Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo, tosiaan rossipohja, puusta, on tarkoitus tehdä. Pulpettikatto on oikeastaan aika hyvä idea, siinä säästää aika paljon sekä työssä että kattotuoleissa ja pelleissä + ränneissä. Tarvinneeko koko rännejä jos tekee kaadot taakse?
Puuliiteriin ihan rakolaudoitus. Ei tuolla ole mitään painavaa tarkoitus pitää. Ehkä ruohonleikkuri, mönkijä ja kottikärryt lattialla.

Tarvitseeko tosiaan seiniä jäykistää, eikö ulkovuorilauta riitä? Tietty jos pistää tuulensuojagyprocin niin sehän on sitten siinä. Sisäseiniä ei ole tarkoitus levyttää, paitsi jos eristän tuon joskus.

Ovi mulla onkin jo ja ikkunat teen kyllä itse tai hommaan jostain käytettynä. 3000 euroa voisi riittää?

Tarvitseeko tosiaan seiniä jäykistää, eikö ulkovuorilauta riitä?
Ei riitä, ei. Pontattu ulkovuoripaneeli teoriassa jäykistää, mutta en siihenkään luottaisi. Ei sitä jäykistämistä ole pakko levyillä tehdä eli vinoreevat ajaa saman asian.

Niin voishan sen vinoreevata, vaikkapa sisäpuolelta ja jos joskus haluaa eristää niin nyppii reevat irti, villoittaa ja levyttää! Joskus nähnyt että jäykistys tehty reikävanteella. Se pitäs vaan suunnitella niin että sille vanteelle tulee vain vetoa.. puristustahan se ei ota vastaan. Pulpettikatto on helppo ja halpa, vieläpä omasta mielestä hyvännäköinenkin.

Oman vajan (6m2) ja jätekatoksen (1,5m2) rakentaminen jäi kevääseen sattuneista syistä. Laskeskelin loppukesästä että about 700-1000e mennee rahaa puuttuviin tarvikkeisiin.
Jätekatos on jonkinlainen itse tehty viritys tiilikatolla ja runko pilarikenkien päälle jotka jo valettuna kuutioissaan.
Vajan perusmallina PuuInfon "kutonen", perustuksena harkot (on) ja harjatiilikatto (tiilet ja aluskate on). Lattia raakapontista, kattotuolit teen sovellettuna em. ohjeesta, ulkovuori kuten talossa (osa tavarasta on). Ovi pitkästä (pariovi) ja ehken myös ikkunan (pleksi). Lisäksi vajaan tulee räystäskourut ja syöksyt (rännikaivot jo paikallaan) sekä sähköä pistorasian ja valon verran (syöttökaapeli jo paikallaan).

Mitä pitäisi ottaa huomioon rakennuslämmittimiä hankkiessa?
Motonet myy kanta-asiakastarjouksena 79€ Stanley 3kw. Pikaisen googletuksen perusteella halvimmat on 49e, mutta kun ei ole yhtään haisua, että onko sama ostaa halvin vai onko se sitten tosiaan myös niin paska, että kannattaa satsata vähän kalliimpaan. Riittääkö kaksi 3kw lämmitintä pitämään edes jonkinlainen työlämpö tuvassa talvella? Oletuksena toki, että yläpohja on eristetty, mutta muuta lämmitystä noiden lämmittimien lisäksi ei sitten olekaan ennen kevättä.

Mitä pitäisi ottaa huomioon rakennuslämmittimiä hankkiessa?
Motonet myy kanta-asiakastarjouksena 79€ Stanley 3kw. Pikaisen googletuksen perusteella halvimmat on 49e, mutta kun ei ole yhtään haisua, että onko sama ostaa halvin vai onko se sitten tosiaan myös niin paska, että kannattaa satsata vähän kalliimpaan. Riittääkö kaksi 3kw lämmitintä pitämään edes jonkinlainen työlämpö tuvassa talvella? Oletuksena toki, että yläpohja on eristetty, mutta muuta lämmitystä noiden lämmittimien lisäksi ei sitten olekaan ennen kevättä.

Riittä jo melkein yksikin jos ei ihan "jäistä mökkiä" tarvi alkaa sulatteleen ja eristykset on suuripiirtein paketissa. Kahdella pärjää varmasti ja nuot halpisvehkeet on ihan hyviä. Mulla taitaa olla kolme lämmitintä jos joku Jyväskylän seudulla haluaa vaikka vuokrata edukkaasti.

Riittä jo melkein yksikin jos ei ihan "jäistä mökkiä" tarvi alkaa sulatteleen ja eristykset on suuripiirtein paketissa. Kahdella pärjää varmasti ja nuot halpisvehkeet on ihan hyviä. Mulla taitaa olla kolme lämmitintä jos joku Jyväskylän seudulla haluaa vaikka vuokrata edukkaasti.

Muistelen oikeen kaiholla, kun ite aloin sulattelemaan mökkiä kevättalvella. Seinissä oli kispilevyt ja yläpohjassa 10cm villaa ehkä 80% alalla. Ei ikkunoita eikä ovia paikalla. Mulla oli muistaakseni 48kW:n edestä pahimmillaan lämmitystä. Löpölämmittimiä toki, että ei nyt ihan suoraan piuhaa tarvinut Olkiluodosta vetää. Kohtuu halpaa hommaa kuitenkin ja tämä samainen lattianvalaja (josta onkin ollut puhetta jo aiemmin) päätti sitten viivästyttää valua melkeen parilla viikolla. No tuli ainakin kuivaks runkopuut.

Sitten kun sai villat seiniin ja katolle, niin eipä sitä juuri mitään lämmitystä enää tarvinut.

Yleisesti ottaen noiden sähkölämmittimien ostamisessa kannattaa huomioida, että on sitten oikeanlaista sähköä saatavilla. Noita on voima- ja valovirralla. Isommat tietenkin voimaa.

Ite aika niukasti vedin yhdellä lämmittimellä mutta kaverilla ja naapureilla on timpureiden toimesta huudatettu isoa määrää noita lämmittimiä nonstoppina niin tasauslaskut on olleet 2 tonnia. Ei tuokaan ole kauhean kiva puolen vuoden asumisen jälkeen vaikka eihän tuon yllätyksenä pitäisi tulla.

Se tuli vielä mieleen, että jos on vaihtoehtona ostaa yksi iso tai kaksi pientä, niin kannattaa ottaa kaksi. Ilmaa liikkuu enemmän ja saa laitettua vaikka eri osiin taloa, eikä tule katastrofi jos toinen hajoaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se tuli vielä mieleen, että jos on vaihtoehtona ostaa yksi iso tai kaksi pientä, niin kannattaa ottaa kaksi. Ilmaa liikkuu enemmän ja saa laitettua vaikka eri osiin taloa, eikä tule katastrofi jos toinen hajoaa.

Totta, lisäksi ovat yleensä valovirtavehkeit. Joku 9 kw tapaus on sitten jo voimavirtapeli. Mulla kaksi on 3,5 kilowattisia ja yksi taitaa olla 4 kilowattinen.

En minä noita tarvinnut juuri ollenkaan. Meillähän tuli elementtipiippu ja siihen iskettiin kiinni vanha kiuas ja sitä polettiin sitten koko päivä kun timpuroitiin. Senverran aikaisemmin lopeteltiin polttelut että sai peltiä pienemmälle jotta kaikki lämpö ei karannut. Tuo myös kuivasi hyvin. Yöt sitten pyöri toinen lämmitin puolikkaalla kun ei enempiä tarvinnut.

Suosittelen kyllä lämpimästi elementtihormia jos meinaa pakkaskaudella rakentaa. Sen ehkä vähän kalliimman hinnan säästää jo sähkössä takas jos viitti poltella raksalta jääviä laudanpätkiä vanhassa kiukaassa.

Mulla ois muuten se vanha kiuas tuossa, lähtis 30 eurolla jos joku haluaa. Pientä lisäkorvausta vastaan tuon pihaan Jyväskylän alueella. Ihan se harvian perusperusperus malli ja vähän ruosteessa joten ei siitä miksikään saunan kiukaaksi oikein ole. Mutta tuollaisessa raksakäytössä menee täydestä kuin väärä raha.

Pitäs kysellä maatöistä tarjouksia. Mitäs kaikkea oleellistä tarjouspyynnössä tulisi muistaa? Antaa tietoja tontista, talosta ja maaperätutkimuksista? Kysellä maa- ja kiviainesten yksikköhintoja? Mitä muuta?

Olen valmis toimimaan apupoikana maatöissä, josko siinä jokusen euron säästäisi.

Pitäs kysellä maatöistä tarjouksia. Mitäs kaikkea oleellistä tarjouspyynnössä tulisi muistaa? Antaa tietoja tontista, talosta ja maaperätutkimuksista? Kysellä maa- ja kiviainesten yksikköhintoja? Mitä muuta?

Olen valmis toimimaan apupoikana maatöissä, josko siinä jokusen euron säästäisi.

Jos saat jostain kaivurin-kuskeineen kohtuu hintaan niin selviät ihan hyvin maatöistä. Suurimman osan ajasta pärjäsin kuskin kanssa, välillä sit talkoota kehiin ku putkia vedettiin maahan, yms. Tietysti jommalla kummalla tulisi olla noin asiat hallussa, esim. miten salaojat/pintavesiviemärit vedetään. Jos on puita ja/tai kantojan niin suosittelen metsuria ja kantoihin jyrsintää. Oulussa, mulle maksoi jyrsiminen noin 500€ about 600m2. Meillä oli tontti montulla, joten hiekkaa meni helvetisti. Mut kaikkinensa kuluja tuli putkineen, hiekkoineen ja töineen n.18k € edestä.

Itsellä raksa vielä kesken, tarkoitus vuodenloppuun mennessä saada valmiiksi. Itse teen mahdollisimman paljon, mutta rinnalla hyörii lisäksi 2 ammattitimpuria. Aloitettiin keväällä puiden kaadolla ja siitä sit menty pikkuhiljaa eteenpäin. Sen voin sanoa, että minulla ei ollut pienintäkään hajua rakentamisesta ennen kuin aloitettiin, mut ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Töitä joutuu tekemään paljon, tietoa etsimään ja ammattilaisia häiritsemään.

Jos on puita ja/tai kantojan niin suosittelen metsuria ja kantoihin jyrsintää.
Nääh. Kaivuri repii kannot ylös, kaivaa montun tontin nurkkaan ja peittelee kyseisen ongelmajätteen sinne maatumaan. Sattuneista syistä mun metsäisestä tontista jäi muutama kanto, jotka eivät menneet monttuun. Ne nohevana rakentajana nostiskelin peräkärryn kyytiin ja kippasin metsätien varrella olevaan energiapuuläjään. :D

Jos saat jostain kaivurin-kuskeineen kohtuu hintaan niin selviät ihan hyvin maatöistä. Suurimman osan ajasta pärjäsin kuskin kanssa, välillä sit talkoota kehiin ku putkia vedettiin maahan, yms. Tietysti jommalla kummalla tulisi olla noin asiat hallussa, esim. miten salaojat/pintavesiviemärit vedetään. Jos on puita ja/tai kantojan niin suosittelen metsuria ja kantoihin jyrsintää. Oulussa, mulle maksoi jyrsiminen noin 500€ about 600m2. Meillä oli tontti montulla, joten hiekkaa meni helvetisti. Mut kaikkinensa kuluja tuli putkineen, hiekkoineen ja töineen n.18k € edestä.

Itsellä raksa vielä kesken, tarkoitus vuodenloppuun mennessä saada valmiiksi. Itse teen mahdollisimman paljon, mutta rinnalla hyörii lisäksi 2 ammattitimpuria. Aloitettiin keväällä puiden kaadolla ja siitä sit menty pikkuhiljaa eteenpäin. Sen voin sanoa, että minulla ei ollut pienintäkään hajua rakentamisesta ennen kuin aloitettiin, mut ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Töitä joutuu tekemään paljon, tietoa etsimään ja ammattilaisia häiritsemään.

Periaatteessa yksi tuttu kaivinkonekuski olisi tuohon mahdollinen tyyppi, mutta sitten saattaisi hommat välillä seistä kun maa-ainekset pitäisi tilata erikseen muualta. Ajattelin nyt laittaa tarjouskyselyä lafkoille, joilta hoituu sekä konetyöt että kuljetukset. Tiedä sitten mikä on rahallisesti järkevintä. Meilläkin talon kohta tontilla on aika montulla, joten tavaraa taitaa upota siihenkin aika kiitettävästi. Onneksi maaperä on pääasiassa routimatonta hiekkaa, niin ei tarvi kovin järjettömästi kaivella ylimääräisiä pois. Hyvällä tuurilla voidaan kaivaa tontin perältä hiekkaa ja käyttää sitä talon pohjana, katotaan miten "ammattilaiset" asian näkee.

Viikonloppuna pistettiin isäukon kanssa tontilta puut nippuun ja loppuviikosta traktori tulee jyrsimään humuksen, oksat ja kannot täytemaaksi. 1166m2 tontin jyrsintä 480e, mutta en huomannut kysyä oliko tuo alvillinen vai alviton hinta. Ei nähty tarpeelliseksi jättää metsänpohjaa tontille ollenkaan, kun kyseessä on päätytontti ja se rajautuu puistoalueeseen/metsään kahdelta sivulta.

2 ammattitimpuria on meillekin tulossa ja itsellä tarkotus häärätä siinä ohessa sen verran mitä resurssit antaa periksi. Ei näillä palkoilla raaski kaikkia töitä teettää ammattailaisilla.

No kyllä ihmettelein jos saat ihan oikean ja kilpailukykyisen esim urakkatarjouksen maanrakennuksesta. Minä yritin sellaista useammastakin firmasta huonolla menestyksellä. Pyysin arviota tontin ja rakennusalan spekseillä ja kairaustuloksetkin oli. Vastaus oli, että kaivuritunti 60€ +alv ja paalumetri 29,50metri + kärki ja hattu ja soraa/mursketta menee minkä menee. Tuohan ei ole mikään tarjous eikä edes kustannusarvio (vaikka se ei heitä sitoisi mihinkään hintaan). Aivan herran haltuun on maanrakennuksen tekeminen jollain firmalla. Avoin shekki ja se maksaa mitä maksaa. Jos kirjallisena jotain vaati etukäteen, niin maanrakentajat toivotti hyvää päivänjatkoa, että heillä kyllä riittää työtä muilla työmailla pitkälle ensi vuoteen. Tämä oli kesä -heinäkuussa 2012 ja kerroin, että syksyllä olisi maanrakennukselle tarvetta.

Hiekkaa saa hyvällä tahdilla kun itse soittaa lähimmälle hiekantoimittajalle. Jos konekuskilla sattuu olemaan suhteita toimittajaan niin ne kannattaa aina käyttää hyväksi. Meinaa on tänä päivänä melko helevetin kallista ajaa maata tontille. Meillä kaivettiin savi/hiekkapaskaa pois noin 60cm, ja korko tuli 90cm. Jos en hirveästi valehtele niin ekassa lasku hiekaa oli mennyt 980tonnia, kasetissahan tulee noin 60-75tonnia hiekkaa kerralla, joten trafiikkia oli meidän tiellä. Hiekan toimituksessa ei ollut ongelmia, ja konekuskikin asuu melkein naapurissa niin suht sujuvasti meni. Konekuskin tunnit taisivat olla siinä 30-40h pintaan. Mihin päin rakennat, jos saa kysyä? Mitä itse kartoitin omaa projektia niin 20-30k€ oli arviot maatöiden osalta. Eikä noi ikänä ihan avaimet käteen hintoja ole.

Hiekkaa saa hyvällä tahdilla kun itse soittaa lähimmälle hiekantoimittajalle. Jos konekuskilla sattuu olemaan suhteita toimittajaan niin ne kannattaa aina käyttää hyväksi. Meinaa on tänä päivänä melko helevetin kallista ajaa maata tontille. Meillä kaivettiin savi/hiekkapaskaa pois noin 60cm, ja korko tuli 90cm. Jos en hirveästi valehtele niin ekassa lasku hiekaa oli mennyt 980tonnia, kasetissahan tulee noin 60-75tonnia hiekkaa kerralla, joten trafiikkia oli meidän tiellä. Hiekan toimituksessa ei ollut ongelmia, ja konekuskikin asuu melkein naapurissa niin suht sujuvasti meni. Konekuskin tunnit taisivat olla siinä 30-40h pintaan. Mihin päin rakennat, jos saa kysyä? Mitä itse kartoitin omaa projektia niin 20-30k€ oli arviot maatöiden osalta. Eikä noi ikänä ihan avaimet käteen hintoja ole.

Kyllähän sille maa-aineksellekin hintaa tulee kun sitä tarpeeksi tontille kuskaa. Pistin tarjouskyselyitä noin kymmenelle eri urakoitsijalle, joten katsellaan mitä huttua sieltä tulee. Soittelin tälle tutulle konekuskille ja hän olisi kiinnostunut hoitamaan maatyöt viikonloppuhommina. Käydään viikonloppuna katselmoimassa tonttia ja sitten saadaan lopullinen päätös.

Jos multa tuota paikkakuntaa kysyit, niin kyseessä on Oulusta seuraava kunta etelään, Z-maaksi jotkut kutsuvat. Oulussa tonttitarjonta ja hinnat olivat meidän kannalta sen verran huonommat, että päädyttiin hommaamaan tontti vähän kauempaa.

Nääh. Kaivuri repii kannot ylös, kaivaa montun tontin nurkkaan ja peittelee kyseisen ongelmajätteen sinne maatumaan. Sattuneista syistä mun metsäisestä tontista jäi muutama kanto, jotka eivät menneet monttuun. Ne nohevana rakentajana nostiskelin peräkärryn kyytiin ja kippasin metsätien varrella olevaan energiapuuläjään. :D

Juuri näin. Meillä saatiin pintamaita (kantoja meni mukana) ajettua naapurin yhteen "hunttaan" täytteeksi. Tuli noita sitten senkin jälkeen kun pihoja tehtiin. pariin monttuun niiitä koneella murjottiin. muutama isompi nosettiin sivuun. Annoin siinä sateen huuhtoa niitä ja piston moottorisahalla palasiksi, annoin kuukauden verran kuivua ja polttelin notskissa pois. Ois pitänyt tehdä noin kaikille ja läjätä niitä pressun alle. Ois ollut hyvää matskua tehdä rosvopaistia. :D

Kyllähän sille maa-aineksellekin hintaa tulee kun sitä tarpeeksi tontille kuskaa. Pistin tarjouskyselyitä noin kymmenelle eri urakoitsijalle, joten katsellaan mitä huttua sieltä tulee. Soittelin tälle tutulle konekuskille ja hän olisi kiinnostunut hoitamaan maatyöt viikonloppuhommina. Käydään viikonloppuna katselmoimassa tonttia ja sitten saadaan lopullinen päätös.

Jos multa tuota paikkakuntaa kysyit, niin kyseessä on Oulusta seuraava kunta etelään, Z-maaksi jotkut kutsuvat. Oulussa tonttitarjonta ja hinnat olivat meidän kannalta sen verran huonommat, että päädyttiin hommaamaan tontti vähän kauempaa.

Ei prkl! Mehän ollaan sit molemmat samasta kunnasta, meille talo tulee kunnan rajoissa lähelle merta :D Jos haluat/tarvit jo valmiiksi kilpailutettuja nimiä, vinkkejä ja yms. Niin voitais vaihtaa sposteja. Sen verta loppusuoralla alkaa olemaan hommat, että vaikka mitä suhteita on jo hyvin kertynyt.

Jos sulle ei tule avaimet käteen pakettia niin kannattaa kilpailuttaa kaikki mahdollinen, sillä pelkästään salaojissa oli 300€ hintaeroja kauppojen suhteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom