Tanko vs. Käsipaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NGV
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

NGV

Ikä
35
En löytänyt moista topiikkia niin oli pakko tehdä itse, koska tää on ihmetäny aika paljon mua viime aikoina. Kumpi on parempi vai onko tanko aina parempi kuin käsipainot vaiko toiste päin? Tosin tämäkin on varmaan semmoinen asia joka riippuu ihmisistä, toinen saattaa tykkää tehdä vaikka penkkiä tangolla, kun toinen rakastaa tehdä penkkiä käsipainoilla. Kumpaa suosittelet enemmän käsipainoja vaiko tankoa? Saako käsipainoilla saman tuloksen siinä missä tangollakin?

Itse käytän molempia, sillä haluan aina vaihtelua treeneihin ja itse tykkään tehdä penkkiä ja pystypunnerrusta mielummin käsipainoilla kuin tangolla, mutta käytän tankoakin, koska vaihtelu virkistää. Eli saatan tehdä joka toinen viikko käsipainoilla ja joka toinen tangolla. Mutta toisaalta jos sarjapainot ovat aivan käsittämättömät, kuten joillain Pro bodareilla, kuten esim. Markus Rühl sanoi aikoinaan Body-lehdessä, että kyllä mua voi bongata penkkiä tai vinopenkkiä käsipainoillakin tekemässä, mutta kun 90 kg:n kässärit ovat aika vaikeita laittaa ja käsitellä, kun taas tangolla ei oo tuota ongelmaa. Toisaalta eipä tuo nyt tämmöistä normi tallaajaa haittaa ja todella harvoilla saleilla on edes 90 kg:n kässäreitä, varmaan Mayor'sillä saattaa olla ja Wolffilla, mutta en mene takuuseen.

Käsipainoissa on se etu, että niiden käyttö aktivoi enemmän tukilihaksia ja niiden käsittely vaatii enemmän koordinaatio/tasapainottelukykyä. Haittana on tosiaan se, että niillä sössii olkapäänsä helpommin hajalle ja niiden käsittely tulee hankalaksi kun painot kasvavat.

Olen itse siirtynyt yhä enemmän tankoliikkeisiin käsipainojen sijaan, mutta syynä on lähinnä se, että salilta ei löydy isompia käsipainoja 2.5 kg välein tai niitä ei ole selkeästi merkitty. Vituttaa arvailla, että mikähän paino tuo on.

Käsipainoissa on se etu, että niiden käyttö aktivoi enemmän tukilihaksia ja niiden käsittely vaatii enemmän koordinaatio/tasapainottelukykyä. Haittana on tosiaan se, että niillä sössii olkapäänsä helpommin hajalle ja niiden käsittely tulee hankalaksi kun painot kasvavat.
Tästä tuli mieleen:

T-Mag: Shoulder Savers Pt. II

Shoulder Saver #11: Temporarily Getting Away from the Straight Bar for Benching and Squatting

The regular ol' Olympic bar will always be a mainstay in the quest for size and strength, but there are times when it's to your advantage to get away from it temporarily. You see, with bench pressing and overhead pressing, it doesn't give your arms any "wiggle room" — especially with regards to the forced internal rotation at the shoulder — in terms of their positioning during the lift.

Likewise, if you're using the straight bar exclusively for back squats, the loaded, externally rotated, abducted position (referred to as the "at-risk" position by many sports medicine professionals) can beat those taters up over time, too. Fortunately, there are some pretty easy solutions on this front.

For benching and overhead pressing, simply switch to dumbbells for a week or two here and there. To increase the "deload," you can use a neutral grip, limit range of motion, and/or perform the dumbbell bench presses on a stability ball.

For a back-squatting substitute, you've got several options, the best of which would be switching to a different kind of bar that will allow you to perform the lift with your arms in a more forward and down position. Good choices include the giant cambered bar, safety squat bar, and even the buffalo bar (as pictured below). The buffalo bar has a slight "dip" in the middle so that your hands are held slightly lower than on a traditional squat. It's a good shoulder saver that won't affect the mechanics of the movement too much.

If you don't have access to these special bars, don't worry; just move to front squats, or drop squats for a week altogether and go after a deadlift or single-leg variation instead.

Yhteenveto: Kuten sanottu, isot käsipainot jonkinmoinen riski jos ei pysy hallinnassa (hallinta helpompi menettää kuin tangolla?), toisaalta pelkkä tangolla hinkkaaminen myös riski. :confused:

For a back-squatting substitute, you've got several options, the best of which would be switching to a different kind of bar that will allow you to perform the lift with your arms in a more forward and down position. Good choices include the giant cambered bar, safety squat bar, and even the buffalo bar
Tuollainen kyykkytanko olisi kyllä kova juttu.

Omat olkapääni eivät meinaa taittua taaksepäin sitten millään, ja meni jonkin aikaa ennen kuin sain normaalin takakyykyn toimimaan (leveä ote auttoi). Kaikki niskan takana tehtävät liikkeet ovat täysin mahdottomia.

Eikös tuo ole vähän sama, käsipainot -> tanko -> smith, liikeradat helpottuvat jatkuvasti, tukilihasten aktivoitumisaste kasvaa, ja malmia saa louhia lisää mukaan.

NGV sanoi:
Itse käytän molempia, sillä haluan aina vaihtelua treeneihin ja itse tykkään tehdä penkkiä ja pystypunnerrusta mielummin käsipainoilla kuin tangolla, mutta käytän tankoakin, koska vaihtelu virkistää.

Pystypunnerrusta jos teen tangolla, niin olkapäistä kuuluu julmettu rutina ja pauke. Siispä pääasiassa kässärit käytössä, myös penkissä, tanko ei oo mun ystävä. Tuntuma ainakin mulla parempi käsipainoilla.

pieniä lihasryhmiä tulee treenattua käsipainoilla ja isompia tangolla lähinnä. syystä, että käsipainoja on todella vittumainen näillä naruilla saada alkuasennosta työntövaiheeseen, tai lopetuksessa nousta niiden kanssa. tapoihin ei myöskään kuulu tiputella käsipainoja metristä miten jotku :david:-tyypit näkyy tekevän. loppupumppailuja tulee välillä tehtyä kässäreillä, mutta tasapenkkiä, tai pystyp:tä todella _TODELLA_ harvoin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mikäli oikein jostain luin niin Vic Richards teki hunturan käsipainoilla aikoinaan penkkiä :)
Siinä on kans sellanen nigga jolle ei joka skini päätä aukois :)
Mut joo.. kyllä tanko silti kässärit hakkaa!

Edit2: Lalli1 Vicistä:
lalli1 sanoi:
Me otettiin rinta treeni...mies alotteli lämmittelyn 60 kilon käsipainoilla ja pyysi sen jälkeen 100 kilon käppäreitä.

Edit:

Liitteet

• interviews1.webp
    interviews1.webp
    11 KB · Katsottu: 1 726
pieniä lihasryhmiä tulee treenattua käsipainoilla ja isompia tangolla lähinnä. syystä, että käsipainoja on todella vittumainen näillä naruilla saada alkuasennosta työntövaiheeseen, tai lopetuksessa nousta niiden kanssa. tapoihin ei myöskään kuulu tiputella käsipainoja metristä miten jotku :david:-tyypit näkyy tekevän. loppupumppailuja tulee välillä tehtyä kässäreillä, mutta tasapenkkiä, tai pystyp:tä todella _TODELLA_ harvoin.

Sama täällä. Jos teen esim. kaksi rintaliikettä, niin saatan jälkimmäisen tehdä kässäreillä kun ei enää maksimiraudat liiku. Mutta jotkut +40 kilon kässäri on aika vittumaiset liikutella ja mielestäni riski teloa olkapäänsä kasvaa kovasti. Varmistajankni oltava tosi hyvin mukana jos joku menee vikaan ja onko sellaista varmistajaa joka oikeasti ehtii jotain tehdä jos joku 50 kilon hantteli lähtee kunnolla käsistä, siinä kun todennäköisesti käy niin että se toinen karkaa sitten eri suuntaa.

Molempi parempi, vaihtelu paras.

Kun on ees vähän voimat kehittyneet, niin isojen käsipainojen käsittely tosiaan menee tympeeksi, jolloin käsipainot sopivat enimmäkseen pikkuliikkeisiin, reenin alkuun (=lämmittelyt) ja loppuun (loppujumppailutpumppailut). Aloittelijalle käsipainot sopivat jopa ns. koviin sarjoihin hienosti, melkein missä tahansa liikkeessä.

Jos siinä on ideana että tangolla ei ne pikku tukilihakset kehity niin hyvin kuin käsipainoilla ja siitä syystä olisi hyvä joskus tehdä välillä muullakin kuin tangolla? Ja jos taas koko ajan tekee käsipainoilla niin saattaa rasittaa niitä tukilihaksia liikaa jonka takia taas välillä pitäisi tehdä tangolla ja antaa niille lepoa.. menikö ihan metsään nämä mutuilut?? :)

perustelu miks vaihtelu on paras ? IMO en nää siinä mtn hyötyä muunkun pään kannalta.

Mäkään en tuosta paremmuudesta osaa sanoa, mutta kyllä niissä erilaisen tuntuman saa. Käsipainoilla kun voi tehdä toistoja vuorokäsin ja tangolla molemmat kädet työskentelevät samanaikaisesti. Lisäksi vapaapainoilla tehtäessä voi ranteen suuntaa muuttamalla saada erilaista ärsykettä esim. hauikseen.

Yleisesti itse suosin vapaita painoja juuri sen takia, että useampi lihasryhmä ja tasapaino & koko kropan kontrollin saa haastettua mukaan. Tankoa kyllä käytän myös esim. pystypunnerruksessa/ -soudussa tai silloin tällöin ranskalaisessa/kapeassa penkkipunnerruksessa. Mutta vapaapainoilla saa hyvän tuntuman myös keskikroppaan.

Toisaalta tietenkin tasapainoisen lihaskehityksen kannalta (oikea- ja vasen puoli tasapainossa) tanko voisi olla parempi, sillä esim. kummatkin kädet kehittyvät tasapainoisesti, kun taas vapaapainoilla vahvempi käsi yleensä jääkin helpommin vahvemmaksi ja heikompi heikommaksi. Tässä voisi olla yksi hyvä syy harjoitella sekä tangolla, että vapailla painoilla.

Jos aina tehdään kovalla teholla, samalla toistoalueella samaa liikettä, hermojärjestelmä tylsistyy ja ylikuormittuu, lihaskudoksen rekrytointi heikkenee. Tarvitaan vaihtelua, esim. tanko <-> käsipainot.

Raskaiden KP:jen alkuasentoon saamisessa on haasteensa. Eräällä salilla oli samantyyppisesti pidikkeet kuin tangollekin.

Jos aina tehdään kovalla teholla, samalla toistoalueella samaa liikettä, hermojärjestelmä tylsistyy ja ylikuormittuu, lihaskudoksen rekrytointi heikkenee. Tarvitaan vaihtelua, esim. tanko <-> käsipainot.

eli vaihtelu ei ole tarpeen jos intensiteetti volyymi tai sarjapituudet muuttuu ?

e: ite edelleen vahvasti sitä mieltä että esim pelkkä tanko riittää hyvin kun yllä olevat muuttujat ovat käytössä

Ei ehkä tarpeen, mutta kai siitä vähän extraärsykettä treeniin voi saada. Itse ainakin ajattelin kokeilla ensi talvena hantteleita eri punnerrusliikkeissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom