monet asiat vähän turhan monimutkaisesti. Hyvä esimerkki on esim. holomorfisten funktioiden perusteoria L3:lla... tämä tehdään paljon fiksummin mielestäni yliopiton Funktioteoria I kurssilla.

naksu sanoi:
Mä olin tosi aktiivinen kahden ensimmäisen vuoden aikana kiltatoiminnassa. Ei kaikkialla ole pakko juoda ja voi selvinpäinkin olla hauskaa känniläisten joukossa. Joillakin teekkareilla on kyllä se ihme mentaliteetti, että pitää käyttäytyä arvokkaasti, kun taas noissa tilanteissa voi just unohtaa kaiken arvokkuuden ja antaa mennä porukan mukana. Ihan jees joskus tehdä hulluja asioita ilman, että kukaan tuomitsee.
Itse en alkoholia käytä ollenkaan, joten hauskanpitoa selvänä humalaisten kanssa olen harrastanut huolella. Itse en ole tavannut yhtään teekkaria, jolle arvokkaasti käyttäytyminen olisi äärimmäisen tärkeää. Meidän killassa ainoastaan excuilla vaaditaan jonkinlaista itsehillintää. Arvokkuuden voi unohtaa ja hulluja asioita voi tehdä kyllä killan ulkopuolellakin. Mulla ei koskaan mitään arvokkuutta ole ollutkaan. :)

naksu sanoi:
Opiskella ehtii aina myöhemmin
Siitä olen samaa mieltä, ettei kaikkien kannata kiirehtiä opiskeluiden kanssa. Ainakin tutalla vanhempien opiskelijoiden keskuudessa on käsittämättömänä itseisarvona valmistua mahdollisimman nopeasti hyvillä arvosanoilla. Osalle opiskelijoista kovassa vauhdissa pysyminen on liian raskasta. Jorvin sairaalasta onkin otettu osastoon yhteyttä ja ihmetelty tuta-opiskelijoiden määrää, joka käy siellä lääkärissä mielenterveysongelmien takia. Liian kovaa tahtia ei opinnoissa missään nimessä kannata pitää, vaan itselleen sopivaa.

Perusmatikat ja fysiikat kannattaa mielestäni kuitenkin aina suorittaa järjestyksessä parin ekan vuoden aikana, eikä jättää myöhemmäksi. Ne ehtii toki tehdä myöhemminkin, mutta vitutus on kahta kauheampi.

naksu sanoi:
ja mun mielestä sitä oppii tuntemaan paljon paremmin ihmisiä, kun säätää jotain yhdessä, joka ei liity kouluun, kuin jos ainoastaan tutustuu tekemällä kurssien projektitöitä.
Tämäkin on totta. On tosin mahdollista tutustua ihmisiin projektitöiden yhteydessä ja mennä työajan jälkeen samojen ihmisten kanssa baarin pöydälle tanssimaan.

naksu sanoi:
Muutenkin muussa toiminnassa, erityisesti alayhdistyksissä, tapaa paljon mukavaa porukkaa, johon ei törmää omissa opiskelijaporukoissa.
Tämä on erittäinkin totta! Ainakin Otaniemestä löytyy kaikille normaaleille (ja osalle epänormaaleistakin) harrastuksille oma yhdistyksensä. Hyviä tapahtumia saada niistä tietoa ovat Otasuunnistus (jatkoilla oli hauskaa :) ) ja kampusrieha.

naksu sanoi:
Vaikka kieltämättä L-kursseilla (laajat matikat) pyörii kaikenlaisia opiskelijoita, niin mun mielestä siellä on liian homogeeninen ilmapiiri ja liikaa just näitä (sori lIhaa) tyyppejä, joille opinnot on tärkeimmät.
Mun mielestä L-kursseilla osallistujajoukko oli ihan riittävän heterogeeninen. Pahimmat säätäjät toki puuttuivat joukosta, mutta muuten skaala oli hyvin laaja. Osa tähtäsi ykkösellä läpipääsyyn ja osa halusi oikeasti oppia matematiikkaa. Väliin mahtui paljon itseni kaltaisia vipeltäjiä.

naksu sanoi:
Mun mielestä opiskeluaikana on tärkeintä pitää hauskaa ja oppia siinä sivussa (ei tarkoita sen laiminlyöntiä). Tällaisen ajattelumallin omaavia ihmisiä tapaa parhaiten alayhdistyksistä, sekä myös osittain killoissa. Killoissa toki valitettavasti on myös niitä "ryyppäminen on vitun siistii!!11!!" -tyyppejäkin aika paljon.
Hauskan pitäminen on hauskaa! Opiskeluaikaa ei kannata todellakaan tuhlata vitutukseen, mutta mielestäni tärkeintä on kuitenkin opiskella itselleen sopivalla tahdilla ja sopivilla tavoitteilla. Alayhdistyksistä ja killoista on hyvä etsiä vastapainoa opiskelulle.

naksu sanoi:
Lisäksi se odotettu valmistumisaika, 5 vuotta, ei todellakaan ole haastava täyttää, jos edes vähän panostaa opintoihin, joten kiirehtiminen on aivan turhaa ja niitä töitä ehtii kyllä tehdä elämänsä aikana.
Ei sekään mikään katastrofi ole, vaikkei viiteen vuoteen ehtisikään. Töitä tosiaan ehtii tehdä aivan riittävästi, etenkin kun eläkeikää nostetaan vielä muutamaan otteeseen meidän sukupolvemme työuran aikana.

naksu sanoi:
L-kurssit kannattaa kyllä vetää suht kunnialla läpi, koska se helpottaa monia asioita. Selvisin niistä kyllä itse aika helpolla, eikä niissä ollut mitään kovinkaan vaikeaa. Tentit oli helppoja, mutta yleensä joka viikko laskareissa oli tehtävä tai pari, johon sai hakata päätään.
Tutalla ei ole L-kursseista ollut helpotusta muihin opintoihin. Niillä osastoilla, joilla on oikeasti jotain tekemistä tekniikan kanssa, niistä voi jotain iloa ollakin. L-kursseista todella voi selvitä melko helpolla, mutta suurimmalle osalle niistä on kuitenkin melkoisesti vaivaa.

Mä oon naksun kanssa monista asioista täysin samaa mieltä. Kiltatoimintaan suhtaudutaan kuitenkin mielestäni yleensä liian vähällä kritiikillä ja sitä tarjotaan fukseille ainoana vaihtoehtona. Edelleen painotan sitä, että aina kannattaa seurata omia mieltymyksiään. Jos kilta- tai alayhdistystoiminta on omasta mielestä hauskaa, kannattaa siihen osallistua. Jos opiskelu tuntuu tärkeimmältä, kannattaa siihen panostaa omien kykyjen mukaan. Nämä eivät ole myöskään toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

lIhaa sanoi:
Ainakin tutalla vanhempien opiskelijoiden keskuudessa on käsittämättömänä itseisarvona valmistua mahdollisimman nopeasti hyvillä arvosanoilla. Osalle opiskelijoista kovassa vauhdissa pysyminen on liian raskasta. Jorvin sairaalasta onkin otettu osastoon yhteyttä ja ihmetelty tuta-opiskelijoiden määrää, joka käy siellä lääkärissä mielenterveysongelmien takia. Liian kovaa tahtia ei opinnoissa missään nimessä kannata pitää, vaan itselleen sopivaa.
Heh, näin sanoo kaveri jolla on kolmen vuoden jälkeen kasassa "vaivaiset" 154,5 ov keskiarvolla 4,2. :D

No joo, tiedän kyllä hyvin mitä tarkoitat. Itsestä tuntuu olo muiden tutalaisten joukossa aina helvetin saamattomalta ja tyhmältä, kun vedän sellaista 40 ovarin vuositahtia eikä keskiarvokaan ole kuin 3,3 (tuota tosin vetää alas aika lahjakkaasti nollakiinnostuksella suoritetut matikan peruskurssit ja kiinnostusta vastaavat arvosanat :D).

Nyt on tosin täytynyt ottaa itseään niskasta kiinni ja kunnostautua hieman, kun alkoi 3. tutavuoden kanssa samaan aikaan eka vuosi Helsingin kauppakorkeakoulussa. Aikomuksena olisi suorittaa tutalla vielä sellainen 30-40 ov vuodessa, ja samaan aikaan kauppiksessa ainakin 60 op (40 ov) vuodessa. Keskiarvoa ei tosin ole missään nimessä varaa päästää putoamaan, vaikka opintosuoritusmäärä lähes tuplaantuukin.

Hulkki sanoi:
Heh, näin sanoo kaveri jolla on kolmen vuoden jälkeen kasassa "vaivaiset" 154,5 ov keskiarvolla 4,2. :D
Jätit sitten lihamoimatta sen pilkun jälkeisen osan itselle sopivasta tahdista. ;) Vauhti on ollut mulle sopiva ja samalla tahdilla vetäneitä tunnen pari muutakin. Heilläkin työmäärä on pysynyt ihan hyvin hallinnassa. Vielä kun kursseille osuu muutama tuttu, helpottuu suorittaminen ainakin itselläni huomattavasti.

Hulkki sanoi:
No joo, tiedän kyllä hyvin mitä tarkoitat. Itsestä tuntuu olo muiden tutalaisten joukossa aina helvetin saamattomalta ja tyhmältä, kun vedän sellaista 40 ovarin vuositahtia eikä keskiarvokaan ole kuin 3,3 (tuota tosin vetää alas aika lahjakkaasti nollakiinnostuksella suoritetut matikan peruskurssit ja kiinnostusta vastaavat arvosanat :D).
Mä oon käsittänyt, että toi 40 ov on nykyäänkin ihan normaalia kamaa. Totta kai joka vuosi joku hörhö huitasee sen 70 ov keskiarvolla 5, mutta nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia. Jos oikeasti haluaa jotain statistiikkaa kaikista tutalta valmistuneista, niin kannattaa lukea Prodekon matrikkelia. Muistaakseni tuo 3,3 on juuri siinä keskiarvon tienoilla.

Hulkki sanoi:
Nyt on tosin täytynyt ottaa itseään niskasta kiinni ja kunnostautua hieman, kun alkoi 3. tutavuoden kanssa samaan aikaan eka vuosi Helsingin kauppakorkeakoulussa. Aikomuksena olisi suorittaa tutalla vielä sellainen 30-40 ov vuodessa, ja samaan aikaan kauppiksessa ainakin 60 op (40 ov) vuodessa. Keskiarvoa ei tosin ole missään nimessä varaa päästää putoamaan, vaikka opintosuoritusmäärä lähes tuplaantuukin.
Miksi muuten menit opiskelemaan kauppikseen? Tavoitteesi ov:stä kuulostaa ihan realistiselta sen perusteella, mitä kavereiden kanssa olen jutellut. Toisaalta, jos teet DoPSin ja markkarin tänä vuonna, niin niihin palaa normaaleja kursseja enemmän aikaa. Kuka noita keskiarvoja oikeasti katsoo tiettyjen nimeltämainitsemattomien konsulttitoimistojen ulkopuolella?

lIhaa sanoi:
Kuka noita keskiarvoja oikeasti katsoo tiettyjen nimeltämainitsemattomien konsulttitoimistojen ulkopuolella?
Näin ainakin kauppatieteiden parista katsottuna kysyn myös samaa. Ainakaan ne kauppaopiston arvosanat tuskin kiinnostaa ketään. Varsinkaan sellaista, joka KTM-tutkinnon on suorittanut, koska ne tietävät arvosanojen määräytymisen perusteet. Monissa ainessa, kun arvosanat tulevat joko ihan arvalla, tai sitten tietämällä asioita, joista ei ole helvetinkään hyötyä. Näin ainakin Turussa.

Ehkä joku laskentatoimi tai kansataloustiede talousmatematiikan ohella on sellainen aine, jossa absoluuttisesti voi sanoa onko vastaus oikein vai väärin. Muuten se menee helposti sen mukaan paljonko jaksat konseptille sisältöä tuottaa. Ja muistatko kymmenen kohdan listan 3. tenttikirjan sivulta 205. Se missä on listattu jonkun äijän mielestä kymmenen tärkeintä asiaa henkilöstön viihtyvyyden kannalta. Ihan sama, jos osaat pohtia sitä asiaa itse fiksusti, mutta et tuota listaa muista. Zero poang tjsp.

Sori, mulla on graduahdistus.

lIhaa sanoi:
Jos oikeasti haluaa jotain statistiikkaa kaikista tutalta valmistuneista, niin kannattaa lukea Prodekon matrikkelia. Muistaakseni tuo 3,3 on juuri siinä keskiarvon tienoilla.
Joo, olen toki ne histogrammit kiltiksellä joskus läpi katsonut.
Miksi muuten menit opiskelemaan kauppikseen?
No kun pääsin puolivahingossa sisään, niin ei siinä voinut opiskelupaikasta kieltäytyäkään. :D
Tavoitteesi ov:stä kuulostaa ihan realistiselta sen perusteella, mitä kavereiden kanssa olen jutellut. Toisaalta, jos teet DoPSin ja markkarin tänä vuonna, niin niihin palaa normaaleja kursseja enemmän aikaa.
DoPS ja markkari jäävät näillä näkymin ensi vuodelle, vaikka toisen niistä voisi toki tänäkin vuonna tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom