Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Terve. Olisi tarkoitus rakentaa kylmä varasto rossipohjalla. Laittakaapa kuvia jos olette tehneet varastoja. Helpompi suunnitella, jos näkisi valmiita malleja. Tarkoitus olisi rakentaa pulpettikattoinen. Kaikki ideat ja vinkit on myös tervetulleita. Kiitos etukäteen!

Sama homma. Rautakaupan pihoilla ne on tommosia järkyttäviä paskoja:
oswoke03tequrx60.webp

Tossa tommonen saunarakennus:
croppedimage627420-piharakennus-Sauna-4.webp

Tossa sitten aivan yksinkertainen, lähinnä vaja:
QL56_1.webp

Aika vaikee löytää mitään tyylikästä, yleensäkään, mistään. Kai se pitää vaan alkaa tekemään ja suunnitella samalla. Pulpettikatto on hyvä, halpa, ei tartte kattotuoleja eikä periaatteessa rännejäkään. Ja helppo tehdä huovasta tai pellistä ilman leikkelyjä tai jiirejä jne.

Oikeasti nyt vasta tajuan sen, kun sanotaan, että jokainen lisäkulma talossa maksaa tonneja! Perkele se kulmikkuus luonnollisesti heijastuu joka työvaiheeseen. Teetän kattopellityksen rakennusfirmalla ja voi kiesus, kun menee ammattilaisillakin paljon aikaa, kun on niin paljon jiirejä, harjoja sinne sun tänne.

Sitähän mä sanoin. Itekin uskoin vasta kun tuli maksun aika.

Vaikea väittää vastaankaan. Kova oli usko, että max päivä menee enemmän kun nyt jonkun pari pientä kulmaa tekee lisää. Meni varmaan 30% enemmän aikaa.

No mutta nyt tämänkin asian on sitten virallisesti pakkiksen raati todennut, joten tästä päivästä alkaen on kenenkään enää turha tulla sanomaan, että on luullut jotain muuta.

Oikeasti nyt vasta tajuan sen, kun sanotaan, että jokainen lisäkulma talossa maksaa tonneja! Perkele se kulmikkuus luonnollisesti heijastuu joka työvaiheeseen. Teetän kattopellityksen rakennusfirmalla ja voi kiesus, kun menee ammattilaisillakin paljon aikaa, kun on niin paljon jiirejä, harjoja sinne sun tänne.

Se on seuraava talo sitten ilman kulmia?

Mikä V*¤#n seuraava talo? Tänkin saa myydä heti kun tulee valmiiksi tätä menoa, kun ei ole varaa pitää. Mä en seuraa enää edes mitään budjetointia, en kirjaa kuluja minnekään, kun ei se mitään auta. Sama raha menee silti, oli se kirjattuna jonnekin tai ei. Kilpailuttamalla säästää satasia, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, kun maanrakentaja jo ryösti yli keskiverto palkansaajan vuosibruton verran hilloa. Siitä lähtien joka asia on maksanut enemmän kuin mitä osasin odottaa tai mitä joku fucking Talopeli tai OPn rakentajalaskuri ehdotti. Viimeisimpänä nyt vaikka sadevesijärjestelmä (eli kansanomaisemmin sanottuna rännit), kattoturvatuotteet, kattosilta ja tikkaat: 3700€ on edullisin tarjous. 50% kalliimpaa mitä olin budjetoinut tai mitä googlettamalla rakentajien kokemuksia osoitti. Sama kaava toistuu joka asiassa.

Viimeisimpänä nyt vaikka sadevesijärjestelmä (eli kansanomaisemmin sanottuna rännit), kattoturvatuotteet, kattosilta ja tikkaat: 3700€ on edullisin tarjous. 50% kalliimpaa mitä olin budjetoinut tai mitä googlettamalla rakentajien kokemuksia osoitti. Sama kaava toistuu joka asiassa.

2760e meillä. Lumiesteet on about koko talon alalta ja talohan on yhdessä kerroksessa ja 13 nurkkaa, joten ränniä ja syöksytorvea piisaa. Piippuja on kaksi, joten kattosiltojakin on useita.

EDIT: Asennettuna toki.

No mulla on kyllä tuossa hinnassa erillinen autokatos mukana. Hupella ainakin on katos/talli osana taloa, että se edullistaa tarjousta. Ja myönnettäkööt, että alumiiniset myyjän mukaan 30v kestävät rännit laskettu. Ja siitä en ole valmis tinkimään ihan siitä syystä, että tämä alumiinirännejä tarjoavan yrityksen tarjous on jo lähtiessä edullisempi kuin normirännejä kauppaava, vaikka alumiini on materiaalina kalliimpaa. Hinnassani on mukana talviasennusalennus, joka on 10%. Summa summarum: älä rakenna alueelle, jossa kuntalaiset kieriskelee hyvinvoinnissa (lue: rahassa), kaikki rakentaa ja samaan aikaan valtion budjetissa on alueelle kymmeniä miljoonia kehitysrahaa tiestöön ja liiknnejärjestelyihin. JOKAINEN alan yritys on mukana aliurakoitsijana ja siinä on omakotirakentajalla neuvotteluvaltit aika vitun vähissä, kun kaikilla on kädet täynnä töitä vuodeksi eteen päin. Otat sen joka suostuu tulemaan yliajalla/viikonloppuna ja maksat kiltisti just sen mitä pyytävät. Itse asiassa tämä rännikilpailutus taitaa olla itse talopakettia lukuunottamatta eka urakka, jossa pääsi vähän huudattamaan hintojakin. Kaikki muu on vain nieltävä.

Mulla on 2 tarjousta ränneistä ja kattoturvista, toinen 4000e ja toinen reilu 5000e molemmat asennettuna hintoja, ihanan kallista

No on. Mulla kattoturvat maksoi vähän päälle tonnin, siis tarvikkeet. Kaksi siltaa, lapetikkaat, kattotikkaat ja sitten ne pelastusputket. Lumiesteitä 5 kpl. Ruukin romuja.

Rännit oli kaikkineen 1800 euroa taloon ja talliin. Syöksyjä on 11 kpl ja kourut 5 tuumaista. Tämä tosin oli alviton hinta. ;)

En osannut noita budjetoida yhtään.

EDIT:

Nuot rautakaupan pihavajat kierrän kaukaa. Syystä että ne on rumia kuten Huppe sanoi ja materiaaleihinsa nähden aivan saatanan kalliita. Sellaista "pärettä" että ei ees ilmaiseksi huolisi puutavaraliikkestä kuin polttopuuksi. Teen itte, otan talotehtaalta samaa paneelia mitä talossakin on. Pitää yrittää suostutella vaimo pulpettikattoon niin ois tosiaan helppo ja halpa tehdä sekin. Sais vielä parempaan asentoonkin tuo talosta katsottuna kun saisi olla pitkä sivu taloon päin, tällöin se puoli pulpetista josta vesi valuu alas, ois ojan suuntaan. Eli siihen pätkä ränniä ja purku suoraan ojaan pienellä putkenpätkällä. Tai sitten kaivaa maahan palan sadevesiviemäriä, menis ihan lapiohommina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2760e meillä. Lumiesteet on about koko talon alalta ja talohan on yhdessä kerroksessa ja 13 nurkkaa, joten ränniä ja syöksytorvea piisaa. Piippuja on kaksi, joten kattosiltojakin on useita.

EDIT: Asennettuna toki.

Pari tonnia maksoi mulla asennettuna. Talo suurinpiirtein saman mallinen kuin hupella. Piippuja tosin vaan yksi.

Tässä on taas yksi kohta missä rakentaja pystyy säästämään. Jos tarjous on 4000€ niin siitä on vähintään puolet työtä. Ei noiden asentaminen mitään rakettitiedettä ole ja saa päivän parin duunille parintonnin "nettotuoton".

Mikä V*¤#n seuraava talo? Tänkin saa myydä heti kun tulee valmiiksi tätä menoa, kun ei ole varaa pitää. Mä en seuraa enää edes mitään budjetointia, en kirjaa kuluja minnekään, kun ei se mitään auta. Sama raha menee silti, oli se kirjattuna jonnekin tai ei. Kilpailuttamalla säästää satasia, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, kun maanrakentaja jo ryösti yli keskiverto palkansaajan vuosibruton verran hilloa. Siitä lähtien joka asia on maksanut enemmän kuin mitä osasin odottaa tai mitä joku fucking Talopeli tai OPn rakentajalaskuri ehdotti. Viimeisimpänä nyt vaikka sadevesijärjestelmä (eli kansanomaisemmin sanottuna rännit), kattoturvatuotteet, kattosilta ja tikkaat: 3700€ on edullisin tarjous. 50% kalliimpaa mitä olin budjetoinut tai mitä googlettamalla rakentajien kokemuksia osoitti. Sama kaava toistuu joka asiassa.

Näin itse kaikki tehneenä: Soitin rännikauppiaalle ja sanoin että kun alueella niin tulee poikkeamaan. Kuukauden sisällä auto pihalla, löin mitat kouraan ja ajoi autosta määrämittaiset rännit ulos ja löi pussin tilpehööriä kouraan. Itse väkästetty paikalleen. Sama homma lumiesteille ym tikkailla jne. Reilu 1ke hintana kaikelle. Tietää ainakin ettei lumi, tai mikään muukaan tuo noita katolta alas...
Niin juu vesivekin kaveri tahtoi väkisin heti alussa tulla käymään (mistähän mokoma oli saanut selville että rakennan?) ja olisiko rännitarjous ollut asennettuna jotain liki 3ke..

Just sen takia mun torpassa on vain nelkä nurkkaa ja yksi pulpetti kattolape.. Kantapään kautta toi asia pitää todeta että sen oikeesti ymmärtää.

Kattoturva on yllättävän arvokasta tavaraa. Asennus ei ole välttämättä vaikeeta, mut täytyy siinäkin vähän olla hajua että mitä sitä oikeen tekee.

Viimeisimpänä nyt vaikka sadevesijärjestelmä (eli kansanomaisemmin sanottuna rännit), kattoturvatuotteet, kattosilta ja tikkaat: 3700€ on edullisin tarjous. 50% kalliimpaa mitä olin budjetoinut tai mitä googlettamalla rakentajien kokemuksia osoitti. Sama kaava toistuu joka asiassa.
Mulla kävi noissa härpäkkeissä kohtalainen tuuri. Frendi oli Voltin peltikeskuksella töissä ja järkkäsi mulle sopuisasti kamat... Ruukin tavaraa. Puolipyöreät kourut ja pyöreät syöksyt. Viidet syöksyt, pirusti ränniä, tikkaat seinään ja lapetikkaat. 400 euroa. Mainitsi vielä, että pitkälti yli tonnin olisivat makseneet virallisesti. Asennus itse, ehkäpä pari päivää.

Just sen takia mun torpassa on vain nelkä nurkkaa ja yksi pulpetti kattolape.. Kantapään kautta toi asia pitää todeta että sen oikeesti ymmärtää.

Kattoturva on yllättävän arvokasta tavaraa. Asennus ei ole välttämättä vaikeeta, mut täytyy siinäkin vähän olla hajua että mitä sitä oikeen tekee.

Mun seuraavassa talossa on sama.

Talossa on 4 kulmaa ja normaali harjakatto, tallissa on taas 3 lapetta muttei siihen mene rännejä tai kattoturvia normaalia enempää. Veikkaan että rännien ja kattoturvien hinnat putoo reilusti kun aletaan kunnolla kauppaa tekemään

Pulpettikatto on siisti niin kauan kun kattokulmaa ei ole kaavassa määrtty jyrkäksi esim. 1:2. Ovat nimittäin aika hirveen näkösiä sellaset.

Joo meillä on 1:5. Jyrkät pulpetit on kyl hassun näkösiä. Loiva katto taas tuo omia etuja, mutta myös muita huomioitavia juttuja. Loiva katto on huomattavasti mukavampi/turvallisempi tehdä ja huoltohommat yms jälkeenpäin. Loiva (esim meidän 1:5) katto ei voi olla tiiltä. Bitumikin on vähän huono, koska lumet ei tule alas ja katolle voi kertyä hillittömät lumikuormat.. Konesauma oli oikeestaan ainoa järkevä vaihtoehto, mikä sinänsä vähän muita hintavampi. Meillä on vielä yläpohjakin umpinainen, eli siellä ei ole mitään tuulettuvaa tilaa mistä vois myös tarkkailla katon kuntoa/vuotoja niin haluttiin minimoida vuotoriski.

Joo meillä on 1:5. Jyrkät pulpetit on kyl hassun näkösiä. Loiva katto taas tuo omia etuja, mutta myös muita huomioitavia juttuja. Loiva katto on huomattavasti mukavampi/turvallisempi tehdä ja huoltohommat yms jälkeenpäin. Loiva (esim meidän 1:5) katto ei voi olla tiiltä. Bitumikin on vähän huono, koska lumet ei tule alas ja katolle voi kertyä hillittömät lumikuormat.. Konesauma oli oikeestaan ainoa järkevä vaihtoehto, mikä sinänsä vähän muita hintavampi. Meillä on vielä yläpohjakin umpinainen, eli siellä ei ole mitään tuulettuvaa tilaa mistä vois myös tarkkailla katon kuntoa/vuotoja niin haluttiin minimoida vuotoriski.

Taas toisaalta konesaumakatto tuollaisessa pulpetissa on kyllä aika idioottivarma jo. Sieltä helppo tarvittaessa kevennellä lumikuormaakin jos tarve vaatii...rikkomatta kattoa ja itseään.

No mulla on kyllä tuossa hinnassa erillinen autokatos mukana. Hupella ainakin on katos/talli osana taloa, että se edullistaa tarjousta. Ja myönnettäkööt, että alumiiniset myyjän mukaan 30v kestävät rännit laskettu. Ja siitä en ole valmis tinkimään ihan siitä syystä, että tämä alumiinirännejä tarjoavan yrityksen tarjous on jo lähtiessä edullisempi kuin normirännejä kauppaava, vaikka alumiini on materiaalina kalliimpaa. Hinnassani on mukana talviasennusalennus, joka on 10%. Summa summarum: älä rakenna alueelle, jossa kuntalaiset kieriskelee hyvinvoinnissa (lue: rahassa), kaikki rakentaa ja samaan aikaan valtion budjetissa on alueelle kymmeniä miljoonia kehitysrahaa tiestöön ja liiknnejärjestelyihin. JOKAINEN alan yritys on mukana aliurakoitsijana ja siinä on omakotirakentajalla neuvotteluvaltit aika vitun vähissä, kun kaikilla on kädet täynnä töitä vuodeksi eteen päin. Otat sen joka suostuu tulemaan yliajalla/viikonloppuna ja maksat kiltisti just sen mitä pyytävät. Itse asiassa tämä rännikilpailutus taitaa olla itse talopakettia lukuunottamatta eka urakka, jossa pääsi vähän huudattamaan hintojakin. Kaikki muu on vain nieltävä.

Meillä on Vesivekin rojut mallia alumiini (kuten varmaan sullekin tulossa). Talossa on 17 nurkkaa, kolme piippua ja aurinkokerääjät eli on kourua, syöksyä ja siltaa kohtuullisesti. Maksoi about 5000e asennettuna joka Vesivekin tapauksessa tarkoittaa siis 30v takuuta alumiiniosille ja 3v asennustyölle. Kävivät keväällä korjaamassa takuuseen vuotavan sisäkulman, asennuksesta 2v11kk eli homma pelaa. Itse tekemällä olisi säästänyt jonkun euron mutta kun jo muutenkin yritti tehdä kaiken mahdollisen niin tämä tuli jätettyä "ammattilaisille". Hyvä niin koska itsellä olisi mennyt ainakin 5x se aika kun ko. asentajalla. Pitää muistaa myös että T24-lujuusluokiteltu tukipuu lumiesteille/silloille ja rosteriruuvit maksaa rahaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom