Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eihän tommosessa nyt kannata alkaa säästelemään. Kun tehdään kerran niin tehdään kunnolla. Haponkestävällä vaan puukomposiittia kiinni niin kyllä kestää 120 vuotta!
Joo, mä ostin kans Tokmannilta. Mutta pistin niitä 3x hintasia "rostereita".

Taisi mennä vähemmän vituilleen kun tuli puukomposiittia, paremman luokan kestopuuta ja rosteriruuvit :).
Meilläpäin Tokmanni = Tarjoustalo ja sieltä niitä ruskeita rst-ruuveja koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Kulmaraudoistakin osa rosteria. Suurin osa nosita kuumasinkittyjä joka kyllä (oikeasti) kestää sen mitä terassin puutavarakin.

En ole ihan varma mistä tuo "vouhkaaminen" noista kiinnitystarvikkeista tulee. Yksi syy lienee se, että kuumasinkittyjä puu-/yleisruuveja ei ole juurikaan markkinoilla. Nauloista suurin osa löytyy ja ne kestävät. Meillä duunin puitteissa käytetään kiinnitystarvikkeina A2/A4 alle 12mm kamassa ja isommat on kuumasinkkiä. Syy jakoon löytyy juurikin tarjonnasta eli alle 12mm kiinnitystavara on pääosin vain sähkösinkittyä joka ei sitten kestä ulkokäyttöä.

Taisi mennä vähemmän vituilleen kun tuli puukomposiittia, paremman luokan kestopuuta ja rosteriruuvit :).
Meilläpäin Tokmanni = Tarjoustalo ja sieltä niitä ruskeita rst-ruuveja koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Kulmaraudoistakin osa rosteria. Suurin osa nosita kuumasinkittyjä joka kyllä (oikeasti) kestää sen mitä terassin puutavarakin.

En ole ihan varma mistä tuo "vouhkaaminen" noista kiinnitystarvikkeista tulee. Yksi syy lienee se, että kuumasinkittyjä puu-/yleisruuveja ei ole juurikaan markkinoilla. Nauloista suurin osa löytyy ja ne kestävät. Meillä duunin puitteissa käytetään kiinnitystarvikkeina A2/A4 alle 12mm kamassa ja isommat on kuumasinkkiä. Syy jakoon löytyy juurikin tarjonnasta eli alle 12mm kiinnitystavara on pääosin vain sähkösinkittyä joka ei sitten kestä ulkokäyttöä.

Siis kuumasinkityt kiinikkeet kestää kyllä ulkoilmassa jos ei vaan ole kosketuksissa painekyllästetyn puutavaran kanssa. Toi painekyllästetty on myrkkyineen se syövyttävä osatekijä tuossa. Rakennusmääräykset muuten sanoo jotenkin niin että ulkotiloissa kaikki henkilöturvallisuuteen vaikuttavat kiinnikkeet pitäis olla rosteria, eli parveiden kantavien rakenteiden ja kattojen ristikkokulmat, palkkikengät yms.. Kuinka monella on? Mä en raaskinut vaan laitoin tuplamäärän kuumasinkittyä.

Siis kuumasinkityt kiinikkeet kestää kyllä ulkoilmassa jos ei vaan ole kosketuksissa painekyllästetyn puutavaran kanssa. Toi painekyllästetty on myrkkyineen se syövyttävä osatekijä tuossa. Rakennusmääräykset muuten sanoo jotenkin niin että ulkotiloissa kaikki henkilöturvallisuuteen vaikuttavat kiinnikkeet pitäis olla rosteria, eli parveiden kantavien rakenteiden ja kattojen ristikkokulmat, palkkikengät yms.. Kuinka monella on? Mä en raaskinut vaan laitoin tuplamäärän kuumasinkittyä.

Mistä sä revit noita? Ennenaikaan vedettiin sähkösinkittyjä ruuveja kestopuuhun ja ne hävisi aika nopeasti. Mun kokemuksesta tuo painekyllästetty/kuumasinkitty menee hiukan yli. Saattaa pitää paikkansa paikassa joka ei pääse koskaan kuivumaan tms.

Kyllä kaikki palkkien, kattotuolien yms. kiinnityskulmat on kuumasinkkiä kuten naulatkin. Kaikki ruuvitkin on sinkkiä. Kuinka monella on esim. tuulensuojalevyt kiinnitetty jollain muulla kuin normaalilla kipsilevyruuvilla? Onhan tuohon naulakin, meillä on vain ruuveja ja veikkaan että naulatkit on korkeintaan kuumasinkkiä ja tuulensuojalevyt kyllä osin jäykistää puutalon rakennetta.

Mistä sä revit noita? Ennenaikaan vedettiin sähkösinkittyjä ruuveja kestopuuhun ja ne hävisi aika nopeasti. Mun kokemuksesta tuo painekyllästetty/kuumasinkitty menee hiukan yli. Saattaa pitää paikkansa paikassa joka ei pääse koskaan kuivumaan tms.

Kyllä kaikki palkkien, kattotuolien yms. kiinnityskulmat on kuumasinkkiä kuten naulatkin. Kaikki ruuvitkin on sinkkiä. Kuinka monella on esim. tuulensuojalevyt kiinnitetty jollain muulla kuin normaalilla kipsilevyruuvilla? Onhan tuohon naulakin, meillä on vain ruuveja ja veikkaan että naulatkit on korkeintaan kuumasinkkiä ja tuulensuojalevyt kyllä osin jäykistää puutalon rakennetta.

Tarkoitin siis että kiinnikkeet pitää olla rosteria tai haponkestävää jos se kiinnitettävä rakenne on henkilöturvallisuuteen vaikuttava + sään vaihteluille alttiina olevaa painekyllästettyä puuta.

Normaalista sahatavarasta tehdyt rakenteet voi kiinnittää sinkityillä. Olikos se nyt EU:n myötä tai joskus niihin aikoihin niin painekyllästetyn puun kyllästysaine muuttuu jotenkin myrkyttömämmäksi, mutta samalla sen ominaisuudet muuttui niin että se syövyttää (jotain kuparilitkua se on). Tästä oli hetki sitten täällä puhetta. Vanhaan painekyllästettyyn puuhun sopii kuumasinkitty, mutta nykyiseen ei suositella. Ja toinen tärkee asia tosiaan se että sinkittyä kulmarautaa ei saa laittaa kiinni rosteriruuvilla tai toisinpäin, ne syö vielä nopeammin toisensa kun toi painekyllästetty..

Esim tässa perustietoa kestopuusta oppaassa noista mainita (s.5). Mutta on toi muistaakseni myös ihan rakennusmääräyksissä, en vaan jaksa alkaa perkaamaan että missä kohdassa..

Esim tässa perustietoa kestopuusta oppaassa noista mainita (s.5). Mutta on toi muistaakseni myös ihan rakennusmääräyksissä, en vaan jaksa alkaa perkaamaan että missä kohdassa..

Määräyksistä tuo mun silmään otti ja siitä tämä sitten lähti :)

Kulmarautoihinhan laitetaan niitä ankkurinauloja, mutta onko samaan tarkoitukseen tarkoitetuilla ruuveilla joku nimi? Ankkurointiruuvi ehkä, mutta sillä nimellä ei oikeen tältä kylältä löydy. Mua ei sinänsä kiinnosta vaikka saman asian ajaisi tavallinen sinkitty ruuvikin. Haluan periaatteesta tehdä oikein, kun tässä tapauksessa kustannus ei ole merkittävä tekijä.

Kulmarautoihinhan laitetaan niitä ankkurinauloja, mutta onko samaan tarkoitukseen tarkoitetuilla ruuveilla joku nimi? Ankkurointiruuvi ehkä, mutta sillä nimellä ei oikeen tältä kylältä löydy. Mua ei sinänsä kiinnosta vaikka saman asian ajaisi tavallinen sinkitty ruuvikin. Haluan periaatteesta tehdä oikein, kun tässä tapauksessa kustannus ei ole merkittävä tekijä.

On niitä ankkurinaulojankin rosterisena ja on myös ankkuriruuveja. Näitä ei välttämättä löydy ihan joka rautakaupasta, mutta kiinniketarvikeliikkeissä on. Joskus Byggmaxissa myös nähnyt noita rst-ankkuriruuveja.
Tossa yksi kuvakin miltä noi näyttää.
http://www.kiinnikekolmio.fi/?Tuotteet&id=23

Häh, vituiks meni taas kun olen kulmaraudat ruuvannut kiinni ihan terassiruuveilla.

Onkos kenelläkään kokemuksia puukiteistä (kitti), millä vois paikata parvekepilarissa olevan oksakolon. Parvekepilarit on 140x140 mäntyliimapuuta ja sattui hervottoman iso oksakolo/reikä just pilarin sille puolelle/korkeudelle mihin silmä osuu. Pilarit tulee todennäköisesti maalattavaksi eli riittäis kun kitti tarttuu, peittää hyvin ja on päälle maalattavissa sekä kestää ulkoilmoja. Olis parvekkeen katossa kans oksan reikää jotka pitäis täyttää..

Vai olisko jotain hyviä DIY-reseptejä, tyyliin purua+liimaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos kenelläkään kokemuksia puukiteistä (kitti), millä vois paikata parvekepilarissa olevan oksakolon. Parvekepilarit on 140x140 mäntyliimapuuta ja sattui hervottoman iso oksakolo/reikä just pilarin sille puolelle/korkeudelle mihin silmä osuu. Pilarit tulee todennäköisesti maalattavaksi eli riittäis kun kitti tarttuu, peittää hyvin ja on päälle maalattavissa sekä kestää ulkoilmoja. Olis parvekkeen katossa kans oksan reikää jotka pitäis täyttää..

Vai olisko jotain hyviä DIY-reseptejä, tyyliin purua+liimaa?

Poraa reikä ja lyö tiukka puutappi sinne liiman kanssa. Annat kuivua, katkaiset ja hiot + maalaat.

Poraa reikä ja lyö tiukka puutappi sinne liiman kanssa. Annat kuivua, katkaiset ja hiot + maalaat.

Se on pilarin kulmassa sellanen 15cm korkealla matkalla pikimusta ihmeellisen näkönen rosoinen ilmestys. Onko se nyt koro vai mikä, vaikee selittää.. Sitä joutuu varmaan vähän puukolla jyrsiin pois ja sit täyttään kitillä että saa kohtuu siistin..

Tarkoitin siis että kiinnikkeet pitää olla rosteria tai haponkestävää jos se kiinnitettävä rakenne on henkilöturvallisuuteen vaikuttava + sään vaihteluille alttiina olevaa painekyllästettyä puuta.

Normaalista sahatavarasta tehdyt rakenteet voi kiinnittää sinkityillä. Olikos se nyt EU:n myötä tai joskus niihin aikoihin niin painekyllästetyn puun kyllästysaine muuttuu jotenkin myrkyttömämmäksi, mutta samalla sen ominaisuudet muuttui niin että se syövyttää (jotain kuparilitkua se on). Tästä oli hetki sitten täällä puhetta. Vanhaan painekyllästettyyn puuhun sopii kuumasinkitty, mutta nykyiseen ei suositella. Ja toinen tärkee asia tosiaan se että sinkittyä kulmarautaa ei saa laittaa kiinni rosteriruuvilla tai toisinpäin, ne syö vielä nopeammin toisensa kun toi painekyllästetty..

Tää on niin tätä rakennusalaa. Ne kun vielä luulee ymmärtävänsä jotain metallitekniikasta ympättynä siihen että kaikki ostaa tarvikkeet halvimman (eli paskimman) mukaan. Em. koski noita linkkien ohjeita ja rakennusmääräyksiä.

Linkeistä löytyy hiukan tuota tietoa noista metallien galvaanisista pareista ja pässinselvää esimerkkiä nimenomaan kuumasinkitystä ja rosterista. Galvaanisia pareja voi saada aikaan aika yllättävissäkin paikoissa ja varsinkin kun käyttää koirat yms. elukat terassin kantavien rakenteiden päällä kusella niin on siinä happoisetkin kovalla :)

www.euro-inox.org/pdf/map/Contact_with_Other_FI.pdf

http://www.kuumasinkitys.fi/

Cryscythen ohje vielä korjattuna eli suomeksi (niille jotka eivät viitsi tutkia linkkejä):
- rosterikiinnikkeitä ei saa kiinnittää sinkityillä
- sinkityt kiinnikkeet voi kiinnittää rosterilla
- sähkösinkityt ei kestä ulkokäytössä (vaikka kestävätkin jossain laudoituksen alla tuulensuojalevyssä)

Milläs teen portaat? Kuumasinkityillä nauloilla meinasin. 2" paksua kestopuuta on tarpeet, ruuvit maksaaa liikaa.

Milläs teen portaat? Kuumasinkityillä nauloilla meinasin. 2" paksua kestopuuta on tarpeet, ruuvit maksaaa liikaa.

Riittävästi nauloja, kestää sen mitä kestopuukin. Portaat ei yleensä roiku ilmassa eli voiman pitäisi mennä maahan ja naulojen vain pitää ne paikallaan.

Btw, lisää vitutuksen aiheita. Kait te muistitte laittaa jotain bitumihuopaa tms. UVn kestävää muovia harkkojen ja kestopuun väliin noissa kantavissa pisteissä ettei maakosteus pääse nousemaan puutavaraan ja toisaalta harkko ole jatkuvasti märkänä valumavesistä. Teillä kun on kuitenkin ulkopuolelta laitettu bitumit ja patokaistat eli pussi ympärille :D

En laittanu. Pikanaulasin reikänauloilla kestopuut suoraan betoniin kiinni. Vituiks män. Tosin tiesin etukäteen, en Nimittäin jaksanu pistää bitumeita tohon. Tosin valut on katoksen alla, alla kapillaarikatko ja eristykset. Ei siellä kostetuttakaan ole.

Senverran pakko viisastella, että nuot harkot kun on nostettu kätevästi tuohon keskelle tallin pohjaa, niin siitä on sitten kiva yrittää ottaa ristimittaa sokkeliin. ;) Joutuu lemppaamaan, tosi on ne leviteltävä muutenkin. Meillä vaan perkele osui yksi laastisäkki just pahimpaan kohtaan. Onneksi oli vain osittain tiellä niin saatiin lankkujen avulla vivuttua sitä muutama kymmenen senttiä sivummalle.

Kiitos viisastelusta, tuo ei kyllä käynyt mielessä. Itse asiassa tyhjensin toisen noista lavoista kokonaan kun niissä oli sekalaisia harkkoja ja levittelin ne loppusijoituspaikkoihinsa. Tyhjensin myös toisesta lavasta jo puolet joten ei tuo tee isoa ongelmaa. Ja tallihan tehdään pitkästä joten toleranssit on isot;)
Ja kävi muuten sellainen juttu että kun nuo harkkolavat tulivat niin kuski venytti nosturillaan niin pitkälle tuota lavaa kuin mahdollista niin ykskaks lava tippui mun edessä vajaan metrin korkeudesta maahan. Auton tukijalan alla oleva maa petti ja ei ollut kaukana ettei koko auto ollut kyljellään. Ammattikuski(tm) pyyhki hikeä vähän aikaa ja varmaan kalsongit meni myös vaihtoon. Onneksi olin riittävän kaukana lavasta, eipä olisi turvakengät paljon auttanut jos harkkolava olisi tullut varpaille:D
Eli sillä nuo pari lavaa jäi vähän miten sattuu...

Minä en ensikertalaisena tuota tajunnut. Hienosti otettiin keskelle talon pohjaa. Timpurikavari sitten sanoi että ne pitäs lempata siitä pois. Minä että mikä kiire, se että ei saada ristimittoja mitenkään. Minä, aha just ja sitten purkaaman. Seuraavalla kerralla muistaa takuulla.

Minä en ensikertalaisena tuota tajunnut. Hienosti otettiin keskelle talon pohjaa. Timpurikavari sitten sanoi että ne pitäs lempata siitä pois. Minä että mikä kiire, se että ei saada ristimittoja mitenkään. Minä, aha just ja sitten purkaaman. Seuraavalla kerralla muistaa takuulla.

Seuraavan kerran kun rupean rakentamaan niin hommaan ensimmäisten työkalujen joukossa pumppukärryt. Ontelolaattaston päällä olis ollu kyl valtava jeesi siitä kun olis saanut siirreltyä harkko- ja laastisäkkilavat aina oikeeseen paikkaan työn mukaan. Aina ne lavat on väärässä paikassa nosti ne sit ekalla kerralla mihin tahansa.

Muutenkin vois sisävalmistusvaheessakin pitää kaikki kamat lavojen päällä ja niitä pääsis sitte siirtämään tarpeen mukaan. Alle 300€ saa uuden ja käytettyjä varmasi paljon halvemmalla. Pelkkiin kamojen siirtelyihin menee aikaa yllättävän paljon.

Mä teen ens kerralla onteloista laatan + hommaan sen Roclan.
Jos nyt ei kamalasti arvioi pieleen niin ainakin 25% rakennusajasta kului tavaroiden siirtelyyn. Pumpulla tuo vähenisi noin 5%:een.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom