Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
tuossa meni varmaan kuukausi täyttä päivää taloon ja talliin putkittaa ja vetää piuhaa.
Mää pääsin noissa helpolla, kun pirtti on pieni. Jos talo ei ole kuin 8,5 metriä x 8 metriä (+kuisti), niin vedot pysyy pakostikkin lyhyenä. Asiaa korostaa vielä se, että mulla on ryhmäkeskus aika keskellä taloa eli joka paikkaan oli lyhyt matka. Niin ja kun ylimääräistä tekniikkaa ei ole yhtään. Eikä pieneen pirttiin paljoa katkaisijoita ja pistorasioita sovikkaan, vaikka niitä perkeleesti joka paikkaan pistäisikin. :D

Ja löysällä putkella vedettiin kaikki.

Ehtisitkö jossain vaiheessa kertoa tuosta HDMI-over-CAT6-virityksestä? IPTV:tä olis mukava saada siirrettyä eri huoneisiin...
--------

Mulla ei langattomat yhteydet riitä juuri tuon kuvan takia. (Esim. PS3 ei pysty ottamaan tarpeeksi vauhdilla kuvaa).
HDMI-over-CAT6:lla saa siis kivasti parikaapeli pitkin jaettua HDMI-signaalia cat6:n yli, bonuksena noissa laitteissa on usein vielä 2-suuntainen IR. 1-to-1 eli yhdestä pisteestä yhteen telkkariin on esim. tuollainen kit.

http://www.atlona.co.uk/atlona-hdmi...ectional-ir-over-single-cat567-3d-p-4349.html

Tuollaisella olisi tarkoitus jakaa alakerran laitetelineestä videoprosessorin toinen ulostulo (videoprosassa on kiinni satelliittiboksia, mediasoitinta...) tuohon olohuoneeseen kotiteatterin/tykin lisäksi. Esim. useampinaruinen satelliittikaapelointi ympäri taloa on aika pain in the ass tehdä, joten lautaselta tulee 4 karvaa tuonne laitetilaan ja sieltä sitten siirretään satelliittisignaali tai joku muu kuvalähde HDMI:n yli. Noi kilkkeet kun siirtää infrapunankin voi olohuoneessa yleiskaukolla ohjata alakerrqan laitetilassa olevaa boksia. Kotiteatterin ja laitetilan laitteet on jo valmiiksi Keenen IR-jakelujärjestelmässä kiinni. Ongelmana mulla on toi kytkentäkaappi, jossa noihin cat6 vetoihin tulee turhia liitoksia joka taasen syö etäisyyttä, mutta eiköhän tuosta 1080p60 pitäisi yli tulla, kun kaapelia ei ole kuin joku 15-20m.

WLAN tosiaan toimii melkein kaikkeen muuhun, mutta ei puskuroimattomaan FullHD-videoon. 1080p youtuubia voi toki katsella kun tuota voi bufferoida vaikka kuinka mutta live-puolen kanssa ei sitten enää onnistu. Nettipelaajat ei myöskään diggaa langattoman verkon viiveistä, jotka on moninkertaiset Ethernetin verrattuna. Uudessä talossa Cat6 kaapelointi kannattaa olla, sitä voi hyödyntää kaikenmaailman valvonta/kodinohjaussysteemeissä tulevaisuudessa noiden mediahilavitkuttimien lisäksi.

Putkissa ainakin on eroja. 16mm putkia laittelin tuossa joku aika sitten ja Bilteman putket taittuivat nätisti kun taas Bauhaussin ruttasivat joka kerta. Kaipa ne oli allergisia bilteman halpisjouselle.

Mulla oli Pipelifen valmistamia putkia eli ei mitään "halpiksia". Jousen valmistajaa en tiedä, mutta SLO:lta ostettu.

Mulla oli Pipelifen valmistamia putkia eli ei mitään "halpiksia". Jousen valmistajaa en tiedä, mutta SLO:lta ostettu.

16mm putkia kyllä välttäisin ellei ole ihan pakko laittaa. 16mm on tuskaista laittaa mitään perus 3x1,5mm MMJ:tä paksumpaa. 20mm putkeen mahtuu kaikki perusletkut kohtuu helposti ja vaikka kaksikin johtoa tarpeen tullen. 25mm tai isompi putki sit sellasiin paikkoihin missä tulee useampia 90 asteen mutkia tai veto vähänkin pidempi (yli 20m).

16mm putkia kyllä välttäisin ellei ole ihan pakko laittaa. 16mm on tuskaista laittaa mitään perus 3x1,5mm MMJ:tä paksumpaa. 20mm putkeen mahtuu kaikki perusletkut kohtuu helposti ja vaikka kaksikin johtoa tarpeen tullen. 25mm tai isompi putki sit sellasiin paikkoihin missä tulee useampia 90 asteen mutkia tai veto vähänkin pidempi (yli 20m).

Onko noihin tapana vetää MMJ? Laitoin kaikki ML:llä vai mikä se yksittäinen karva nyt onkaan nimeltä. 20mm putkea pienimmät ja isoin tais olla 32mm.

Mitähän hyötyä saavutetaan mmj:stä putkitetussa talossa? Irtokarvojahan putkiin vedetään, niin menee läpikin mukisematta.

En minä tiedä.. Ei tullu edes mieleen kyseenalaistaa. Meillä ei siis putkiteltu oikeen muuta kuin ne mitä meni valujen sekaan..

Irtokarvat kyl salettiin menis helpommin. Onhan toi MMJ:n vetäminen vähän nihkeetä mut kyl se menee kun toinen vetää ja toinen työntää.

En minä tiedä.. Ei tullu edes mieleen kyseenalaistaa. Meillä ei siis putkiteltu oikeen muuta kuin ne mitä meni valujen sekaan..

Irtokarvat kyl salettiin menis helpommin. Onhan toi MMJ:n vetäminen vähän nihkeetä mut kyl se menee kun toinen vetää ja toinen työntää.

Joo, toki MMJ putkeen jos se putkitetaan osittain. Täysin putkitettuun taloon ei ole mitään syytä laittaa senttiäkään MMJ:tä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, toki MMJ putkeen jos se putkitetaan osittain. Täysin putkitettuun taloon ei ole mitään syytä laittaa senttiäkään MMJ:tä.

ML:ää putkitettuun koska muuten tulee maksettua "tuplat". Toisaalta jos tarvii vetään vain 20m 5x2,5mm2 niin kannattaa ehkä ostaa se 50m kiekka MMJ:tä varsinkin jos tarvii vielä toiset 20m osin putkitettuun tms. koska ML:ät on 200m kiepeissä. Osin putkitetulla tarkoitan vaikka ulkoseiniä tms. välejä joihin ei mahdu asennusputki eli pitää laittaa MMJ.

Meillä vedettiin sähköjohdot valmiiksi johdotetulla putkella. Varmaan ihanan kallista mutta oli ainakin nopeaa...

Drakan Profit:tia aikanaan tutkin eikä se hinnassa tule sen kalliimmaksi kuin putket ja karvat. Työ vain käy huomattavasti joutuisammin kun asennusputki ja karvat tulee samalla kertaa. Tämä siis korostuu siinä vaiheessa kun homman teettää. Itse tekien ei tartte laskea tunteja :) En tuota siis ottanut kun se olisi käynyt suoraan vain osaan, tosin näin jälkikäteen pari kelaa olisi mennyt ilman hukkia ja aikaa olisi säästynyt kun oli pitkiä vetoja yläpohjassa.

Onko kellään kokemusta lämpölasielementeistä? Eli ikkuna on vain lasielementtinä ja asennetaan rungon "sisään"? Vastaavalta sain vinkkejä tuommosista ja ne vaikuttavas olevan n. 3 kertaa halvempia normaaleihin karmillisiin ikkunoihin. Miten nuista ei ole aikasemmin kuullut eikä netissäkään ole oikein tietoa? Ikkunafirmojen monopoli?

Onko kellään kokemusta lämpölasielementeistä? Eli ikkuna on vain lasielementtinä ja asennetaan rungon "sisään"? Vastaavalta sain vinkkejä tuommosista ja ne vaikuttavas olevan n. 3 kertaa halvempia normaaleihin karmillisiin ikkunoihin. Miten nuista ei ole aikasemmin kuullut eikä netissäkään ole oikein tietoa? Ikkunafirmojen monopoli?

Riippuu tietenkin talosta, mutta mulla jäi sen takia laittamatta, että niistä ei saa paksuutta eli lasipinta olis ollut joko liian syvällä tai pinnassa, riippuen mistä katsoo. (jos siis samasta asiasta puhutaan).

Moderniin taloon varmaan voi jotain isoja pintoja saada hyvinkin tehtyä noista.

Haluattekos taas kuulla asian missä luultavasti melkeen kaikilla meni pieleen? :) Painekyllästyksessä käytetään nykyään ekologisempia aineita eli siellä on joku kuparijohdannainen happo. Ennen tais olla joku arseniikki tms. Tämä kupari synnyttää paljon kiihkeämmin galvaanisen parin eli ei riitä enää rst-ruuvitkaan (A2) vaan pitää olla haponkestävää (A4). Ruuvit siis katoaa puun sisältä aikamoista kyytiä verrattuna aikaisempaan. Tästähän en siis itse mitään tiedä, mutta kerron mitä muut kertovat.

Onko kyseessä urbaani legenda millä rakentajat saadaan maksamaan taas lisää, vai onko nyt tosi kyseessä?

Haluattekos taas kuulla asian missä luultavasti melkeen kaikilla meni pieleen? :) Painekyllästyksessä käytetään nykyään ekologisempia aineita eli siellä on joku kuparijohdannainen happo. Ennen tais olla joku arseniikki tms. Tämä kupari synnyttää paljon kiihkeämmin galvaanisen parin eli ei riitä enää rst-ruuvitkaan (A2) vaan pitää olla haponkestävää (A4). Ruuvit siis katoaa puun sisältä aikamoista kyytiä verrattuna aikaisempaan. Tästähän en siis itse mitään tiedä, mutta kerron mitä muut kertovat.

Onko kyseessä urbaani legenda millä rakentajat saadaan maksamaan taas lisää, vai onko nyt tosi kyseessä?

Kyllä se rosteri sun elinaikas/asumisaikas kestää. Haponkestävä vielä kauemmin. En ole koskaan kuullut että rosteri olis oikeasti syöpyny katki, vaikka tuon saman "legendan" haponkestävistä olen kuullutkin.

Kyllä se rosteri sun elinaikas/asumisaikas kestää. Haponkestävä vielä kauemmin. En ole koskaan kuullut että rosteri olis oikeasti syöpyny katki, vaikka tuon saman "legendan" haponkestävistä olen kuullutkin.

Noita uusia happojahan ei vaan ole käytetty vielä kauaa, joten ei niistä kokemuksia vielä varmaan ole. Se kuitenkin on varmaa, että kulmarauta ja ruuvi/naula pitää olla samaa materiaalia kosteissa olosuhteissa, joten melko samasta asiasta tässä nyt pitäis olla kyse, jos se kupari siellä puun sisällä ei ole jotenkin passivoitu tms.

Pakkiksellahan on kemistejäkin, niin joku vois tulla selittämään faktat tästä asiasta.

Siis kyllähän A2 luetaan myös hapon kestäviin, A4 sitten vielä paremmin kestävä jota käytetään erityisen rankoissa olosuhteissa, eli meriveden vaikutusalueella jne. Oon kanssa tuon legendan kuullu ja varmaan olis ihan hyvä noudattaakin sellasissa paikoissa mitä ei pääse uusimaan helposti. A4 taida edes olla oleellisesti kalliimpaa kuin A2..

Tiesittekö muuten sitä että vihreät painekyllästetytkin jaetaan eri luokkiin. Yleisimmin nuo on tehty niin että järeämmät puutavarata 2x4 ylöspäin on käsitelty kestämään maakosketusta ja kovempaa rasitusta mutta terassilaudat ja pienemmänt profiilit ei kestä jatkuvasti märkänä olemista. Tää oli mulle ihan uus juttu vielä hetke takaperin..

Sitten on noita muitakin muistettavia juttuja eli eri metallejahan ei kannata yhdistää ettei toinen ala syövyttää toista. Esim kuparin kannakoinnissa kannattaa olla tarkkana että on aina kumit välissä. Betonia ja alumiinia ei saa yhdistää kun ne muodostaa galvaanisen parin ja alumiin lähtee syöpymään vikkelästi jne jne..

Nämä edulliset rosteriruuvit ovat kuulemma vain pinnoitettuja. Täysrosteriset maksaa sitten moninkertaisesti. Tiedä sitten meneekö luokitukset sen mukaan eli täysrosteriset olisi A4. Halvimmat terassiruuvit on ruspert-pinnoitteella ja vähän kalliimmissa on AISI410 tms. Etukuistin pintalaudat taitaa olla kiinni noilla halvimmilla ja näyttää siltä, että osa kannoista on jo ruosteessa joten vaihdoin noihin AISI410 ja A2 ruuveihin.

Mä pistin ruskeaksi pinnoitetuilla rosteriruuveilla. Oli samanlaisia ruuveja myös Ruspertina, mutta noi rosteriset maksoi 3x sen mitä ruspertit. Eihän noista päällisin puolin erota kumpi on kumpi ja onko noissa edes eroa, muuta kuin hinta.

Mua ärsyttää terassiruuveissa se että kanta on semmonen saatanan pieni ja uppoaa märkään kestopuuhun eikä vedä lautaa tiukasti koolinkiin. Ennen kannat oli isompia.

Mulla kaikki terassilaudat niillä halparuuveilla. Epäilen kyllä että ne ihan vuosissa häviää sieltä. Laitetaan sitten lisää ruuveja jos ongelmia tulee.

Kaikkihan rakentamisessa vituiksi menee kun oikein aletaan pohtimaan. :D

EDIT: Ja aina ja kaikessa kun osaat ottaa huomioon kaikki ja ostat sitä kalleita ja parasta niin budjetin saa tuplata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom