Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei kai ne niitä ilmaiseksi tuo kotiin? Kyllä meilläkin saa kuljetuksen paikallisista rautakaupoista mutta kyllä se maksaa. Hakemalla itse saa tavaran yleensä itse ja säästää vielä rahtikulut.

Ymmärrän kyllä että jotkut korpikuusenkannonalla asuvat tilaa noista nettirautakaupoista mutta itse olen saanut aina tavarat halvemmalla paikallisesta rautakaupasta. Taloon.com:in rahtikulutkin on aika kovat. Mutta hyvä tuolta taloon.com:ista on katsella referenssihintoja tuotteille.

Nii siis en tainnut sanoa että byggmaxi ilmaiseksi toisi. Eikä tuo ole ihan nettirautakauppa, mutta ensimmäinen rakennustarvikekauppa, joka on pistänyt hinnat sellaisiksi että ei tarvitse käyttää hemmetti puoltapäivää siihen hintojen tinkimiseen. Eikä avata pakolla tiliä, jotta saat jonkin hiton rakentajarane alennuksen. Tosi kova heebo tilaa sit kamat naapurin pikkurakennusfirman piikkiin ja saa pk rakennusliikkeen alet ja röyhistelee niillä kuinka sai kamat puoli-ilmaiseksi. eikun eikös kaikki rakentajat oo saanut kamat hiton hyvillä alennuksilla:). En mä musta ainakaan yhtäkään rakennustyömaata mihin olisi ostettu kamat "normaalilla" hinnalla. Jotenkii tunnen tän alan ehkä entisestä elämästä suht hyvin;). alennusten myyminen tuntuu olevan paras keino kusettaa rakentajaraneja. okh ja tuotekate on paljon mielenkiintoisempia mittoja kun hinnoista puhutaan.

Se säästäminen rahtikuluissa on kanssa vähän niin ja näin. Tehdään pieni laskelma, jos auto vetää 750kg kuorman ni se on pieru saharassa mitä autolla saa tuotua kamaa tontille yhdellä kertaa. Joku 70euron kuljetusmaksu niin äkkiä voi leipoa 2h kun käy itse lastailemassa ja purkaa kuorman ja siihen bensat ja muut päälle. monesti vielä 2 ihmistä hakee sitä kamaa, eli 4h työpanos. Siitä voi jokainen laskea jos raksaranen tuntitaksa pyörii sosiaalikuluineen 35-50 kantturoissa niin kuinka kannattavaa on tuhlata aikaa ja hakea itse. itse tilasin kaiken kaman suoraan tontille. Säästyi aikaa ja rahaa ja kamat oli aina pakattu sateeltasuojaan ja siististi. jos kuljetusvahinkoja sattui niin ne meni liikkeen piikkiin. Yhteensä joku 10 kuormaa tuli tontille koko taloa varten, eli n. 500euron panos siihen aikaan. Eikä tarvinnut juosta juttelemassa mukavia rautakaupassa vaa naulapyssy jutteli tontille senkin ajan.

Kertokaahan viisaammat, mitä kannattaa päätellä rakennusliikkeen tilinpäätöksestä jossa käy ilmi, että pääomaa on reilu 20 tuhatta euroa ja velkaa yli 100 tuhatta euroa. Liikevaihto yli miljoonan ja tilikauden (yksi vuosi) voittoa on tullut 7 tuhatta. Uskaltaisitteko tällaiselle yritykselle antaa talonrakennus urakkaa vastuulle?

Kertokaahan viisaammat, mitä kannattaa päätellä rakennusliikkeen tilinpäätöksestä jossa käy ilmi, että pääomaa on reilu 20 tuhatta euroa ja velkaa yli 100 tuhatta euroa. Liikevaihto yli miljoonan ja tilikauden (yksi vuosi) voittoa on tullut 7 tuhatta. Uskaltaisitteko tällaiselle yritykselle antaa talonrakennus urakkaa vastuulle?

En noista luvuista osaa mitään sanoa, mutta eikös Asiakastiedolta saa pientä korvausta vastaan raportin, jossa luottotiedot ja luokitus yms.?

Mulla on kaveri siellä hommissa ja ahkerasti raksa-aikana siltä noita rapsoja tilailin eri firmoista. Ilmaiseksi toki ;)

Päättelisin että luultavasti ehdottaa että tekee ilman kuittia.

Päättelisin että luultavasti ehdottaa että tekee ilman kuittia.

No ei paskempi vaihtoehto. Ja älkää pliis vetäkö mitään "takuu työstä" korttia esiin. Se on nähty että nämä "ammattilaiset" tekee mitä tykkää ja miten tykkää ja laskun laittavat takuulla.

Perävalotakuu on siitä hyvä, että jos on saman paikkakunnan kaveri niin sitten voi itse antaa pesäpallomailatakuun jos ei jälki ole sitä mitä sovitaan. ;)

En kannusta ketään veronkiertoon. Jokainen tekee miten itse parhaakseen näkee. Mutta en ala kyllä ketään tuomitsemaankaan jos vähän antaa seteliä kouraan. Se on muutenkin maan tapa. Tai oikastaan pitäisi varmaan kustantaa rakennusliikkeen tj:n synttärit niin menisi oikein. Vastapainoksi sitten unohtaisivat laittaa laskun työstä.

Käteiskaupassa on se hyvä puoli että käteisen voi antaa kouraan vasta siinä vaiheessa kun työnjälki kelpaa.

Jahas...

Sähkärit olivat ehtineet putkittamaan talon sähköistä yli 60% taipuisalla putkella vaikka nimenomaan painotin, että sähköt tulee putkittaa kovalla JM 20 putkella niin pitkälle kuin mahdollista.
No onneksi lupasivat tulla vastaan hinnassa...

Katso sitten että putki on kiinnitetty riittävän tiheästi, muuten se lerppu on yhtä hyödyllinen kuin pelkkä MMJ. Kovilla putkilla riittää joka toinen kattotuoli (koolauksen suunnassa vapaassa välissä), taipuisa pitää vetää kiinni joka välistä.

Katso sitten että putki on kiinnitetty riittävän tiheästi, muuten se lerppu on yhtä hyödyllinen kuin pelkkä MMJ. Kovilla putkilla riittää joka toinen kattotuoli (koolauksen suunnassa vapaassa välissä), taipuisa pitää vetää kiinni joka välistä.

Hyvä huomio. Nimimerkillä "vituiks meni". Aika saatanan hankala (lue: mahdoton) pujottaa irtoputkiin YHTÄÄN MITÄÄN!
Ainoa keino tuohon on laittaa pieni pallero narun päähän ja imeä se imurilla toisesta päästä ja vetää piuhat sitten narulla.

Hyvä huomio. Nimimerkillä "vituiks meni". Aika saatanan hankala (lue: mahdoton) pujottaa irtoputkiin YHTÄÄN MITÄÄN!
Ainoa keino tuohon on laittaa pieni pallero narun päähän ja imeä se imurilla toisesta päästä ja vetää piuhat sitten narulla.

Kyllä kunnollinen vetojousi menee läpi löysään ja kiemuraiseenkin putkeen. Ongelmat alkaa siinä kun narun tai jousen päässä on piuhaa jota pitäisi vetää läpi. Langoilla (ML) jos tekee niin normi 3-karvaa vielä menee jotenkin löysästä, mutta valaistuksessa 1,5mm2 7-karvaa alkaa vaatimaan putkelta jäykkyyttä :) 2,5mm2 onkin sitten vittumaisia jo 3-karvalla ja MMJ, Cat6 yms. paksut alkaa vaatimaan silikonia ja silti osin mahdotonta jos putket ei ole kunnolla kiinni. Ja sama x 3 sitten joskus aikojen päästä jos yrittää vaihtaa/uusia piuhoja.

No mulla on paljaat MMJ:t tuolla katolla. Puretaan sitten seinät ja katto jos tarttee korjailla :nolo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitääkös syöttökaapelit tai pihavalojen kaapelit olla koteloituja koko matkalta keskukselta maahan asti, vai voiko olla esim. terassin tai puuportaiden alla paljaana? Joku rotta ne käy sieltä varmaan syömässä :)

Pitääkös syöttökaapelit tai pihavalojen kaapelit olla koteloituja koko matkalta keskukselta maahan asti, vai voiko olla esim. terassin tai puuportaiden alla paljaana? Joku rotta ne käy sieltä varmaan syömässä :)

Asiantuntijat sanoi mulle että hiiret syö MMJ-kaapelit katolta ja seinistä jos ei laita suojaputkeen. Vai luinko täältä?

- - - Updated - - -

Rakentamisen konkurssien määrä kasvoi heinäkuussa
31.08.2012 10:15 TALOUS

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/29208.html

Itseä hiukan aina kummastuttaa kun tehdään 300te tönö ja laitetaan sähköt MMJ:llä ilman putkia. Mutta jos asutaan se max. 10v niin ajatus on että niihin ei tarvitse koskea ja rahaa säästyy rutosti. Tuo on tietysti osatotuus, koska putkituksen teettäminen on kallista.
Toinen osatotuus on, että tässä maassa on aika monta taloa, jossa jo ennen muuttotarkastusta on vedetty uusia piuhoja listojen alle kun jostain kohtaa on naula tai ruuvi mennyt piuhasta läpi :D

Meillä tehtiin putkitukset ja piuhojen vedot itse eli rahaa meni vai tarvikkeisiin (jotka ostin duunin alennuksilla tukusta). Sähkösuunnittelmat oli hyvät ja ilmeisesti myös tekijäkaksikko eli allekirjoittanut ja vaihtelevasti oma tai emännän tytär (tekovaiheessa haitarilla 14-16v) koska johdotukset meni oikein ja karvoja oli riittävästi. Yhtään viallista piuhaa ei "ihme ja kumma" osunnut matkalle vaikka meillä muuten oli noita "maanantaikappaleita" riittävästi. :)

No mulla on paljaat MMJ:t tuolla katolla. Puretaan sitten seinät ja katto jos tarttee korjailla :nolo:

Mä en ainakaan putkittaisi yhtään mitään muuta kuin mitä olis pakko, kaikki muut vaan mmj:llä. Se on helkkarin paljon nopeampaa.
Jos sähköt on suunniteltu fiksusti ja homma tehty hyvin ei putkituksesta oo mitään etua. Ja tää on vaan mun mielipide ja näitä hommia on tullut tehtyä paaaljon.

Itseä hiukan aina kummastuttaa kun tehdään 300te tönö ja laitetaan sähköt MMJ:llä ilman putkia.

Tonni tai pari tai muutama ei tunnu rakentajalla missään. Kustannuskysymyshän toi on. Kyllä tossa aikaa meni ilman putkituksiakin.

Periaatteessa nuo voi olla pinta-asennuksena, mutta pienempi vaurio tms. riski on jos on laitettu suojaputkeen. Ulkokäytössä käytetään yleensä pinnassa JAPpia eli alumiiniputkea ja maan alla keltaisia 50-75mm suojaputkia.

Putkittaminen on kyllä niin syvältä ja poikittain, että ei uskoiskaan. Jättäkää edes kattoon kunnon välit mistä mahtuu niitä kunnolla vetämään ristiin niskasiin verrattuna, jos erehdytte itse putkittamaan. Ei varmaan mikään muu työvaihe rakentamisessa ollut noin aikaavievä ja lisäksi missään muussa ei saanut niin paljon pieniä haavoja ja mustelmia kuin tuossa hommassa. No nyt menee vuodatus vähän väärään ketjuun, joten pitää keksiä vähän asiaakin... Jos laittaa rasiat irtonysillä, kannattaa ne laittaa niin ettei nysät pääse irtoamaan kirveelläkään. Mieluummin kannattaa käyttää kiinteillä nysillä olevia rasioita. Nimim. kaksi irronnutta putkenpäätä seinän sisältä metsästänyt.

Mä en ainakaan putkittaisi yhtään mitään muuta kuin mitä olis pakko, kaikki muut vaan mmj:llä. Se on helkkarin paljon nopeampaa.
Jos sähköt on suunniteltu fiksusti ja homma tehty hyvin ei putkituksesta oo mitään etua. Ja tää on vaan mun mielipide ja näitä hommia on tullut tehtyä paaaljon.

Juurikin nopeampaa = halvempaa + ilman putkitustarvikkeita = vieläkin halvempaa :) Pitänee olla aika pieni tönö, johon saa sähköt niin fiksusti että voi joskus korjata/vaihtaa/lisätä piuhoja jälkeenpäin ilman putkituksia. Niin ja tietysti pinta-asennus :D
Ainoa fiksu tapa joka tulee mieleen lienee enemmän talonrakentamista eli jos tehdään yläpohjaan ristikoolaus ja väliseinät ilman villoja niin MMJ:t voi vaeltaa vapaassa välissä ollen jälkeenpäin vaihdettavissa. Alaslasketuissa katoissa tuo saattanee onnistuakin.

No siis nuot sähköt mulla tuossa MDF paneelikaton alla. Jos ne joskus menee ns. vaihtokuntoon, lienee jo kattokin vaihtokunnossa. Eli repii paneelit helvettiin ja vetää uudet piuhat näin vähän karrikoiden.

Ei edes harkittu putkitusta. Enkä ole nähnyt kyllä missään naapuruston raksoillakaan kenenkään putkittavan.

Itse tehden varmasti ihan ok, mutta teetettynä voi ehkä olla muutama muukin paikka joihin ne touhutonnit voi työntää. Mun mielipide tämä.

Putkittaminen on kyllä niin syvältä ja poikittain, että ei uskoiskaan. Jättäkää edes kattoon kunnon välit mistä mahtuu niitä kunnolla vetämään ristiin niskasiin verrattuna, jos erehdytte itse putkittamaan. Ei varmaan mikään muu työvaihe rakentamisessa ollut noin aikaavievä ja lisäksi missään muussa ei saanut niin paljon pieniä haavoja ja mustelmia kuin tuossa hommassa. No nyt menee vuodatus vähän väärään ketjuun, joten pitää keksiä vähän asiaakin... Jos laittaa rasiat irtonysillä, kannattaa ne laittaa niin ettei nysät pääse irtoamaan kirveelläkään. Mieluummin kannattaa käyttää kiinteillä nysillä olevia rasioita. Nimim. kaksi irronnutta putkenpäätä seinän sisältä metsästänyt.

Kyllä putkittaminen työstä käy ja aikaa palaa rutosti mutta ei se nyt niin perseestä ollut (tai sitten olen unohtanut). Johdotuksen jälkeiset lisäkiinnitykset oli vähän perseestä, mutta menee harjoituksen piikkiin. Sitä kun ei osannut ekalla kerralla arvioida kuinka paljon putki roikkuu piuhojen painosta :)

Yleisesti vaatii ehdottomasti 2x2 koolauksen ja useat talotehtaat tarjoaa peruspaketissa lautakoolauksen eli homma pitää hokata ajoissa. Yläpohjan höyrynsulku ei saa olla liian kireällä, jotta putket saa uitettua väliin. Löysempi höyrynsulku on tietysti ongelma jos tulee pelkkä puhallusvilla eli suosittelen pohjalle kovaa villaa (muistakin syistä). Vetolinjojen suunnittelullakin on oma merkityksensä varsinkin kun pitää huomioida ettei vahva- ja heikkovirta ole yhdessä. Sekä sitten tietysti ettei voi vetää valojen, IV-kanavien yms. kohdalta jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom