Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miten yrititte estää halkeilua? Vinkiksi olen ite saanut että märkä suodatinkangas plus muovi päälle laitetaan valun päälle.

Eipä tossa muuta olllut kuin kastelua ja muovit päällä. Oisinkohan kastellut iltapäivästä, kun aamulla oli valettu ja sitten muovit päälle. Ennen hiontaa valuttelin noihin halkeamiin jotain epoksia tms. (nimenomaan tohon tarkoitukseen tehtyä), tiedä sitten, oliko mitään hyötyä? Muutaman kympin taisi sellainen litran puteli maksaa.

Kellarin maanvarainen laatta kun valettiin suht viileissä oloissa, niin siihen ei tainnut itseasiassa tulla yhtään halkeamaa. 2. ja 3krs lattia valettiin ontelolaattojen päälle +25 kesähelteellä, niin noi molemmat halkeili ja vääntyili paljon enemmän. Kellaria ei tarvinnut hioa käytännössä yhtään epätasaisuuden vuoksi. 3krs makkariin meni kymmenisen säkkiä Superplania, jotta saatiin tarpeeksi tasainen. Oli aika kuopalla keskeltä (ts. nurkat ja laidat nousseet / laatta käyristynyt).

Lattia betonipinnalle, onko kukaan jättänyt? Suunnitelmissa olisi jättää OH+KT+RT plus pari makkaria betonille johon hierottaisiin mastertop pintaan valuvaiheessa. Hyvät vinkit hyvään lopputulokseen tervetulleita.

Ite jättäisin mastertopit autotalleihin ja varastoihin. Tollainen lattiavalu kannattaa tehdä mahdollisimman suurella kiviaineksella ja notkistetulla betonimassalla (vesi/sementti suhde mahdollisimman pieni). Tälläinen massaa on vaikeaa työstää, mutta vähentää kuivumishalkeilua olennaisesti. Tilat mahdollisimman viileiks ja riittävä jälkihoito nii hyvä tulee.

Ennen hiontaa valuttelin noihin halkeamiin jotain epoksia tms. (nimenomaan tohon tarkoitukseen tehtyä), tiedä sitten, oliko mitään hyötyä? Muutaman kympin taisi sellainen litran puteli maksaa.

Oliko injektointi epoksia? Tuolla saadaan halkeamat suljettua, mutta ainakin isompi rantu jää silti näkyviin?

Eipä tossa muuta olllut kuin kastelua ja muovit päällä. Oisinkohan kastellut iltapäivästä, kun aamulla oli valettu ja sitten muovit päälle. Ennen hiontaa valuttelin noihin halkeamiin jotain epoksia tms. (nimenomaan tohon tarkoitukseen tehtyä), tiedä sitten, oliko mitään hyötyä? Muutaman kympin taisi sellainen litran puteli maksaa.

Kellarin maanvarainen laatta kun valettiin suht viileissä oloissa, niin siihen ei tainnut itseasiassa tulla yhtään halkeamaa. 2. ja 3krs lattia valettiin ontelolaattojen päälle +25 kesähelteellä, niin noi molemmat halkeili ja vääntyili paljon enemmän. Kellaria ei tarvinnut hioa käytännössä yhtään epätasaisuuden vuoksi. 3krs makkariin meni kymmenisen säkkiä Superplania, jotta saatiin tarpeeksi tasainen. Oli aika kuopalla keskeltä (ts. nurkat ja laidat nousseet / laatta käyristynyt).

Tuossa taitaa olla vinha perä. Mulla oli valu keväällä kun oli ulkona vielä pakkasta ja sisälläkin aika viileä ja kostea. En kastellut kertaakaan, enkä peittänyt muovilla. Lattiaan ei tullut kuin kaksi halkeamaa sellaisiin kohtiin mihin olisi melkein pitänyt katko tehdä muutenkin. Lattia oli reilun vuoden betonipinnalla, joten luulisi että siinä ajassa olisi suurimmat halkeamat jo tulleet näkyviin, kun lämmityskin ehti olla hyvän aikaa laatassa ennen sen peittämistä.

Mietiskelin, että jos ostais ulos LED-valoja. Jokuhan (cryscyhe?) täällä oli muistaakseni ostanut SLO:lta jonkun ison kasan lamppuja halvahkolla. Paljonko noista kannattais maksaa ja onko huonoja/hyviä merkkejä tai jotain muuta huomioitavaa? Voisin itsekin SLO:lta hakea tai Onnisellahan on nyt syyspäivät menossa, niin sielläkin on jotain... Vai onko saako ulkomailta reippaasti halvemmalla? E27-kantaan tarvisi olla, ei himmennettäviä.

Mietiskelin, että jos ostais ulos LED-valoja. Jokuhan (cryscyhe?) täällä oli muistaakseni ostanut SLO:lta jonkun ison kasan lamppuja halvahkolla. Paljonko noista kannattais maksaa ja onko huonoja/hyviä merkkejä tai jotain muuta huomioitavaa? Voisin itsekin SLO:lta hakea tai Onnisellahan on nyt syyspäivät menossa, niin sielläkin on jotain... Vai onko saako ulkomailta reippaasti halvemmalla? E27-kantaan tarvisi olla, ei himmennettäviä.

Jaa mutta eikös nuo ledit nyt ole yhtä tyhjän kans???

Mulla on nyt jo 11W ESL:t pihalla, niin eihän siitä ole mitään iloa vaihtaa 8W:n ledit. Tai no, taitaa ne syttyä kylmässä moitteettomasti?

Jaa mutta eikös nuo ledit nyt ole yhtä tyhjän kans???

Mulla on nyt jo 11W ESL:t pihalla, niin eihän siitä ole mitään iloa vaihtaa 8W:n ledit. Tai no, taitaa ne syttyä kylmässä moitteettomasti?

LEDit syttyy per heti ja palaa sitä kirkkaammin mitä kylmempää. Noi ESL:t juurikin päinvastoin eli perusmalleissa 60% valotehosta 30-60s ja -20C pakkasella valotehoa 60-80%.

Mikäli tukusta pääsee ostamaan niin saa kohtuuhintaan paitsi Onniselta (siellä on katteet edelleen kohdallaan vaikka antavat hinnasta -60%). Itse olen hommannut kaikki talon sähköromppeet Elektroskandiasta.

Halvalla ei tietysti hyvää saa, mutta tuo lienee vähän katsojan silmässä. Vaihdoin terassille liiketunnistimen perässä olevat 60W hehkarit Phillipsin E27/827/8W LEDiin. Hakkaa 60W hehkarin mennen tullen vaikka paketissa/esitteessä vastaavuus on vain 40W. Hintaa jäi alle 30e/kpl eli kallista tai sitten ei...

Itse pääsisin ostaan Ahlsellista hyvään hintaa kun naapuri siellä töissä ja saisin y tunnuksen kautta tilin sinne. Mietin vaan itsekin vaihtasko etupihan valot (9 kpl) talon ja tallin seinistä halvoista energialampuista LED lamppuihin... Sais vähän enempi olla valotehoa noissa etenkin näin kun ei ole lunta vielä maassa.

Nyt on pari-kolme viikkoa painettu töitä tontilla ja ansiotyössä vuoron perään, ei ole paljon muuta ehtinyt. Saldona on nyt kuitenkin tehtynä patolevyjen ja reunalistojen asennus, sisä- ja ulkotäytöt on tehty ja autotallin lattia on nyt valua vaille valmis eli siellä on styroksit ja raudoitusverkot paikoillaan.
Talon styroksit on loppusuoralla, viemärit kaivoineen ja kylmät ja lämpimät vesijohdot on asennettu. Huomenna saadaan styroksihommat valmiiksi jos sää vain sallii. Sitte pitäisi vielä laittaa raudoitusverkot korokkeineen ja laatanvahvistuksineen paikoilleen ja radonkaista sokkelin päälle niin homma alkais olemaan aika bueno. Maanantaina tulee asentaja laittamaan lattialämmitysputkia ja ens viikon loppupuolella on lattian valu.
Ensi viikon perjantaina talon pystyttäjät tulee laittamaan alaohjauspuut ja seuraavana maanantaina eli reilun viikon päästä alkaa talon pystytys. Sitte saa hetken levätä:)
On ollut aika tiukkaa settiä kun oikeastaan kaikki mahdollinen vapaa-aika on tullut vietettyä tontilla hommissa poislukien sadepäivät, niitä on osunut vissiin kaksi. Pisimmät päivät on olleet 13h, nyt alkaa valoisa aika jo vähenemään niin tulee tehtyä sellaisia 10-11h päiviä. Ei kuitenkaan onneksi niin kiire ole että tarvisi alkaa otsalampun kanssa touhuilemaan...

Ei ole ihmeemmin v*tuttanut, onhan se välillä aamuisin ollut vähän takkuista lähteä mutta kyllä se on aina käynnistynyt siitä. Eilen kyllä V*tutti aika huolella kun talon sisätäytöissä oli jäänyt sepelin pinta vähän alemmas aika monessakin paikassa niin tuntui melko turhauttavalta roudata kottikärryillä lisää tavaraa jotta saa pohjan suoraksi. Nyt sen saatanan laudan kanssa on hierottu tuo reilu 150 neliötä suhteellisen suoraksi ja oikeaan korkoon eli fiilis on aika jees ja paikat jumissa.

Tarvii tempaista kunnon kännit kun talo on pystyssä.:kippis1:

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko joku syy, kun et ole sateella paiskinut hommia? Vai siis ihan mukavuudenhalusta (kun ei ole liian kiire niin miksikäs sitä sateessa seisomaan). Itse tein viikon töitä täydessä sateessa. Prkl aamusta iltaan satoi kaatamalla ja styroksia 150mm eli kolmeen kerrokseen ja hirveä leikkaaminen paalujen ja putkien kohdalla. Kun tuli teräsverkkojen vuoro niin edelleen satoi kaatamalla. Vitutti, vaikka ihan leppoisasti kyllä meni sadevaatteet päällä konttiessa. Ja otsalamppukin on tullut tutuksi.

Onko joku syy, kun et ole sateella paiskinut hommia? Vai siis ihan mukavuudenhalusta (kun ei ole liian kiire niin miksikäs sitä sateessa seisomaan). Itse tein viikon töitä täydessä sateessa. Prkl aamusta iltaan satoi kaatamalla ja styroksia 150mm eli kolmeen kerrokseen ja hirveä leikkaaminen paalujen ja putkien kohdalla. Kun tuli teräsverkkojen vuoro niin edelleen satoi kaatamalla. Vitutti, vaikka ihan leppoisasti kyllä meni sadevaatteet päällä konttiessa. Ja otsalamppukin on tullut tutuksi.

Eipä tuonne ole sateella kiinnostanut lähteä kun ei ole pakko ollut. Tekee sitte pidempiä päiviä kun on poutaa. Onhan se satanut vettä jo sen sata kertaa kun olen siellä hommissa ollut mutta sadepäivillä tarkoitan niitä kun vettä on tullut aamusta iltaan, ne päivät olen jättänyt väliin suosiolla. Silloin saa hoidettua muita asioita kun ne muuten jäisi hoitamatta tai sitte se aika olisi raksalta pois.

- - - Updated - - -

Heh. Tuntuu et tänä kesänä täälläpäin on ollut yhteensä varmaan 2 päivää jolloin ei ole satanu vettä.

Joo tuo on totta mutta määrittelin tuon sadepäivän tuossa ylempänä. Lisäksi tuossa on palkkatyöpäiviäkin välissä aika paljon joten suht hyvät ilmat on sattunut silloin kun on hommia tehty.

Alapohjan raudoitukset käynnissä. Teräsverkkoa niin maan perkeleesti. Joku sähkäri sanoi, että "laita sitten harjateräs pystyyn teräsverkkoon sidottuna tekniseen tilaan ryhmäkeskuksen kohtaan, sojottamaan betonista ylöspäin".

Onko joku tehnyt noin? Miksi? Maadoitus mulla on kuparinauhalla mittauskeskuksen luona ulkorakennuksessa.

Alapohjan raudoitukset käynnissä. Teräsverkkoa niin maan perkeleesti. Joku sähkäri sanoi, että "laita sitten harjateräs pystyyn teräsverkkoon sidottuna tekniseen tilaan ryhmäkeskuksen kohtaan, sojottamaan betonista ylöspäin".

Onko joku tehnyt noin? Miksi? Maadoitus mulla on kuparinauhalla mittauskeskuksen luona ulkorakennuksessa.

Tästä jo keskusteltiin täällä aiemmin kesällä. Nyt kannattaisi kaivaa taas ne sähkösuunnitelmat käsiin ja jos siellä ei ole (kuten yleensä) niin sitten soitto sähkösuunnittelijalle. Tuo on jonkun sähkärintekeleen viritys, mutta ei sellainen kuin pitäisi.

Lyhyt opas; Mittauskeskukselle tulee oma maadoituskupari syöttökaapelin kaverina ja talon ryhmäkeskukseen tai sen lähelle tulee oma maadoituskisko (potentiaalin tasauskisko) joka on maadoitettu kuparilenkillä talon alta maahan ja kiskosta otetaan maadoitukset keskukselle, sen osille sekä IV-kanavat, putkistot, raudoitusverkot jne.

EDIT: Tämän threadin sivuilla 209-210. Et ole ollut hereillä :face:

Kyllähän noin neuvotaan tekemään, en kyllä ossaa sannoo miksi. Harkkoperustusten raudoituksistakin pitäis vetää johtimet. Liittyiskö korroosioon?

esim www.jenergia.fi/files/pientalorakentajan_opas_pieni.pdf

1. Kiinteistöön rakennetaan standardin mukainen perustus-
maadoituselektrodi, joka voidaan tehdä yhdistämällä perus-
tusten alla kiertävä Cu 16 -maadoituselektrodi perustusten
betoniraudoituksiin. Perustusmaadoituselektrodi yhdistetään
päämaadoituskiskoon Cu 16 -maadoitusjohtimella.

2. Perustusmaadoituselektrodi suositellaan tehtäväksi
jokaiseen rakennukseen, jossa on kiinteitä sähköasennuksia.
Rakennuksen nousujohdon rinnalle on myös suositeltavaa
asentaa Cu 16 -maadoituselektrodi.

Vittu kun tässä maassa nussitaan rakennusvalvonnan toimesta kaikenlaisia perseenreikäasioita mutta sähköistä ei ole kukaan kiinnostunut. Ne voidaan tehdä huonosti, erittäin huonosti tai jopa hengenvaarallisesti ja kaksi viimeisintä lie yleisimmät kun otetaan mukaan vanhat talot.

D.Yates poimi jostain ohjeesta ihan perusfaktan jota ei tahdo edes keskivertosähkösuunnittelijat aina ymmärtää. Onneksi oli hiukan enemmän asiaansa osaava suunnittelija joka oikeaoppisesti piirsi maadoituksille IHAN OMAN KUVAN.

Tohdinkohan sanoa ääneen että ei mulla raudoituksissa mitään maadoituksia ole?

Tohdinkohan sanoa ääneen että ei mulla raudoituksissa mitään maadoituksia ole?

Mulla on. Anturaraudoitus maadoitettiin samaan pisteeseen yhdessä laatan raudoituksen kanssa, samoin kuin myös taloa kiertävä maadoituskaapeli, jonka pää vietiin vielä 20m talosta pois semmosen ojan pohjaan syvälle maahan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom