Tää on vähän kaks sellanen asia jota kannattaa oikeesti miettiä.. ja viisaammat saa vastata!
1. Mikä tekee astianpesukoneesta tai pyykkikoneesta niin heikon lenkin putkijärjestelmässä? Eikös muissakin putkissa ole paineet päällä koko ajan ja putkia menee vähän siellä ja täällä.. Vai onko vuotoherkkyyden syy se että näitä usein kytkee tavalliset pulliaiset eikä putkarit..
2. Vaikka astioita ja pyykkiä pestään ns. valvotusti kun ollaan kotona, niin kuinka moni oikeesti valvoo sitä... Meillä ainakin touhutaan kaikkea muuta ja koneet huutaa yksikseen ovien takana. Jos siellä vuoto tulis niin hyvinkin voi käydä niin että ehtii vuotaa lattiat laineille ennen kuin sitä kukaan huomaa.
Meille uuteen taloon tulee se Oraksen Ventura hana, missä on elektroninen pesukoneventtiili eli se sulkeutuu automaattisesti määrätyn ajan päästä. Pyykkäriin ei tule tällasta, mutta se on huoneessa jossa on laattalattiat ja kaivo koneen edessä. Vesieristyksiä ei muuten tuossa huoneessa ole. Jos tai kun sinne vettä joskus vähän pääsee niin lattialämmitys kyllä sen verran kuivaa..
Jos on taipuvaisuutta tuollaseen hermoilemiseen vesivuotojen varalle niin "halpa" sijoitus mielenrauhaan olis sellanen vuotovahti, mikä tarkkailee päävesijohdon virtaamaa ja kun se havaitsee jotain normaalista poikkeavaa niin se sulkee järjestelmän. Itse ajattelen niin että mielummin sijoitan tällaseen rahaa, kuin vaikka hälytysjärjestelmään, koska vesivahingot on suhteessa paljon yleisempiä kuin asuntomurrot ja kokonaiskustannuksiltaankin aika paljon suurempia.
Itse mietin sen kannalta, että vakuutusehdoissa on 100% selkeästi sanottu, että nuo hanat pitää olla kiinni kun konetta ei käytetyä. Eli suomeksi jos hana on auki ja sieltä vesivahinko syntyisi ja kodista tulisi uima-allas olisi aika yksin tuon korjaamisen kanssa. Minulla ei ole hienoja vuotovahteja eikä hälytyksiä, jotka olisi kyllä maalaisjärjen kanssa erittäin suotavat ja nyt jos rakentaisin niin laittaisin nuo. No onneks tää on sisäänrakennettu refleksi jo. Vakuutusehdoissa ei suoraan sanota, että vahtimatta jäänyt astianpesukone olisi korvauksen ulkopuolella, mutta tulkintoja tuostakin syntyy onko vika ollut äkillinen ja ennalta arvaamaton. Mielummin pidän vedet koneen sisällä ja käytän sitä vain valvotusti. Tässä häviää yösähkön tuoman hyödyn, että koneita käyttäisi yöaikaan halvemmalla sähkön hinnalla.