Tanko vs. Käsipaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NGV
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ei ehkä tarpeen, mutta kai siitä vähän extraärsykettä treeniin voi saada. Itse ainakin ajattelin kokeilla ensi talvena hantteleita eri punnerrusliikkeissä.

minäkin oon nyt ruennu välillä tekemää esim pystypunnerrusta kpllä, kylläkin pään takia.

bustedi sanoi:
perustelu miks vaihtelu on paras ? IMO en nää siinä mtn hyötyä muunkun pään kannalta.
No yksi hyvä syy vaihdella on se, että treeni ei aina ole samanlainen. Esim rinnalle on vaikka tuhat ja yksi liikettä joista valita, kuten pena, pena-kp, vinopena, vinopena-kp, ristitalja, flyes, peck-deck ja pullover. Eli voi saada noita vaihtelemalle aina uusia treenejä eikä tarvii hinkata koko ajan vaan tanogolla tai viimeisenä liikkeenä ristitaljaa.

No yksi hyvä syy vaihdella on se, että treeni ei aina ole samanlainen. Esim rinnalle on vaikka tuhat ja yksi liikettä joista valita, kuten pena, pena-kp, vinopena, vinopena-kp, ristitalja, flyes, peck-deck ja pullover. Eli voi saada noita vaihtelemalle aina uusia treenejä eikä tarvii hinkata koko ajan vaan tanogolla tai viimeisenä liikkeenä ristitaljaa.

kyllä kai sen nyt jokainen tajuaa että liikkeitä vaihtelemalla treeni on erilainen. mutta kerro mitä hyötyä siitä on että se vaihtuu ? siitä tässä on kyse. IMO siitä ei ole mitään hyötyä vaihdella niitä jos vaihtelee volyymia intensiteettiä ja sarjapituuksia. kuten sanottu LIHAS EI TIEDÄ MUUTA KUIN SEN VASTUKSEN MIKÄ SITÄ RASITTAA. ei sitä kuinka sitä rasitetaan. ( edellyttää että liikkeet tekee oikealla tekniikalla ja kohdistaa esim tässä tapauksessa sille rinnalle.

kyllä kai sen nyt jokainen tajuaa että liikkeitä vaihtelemalla treeni on erilainen. mutta kerro mitä hyötyä siitä on että se vaihtuu ? siitä tässä on kyse. IMO siitä ei ole mitään hyötyä vaihdella niitä jos vaihtelee volyymia intensiteettiä ja sarjapituuksia. kuten sanottu LIHAS EI TIEDÄ MUUTA KUIN SEN VASTUKSEN MIKÄ SITÄ RASITTAA. ei sitä kuinka sitä rasitetaan. ( edellyttää että liikkeet tekee oikealla tekniikalla ja kohdistaa esim tässä tapauksessa sille rinnalle.

Aika lailla samoilla linjoilla olen kanssasi, Powerhousukin tästä usein maininnut. Enemmänkin se on sitä henkistä vaihtelua mitä moni hakee liikkeitä vaihtamalla, mutta pitäisi muistaa sekin, että liika vaihtelu se tapaa kehityksen myöskin helposti, nousujohteisuuden varmistaminen menee erittäin hankalaksi. Ja homma vaan korostuu jos ei ole treenipäiväkirja käytössä.

Kyllähän erilaiset otteet (penkissä kapea ja leveä ote) vaikuttavat eri tavalla lihaksiin. Käsipainopunnerruksissa tulee luultavasti useampia lihaksia käyttöön, koska liikettä täytyy jatkuvasti tukea ja ohjata ihan eri tavalla kuin tangolla.

Pitkällä tähtäimellä tulee pyrkiä ensi sijassa progressioon, ja jos kärsii ADHD:st ja vaihtelee eri härpättimiin jatkuvasti, progressio kärsii. Mutta en näe mitään pahaa erilaisten vapaiden painojen vaihtelusta. Sen sijaan laitteita ei pitäisi kovin paljoa käyttää, koska niissä liikerata on lukittu, ja pahimmillaan luonnoton kropalle.

Niin, lihaskudos ei sinällään paljoa mitään mistään tiedä, mutta hermojärjestelmä tietää: 1-6 samanlaista treeniä ja kehitys hidastuu/pysähtyy. Westsiden voimanostajat vaihtavat koko ajan liikkeitä, venäläiset aallottavat rasittavuutta, perinteiset periodisoijat tiputtavat viikoittain toistoja. Samoin se on kehonrakennuksessakin: mikään yksittäinen muutos ei ole välttämätöntä, mutta jokin muutos on. Just lueskelin Flexiä ja kyllä ne kaikki bodyprootkin edelleen vaahtoavat jatkuvan shokeeraamisen tärkeydestä ja mm. kierrättelevät paljon liikkeitä ja niiden välineitä.

Ja jatketaas vielä vähän. Parasta vaihtelua bodarin rinnalle on omasta mielestäni ja yleisesti ottaen juuri vaihtelu tangon ja käsipainojen välillä ja penkin kulmien välillä. Silloin on käytössä koko ajan tehokkaimpia liikkeitä (ei siis koneita tai isolaatioliikkeitä), liikkeillä on toisiinsa riittävästi hermostollista samankaltaisuutta (kulloinkin poissaolevien liikkeiden voimatasot eivät paljoa tipu), samalla kuitenkin riittävää erilaisuutta (toiset hermostolliset yksiköt kuormittuvat kun toiset lepäävät) ja voi treenailla koko ajan tehokkaimmilla toistoalueillaan eikä tarvitse välillä löysäillä treeneissä. Mutta muutenkin voi menestyä.

Timba79 sanoi:
Aika lailla samoilla linjoilla olen kanssasi, Powerhousukin tästä usein maininnut. Enemmänkin se on sitä henkistä vaihtelua mitä moni hakee liikkeitä vaihtamalla, mutta pitäisi muistaa sekin, että liika vaihtelu se tapaa kehityksen myöskin helposti, nousujohteisuuden varmistaminen menee erittäin hankalaksi. Ja homma vaan korostuu jos ei ole treenipäiväkirja käytössä.
Hmm mikä nyt on liikaa ja liikaa vaihtelua? Itse vaihtelen esim niin, että joka toinen viikko teen normi kyykkyä ja joka toinen taas Hack versioo ja kun on treenipäiväkirja niin ei oo hädän päivää, koska näkee mitä on tehnyt kaksiviikkoa sitten ja yrittää tehdä paremmin. Eli jos tuolleen tekee niin "tappaako" se muka kehityksen vai?

Hmm mikä nyt on liikaa ja liikaa vaihtelua? Itse vaihtelen esim niin, että joka toinen viikko teen normi kyykkyä ja joka toinen taas Hack versioo ja kun on treenipäiväkirja niin ei oo hädän päivää, koska näkee mitä on tehnyt kaksiviikkoa sitten ja yrittää tehdä paremmin. Eli jos tuolleen tekee niin "tappaako" se muka kehityksen vai?
Eiköhän idea ollut juuri siinä, että jos joka kerta tekee eri liikettä, niin ei pysty millään seuraamaan, että kehittyvätkö tulokset, vai eivät, kun ei voi verrata eri treenien tuloksia ja sitten siitä katsoa, että onko kehitystä tullut. Tuon sinun systeemisi pitäisi olla ihan ok, koska kehityksen seuraaminen on vielä erittäin helppoa.

No tuskinpa se sun kehitystä mihinkään tappaa, kun olet kuitenkin vielä aloittelija. Sitten kun alkaa olemaan niin kovat painot, että ei voikkaan niin helposti iskeä joka toinen viikko 2,5-5 kg lisää painoa ja tykittää entistä kovempaa, kannattaa pääsääntöisesti keskittyä vaikka etureisille yhteen pääliikkeeseen, mikä tuntuu kehittävän sua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mulla taas vinopenkissä tanko on hyvästä,
käsipainoilla vinopenaa tehdessä en saa millään tissejä
kunnolla töihin, vaan melkeen kaikki menee etuolkapäille.
Penaa ja alaviistopenaa teen kässäreillä, se on niin huitsin kiva se pieni rutistus jota niillä voi harrastaa liikkeen lopussa.
Ja ei ota niin olkaan.

ja lisää sankaritarinoita: Supermassa teki kolmikasin suurimmilla kässäreillä, eli 82-kiloisilla vinopenaa :worship:

No ei tapa todellakaan, itselläkin on periaatteessa 2 erilaista treeniohjelmaa (sama jako tottakai) joita sitten teen vuoronperään. Treenipäiväkirjasta vain tsekkaa mitä on viimeksi tehnyt ja yritän pitää homman nousujohteisena.

Mutta jos vaikka rinnalle yrittää kierrättää penkkiä tangolla, vinossa, käsipainoilla, käsipainoilla vinossa ja esim. rintaprässiä ykkösliikkeenä koko ajan vaihtaen niin väitän että aika sillisalaatti tulee jos ei ihan oikeasti tunne kehoaan ja suorituskykyään.

Ihminen on kuitekin loppujenlopuksi erittäin mukavuudenhaluinen ja hyvä huijaamaan itseään. Eli sitä yrittää päästä vähemmällä ja uskotella itselleen että on tehnyt kaikkensa. Tottakai täällä nyt on niitä supermiehiä jotka ekasta treenistä alakaen vetää kaiken 110% lasissa, mutta mutta, väitänpä että valtaosalla homma ei näin toimi.

Ihminen on kuitekin loppujenlopuksi erittäin mukavuudenhaluinen ja hyvä huijaamaan itseään.
Eiköhän tuo ole ihan vain kirjanpidollinen ongelma. Sama juttu kuin dietin kanssa: huijaaminen on vaikeaa kun merkitsee kaiken, myös epäonnistumiset, ylös.

Itse muuten kierrätän vino- ja tasapenkkiä käsipainoin ja tangolla tehtynä kaksijakoisessani. Treeniohjelma on lihasryhmien osalta kaksijakoinen (one day on/one day off), mutta sisältää liikkeiden puolesta neljä eri treenikertaa. Kyllä se pysyy ihan kivasti kasassa treenipäiväkirjan ja etukäteen hahmotellun progressiosuunnitelman avulla.

Eiköhän tuo ole ihan vain kirjanpidollinen ongelma. Sama juttu kuin dietin kanssa: huijaaminen on vaikeaa kun merkitsee kaiken, myös epäonnistumiset, ylös.

Itse muuten kierrätän vino- ja tasapenkkiä käsipainoin ja tangolla tehtynä kaksijakoisessani. Treeniohjelma on lihasryhmien osalta kaksijakoinen (one day on/one day off), mutta sisältää liikkeiden puolesta neljä eri treenikertaa. Kyllä se pysyy ihan kivasti kasassa treenipäiväkirjan ja etukäteen hahmotellun progressiosuunnitelman avulla.

Tota kirjanpitoa mä yritinkin peräänkuuluttaa. Mutta aika hiton harva kuitenkin sitä kirjanpitoa käyttää, varsinkin aloittelevista. Tämä siis salilta havaittua, toivottavasti pakkislaiset ovat sivistyneempiä tässä asiassa.

Muutama vuosi sitten olkapäähän tuli kaatuessa joku lubrum-vaurio tjsp. Se kyllä leikattiin, mutta en vieläkään uskalla riskeerata olkapäätä tietyillä liikkeillä. Tämän takia en käytä käsipainoja kuin lähinnä olkapää ja hauistreenissä. Vinopenkkiä ja pystypunnerrustakin teen vain Smithissä.

En löytänyt moista topiikkia niin oli pakko tehdä itse, koska tää on ihmetäny aika paljon mua viime aikoina. Kumpi on parempi vai onko tanko aina parempi kuin käsipainot vaiko toiste päin? Tosin tämäkin on varmaan semmoinen asia joka riippuu ihmisistä, toinen saattaa tykkää tehdä vaikka penkkiä tangolla, kun toinen rakastaa tehdä penkkiä käsipainoilla. Kumpaa suosittelet enemmän käsipainoja vaiko tankoa? Saako käsipainoilla saman tuloksen siinä missä tangollakin?
:offtopic: Aika usein näyttäis (myös jossain pakkiksen kimppatreenivideoissa) noi käsipainopunnerrukset rinnalle olevan sellaisia puolikkaita toistoja, nosto lähtee 20-30 cm rinnan päältä. En tosin tiedä onko niin tarkoituksella. Tangolla useimmat kuitenkin tekee ihan rintaan asti punnerrukset.

Markku sanoi:
:offtopic: Aika usein näyttäis (myös jossain pakkiksen kimppatreenivideoissa) noi käsipainopunnerrukset rinnalle olevan sellaisia puolikkaita toistoja, nosto lähtee 20-30 cm rinnan päältä. En tosin tiedä onko niin tarkoituksella. Tangolla useimmat kuitenkin tekee ihan rintaan asti punnerrukset.
Itse lasken about, että ne on noin 5cm rinnasta, sillä jos lasken vaikka 30kg henteleillä niin alas kun pääsen, niin siinä lihas kärsii eikä saa ärsykettä ja pahimmassa tapauksessa kramppaa, venähtyy tai jopa revähtää jos oikein huono tsäkä on sekä isot hentelit.

Itse lasken about, että ne on noin 5cm rinnasta, sillä jos lasken vaikka 30kg henteleillä niin alas kun pääsen, niin siinä lihas kärsii eikä saa ärsykettä ja pahimmassa tapauksessa kramppaa, venähtyy tai jopa revähtää jos oikein huono tsäkä on sekä isot hentelit.

Eikö käsipainojen yksi idea ole juurikin se, että niillä saa pidemmän liikeradan kuin tankolla tehdessä. Sen takia itse ainakin sain tankopenkkiin voimaa rinnallelähtöön. Ojentajia reenaan sitten erikseen.

Itse teen melkeimpä joka treenissä eri liikkeillä. vaihtelen ykkösliikettä ja kakkosliikettä, jos kyseessä on isompi lihasryhmä ( tällä hetkellä pienille 1 liike ). esim. rinnalle voin tehdä maanantaina penkkiä ja sitten vinopenkkiä smithissä loivalla kulmalla tai vinopenaa kässäreillä. sitten torstaina voikin olla ekana vinopenkki loivana ja sitten normikäsipaino penkki. ja joka kerta 1. liikkeessä pyritään olla parempia kuin viime kerralla ja toisessa liikkeessä vähinrään samoissa tuloksissa kuin aikasemmin tai muutama toisto paremmin. hyvin on toiminu. ja ne jotka täälä huutelee kuinka vaihtelu ei ole tarpeen, niin teettekö jokaiselle lihakselle aina ja kaiken aikaa samalla liikkeellä treeniä? itse on olen vaihtelun puolesta puhuja, mutta tietenkin jos rinnalla penkki junnaa, mutta vinopena nousee huimaa vauhtia, niin kannattaa painottaa sillon siihen vinopenaan. mutta itse vaihtelen kaiken aikaa ja tulokset nousee.

En usko että lihas kärsii eikä saa ärsykettä jos liikkeen tekee oikein ja omille voimille sopivilla käsipainoilla, vaikka sen ottaisikin täydellä liikeradalla.

Tarkoitin puolikkailla toistoilla esim. tämänkaltaista suoritusta http://www.youtube.com/watch?v=D2seCt34QaI&search=dumbell press eli siisti suoritus, mutta nostot jäävät mielestäni noin 20-30 cm vajaaksi VAIKKA käsipainojen alareuna käykin ensimmäisissä toistoissa 5-10 cm päässä rinnan sivuosasta. Vertaan liikerataa siihen, että videolla punnertava nainen ottaisi penkkipunneruksessa kädet samaan tasoon -> tanko olisi tosiaan aika kaukana rinnasta.

Jos esim. punnertaa 30 kilon käsipainoilla kasin, ja penkistä tekee samasta kulmasta 60 x 8, se kertoo mielestäni siitä että käsipainoilla tekee osittaisia toistoja. Sitä en tosin osaa sanoa, mikä tyyli kehittää parhaiten ja miksi liike alunperinkään pitäisi tehdä "täydellä" liikeradalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom