naksu sanoi:
Mä olin tosi aktiivinen kahden ensimmäisen vuoden aikana kiltatoiminnassa. Ei kaikkialla ole pakko juoda ja voi selvinpäinkin olla hauskaa känniläisten joukossa. Joillakin teekkareilla on kyllä se ihme mentaliteetti, että pitää käyttäytyä arvokkaasti, kun taas noissa tilanteissa voi just unohtaa kaiken arvokkuuden ja antaa mennä porukan mukana. Ihan jees joskus tehdä hulluja asioita ilman, että kukaan tuomitsee.
Itse en alkoholia käytä ollenkaan, joten hauskanpitoa selvänä humalaisten kanssa olen harrastanut huolella. Itse en ole tavannut yhtään teekkaria, jolle arvokkaasti käyttäytyminen olisi äärimmäisen tärkeää. Meidän killassa ainoastaan excuilla vaaditaan jonkinlaista itsehillintää. Arvokkuuden voi unohtaa ja hulluja asioita voi tehdä kyllä killan ulkopuolellakin. Mulla ei koskaan mitään arvokkuutta ole ollutkaan.
naksu sanoi:
Opiskella ehtii aina myöhemmin
Siitä olen samaa mieltä, ettei kaikkien kannata kiirehtiä opiskeluiden kanssa. Ainakin tutalla vanhempien opiskelijoiden keskuudessa on käsittämättömänä itseisarvona valmistua mahdollisimman nopeasti hyvillä arvosanoilla. Osalle opiskelijoista kovassa vauhdissa pysyminen on liian raskasta. Jorvin sairaalasta onkin otettu osastoon yhteyttä ja ihmetelty tuta-opiskelijoiden määrää, joka käy siellä lääkärissä mielenterveysongelmien takia. Liian kovaa tahtia ei opinnoissa missään nimessä kannata pitää, vaan itselleen sopivaa.
Perusmatikat ja fysiikat kannattaa mielestäni kuitenkin aina suorittaa järjestyksessä parin ekan vuoden aikana, eikä jättää myöhemmäksi. Ne ehtii toki tehdä myöhemminkin, mutta vitutus on kahta kauheampi.
naksu sanoi:
ja mun mielestä sitä oppii tuntemaan paljon paremmin ihmisiä, kun säätää jotain yhdessä, joka ei liity kouluun, kuin jos ainoastaan tutustuu tekemällä kurssien projektitöitä.
Tämäkin on totta. On tosin mahdollista tutustua ihmisiin projektitöiden yhteydessä ja mennä työajan jälkeen samojen ihmisten kanssa baarin pöydälle tanssimaan.
naksu sanoi:
Muutenkin muussa toiminnassa, erityisesti alayhdistyksissä, tapaa paljon mukavaa porukkaa, johon ei törmää omissa opiskelijaporukoissa.
Tämä on erittäinkin totta! Ainakin Otaniemestä löytyy kaikille normaaleille (ja osalle epänormaaleistakin) harrastuksille oma yhdistyksensä. Hyviä tapahtumia saada niistä tietoa ovat Otasuunnistus (jatkoilla oli hauskaa
) ja kampusrieha.
naksu sanoi:
Vaikka kieltämättä L-kursseilla (laajat matikat) pyörii kaikenlaisia opiskelijoita, niin mun mielestä siellä on liian homogeeninen ilmapiiri ja liikaa just näitä (sori lIhaa) tyyppejä, joille opinnot on tärkeimmät.
Mun mielestä L-kursseilla osallistujajoukko oli ihan riittävän heterogeeninen. Pahimmat säätäjät toki puuttuivat joukosta, mutta muuten skaala oli hyvin laaja. Osa tähtäsi ykkösellä läpipääsyyn ja osa halusi oikeasti oppia matematiikkaa. Väliin mahtui paljon itseni kaltaisia vipeltäjiä.
naksu sanoi:
Mun mielestä opiskeluaikana on tärkeintä pitää hauskaa ja oppia siinä sivussa (ei tarkoita sen laiminlyöntiä). Tällaisen ajattelumallin omaavia ihmisiä tapaa parhaiten alayhdistyksistä, sekä myös osittain killoissa. Killoissa toki valitettavasti on myös niitä "ryyppäminen on vitun siistii!!11!!" -tyyppejäkin aika paljon.
Hauskan pitäminen on hauskaa! Opiskeluaikaa ei kannata todellakaan tuhlata vitutukseen, mutta mielestäni tärkeintä on kuitenkin opiskella itselleen sopivalla tahdilla ja sopivilla tavoitteilla. Alayhdistyksistä ja killoista on hyvä etsiä vastapainoa opiskelulle.
naksu sanoi:
Lisäksi se odotettu valmistumisaika, 5 vuotta, ei todellakaan ole haastava täyttää, jos edes vähän panostaa opintoihin, joten kiirehtiminen on aivan turhaa ja niitä töitä ehtii kyllä tehdä elämänsä aikana.
Ei sekään mikään katastrofi ole, vaikkei viiteen vuoteen ehtisikään. Töitä tosiaan ehtii tehdä aivan riittävästi, etenkin kun eläkeikää nostetaan vielä muutamaan otteeseen meidän sukupolvemme työuran aikana.
naksu sanoi:
L-kurssit kannattaa kyllä vetää suht kunnialla läpi, koska se helpottaa monia asioita. Selvisin niistä kyllä itse aika helpolla, eikä niissä ollut mitään kovinkaan vaikeaa. Tentit oli helppoja, mutta yleensä joka viikko laskareissa oli tehtävä tai pari, johon sai hakata päätään.
Tutalla ei ole L-kursseista ollut helpotusta muihin opintoihin. Niillä osastoilla, joilla on oikeasti jotain tekemistä tekniikan kanssa, niistä voi jotain iloa ollakin. L-kursseista todella voi selvitä melko helpolla, mutta suurimmalle osalle niistä on kuitenkin melkoisesti vaivaa.
Mä oon naksun kanssa monista asioista täysin samaa mieltä. Kiltatoimintaan suhtaudutaan kuitenkin mielestäni yleensä liian vähällä kritiikillä ja sitä tarjotaan fukseille ainoana vaihtoehtona. Edelleen painotan sitä, että aina kannattaa seurata omia mieltymyksiään. Jos kilta- tai alayhdistystoiminta on omasta mielestä hauskaa, kannattaa siihen osallistua. Jos opiskelu tuntuu tärkeimmältä, kannattaa siihen panostaa omien kykyjen mukaan. Nämä eivät ole myöskään toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.