Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minkäs takia niitä piuhoja tarttee ruveta vaihtamaan? Tietty jos onnistuu piuhan jotenkin katkaisemaan. Mutta miksi muuten 10 tai 20 vuoden päästä?

Meillä kivitalossa ei ole oikein edes mahdollista johtoja rikkoa, kun kaikki piuhat meneee seinissä valussa ja tietty putkissa. Tarttee porata jotain 150mm syvälle seinissä (pl. väliseinät tietty) jotta voi edes teoriassa osua piuhaan. Katossa ei taas ole mitään tarvetta porailla. Alaslasketussa katossa tosin piuhoja voi vedellä jälkikäteenkin. Ei helpolla, mutta onnistuu. Just pari viikkoa sitten vedettiin keskukselta yksi ulkovalon syöttö lisää alaslaskuun sähkärin kanssa, kun oli unohtunut rakennusvaiheessa. Pari tunti äherrettiin ja saatiin johto paikoilleen. Yllättävän vittumaista puuhaa, kun noi alaslaskut on täynnä IV-putkia, halogeeneja ja tietty koolauksia ja ripustuksia. Ei meinaa johto millään mennä oikeaan suuntaan...

Niin ja meillä ei putkitettu ensimmäistäkään kattojen alaslaskussa olevaa piuhaa. Sähkäri veti muutamia putkia sinne tänne varuiksi, jos joskus tulevaiseuudessa sattuis tarttemaan. Vaikea nyt nähdä mitään tarvetta... Tietty kotiteatterin piuhat putkitin ja olkkariin kaiutinpiuhat.

Minkäs takia niitä piuhoja tarttee ruveta vaihtamaan? Tietty jos onnistuu piuhan jotenkin katkaisemaan. Mutta miksi muuten 10 tai 20 vuoden päästä?

Meillä kivitalossa ei ole oikein edes mahdollista johtoja rikkoa, kun kaikki piuhat meneee seinissä valussa ja tietty putkissa. Tarttee porata jotain 150mm syvälle seinissä (pl. väliseinät tietty) jotta voi edes teoriassa osua piuhaan. Katossa ei taas ole mitään tarvetta porailla. Alaslasketussa katossa tosin piuhoja voi vedellä jälkikäteenkin. Ei helpolla, mutta onnistuu. Just pari viikkoa sitten vedettiin keskukselta yksi ulkovalon syöttö lisää alaslaskuun sähkärin kanssa, kun oli unohtunut rakennusvaiheessa. Pari tunti äherrettiin ja saatiin johto paikoilleen. Yllättävän vittumaista puuhaa, kun noi alaslaskut on täynnä IV-putkia, halogeeneja ja tietty koolauksia ja ripustuksia. Ei meinaa johto millään mennä oikeaan suuntaan...

Niin ja meillä ei putkitettu ensimmäistäkään kattojen alaslaskussa olevaa piuhaa. Sähkäri veti muutamia putkia sinne tänne varuiksi, jos joskus tulevaiseuudessa sattuis tarttemaan. Vaikea nyt nähdä mitään tarvetta... Tietty kotiteatterin piuhat putkitin ja olkkariin kaiutinpiuhat.

No joo, jos laskee talon eliniäksi sen 10-20v niin ei tartte vaihtaa ellei mene rikki. Puutalossa tuo piuhan rikkoutuminen on kyllä huomattavasti todennäköisempää kuin kivitalossa. Siinä kun ruuvataan ja naulataan kaikenlaista eikä tekijä edes välttämättä tiedä mitä siellä takana on. Toinen juttu on tekniikan kehittyminen eli tänään laitettu CAT6 saattaapi olla "tosivanha" 10v päästä jne.
Mutta nämä lie maku- ja varsinkin kustannusasioita. Toisaalta kun talot pitäisi tehdä kestävämmäksi kuin 20v niin sitten joskus joku ostaa vanhan talon jossa oli juuri tehty (ja kaupassa maksettu) pintaremontti mutta sähköt oli originellit ja ilman putkia. Siinä saattaisi tulla ostajan ja myyjän välille kismaa kauppahinnasta jos sähköjä pitäisi kuitenkin korjata ja niitä ei oltu tehty pintaremontin yhteydessä .....

Edellisessä kämpässä eli 50-luvun vanhassa kerrostalossa oli kaikki putkitettu ja yllättävän helposti vanha antennijärjestelmä saatiin päivitettyä digikelpoiseksi putkien kautta. Ei tarvinnut tehdä mitään pintavetoja yms. virityksiä porraskäytävästä jne.
Talon sähköjärjestelmä päivitettäneen vastaavasti putkiremontin yhteydessä (tai näin oli ainakin suunnitelma pois).

Mä oon taas sitä mieltä, et mua paskanti joku silmään noiden atk kaapeleiden kaa. Hemmetti ku retostellen niitä o nyt jokahuoneessa ja telkkupistokkeita myös. Niitä ei tarvii mihinkään. Jokainen hemmetin atk masiina toimii wlanilla eikä mitään oo kytketty noihin pistokkeisiin. Ja kyllä sisäverkko on nii viimesen päälle. koneita taitaa olla 3 ja 3 luuria ja ps3 ja telkku. Kaikki juttelloo keskenään ilmaapitkin. Tiedä sit mihin noita tarviin. Veikkaan hyppysähköä tulevaisuuden jutuksi:).

Mä oon taas sitä mieltä, et mua paskanti joku silmään noiden atk kaapeleiden kaa. Hemmetti ku retostellen niitä o nyt jokahuoneessa ja telkkupistokkeita myös. Niitä ei tarvii mihinkään. Jokainen hemmetin atk masiina toimii wlanilla eikä mitään oo kytketty noihin pistokkeisiin. Ja kyllä sisäverkko on nii viimesen päälle. koneita taitaa olla 3 ja 3 luuria ja ps3 ja telkku. Kaikki juttelloo keskenään ilmaapitkin. Tiedä sit mihin noita tarviin. Veikkaan hyppysähköä tulevaisuuden jutuksi:).

Samaa mieltä.. Omassa käytössä ei ainakaan tarvi kuin tasan sen yhden RJ-45 liittimen koko kämppään. Laittaisin tuon Wlan-mötikänkin muuten varastoon piiloon, mutta kun siitä pitää saada piuha stereoihin..

WLAN on perseestä. En käytä sitä ku luureissa ja iPadissa. Kaikki vehkeet piuhoilla seinässä.

Eihän se putki ei edes välttämättä suojaa piuhaa jos poralla vetäsee putken läpi.. Me ollaan suosittu sitä tapaa että putkitan muutaman tärkeimmän reitin valmiiksi tulevia tarpeita varten ja jätän putket varalle. Kaikki vedot mitä nyt tehdään tehdään ilman putkia jos se vaan on mahdollista. Halpa tapa toteuttaa ja jää tulevaisuutakin varten mahdollisuus lisäillä tarpeen mukaan.

Minkäslaisia valoja olette laittaneet saunaan? Mä olin alunperin ajatellu kuitua, mutta vähän löi naamalle kun katoin mitä tollaset Cariitin sarjat maksaa. 800€ olis maksanu se mitä olin ajatellu. Rinaldolta löysin huomattavasti halvemman kuitusarjan, missä tosin kuidut on hieman pienempiä..

Kaikkiin huoneisiin vedetty CAT6 ei ole tulevaisuudessa välttämäti huono sijoitus. Vaikka webaus/nettimusa jne. toimii wifi:in yli ihan ok esim. jos joskus olet nappaamassa verkosta live 1080p HD videokuvaa IP-TV käytössä on tämän toiminta wifin yli ihan tuurin kanssa, mulla on himassa about paras mahdollinen 811n verkko ja ei tuosta mene lähellekään samaa määrää dataa kuin 100 Mbit ethernetistä (speedtest:llä testattuna tuliterä läppäri melkein wifi-tukiasemassa kiinni). Meillä taitaa olla uudessa tönössä 26 CAT6 tökkeliä ympäri taloa, noista on varmaan 5-6 kytkettynä (tokihan esim. kotiteatterissa/olohuoneessa on 5/8 porttinen ethernet kytkin laitekasaa palvelemassa) tällä hetkellä. Tarkoitus olisi vedellä tulevana talvena vähän HDMI/IR-over-CAT6 virityksiä että saa taivaskanavatkin näkymään halutessaan ympäri taloa....

Eihän se putki ei edes välttämättä suojaa piuhaa jos poralla vetäsee putken läpi.. Me ollaan suosittu sitä tapaa että putkitan muutaman tärkeimmän reitin valmiiksi tulevia tarpeita varten ja jätän putket varalle. Kaikki vedot mitä nyt tehdään tehdään ilman putkia jos se vaan on mahdollista. Halpa tapa toteuttaa ja jää tulevaisuutakin varten mahdollisuus lisäillä tarpeen mukaan.

Minkäslaisia valoja olette laittaneet saunaan? Mä olin alunperin ajatellu kuitua, mutta vähän löi naamalle kun katoin mitä tollaset Cariitin sarjat maksaa. 800€ olis maksanu se mitä olin ajatellu. Rinaldolta löysin huomattavasti halvemman kuitusarjan, missä tosin kuidut on hieman pienempiä..

Taitaa tämä keskustelu mennä pikkuhiljaa vähän Esson baarin puolelle.... :wtf:
Faktat lienee seuraavat:
- joitain paikkoja on pakko putkittaa esim. kivitalossa
- putkitus maksaa (työ aikaa ja materiaalia)
- putkittamattomat sähköt uusitaan purkamalla pintoja tai vetämällä johdot uusia reittejä
- kunnolla tehdyt putkitetut sähköt mahdollistaa niiden vaihdon jälkeenpäin
- talojen tarvinnee kestää enempi kuin 20v ....
Jokainen valitsee omat perusteensa, tyytyy siihen ja sillä hyvä :puntti:

Meillä on vielä tummempi puusauna kuin Hupella ja valot Enston valikoimasta. Pari AVH nurkkamallia kulmissa lauteiden alla ja yksi kuutio seinällä "huoltovalona". Kesällä ei tarvii valoja ollenkaan kun on ikkuna.

Kaikkiin huoneisiin vedetty CAT6 ei ole tulevaisuudessa välttämäti huono sijoitus. Vaikka webaus/nettimusa jne. toimii wifi:in yli ihan ok esim. jos joskus olet nappaamassa verkosta live 1080p HD videokuvaa IP-TV käytössä on tämän toiminta wifin yli ihan tuurin kanssa, mulla on himassa about paras mahdollinen 811n verkko ja ei tuosta mene lähellekään samaa määrää dataa kuin 100 Mbit ethernetistä (speedtest:llä testattuna tuliterä läppäri melkein wifi-tukiasemassa kiinni). Meillä taitaa olla uudessa tönössä 26 CAT6 tökkeliä ympäri taloa, noista on varmaan 5-6 kytkettynä (tokihan esim. kotiteatterissa/olohuoneessa on 5/8 porttinen ethernet kytkin laitekasaa palvelemassa) tällä hetkellä. Tarkoitus olisi vedellä tulevana talvena vähän HDMI/IR-over-CAT6 virityksiä että saa taivaskanavatkin näkymään halutessaan ympäri taloa....

Totta turiset :thumbs:

Toisaalta nämäkin on aina kiinni siitä mitä kukakin arvostaa ja vaatii. Yhdelle riittää 200e stereosetti ja toisella pelkkä levysoittimen äänirasia maksaa 1000e. Samaa aasinsiltaa jatkaakseni, hommasin AudioPron WF100 langattoman setin jolla siirrän ns. musiikkihuoneesta (siellä stereot, vinyylit yms. soittimet) signaalin olkkarin A/V-vahvariin. On siellä putkituskin olemassa, mutta otin setin testiin (lähetin+vastaanotin) ja normaalin musiikin kuuntelussa toimii ihan kybällä.

No Cariitin kuidut tuli laitettua. 7 kuitua taisi olla satsissa ja hyvin riittää valaisemaan meidän saunaa. 5 kpl takaseinällä, 1 kiukaan päällä ja 1 oven kohdalla. Hinta kolmensadan kieppeillä. Ei siellä saunassa sitä valoa niin kauheasti tarvi olla.

WLAN on perseestä. En käytä sitä ku luureissa ja iPadissa. Kaikki vehkeet piuhoilla seinässä.

Aika pitkälti tulee wlan:illa mentyä vaikka piuhatkin. Työhuoneessa ainoastaan piuha tällä hetkellä käytössä mutta en huomaan mitään eroa onko piuhassa kiinni vai wlanin kautta yhteys.

Mulla on putket. Sähkäri kun tuli hommiin niin kysyi laitetaanko putket vai ei niin sanoin että laitetaan vaan. Ja mikä ettei kun urakkahinta oli jo sovittu. Luultavasti ikinä ei tarvi mihinkään mitään uutta johtoa vetää. Ja jos tarvii niin luultavasti sellaiseen paikkaan missä ei kuitenkaan mitään putkea mene.

Minkäslaisia valoja olette laittaneet saunaan?
Pistin lauteiden alle sellaisen perinteisen puulaatikkovalon. Paras valo saunaan on se. Kaikki yritti tuputtaa kuitua kun ne oli niin hot ja kool silloin. Laittaako niitä vielä joku?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Saunassa kuutioritilävalo lauteiden alla siivousvalona. Puukiuas niin ei muuta tarvii kun liekit valaisee lasiluukun läpi. Pois kajarit ym valokuituhirvitykset tuumin minä..

No joo, jos laskee talon eliniäksi sen 10-20v niin ei tartte vaihtaa ellei mene rikki. Puutalossa tuo piuhan rikkoutuminen on kyllä huomattavasti todennäköisempää kuin kivitalossa. Siinä kun ruuvataan ja naulataan kaikenlaista eikä tekijä edes välttämättä tiedä mitä siellä takana on.
Yleensä se MMJ pääsee "pakenemaan" jos sattuu kohdalle poraamaan. Joskus oon porannut putken läpi ja piuhat mennyt poikki (tosin helppo korjata) mutta mmj:tä en oo ikinä katkassut.

Tänne tuli sähköt myöskin ilman putkituksia. Seinävedot kuvattiin mittanauhan kanssa, jotta voi tulevaisuudessa mahdolliset porauspaikat tarkastaa "nauhalta". Tosin seinärakenne on parjattua kastelli-tyyppiä, joten tarvetta tähän tuskin tulee. Katossa olevat johdot kyllä väistävät ruuvin, kun piuhat ovat löysässä.

Saunassa 2 halvinta hehkulamppujuttua lauteiden alla. Ei blinblingiä. Makso kympin kappale. Silikoni"MMJ" oli arvokkaampaa kuin perässä killuvat valot.

Mä laitoin perus Raita-valaisimen puuvalmiina, kun sen sai itse käsitellä sopivaan sävyyn. Ei tuolla kyllä oikein mitään tee, kun saunassa on kuitenkin samalla seinällä ikkunakin. Tykkään muutenkin saunoa vähän hämärämmässä ja kylpytilan valoa suodattuu aina kuitenkin saunan lasioven läpi. Melkeinpä oli turha sijoitus tuo valaisin.

Sain muuten Cascolta jotain puhdistushappoa kylppärin saumalaastien puhdistamiseen. Ei oikein selvinnyt miksi ne olivat kellastuneet, eli ei ole koskaan tuollaista aikaisemmin tullut valmistajalle vastaan, mutta onhan se varma että se tapahtuu juuri mulle. Raavin varmaan vanhan saumapinnan pois varovasti Feinillä ja saumaan eri laastilla uudestaan päälle kerroksen. Silikoneiksi sain tilalle jotain vanhaa etikkapohjaista valkoista silaria, jonka ei pitäisi kellastua niin kuin nämä nykyiset tuotteet.

katso liitettä 86624

Syystä että? Mä käyttänyt aina läppäriä WLANin kautta eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia.

- - - Updated - - -

Minä en ymmärrä tästä tekstistä yhtään mitään, joten en tartte tuollaisia virityksiä. Vedettiin me silti net CATit yläkerran aulaan, olkkariin alakerrassa ja makkareihin.

- - - Updated - - -

Saunassa kuutioritilävalo lauteiden alla siivousvalona. Puukiuas niin ei muuta tarvii kun liekit valaisee lasiluukun läpi. Pois kajarit ym valokuituhirvitykset tuumin minä..

Sama. Meillä tosin ylhäällä kulmissa sellaiset kuumaa kestävät valot jossa uunipolttimot. Päälle tehtiin ritilät itse leveästä listasta. En minäkään noita pidä päällä kun kiuasta sytyttäessä ja siivotessa. Jos lauteiden alle tarvii jostain syystä tehokkaampaa valoa (siellä yksi jakotukki koteloituna) niin taskulamppu mukaan.

Ehtisitkö jossain vaiheessa kertoa tuosta HDMI-over-CAT6-virityksestä? IPTV:tä olis mukava saada siirrettyä eri huoneisiin...
--------

Mulla ei langattomat yhteydet riitä juuri tuon kuvan takia. (Esim. PS3 ei pysty ottamaan tarpeeksi vauhdilla kuvaa).

Mun mielestä sähköjen putkitus ei ollut paha nakki millään muotoa. Mulla oli kaveri sähkärinä ja se veti yhteen huoneeseen mun kanssa putket ja sen jälkeen löi sähkökuvan kouraan ja totesi, että nyt osaat itse vetää loput putket. Ja osasin, kuten olisi kuka tahansa aivolohkoa vailla oleva apinakin. Olisko mennyt pari löysää työpäivää putkia vetäessä ja rasioita asennellessa? Sähkärille ei tarttenut rahaa maksaa eli tuo oli ihan hyvä systeemi, että sain tehtyä mahdollisimman suuren osan pohjatöistä ilman sähkäriä. Vaan on siinä siltikin työpalveluksia takaisin päin kuitattavaksi...

Sitten myöhemmin vedettiin putkiin karvat sisään yhdessä ja sekään ei kummoinenkaan homma ollut. Parin pidemmän vedon kanssa jouduttiin vähän rykimään, mutta pääsääntöisesti homma meni ilman suurempaa hengen ahdistusta. Kokonaisuudessaan ei montaakaan arki-iltaa sähköjä askarreltu.

Mun mielestä sähköjen putkitus ei ollut paha nakki millään muotoa. Mulla oli kaveri sähkärinä ja se veti yhteen huoneeseen mun kanssa putket ja sen jälkeen löi sähkökuvan kouraan ja totesi, että nyt osaat itse vetää loput putket. Ja osasin, kuten olisi kuka tahansa aivolohkoa vailla oleva apinakin. Olisko mennyt pari löysää työpäivää putkia vetäessä ja rasioita asennellessa? Sähkärille ei tarttenut rahaa maksaa eli tuo oli ihan hyvä systeemi, että sain tehtyä mahdollisimman suuren osan pohjatöistä ilman sähkäriä. Vaan on siinä siltikin työpalveluksia takaisin päin kuitattavaksi...

Sitten myöhemmin vedettiin putkiin karvat sisään yhdessä ja sekään ei kummoinenkaan homma ollut. Parin pidemmän vedon kanssa jouduttiin vähän rykimään, mutta pääsääntöisesti homma meni ilman suurempaa hengen ahdistusta. Kokonaisuudessaan ei montaakaan arki-iltaa sähköjä askarreltu.

Ei mullakaan muutaman päivän jälkeen vielä tökkinyt, mutta tuossa meni varmaan kuukausi täyttä päivää taloon ja talliin putkittaa ja vetää piuhaa.

Oliskohan mulla ollu taivutusjousessa vikaa... mulla ehkä 30% taivutuksista lommahti.

Ei mullakaan muutaman päivän jälkeen vielä tökkinyt, mutta tuossa meni varmaan kuukausi täyttä päivää taloon ja talliin putkittaa ja vetää piuhaa.

Oliskohan mulla ollu taivutusjousessa vikaa... mulla ehkä 30% taivutuksista lommahti.

Meillä on toista kilometriä putkea ja varmaan meni vastaava kuukausi kaikkien putkitusten, kiinnityksien, karvojen ja piuhojen laittoon. Sen kun venyttää iltoihin ja viikonloppuihin niin aikaa palaa....

Taivutusjousella on väliä, kuten vetojousellakin. Toisaalta jos taivutat nilkan ympäri niin lommahtaa helpommin kuin polven kohdalta jossa haalarin sisällä vielä toppaus välissä. Lommahdus on yleensä seurausta liian tiukasta mutkasta .... vai olisko ollut jotain halpaa paskaa koko putki :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom