ittee vituttaa nyt ankarasti (jo kauan) kun parivuotta sitten ostin vanhan talon, johon ennen ostopäätöstä tiesin että siihen täytyy tehdä laajennus. Asunto siis 1940 luvulta, kaikki oli muuten kunnossa vesi vahinkoakaan ei ollut koska ei tullut vettä sisään. kulmat oli kunnossa siis ei ollut mikään laskenut ja mitä nyt talon alla käynyt ryömimässä, niin ei lahoa missään. kattokin oli uusittu kahdesti rakentamisen jälkeen.
eli laajennus piti tehdä vesitiloja varten. otin siihen remonttilainan.
tein ulkorakennukseen wc:n suihkutilat ja valmiiksi siellä olikin sauna.
talossa oli yksivaihe sähkö. nyt kolmivaihe ja muutenkin uudet kaikki mitä kannatti ja sai vaihtaa.
omakaivo. nyt kunnallistekniikka.
työkaluja ja tarvikkeita piti tottakai ostaa. plus sitten lämminvesivaraajat yms.'
tällä hetkellä laajennukseen on tehtynä pelkkä antura. no money no funny.
oli hippasen kalliimpaa noi maa-aineet, kunnallistekniikat ja sähköt, kaapit maakaapelit ja työt kuin oletin, siis kaiken muun olen tehnyt itse ja teenkin.
siellä se nyt lepää, velka on pääomaa. kiva maksaa lainaa ja asuavuokralla. muuten asuisin tuossa talossani, mutta on muksu niin pieni että ei oikein pysty.
Ei dissaa vittuuksillani, mutta mitä sellasten ihmisten mielessä pyörii jotka ostaa vanhan talon ja ei ota lainaa niin paljoa ylimäärästä että saa paikat kuntoon ?
Tämä toki pätee aivan yhtälailla uutta tekevään, tiedän useita jotka pihtaa lainassa ja sitten seuraavat vuodet saa kitkuttaa, kun saa palkoista ostella
tarvikkeita yms.
Kun lainaa kerta haetaan niin sitä haetaan niin paljon että sen homman pystyisi teettämään vaikka kokonaisuudessaan vieraalla, jos itse tehtynä hommasta
jää jotain vielä käteen niin pidetään halpaa rahaa vaikka hätävarana. Tämä pitäisi olla se ensimmäinen asia mikä huomioidaan, kun aletaan rakentamaan tai
remontoimaan vanhaa.