Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tää on vähän kaks sellanen asia jota kannattaa oikeesti miettiä.. ja viisaammat saa vastata!

1. Mikä tekee astianpesukoneesta tai pyykkikoneesta niin heikon lenkin putkijärjestelmässä? Eikös muissakin putkissa ole paineet päällä koko ajan ja putkia menee vähän siellä ja täällä.. Vai onko vuotoherkkyyden syy se että näitä usein kytkee tavalliset pulliaiset eikä putkarit..

2. Vaikka astioita ja pyykkiä pestään ns. valvotusti kun ollaan kotona, niin kuinka moni oikeesti valvoo sitä... Meillä ainakin touhutaan kaikkea muuta ja koneet huutaa yksikseen ovien takana. Jos siellä vuoto tulis niin hyvinkin voi käydä niin että ehtii vuotaa lattiat laineille ennen kuin sitä kukaan huomaa.

Meille uuteen taloon tulee se Oraksen Ventura hana, missä on elektroninen pesukoneventtiili eli se sulkeutuu automaattisesti määrätyn ajan päästä. Pyykkäriin ei tule tällasta, mutta se on huoneessa jossa on laattalattiat ja kaivo koneen edessä. Vesieristyksiä ei muuten tuossa huoneessa ole. Jos tai kun sinne vettä joskus vähän pääsee niin lattialämmitys kyllä sen verran kuivaa..

Jos on taipuvaisuutta tuollaseen hermoilemiseen vesivuotojen varalle niin "halpa" sijoitus mielenrauhaan olis sellanen vuotovahti, mikä tarkkailee päävesijohdon virtaamaa ja kun se havaitsee jotain normaalista poikkeavaa niin se sulkee järjestelmän. Itse ajattelen niin että mielummin sijoitan tällaseen rahaa, kuin vaikka hälytysjärjestelmään, koska vesivahingot on suhteessa paljon yleisempiä kuin asuntomurrot ja kokonaiskustannuksiltaankin aika paljon suurempia.

Itse mietin sen kannalta, että vakuutusehdoissa on 100% selkeästi sanottu, että nuo hanat pitää olla kiinni kun konetta ei käytetyä. Eli suomeksi jos hana on auki ja sieltä vesivahinko syntyisi ja kodista tulisi uima-allas olisi aika yksin tuon korjaamisen kanssa. Minulla ei ole hienoja vuotovahteja eikä hälytyksiä, jotka olisi kyllä maalaisjärjen kanssa erittäin suotavat ja nyt jos rakentaisin niin laittaisin nuo. No onneks tää on sisäänrakennettu refleksi jo. Vakuutusehdoissa ei suoraan sanota, että vahtimatta jäänyt astianpesukone olisi korvauksen ulkopuolella, mutta tulkintoja tuostakin syntyy onko vika ollut äkillinen ja ennalta arvaamaton. Mielummin pidän vedet koneen sisällä ja käytän sitä vain valvotusti. Tässä häviää yösähkön tuoman hyödyn, että koneita käyttäisi yöaikaan halvemmalla sähkön hinnalla.

Itse mietin sen kannalta, että vakuutusehdoissa on 100% selkeästi sanottu, että nuo hanat pitää olla kiinni kun konetta ei käytetyä. Eli suomeksi jos hana on auki ja sieltä vesivahinko syntyisi ja kodista tulisi uima-allas olisi aika yksin tuon korjaamisen kanssa. Minulla ei ole hienoja vuotovahteja eikä hälytyksiä, jotka olisi kyllä maalaisjärjen kanssa erittäin suotavat ja nyt jos rakentaisin niin laittaisin nuo. No onneks tää on sisäänrakennettu refleksi jo. Vakuutusehdoissa ei suoraan sanota, että vahtimatta jäänyt astianpesukone olisi korvauksen ulkopuolella, mutta tulkintoja tuostakin syntyy onko vika ollut äkillinen ja ennalta arvaamaton. Mielummin pidän vedet koneen sisällä ja käytän sitä vain valvotusti. Tässä häviää yösähkön tuoman hyödyn, että koneita käyttäisi yöaikaan halvemmalla sähkön hinnalla.

Hei, nyt loppuu teidän pulmat. Itsellä tää hana ollut käytössä jo neljä vuotta. Ei tarvi huolehtia hanan sulkemisesta, koska hana sulkeutuu automaattisesti tietyn ajan jälkeen.

http://www.oras.com/fi/professional/products/Pages/ProductVariant.aspx?productcode=2839F

Saako nukkua jos astianpesukone on päällä? Saako istua sohvalla ja katsoa vaikkapa 90min elokuvan? Entäs 240min elokuvan, vaikkapa Tuulen Viemää, vai tuleeko tällöin asunnosta ja korvauksista "virran viemää"?

vakuutusehdoissa on 100% selkeästi sanottu, että nuo hanat pitää olla kiinni kun konetta ei käytetyä.
Kyllä meilläkin pannaan molempien, tiskarin ja pyykkikoneen, hanat kiinni, kun kone ei ole käynnissä. Varsinainen käyttö tosin tapahtuu valvomatta. Pyykkikone tosin on kylppärissä ja se on kauttaaltaan vesieristetty.

Saako nukkua jos astianpesukone on päällä? Saako istua sohvalla ja katsoa vaikkapa 90min elokuvan? Entäs 240min elokuvan, vaikkapa Tuulen Viemää, vai tuleeko tällöin asunnosta ja korvauksista "virran viemää"?

Ehkä kantsii soittaa vakuutusyhtiöön ja kysyy noita:). Ettei tuulen viemää venähtänytkin ja oli lisalausekkeessa pykälä tuulenviemän katsomisen johtavan automaattisesti korvausten eväämiseen kaikissa tapauksissa. Siis eihän oikeesti mitään voi sattuu, joten mitään vakuutuksia oikeasti tarvii edes. Varsinkaan hupelle ei ikinää satu mitään :D. Jos kerrot muuten oman yhtiös ni jos osuu samaan niin mietin vaihtamista toiseen korotettujen vakuutusmaksujen pelossa :).

Pyykkikone tosin on kylppärissä ja se on kauttaaltaan vesieristetty.

Mitenhän vauhdikkaasti muuten keskiverto lattiaviemäri ehtii vetää vs. käyttövesiputki joka vaikka pamahtaisi jostain liitoksesta ennen mitään hanoja tai paineenalentimia?

Ehtiikö käyttövesiputki syöttää vettä nopeammin kuin viemäri vetää?

Noin pikaisesti lattiakaivon hajulukon syöttöreikää ja tuloputkea verraten tuntuisi että ehkä ehtiikin vetää, mutta mulla ei riitä matematiikka miettimään tuota tuloveden paineen vaikutusta asiaan.

Meinasin kysyä samaa. Pitääkö tehdä "kipinävuorot" kun tän päivän astiapesukoneet hieroo jopa kolme tuntia ekoeko-ohjelmilla niitä tiskejä. Jos vakuutusyhtiöstä kysyt niin takuulla sanovat että pitää valvoa eli se on vain istuttava peukut perseessä ja toivottava ettei se ainakaan astianpesukoneen syöttö ole joka laukeaa. Ja miksi se sieltä koneen päästä alkaa vuotamaan eikä jostain muualta? Miksi vakuutusehdot ei vaadi että aina kotoa poistuttaessa pitää vääntää pääsulku kiinni?

Ei silti, ei taida oikeasti kovin paljon olla tapauksia jossa tiskarin putki pamahtaa rikki ja kämppä tulvii? Taitaa olla enempi että on tihkuvuotoja jossain ja pitkän ajan kuluessa tulee ongelmia. Ja tietty jos näitä jääpalakoneita ois joka kämpässä, niin ois ehkä iso määrä vahinkojakin...

Ja jos nyt ajatellaan esim. mun tapausta jossa kotoa pois oltaessa ei ole paineita, eli putkirikko tiskarissa tapahtuisi kun olen kotona. Luuleeko joku että minä kertoisin vakuutusyhtiölle olleeni nukkumassa jos se tiskarin letku laukeaa? Sanon takuulla että kattelein telkkaria kun odottelin että kone käy, ei ne vakuutusehdot käske seistä koneen vieressä. Minkä minä sille voin jos kattelen töllöä ja putki katkeaa.

Sitten on selitykset vähissä jos oot Espanjassa viikon lomalla ja kotiin tulessa kämppä tulvii...

Kuinka teillä on ulkopistorasiat sijoiteltu, jos ne on valaisimien läheisyydessä? Joskus on nähnyt, että valaisimesta parikymmentä senttiä suoraan alas, mutta enpä tiedä onko sekään hyvä. Vai pitäiskö ihan suosiolla laittaa aina reilusti eri kohtaan kuin valaisin? Sitten tulee vaan reikiä seinät täyteen, eikä sekään oikein kiva ole.

Kuinka teillä on ulkopistorasiat sijoiteltu, jos ne on valaisimien läheisyydessä? Joskus on nähnyt, että valaisimesta parikymmentä senttiä suoraan alas, mutta enpä tiedä onko sekään hyvä. Vai pitäiskö ihan suosiolla laittaa aina reilusti eri kohtaan kuin valaisin? Sitten tulee vaan reikiä seinät täyteen, eikä sekään oikein kiva ole.

Meillä ne on ovien pielissä talossa, eli yhteensä 3 kpl tuplarasioita. Tallissa on yhteensä neljä. Yksi katoksessa autonlämmitystä varten joka on myös ohjattu. Sitten ovenpielessä ja kaksi muuta seinissä pihan suuntaan.

Just toivat taas torstaina uuden AEG jääkaapin kun entinen meni (taas kerran) lopullisesti paskaks. Onko toi nyt periaatteessa neljäs jääkaappi kun edelliseen vaihdettiin sisuskalutkin. Noitahan ei voi korjata, vaan laite aina vaihdetaan uuteen.

Nyt meillä on toi:
http://www.aeg.fi/Products/Kylmäsäilytys/Vapaasti_sijoitettavat/Jääkaapit/S93880KMX1

Onneks on halpa:
https://expert.fi/Tuotteet/Kodinkoneet/Kylmalaitteet/Jaakaapit/AEG---S93880KMX1
(Tässä väärä kuva laitteesta)

Sitten kun noi mallit vaihtuu jopa useita kertoja vuodessa niin voi unohtaa side-by-side "tyylikkyyden".

No voi helevetti sentäs. Pitää kyllä nyt ainakin tuota kärsivällistä AEG:n ja toki myyjän palvelua kehua. Tuskin parempaa saa mistään. Vehkeet on täyttä paskaa mutta nyt toivat myös uuden pakastimen aivan yllättäen, koska vaihdetussa jääkaapissa malli oli vaihtunu erilaiseksi, eikä voitu enää puhua side-by-side "teemasta".

Sähköpostitse vain tiedustelin että entäs nyt kun näähän on täysin erinäköisiä keskenään ja kohta tulikin jo uusi kaappi taas kerran... Tohon meni siis kaksi päivää kun tuli uusi, sähköpostin lähettämisen jälkeen.
Toisaalta, edellistä jääkaapin vaihtoa odottelin puoli vuotta.

Nyt on siis pakastimena toi:
https://expert.fi/Tuotteet/Kodinkoneet/Kylmalaitteet/Pakastinkaapit/AEG---A92860GNX1

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä ne on ovien pielissä talossa, eli yhteensä 3 kpl tuplarasioita. Tallissa on yhteensä neljä. Yksi katoksessa autonlämmitystä varten joka on myös ohjattu. Sitten ovenpielessä ja kaksi muuta seinissä pihan suuntaan.

Vilkaisin tuolta blogistasi, niin näytti ettei yksikään rasia ollut valaisimen alla tai vieressä suoraan eli tosiaan ovien lähellä, missä ei sitten valoakaan ollut.

Vilkaisin tuolta blogistasi, niin näytti ettei yksikään rasia ollut valaisimen alla tai vieressä suoraan eli tosiaan ovien lähellä, missä ei sitten valoakaan ollut.

No ei ne ulkovalojen lähellä olekkaan, tosin ei kaukanakaan. Kauimpana varmati terassin rasia.

Miksi niiden pitäisi olla lähellä valoja tai kaukana niistä? Sama määrä reikiä tulee oli ne sitten niiden alla, päällä tai sivussa? Nyt ei tyhmän aivot taas raksuta.

Mitä teillä tuli maksamaan autokatos materiaalin osalta?

Mulla 2auton katos kylmällä varastolla (aion kyllä eristää tuon) 9ke.
Sis. Kattotuolit, Ruukki-pellit, tuulensuojalevyt ja puutavara (pari hassua kasaa lautaa, pari liimapuupilaria ja kuningaspalkki). Mielestäni ryöstöhinta. Paljonkohan olisi säästänyt, jos olisi ostanut materiaalin ihan vain puutavarakaupasta eikä talopakettitoimittajalta... Ei ehtinyt silloin valitettavasti miettiä enempää: tilaukseen vain talon mukana ja nyt vituttaa.

No ei ne ulkovalojen lähellä olekkaan, tosin ei kaukanakaan. Kauimpana varmati terassin rasia.

Miksi niiden pitäisi olla lähellä valoja tai kaukana niistä? Sama määrä reikiä tulee oli ne sitten niiden alla, päällä tai sivussa? Nyt ei tyhmän aivot taas raksuta.

Taitavat jotkut hakea sitä, että olis valaisin ja rasia jotenkin samaa kokonaisuutta keskitetysti, ettei näytä siltä, että seinässä on siellä täällä joku valkoinen laatikko tai valaisin. Ei tosiaan reikien määrään vaikuta, mutta tuohon yleisilmeeseen, ehkä. Makuasioitahan nämä, mutta ehkä sitä vois käytännöllisyyden kannalta aatella. Ei vaan vielä oikeen tiedä missä sitä sähköä nyt oikeasti tarvis.

Sis. Kattotuolit, Ruukki-pellit, tuulensuojalevyt ja puutavara (pari hassua kasaa lautaa, pari liimapuupilaria ja kuningaspalkki). Mielestäni ryöstöhinta. Paljonkohan olisi säästänyt, jos olisi ostanut materiaalin ihan vain puutavarakaupasta eikä talopakettitoimittajalta... Ei ehtinyt silloin valitettavasti miettiä enempää: tilaukseen vain talon mukana ja nyt vituttaa.

Jopas tuli kiinnostava kysymys. Itse kaipaisin hinta-arviota (itse tehden 100% työosuudella) ulkovarastolle. Mitat voisivat olla vaikkapa 3x9metriä. Eli 27m2. Harjakattoinen, eristämätön varastorakennus jossa 3x3m puuvarasto ja 6x3m tavallinen varasto. Pilariperustus. Tuulensuojalevyt (12mm tai mitkä ne ohkasemmat onkaan) voisi kyllä ehkä laittaa niin on mahdollista eristää tuo joskus.

Tuo meidän bruttona 60 m2 piharakennus, jossa 2/3 lämmintä maksoi 11,500 euroa. Sis. kaiken muut paitti perustukset, laatan ja nosto-oven, kattoturvakamat ja rännit.

Tuo meidän bruttona 60 m2 piharakennus, jossa 2/3 lämmintä maksoi 11,500 euroa. Sis. kaiken muut paitti perustukset, laatan ja nosto-oven, kattoturvakamat ja rännit.

Minun hintaan sisältyvästä listauksesta unohtui muuten katoksen yhteydessä olevan varaston ulko-ovi. Nehän on kalliita ja se kuului lukkopesän ja kahvan kera. Ikkunat ei tosin kuulunut. Luulin, että kuuluu, mutta ystävällisesti ilmoittivat kaupan jälkeen, että ei ne kuulu. Timballa siis pääosin lämpimäksi eristetty rakennus. Itsellä kylmä eikä villatkaan kuuluneet mukaan. Eli kallis oli minun setti.

Pistorasiat on laitettu sinne missä niitä tarvitaan ja sama pätee valoihin ulkonakin :)
On meillä pistorasiaa katossakin ja peräti kytkimen perässä. Joku voi sitten arvata vähän käyttötarkoitusta. Valoja on vähemmän maassa eikä varmaan tulekaan kun ei olla harrastettu noita "koristeita". Tänään saatiin muuten pihavalot eli siis siellä kentällä tolppien nokassa olevat toimintaan ja se viides liiketunnistinkin on paikallaan odottamassa terassilasitusta. Samalla iskettiin ylijännitesuojat vielä ryhmäkeskukseen jotta saatiin piuhan toisesta päästä tulevat piikit kuosiin. Mittauskeskuksen pää suojaa vain sisääntulon, mutta ei ylettänyt kunnolla ryhmäkeskuksen lenkkeihin.

Jopas tuli kiinnostava kysymys. Itse kaipaisin hinta-arviota (itse tehden 100% työosuudella) ulkovarastolle. Mitat voisivat olla vaikkapa 3x9metriä. Eli 27m2. Harjakattoinen, eristämätön varastorakennus jossa 3x3m puuvarasto ja 6x3m tavallinen varasto. Pilariperustus. Tuulensuojalevyt (12mm tai mitkä ne ohkasemmat onkaan) voisi kyllä ehkä laittaa niin on mahdollista eristää tuo joskus.

Hinta-arviota vois laskea tarkemminkin kun tietäis tarkemmin suunnitelmista, mutta tuskin kovin montaa tonnia saat runko puutavaraan ja halpoihin pintamatskuihin kulumaan. Eristysvaraus on vähän hankala tehdä ellet sitten jätä sisäpuolta levyttämättä. Siinä tapauksessa pitäis seinien jäykistys tehdä ulkopuolisella levytyksella. Tuulensuoja Gyproc ei varsinaisesti eristä mitään, mutta jäykistyksen sillä vois tehdä. Lattian saa halvalla, jos teet puurakenteisena, mutta sit sinne ei mitään kovin painavaa kannata ajaa sisään.. Tee vaikka pulpetti kattoinen niin ei tarvi kattotuolejakaan tilailla, vaik niiden tekeminen tais sulta onnistuakin ;)

Katon materiaaliin, oviin, ikkunoihin, eristyksiin menee varmasti enemmän rahaa kuin varsinaisen rungon tekemiseen.

Asiasta kolmanteen. Tuli eilen kodinkoneet omalle työmaalle. Kylläpä lämmitti mieltä kun kylmäkoneiden ja astianpesukoneiden kyljessä komeili merkintä: Made in Germany. :) Liesitasossa ja mikrossa ei merkintää valmistusmaasta näkynyt, mikä taas kertoo omaa kieltään... Ennakoon en valmistusmaata onnistunut mistään onkimaan vaikka laitteiden prosyyrit yms kyyläsin läpi tarkasti..

Toi on vähän niin kuin se mun liiterini, jota kesällä askartelinpaskartelin.

Neliöitä 25, ulkomitat 4 metriä x 6,25 metriä. Eristämätön. Harjakatto. Kustannukset aika tarkalleen seuraavalla tavalla:

Lupapolitiikka: 129 euroa
Eli toimenpidelupa + vastaavan työnjohtajan hyväksyminen. Piirustukset, suunnitelmat ja muut vastaavat tein ite ja kopiot otin työpaikalla. Vastaava työnjohtaja on vain nimikirjoitus paperissa.

Pohjat: 140 euroa
Liiteri tuli sellaiseen paikkaan, että ei tarvinnut kaivaa perustuksia. Routasuojauksetkin jätin pois. 14 kappaletta valettuja anturatassuja, joidenka päältä nousee lecaharkkopilarit. Eli viisi säkkiä yleissementtiä (soraa oli pihassa valmiina), muottitavarana vanhoja hukkapätkiä, 18 kappaletta lecapilariharkkoa, kierretankoa+prikat+mutterit ankkurointiin ja säkillinen muurauslaastia pilareille.

Runko: 135 euroa
Tää on pieni kysymysmerkki, koska käteiskuitissa ei ole erittelyä kaupan sisällöstä. Mielestäni tuo kuitenkin täsmää määrään ja hintaan... Runko K600, 2"x4" vajaakanttinen kuusi.

Kattotuolit: 523 euroa
Kahdeksan kappaletta tehtaan ristikoita pihaan tuotuna.

Vesikatto: 460 euroa
Vesikatto on huopaa, vaakasuuntainen tiivissaumakate ilman aluskatetta. Huovat mulla oli valmiina, kun jemmasin asuinrakennuksen vesikaton hukkapalat aikoinaan piharakennuksia silmälläpitäen... Muuten huovat olisivat maksaneet n. 60 euroa/rll ja menekki olisi ollut n. 10 rullaa. Kustannukset koostuivat tässä tapauksessa vain bitumiliimaämpäristä sekä raakaponteista.

Ikkunat ja ovet: 100 euroa
Yksi käyntiovi, jonka hain autiotalosta (pitäisi vielä paneloida nätiksi). Yksi leveä liukuovi, jonka tein itse. Runko puuta ja pinta lautaa (kustannukset sekalaisessa puutavarassa). Kustannukset koostuvat liukuoven kiskosta, pyörästöistä sekä kiinnikkeistä. Ikkunoita en liiterissä tarvi ja toisaalta taas, sijainnista riippuen niiden olisi pitänyt olla paloluokiteltuja, koska rakensin tonttien välisen rajan välittömään läheisyyteen.

Ulkovuoraus + muu puutavara: 700 euroa
Ulkovuoraus on peiterimalaudoitus. Peiterimat sirkelöity ite hukkatavarasta, pohjalaudat 22x150. Vajaakanttista lautaa koolinkeina sekä vinoreevoina. Parempaa lautaa listoina katossa, oven pielissä, kattotuolien välissä sekä nurkissa. Näistä mulla on yksi kuitti hukassa, mutta arvioin sen tuohon hintaan mukaan eli ei tuo kaukana totuudesta ole.

Sekalaiset kilkkeet: 200 euroa
Eli pari kymmenen kilon naulalaatikkoa ulkovuoraukseen sekä raakapontteihin. Huopakattonauloja. Naulapyssyyn nauloja rungon kasaamiseen. Kulmarautaoja kattotuoleille.

Vielä puuttuu: ?
-Rännit, n. 200 euroa
-Ulkomaalit, n. 200 euroa
-Väliseinä, n. 100 euroa
-30 minuutin paloseinä eli tuplakipsit sisältä, n. 400 euroa. Nää mää tosin laitan vasta sitten, jos ei lopputarkastus mene ilman läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom