Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Eli pistetääntä tällainen pystyyn kun täällä varmasti on monta tuoretta ja vähemmän tuoretta isää tai sellaiseksi tulevaa.

Tänne ei kaivata sitten yhdenkään vittuilua ja päänaukomista, vaan tarkotus on keskustella lapsista ja isyydestä ja kaikesta siihen liittyvästä.

Ketju on nyt YLEISELLÄ puolella, joten ei luulisi ketänä täällä häiritsevän millään tavalla. Ja sanotaan vielä että tätä on nyt esim. privalla minulta kysytty, eli ei ole mikään yksin mun juttu nyt.

Pistän tähän linkkinä tuon ravintopuolella olevan ketjun, sitäkin juttua voidaan jatkaa täällä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53227

Ja sorry etukäteen vähän negatiiviseen sävyyn tehty aloitus, mutta tuon voi jokainen irvileuka tunnistaa etukäteiseksi varoitukseksi. ;)

Itsellä siis puoli vuotias poija tossa ravintopuolella ihmettelin ääneen miten paljon pieni ihminen voi ruokaansa sisään ahtaa yhden vuorokauden aikana, sieltä voi lukea asiaa lisää ja huomata miten moinen luonnollinen asia voi aiheuttaa niin kovin paljon negatiivista joidenkin ihmisten osalta. Mutta pidetään tämä asiallisena ja keskustellaan vaikka kiivaastikin jos siihen tarvetta on.

Sana on vapaa kuhan se pysyy aihepiirissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni (ja myös vaimollani) on 9v. poika.Ihmettelen välillä,miten aika menee niin nopeasti.Vasta äskettäinhän poju oli vielä tuttia imevä ja vaippoja käyttävä vauveli.Kun poika oli n. pari vuotias olin hoitovapaalla puoli vuotta.Se aika on jäänyt hyvin mieleen.Kivaa oli olla ja tehdä kaikenlaista yhdessä.

Tällä hetkellä pojalla on hyviä harrastuksia:Partio,sarjakuvakerho ja sähly.Yhteistä aikaa jää myös paljon,retkiä luontoon ja pallon peluuta etc..
Tietokone,- ja konsolipelaamisesta on tullut meidän perheessä pienoinen ongelma.Jäbä kun tulee koulusta kotiin,niin kavereiden kanssa aletaan heti pelaamaan.Läksyt tehdään sitten kun ehditään.Yleensä ne jää illaksi.Koulu menee kyllä ihan hyvin,että sen puoleen ei mitään hätää ole.Että näin tässä mennään eteenpäin vuosi vuodelta:)Kiitos vaan timba hyvästä ketjusta.Varmaan täällä muitakin isiä ja äitejä löytyy.

Työkaveri puhui kans tuosta konsolipeliongelmasta, sillä on samaa ikäluokkaa oleva poika, tais olla silloin just tuon saman 9 vuotta kun se siitä mainitsi. Heillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun pistää tuntimäärä jonka saa viikossa pelata. Eli vaikkapa tyyliin 10 tuntia ja jos sen sitten pelaa parissa illassa niin se on oma voivoi ja pleikkarin pysyy lopun viikkoa kiinni. Alkutappelujen jälkeen toiminut kuulemma todella hyvin ja tarvittaessa on jo voitu vähän joustaa puoleen ja toiseen. Ei työkaverillakaan tässä ollut muuta pointtia kuin se että sitä voi myös pelata ulkona ja harrastaa muutakin kun nenä kiinni ruudussa istumista. Järkevää tai en, siitä en tiedä kun ei omakohtaista kokemusta asiasta ole.

Itsellä (ja myös avovaimollani) on hiukan yli 1v. tyttö. Tässä vuoden aikana on kyllä oppinut ja kokenut kaikkea uutta, mitä ei olisi uskonut ikinään kokevansa. On ollut kivaa, mutta joskus raskastakin, mutta en valita, olen äärimmäisen onnellinen tyttärestäni.
Kyllä useat asiat tuli hiukan yllätyksenä, kun on ensimmäinen lapsi. Ihan pienenä lapset on äärimmäisen helppoja (paitsi jo on joku koliikkitapaus tms.), mutta sitten kun alkaa liikkumaan, niin sitten mennään ja lujaa. Ryömimään tyttö alkoi...jaa en muistakkaan enään. No, kävelemään alkoi jo 9,5 kk ikäisenä ja huh huh kun on saanut mennä perässä.
Itse laitoin lapsen kaiken edelle ja jätin treenaamisen pahimpana aikana (oman tuntemukseni mukaan) kokonaan pois. Eli koko kesän olin treenaamatta ja keskityin vaan tyttööni. Nyt olen taas päässyt treenin makuun (lähinnä kuntoilu tasolla) parisen viikkoa.
Itsellä kun ei ole kokemuksia tuollaisista edellä mainituista esim. 9-vuotiaista, niin esitän vaan oman mielipiteeni tuosta pleikkailusta ja netteilystä. Tosiaan, lapselle varmaan kannattaa laittaa päivä tai viikko tunti määrä raja, jonka verran siellä töllön tai tietokoneen edessä istutaan. Ja ne läksyt on tehtävä ensiksi huolella.

Edit: Kuvassa tyttö syönyt juuri suklaakeksiä :)

Liitteet

• 100_1116.jpg
    100_1116.jpg
    118,1 KB · Katsottu: 5 886
Meillä on 1,5v poju ja vauhti on hurjaa. Hereillä ollessaan 3sek on maksimi jonka jaksaa olla paikallaan. Kävely on tylsää joten joka paikkaan juostaan täysillä. Teletapit on kuuminta hottia ja osaa jo itse laittaa levyn sisään ja leffan pyörimään. Kun muistelee ihan vauva-aikaa niin se oli todella helppoa. Laittoi vaan pojan leikkimatolle ja kävi itse viereen sohvalle köllöttelemään. Nyt kun sattuu sohvalle istumaan niin kuuluu alkaa toisesta huoneesta pauketta ja kolinaa. Pojalla on noin 100 pikkuautoa ympäri kämppää leviteltynä ja kaikki autot on piipaa-autoja. Ensimmäinen uhmaikä taitaa olla tuloillaan, kun kaikki pitäisi saada tehdä itse ja pinna palaa esim. jos ei saa pysymään viittä pikkuautoa yhdessä kädessä. Syö tosi hyvin ja koko ajan.

Treenit on jäänyt, mutta eipä haittaa. Ehtiihän sitä joskus myöhemmin jos kiinnostaa enää.

Liitteet

• rb.jpg
    rb.jpg
    24,8 KB · Katsottu: 4 814
No meillä aluksi olikin niin,että vain viikonloppuna pelataan,mutta jotenkin on päässy unohtumaan tämä asia.Täytyykin ottaa taas puheeksi.Vaikeata tietysti on valvoa tätä,mutta ainahan voi vaikka pistää virtapiuhan lukkojen taakse.

Meillä on 1,5v poju ja vauhti on hurjaa. Hereillä ollessaan 3sek on maksimi jonka jaksaa olla paikallaan. Kävely on tylsää joten joka paikkaan juostaan täysillä. Teletapit on kuuminta hottia ja osaa jo itse laittaa levyn sisään ja leffan pyörimään. Kun muistelee ihan vauva-aikaa niin se oli todella helppoa. Laittoi vaan pojan leikkimatolle ja kävi itse viereen sohvalle köllöttelemään. Nyt kun sattuu sohvalle istumaan niin kuuluu alkaa toisesta huoneesta pauketta ja kolinaa. Pojalla on noin 100 pikkuautoa ympäri kämppää leviteltynä ja kaikki autot on piipaa-autoja. Ensimmäinen uhmaikä taitaa olla tuloillaan, kun kaikki pitäisi saada tehdä itse ja pinna palaa esim. jos ei saa pysymään viittä pikkuautoa yhdessä kädessä. Syö tosi hyvin ja koko ajan.

Treenit on jäänyt, mutta eipä haittaa. Ehtiihän sitä joskus myöhemmin jos kiinnostaa enää.

Kuulostaa niin tutulta. Joka paikkaa kiivetään, kaikki kämpän tavarat on hujan hajan, siellä täällä. On kun olisi pommi räjähtänyt kämpässä. Useita laatikoita on saanut teippailla kiinni (uuteen asuntoon laitan sitten joihinkin laatikoihin sellaisia nipsuja, ettei laatikkoa saa auki), koska kaikki tavarat revitään muuten alas.
Tyttö meni ryhmäperhepäivähoitoon (14pv./kk) tuossa muutama viikko sitten ja tykkää olla siellä. Ei kerkiä edes isille heiluttaa, kun jo menee sielläkin tuhatta ja sataa. Siellä myös oppinut syömään paremmin. Ainoa miinus, että tauteja sieltä tulee mukana. Nytkin ollut pienessä kuumeessa ja flunssassa.
Meillä ei vielä tv kiinnosta kauheesti, mutta varmaan sekin kohta. Nyt luetaan kirjoja kokoajan ja leikitään piilosta (mikä kikatus koko ajan :hyper: ) ja kaikkee muuta. Musiikki tuntuu tyttöä kans kiinnostavan, kun alkaa heti tanssimaan, kun laittaa musan soimaan tai kattelee MTV:tä.

mulla on reilu 3 kuukautinen aatu poju ja ollaan just menossa eka kertaa tutkimaan korvat kun on vissiin tulehtunut. voisin heittää pienen kysymyksen liittyen korvatulehduksiin voiko "märkä korvat" periytyä kun itelläni oli muksuna putket korvissa ja pojalla vaivaa jo nyt onko kellään tietoa/kokemuksia asiasta.

Meillä syötiin just kaksi antibioottikuuria korvatulehdukseen. Eka kuuri (amorion) aiheutti kokovartaloihottoman ja tervekin korva tulehtui. Toisella kuurilla (zeclar) korvat parani, mutta viikko tästä ja taas ollaan flunssassa. Vituttaa nuo päiväkodin pöpöt.

Tähän aikaa vuodesta tuo korvatulehdusriski on suurimmillaan ja kevättä kohti sitten pienenee. Tuskin 3kk ikäiselle vielä putkia laitetaan ja puhkomista tehdään vain jos korva on todella kipeä ja painetta tuntuu. Lääkäri vertasi pahasti tulehtunutta korvaa isoon finniin josta päästetään mädät puhkaisemalla. Märät korvat ei itsessään aiheuta painetta korvaa. Toisilla vaan korvat märkii enemmän pienestäkin ärtymyksestä..

Siis puhkotaanko korvia edelleen??? Mulla oli sellainen käsitys, että sitä hoitomuotoa ei enään käytetä (sehän sattuu??). Lapsena kuulin siitä aina pelottavia juttuja. Itsellä ei ikinään lapsena ollut korvatulehduksia, mutta en kyllä ollut edes hoidossakaan pienenä missään (siis alle 5v.). Sieltä hoidostahan noita kaikenlaisia pöpöjä tulee. Niinkuin nytkin tuo flussa ja kuumeilu.
Nykyäänhän toistuvissa korvatulehduksissa käytetään yhtenä hoitomuotona juuri tuota putkitusta. About suuruusluokka 1000e yksityisellä. Onneksi on lapsivakuutus ja vakuutusyhtiöltä saa maksusitoumuksen eli ei tarvitse omaa rahaa. Toivottavasti vaan ei tarvisi ikinään tehdä tuota. Putkitustakaan ei kokonaan estä silti korvatulehduksia!!

Täällä kans ylpeä isä 7 kk ikäiselle pojanpyllerölle. Syntyi keskosena, mutta kasvu on ollut jotain ihan uskomatonta. Katoin tota Timban ruokalistaa ja näyttää olevan aika samanlainen kun meillä, tosin 1/2 purkkia pilttiä menee vaan kerralla. Tykkää kovasti istua ja leikkiä itsekseen ja näyttäs vähän siltä että konttausvaihe jäis kokonaa pois ja kohta kävellään. Välillä "mopoillaan" ympäri kämppää ja kun musiikki alkaa soimaan niin pää alkaa heilua. Välillä unohtuu miten se pää heiluu ja sitten heilutetaan lantiota Shakira-tyyliin...pää pysyy paikoillaan. Future headbanger :rock:
Päivän kohokohta on jokailtainen kylpy. Siellä kuritetaan kylpyankkaa niin kuin Ozzy kyyhkystä. Poika on hyväntuulinen ja vain pukeminen on välillä tuskaista.

58696.jpg

Minä & Popeye

Siis puhkotaanko korvia edelleen??? Mulla oli sellainen käsitys, että sitä hoitomuotoa ei enään käytetä..

Meidän korvalääkärin mukaan ns. koulukuntajuttu tämä puhkominen, mutta kuulemma edelleen puhkotaan jos korvassa on sellainen todella ärtynyt, paisunut ja painetta täynnä oleva mätärakkula.

Todellinen vauhtimato tuntuu tuo meidän nappula olevan jo nyt. Ryömii, mutta vain taaksepäin toistaiseksi. Eli todennäkösesti saa harrastaa aerobista aika huolella kun saa jalat alleen! Onneksi on jo tällä hetkellä yksi samanikäinen lapsi kaveripariskunnalla ja pari muuta tuloillaan. Eli saa niitä ikäisiään leikkikavereita sitten kun on vähän vanhempi.

Onko monella muuten jäänut jompikumpi vanhemmista kotiin lapsen/lasten kanssa? Meillä on vähän kimurantti tilanne kun vaimon työn on osa-aikainen ja osa-aikaisena sen ei edes kannata mennä töihin kun käteen jää vähemmän mitä jäämällä kotiin kun hoitomaksu huomioidaan. Lapselle varmasti olisi hyvä olla pari ekaa vuotta kotona, säästyisipä ainakin siltä sairastelukierteeltä mitä päiväkodeissa kuulemma usein tulee ja josta Neuvostoliittokin jo vihjasi.

Täältä löytyy 8,5 kk ikäisen pojan ylpeä isä.

Tuonne ruokapuolen ketjuun vielä ehdinkin laittaa nuo meidän pojan syömiset. Tuntuu että syö valtavia määriä, mutta kai sitä energiaa tarvitaankin kun koko ajan ollaan menossa. Tällä hetkellä kontataan kovaa vauhtia ja noustaan seisomaan kaikkea vastaan mistä vahän saadaan sopivaa otetta. Laatikot ja kaapit ovat kanssa alkaneet lähipäivinä kiinnostaa ja aina kun silmä välttää on poika kirjahyllyn video/vahvistinkaapilla 'tutkimassa'.
Ainoa keino millä tuo meidän ikiliikkuja saa 'jämähtämää' paikoilleen on Teletappi video. Muuten siis liikutaan tuhatta ja sataa mutta jos telkkarista tulee Teletappeja ei poitsu liikahda mihinkään :D

Muiden tapaan itselläkin tuo treenaaminen jäi poitsun syntymän jälkeen, nyt on tullut taas käytyä salilla noin 2 kertaa viikossa hiukan jumppailemassa.

Mielenkiintoinen ketju..juu, eli itse olen tuore "isi" 6 päivää vanhalle pojan vesselille. Vaimo jäi kotiin lapsen kanssa ja itse pakerran tuota epäsäännöllistä 3-vuorotyötä hoitoalalla (tällä hetkellä isyyslomalla ollaan..).

Meillä oli paljon muutoksia elämässä tässä tämän vuoden aikana: kesällä mentiin naimisiin puolen vuosikymmenen kihloissa olon jälkeen, kuukausi sitten ostettiin oma talo maalta (mulla matkaa töihin 12 km), ja nyt syntyi tämä lapsi.

Vaikka väsyttääkin (treenit vaihtuneet 1-jakoisiksi ;) ), niin on tämä ns. parasta aikaa, kun saa katsella oman lapsen maailmaa ihmetteleviä pikku silmiä..

Ps. tulevia korvatulehduksia jne. odotellen..

Siis puhkotaanko korvia edelleen??? Mulla oli sellainen käsitys, että sitä hoitomuotoa ei enään käytetä (sehän sattuu??). Lapsena kuulin siitä aina pelottavia juttuja. Itsellä ei ikinään lapsena ollut korvatulehduksia, mutta en kyllä ollut edes hoidossakaan pienenä missään (siis alle 5v.). Sieltä hoidostahan noita kaikenlaisia pöpöjä tulee. Niinkuin nytkin tuo flussa ja kuumeilu.
Nykyäänhän toistuvissa korvatulehduksissa käytetään yhtenä hoitomuotona juuri tuota putkitusta. About suuruusluokka 1000e yksityisellä. Onneksi on lapsivakuutus ja vakuutusyhtiöltä saa maksusitoumuksen eli ei tarvitse omaa rahaa. Toivottavasti vaan ei tarvisi ikinään tehdä tuota. Putkitustakaan ei kokonaan estä silti korvatulehduksia!!

Oltiin myös kauheessa korvatulehdus putkessa aikoinaan. Sitten laitettiin putket ja sen jälkeen ei tullut kuin pari kertaa korvatulehdus.
Oli aika synkkää aikaa kun oli kierteessä koko ajan ja sen lääkkeen alas saamisen tuskaa.. Onneksi ovat ohi.:)

Todellinen vauhtimato tuntuu tuo meidän nappula olevan jo nyt. Ryömii, mutta vain taaksepäin toistaiseksi. Eli todennäkösesti saa harrastaa aerobista aika huolella kun saa jalat alleen! Onneksi on jo tällä hetkellä yksi samanikäinen lapsi kaveripariskunnalla ja pari muuta tuloillaan. Eli saa niitä ikäisiään leikkikavereita sitten kun on vähän vanhempi.

Onko monella muuten jäänut jompikumpi vanhemmista kotiin lapsen/lasten kanssa? Meillä on vähän kimurantti tilanne kun vaimon työn on osa-aikainen ja osa-aikaisena sen ei edes kannata mennä töihin kun käteen jää vähemmän mitä jäämällä kotiin kun hoitomaksu huomioidaan. Lapselle varmasti olisi hyvä olla pari ekaa vuotta kotona, säästyisipä ainakin siltä sairastelukierteeltä mitä päiväkodeissa kuulemma usein tulee ja josta Neuvostoliittokin jo vihjasi.

Itse olin aikoinaan vuoden päivät kotona hoitamassa kahta tytärtäni. Olivat silloin 1- ja 2v. Sitä aikaa en kadu yhtään vaikka oli rankkaa!
Suosittelen kaikki isiä kokeilemaan sitä niin ymmärtävät paremmin mitä se työ oikein on. On saanu kuulla, että eihän ne äidit tee siellä kotona mitään.. Paskat sanon minä!

Minä olen kans nyt tuore isä, eli tyttö lapsi on nyt 9 päivää vanha. syntymäpaino 2970g ja pituus 48.5cm et suhkoot pieni baby tuli. ja olen itse nuori isä et ikää vasta 20 ja emmännäl 19v. mut kyl pieni lapsi ni se on kyllä parasta mitä voi olla. vaikka se huutaa ja paskoo niin kyl mää ainakin olen ollu innolla koko ajan mukana hoitamassa lastani. kävin tänään juur tunnustautumassa isäks ku ei naimisis olla emännän kans niin joutu sellasii tekeen et se sit saa mun sukunimen. Mut onnea kaikille isille :thumbs:

Älkää kukaan vetäkö herneitä,mutta oon täs miettinyt sitä mikä "pakko" on laittaa esim. messengerin avatariin tai tän foorumin avatariin oman lapsen kuva? Haluisin vaan tietää enkä vittuilla, koska en osaa päättää onko se lasta kohtaan mielestäni oikein että julkisesti esitellään.

Back
Ylös Bottom