Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla timpuri teki portaat niin että nousu oli 200mm ja etenemä 300mm. Mun ja vaimon mielestä liian korkea ja lyhyt. Nyt takapihalle korjasin timpurin jäljiltä ja tein nousu 150mm ja etenemä 400mm. Heti paljon kivempi nousta ja ylhäältä pienellä kiireelläkin tullessa ei meinaa mennä yli askelman.

Tuo korjaus näytti menevän huomattavasti parempaan suuntaan.

Tuoltahan nuo viralliset varmaan löytyvät:
http://www.finlex.fi/data/normit/6376-F2.pdf

Jos nyt oikeen ymmärsin niin kattamattoman terassin portailla pitäis olla 130 tai vähemmän nousu ja 390 tai enemmän etenemä. Aika pitkät portaat tulee kyllä mulla...

------------

Timba, vilkaisetko tuon linkin sivu 8 oikeassa reunassa taulukko. Täyttyykö sulla nuo ehdot, että terassin kaiteen yläpinta on 1000mm terassin pinnasta? Eikös sulla ollut 75cm pitkät kaidepuut?
 
Tuo korjaus näytti menevän huomattavasti parempaan suuntaan.

Tuoltahan nuo viralliset varmaan löytyvät:
http://www.finlex.fi/data/normit/6376-F2.pdf

Jos nyt oikeen ymmärsin niin kattamattoman terassin portailla pitäis olla 130 tai vähemmän nousu ja 390 tai enemmän etenemä. Aika pitkät portaat tulee kyllä mulla...

------------

Timba, vilkaisetko tuon linkin sivu 8 oikeassa reunassa taulukko. Täyttyykö sulla nuo ehdot, että terassin kaiteen yläpinta on 1000mm terassin pinnasta? Eikös sulla ollut 75cm pitkät kaidepuut?

Joo huomattavasti parempi kävellä. Harmi ku kaikki muut portaat on vielä noita korkeita. Tuo minkä korjasin jäi timpurilla kesken niin annoin sille vähän vasaraa ja purkurautaa :)
 
Mulla timpuri teki portaat niin että nousu oli 200mm ja etenemä 300mm. Mun ja vaimon mielestä liian korkea ja lyhyt.
Ole hiljaa kun ammattimies (tm) on ne tehnyt. Olet vain vääränlainen itse.
 
Eikös ne porausjätteet olisi voinut jättää sinne tontille jos kerran uutta kiinteistöä pykätään? Yleinen taksa jätteen poisviennille taisi olla 500 euroa mitä omista tarjouksista muistan. Meillä annoin luvan ampua jätteet tontille mutta pojat päättivät ampua ne kaupungin maille. Porausjätteeseen siis sekoitettiin vettä joten siitä tuli semmoista aika kiinteää juttua...

Kai ne olisi sinnekin voinut jättää mut tolla porausfirmalla se jätteen poisvienti kuuluu hintaan. Maalämpökauppias sanoi myös että jos kaivosta tulee paljon vettä niin se on helpompi hallita kun kama menee suoraan konttiin. Tiedä sitten häntä. Naapurin autotalli on muutaman metrin päässä kaivosta ja siihen tulee puuvuoraus niin sekään ei tarvitse rappausta:)
 
Tänään oli täysi rähinä päällä tontilla, aamulla vesilaitos kytki vesijohdon ja sen jälkeen putkari laittoi talon viemäriputken, viemärin tarkastusputken ja perusvesikaivon sekä hulevesiputket. Sitte alkoi tulemaan mursketta tontille jota levitellessä ja tärytellessä meni puoli päivää. Sitten salaojakaivot ja -putket paikoilleen ja sepeliä niskaan. Homma tuli melkein valmiiksi, huomenna vielä konekuski peittelee loput salaojat ja viimeistelee autotallin pohjat. Sitte se oiskin anturamuottien tekoa seuraavaksi, ei kylläkään huomenna.
 
Timba, vilkaisetko tuon linkin sivu 8 oikeassa reunassa taulukko. Täyttyykö sulla nuo ehdot, että terassin kaiteen yläpinta on 1000mm terassin pinnasta? Eikös sulla ollut 75cm pitkät kaidepuut?

Tekemättä on vielä terassin kaiteet, joten täyttyy ja ei täyty, riippuu keneltä kysyy. ;)

Mulla tosiaan kaidepuut on 75 cm, mutta tuo ei ole koko totuus. Jätän ne terassin pinnasta varmaan n. 10-15 cm ylös, jotta saa lumet yms. lakastua helposti alta pois. Tuohon pälle sitten vielä vajaat 50 mm käsijohteesta. Mutta ei tuosta metriä tule, 900 mm varmasti lähempänä totuutta.

Tiedän siis tuon määräyksen mutta enpä taida alkaa noita metrin korkuisiksi kikkaileen, tulee julman raskaan näkönen.
 
Onko kukaan käyttänyt ontelolaattoja tuulettuvassa alapohjassa? Kustannukset mietityttää: metrihinta ontelolaatoille helppo selvittää, mutta esim vertailu "tavalliseen" alapohjaan kaikkine sisätäyttöineen mietityttää. Laatat nyt on on kalliimpia, mutta säästää toisaalta aikaa ja vaivaa.

Entä millaisia perustusratkaisuja olette te tonttinne paaluttajat tehneet? Rakennesuunnittelija puoltaa reunavahvistettua laattaa paalujen päälle ja yhden sellaisen väkertämisen olen sivusta seurannut ja voi jösses sitä raudoitusten ja betonin määrää. Tuntuvat suunnittelijat (vastuunpelossa) ylimitoittavan aika raakasti nuo ehdotuksensa.
 
Onko kukaan käyttänyt ontelolaattoja tuulettuvassa alapohjassa? Kustannukset mietityttää: metrihinta ontelolaatoille helppo selvittää, mutta esim vertailu "tavalliseen" alapohjaan kaikkine sisätäyttöineen mietityttää. Laatat nyt on on kalliimpia, mutta säästää toisaalta aikaa ja vaivaa.

Oon käyttänyt. Mutta ei ole kyllä mitään hajua mitä tavallisen sisätäytöt maksaa. Meneehän siihen soraa talon koosta riippuen helposti kymmenen nuppikuormaa, täryn kanssa saa päivän kulkea ja kaivuri olla paikalla lappaamassa tavaraa sisään. Pari tonnia on selällään yhtäkkiä.

Tuulettuva vaatii sen metrin verran vähintään ilmatilaa. Maanvaraisen laatan kyllä tekisin jos jää yhtään sitä matalammaksi.
 
Mitäs täällä ollaan mieltä siitä kannattaako terassi kiinnittää sokkeliin vaiko ei? Mulla on terassilla oma antura, joka ei ole talossa kiinni, joten vaihtoehtona on kiinnittää terassin runko joko terassin anturan pilariharkkoihin kiinteästi tai jättää se kohta liikkuvaksi ja kiinnittää terassin runko talon sokkeliiin. Terassista tulee katettu, joten ei sitä kauheasti viitsisi päästää liikkumaankaan.
 
Mitäs täällä ollaan mieltä siitä kannattaako terassi kiinnittää sokkeliin vaiko ei? Mulla on terassilla oma antura, joka ei ole talossa kiinni, joten vaihtoehtona on kiinnittää terassin runko joko terassin anturan pilariharkkoihin kiinteästi tai jättää se kohta liikkuvaksi ja kiinnittää terassin runko talon sokkeliiin. Terassista tulee katettu, joten ei sitä kauheasti viitsisi päästää liikkumaankaan.

Voit kiinnittää sokkeliin ja varmaan kannattaakin kiinnittää sieltä talon päästä kiinni jos se katos on kiinni talossa? Jos sulla kerran on terassille tehtynä ihan oma antura niin eihän se perustus siitä ainakaan pitäisi lähteä elämään. Olettaen että antura on tehty tarpeeksi syvään tai suojattu roudalta. Kyllä mä kiinittäisin sen molemmista päistä eli taloon+anturan päästä. Riippuen kiinnitystavasta voithan tehdä kiinnityksestä vähän väljän että pääsee pienet elämisliikkeet tapahtumaan.

- Jos katos on iso ja irti jommasta kummasta päästä niin on aina se riski että joku syysmyrskyn syöksyvirtaus vie sun terassin naapurin tontille..

Jos nyt yhtään ymmärsin mitä hait takaa..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voit kiinnittää sokkeliin ja varmaan kannattaakin kiinnittää sieltä talon päästä kiinni jos se katos on kiinni talossa? Jos sulla kerran on terassille tehtynä ihan oma antura niin eihän se perustus siitä ainakaan pitäisi lähteä elämään. Olettaen että antura on tehty tarpeeksi syvään tai suojattu roudalta. Kyllä mä kiinittäisin sen molemmista päistä eli taloon+anturan päästä. Riippuen kiinnitystavasta voithan tehdä kiinnityksestä vähän väljän että pääsee pienet elämisliikkeet tapahtumaan.

- Jos katos on iso ja irti jommasta kummasta päästä niin on aina se riski että joku syysmyrskyn syöksyvirtaus vie sun terassin naapurin tontille..

Jos nyt yhtään ymmärsin mitä hait takaa..

Ymmärsit hyvin ja katto on tosiaan talossa kiinni...

Enpä tullut ajatelleeksi tuota myrskyä. Sen verran oli kyllä tuulta viime talvena, että pitää kyllä ehdottomasti laittaa kummastakin päästä kiinni. Taitaa olla yli 80m2 kattopinta-alaa tuossakin, niin varmaan aika helposti nappais tuuli sihen kiinni.

Terassin korot on mitoitettu niin, että rungon saisi kasata suoraan pilariharkkojen päälle ilman pilarikenkiä. Onkohan tuollaiseen mitään valmiita kiinnityssysteemeitä mitkä sallisvat pienen liikkeen? Tokihan itse pystyy virittelemään jonkin kötöstyksen siihen.

Kyllästetyn puun kanssahan pitäisi käyttää samaa materiaalia ruuveissa ja kengissä (-palkki/pilari). Eli pitääkö sitä käytännössä ostaa niitä RST-kenkiä, jotka maksaa 10€/kpl?

Myrskystä tulikin vielä mieleen, että mitenkäs tuollaisen hirsirunkoisen rakoliiterin katon lentäminen pitäis estää? Katto ei ole kuin ylimmissä hirsissä ja harjapalkissa kiinni, joten eipä tuossa massaa ole varmaan kuin muutama sata kiloa ja pinta-alaa katossa arviolta 20m2.
 
Ymmärsit hyvin ja katto on tosiaan talossa kiinni...

Enpä tullut ajatelleeksi tuota myrskyä. Sen verran oli kyllä tuulta viime talvena, että pitää kyllä ehdottomasti laittaa kummastakin päästä kiinni. Taitaa olla yli 80m2 kattopinta-alaa tuossakin, niin varmaan aika helposti nappais tuuli sihen kiinni.

Terassin korot on mitoitettu niin, että rungon saisi kasata suoraan pilariharkkojen päälle ilman pilarikenkiä. Onkohan tuollaiseen mitään valmiita kiinnityssysteemeitä mitkä sallisvat pienen liikkeen? Tokihan itse pystyy virittelemään jonkin kötöstyksen siihen.

Kyllästetyn puun kanssahan pitäisi käyttää samaa materiaalia ruuveissa ja kengissä (-palkki/pilari). Eli pitääkö sitä käytännössä ostaa niitä RST-kenkiä, jotka maksaa 10€/kpl?

Myrskystä tulikin vielä mieleen, että mitenkäs tuollaisen hirsirunkoisen rakoliiterin katon lentäminen pitäis estää? Katto ei ole kuin ylimmissä hirsissä ja harjapalkissa kiinni, joten eipä tuossa massaa ole varmaan kuin muutama sata kiloa ja pinta-alaa katossa arviolta 20m2.

Vala pilariharkot betonia täyteen ja työnnä valuun vaikka 16mm RST-kierretangon pätkät. Kierretangolle teet vähän väljät reijät runkopalkkeihin niin se sallii pienen elämisen. Kierretangoilla pystyt myös säätämään rungon viimesen päälle vaateriin ja vaikka korjaamaan tuota jälkikäteen jos tarvetta. Onhan toi RST kallista, mutta ei se loppuhinnassa ole kovin merkittävä osuus kun vähän järkeilee mitä kiinnikkeitä käyttää.
 
Vala pilariharkot betonia täyteen ja työnnä valuun vaikka 16mm RST-kierretangon pätkät. Kierretangolle teet vähän väljät reijät runkopalkkeihin niin se sallii pienen elämisen. Kierretangoilla pystyt myös säätämään rungon viimesen päälle vaateriin ja vaikka korjaamaan tuota jälkikäteen jos tarvetta. Onhan toi RST kallista, mutta ei se loppuhinnassa ole kovin merkittävä osuus kun vähän järkeilee mitä kiinnikkeitä käyttää.

Tuossa on mun tapauksessa sellainen pieni ongelma, että terassi on suunniteltu niin, että jokaisen pilariharkon päällä menee kaksi runkopuuta ja niiden välissä sitten pystytolpat, eli käytännössä jos runkopuun alle laittaisi kierretangon, niin se osuisi harkon reunaan ja tuskin kestäisi kummoisia kuormia. Eli täytyisi saada joku kiinnityssysteemi tosiaan tuohon harkon reijän kohdalle. Tosin nekin on valettu umpeen jo, kun alunperin ajatus olisi, että runko jätettäisiin kallumaan noiden harkkojen päälle. Esim kulmarauta propattuna siihen keskiosaan ja kulmaraudan toinen osa sitten runkopuuhun. Sitten vaan tuo säädettävyys ja elämisvara puuttuisi.
 
Tuossa on mun tapauksessa sellainen pieni ongelma, että terassi on suunniteltu niin, että jokaisen pilariharkon päällä menee kaksi runkopuuta ja niiden välissä sitten pystytolpat, eli käytännössä jos runkopuun alle laittaisi kierretangon, niin se osuisi harkon reunaan ja tuskin kestäisi kummoisia kuormia. Eli täytyisi saada joku kiinnityssysteemi tosiaan tuohon harkon reijän kohdalle. Tosin nekin on valettu umpeen jo, kun alunperin ajatus olisi, että runko jätettäisiin kallumaan noiden harkkojen päälle. Esim kulmarauta propattuna siihen keskiosaan ja kulmaraudan toinen osa sitten runkopuuhun. Sitten vaan tuo säädettävyys ja elämisvara puuttuisi.

Jos sen säädön siihen haluat niin voit vielä porata siihen valetun harkon keskelle vähän isomman reiän kuin kierretanko. (esim. 22mm reikä 16mm tankoa varten) Reikään injektiomassaa tai jos poraat isomman reiän nii juotosbetoni käy ja sit upotat kierretangon sinne kiinni.

Laita pilareiden kohdalle niiden kahden runkopuun väliin joku pystytolpan paksuinen apupalikka mihin saat tuon kierretangon kiinni. Tämä sisältää tietysti oletuksen että pystytolpat ei satu just pilariharkkojen kohdalle. Vähän hankala antaa tarkkoja ohjeita kun ei ole kuvia.. Onko tuo terassin perustus muuten rakennesuunnitelijan käsialaa vai itse sovellettu?
 
Oon käyttänyt. Mutta ei ole kyllä mitään hajua mitä tavallisen sisätäytöt maksaa. Meneehän siihen soraa talon koosta riippuen helposti kymmenen nuppikuormaa, täryn kanssa saa päivän kulkea ja kaivuri olla paikalla lappaamassa tavaraa sisään. Pari tonnia on selällään yhtäkkiä.

Tuulettuva vaatii sen metrin verran vähintään ilmatilaa. Maanvaraisen laatan kyllä tekisin jos jää yhtään sitä matalammaksi.

Jos käyttää esim kantavamursketta(esim KaM 0-16) maksaa se noin 10-15€/tonni ja tähän sit kuljetus päälle kilsojen mukaan. Yksi kuutio mursketta tiivistettynä painaa noin 1,5 tonnia eli kuutio täyttöä maksaa noin 20€. Sataneliöisen lattian alle metri täyttöä maksaa siis ~2000€+kuljetus paikalle + kaivuritunnit mitä menee täyttöjen nostelemiseen/tasailuun. Yksi lapiomies vielä tohon mukaan joka tasoittelee ja ajelee täryllä.

Kantavan kerroksen päälle~30cm kappillaarikatkosora mikä on sit maksaa hihasta arvioituna 20€/tn+kuljetus. Tuosta tulee se 600€/100m2. Maanvarainen perustus vaatii lisäks radonputkiston laiton mikä on ihan oma työvaiheensa ja sisältää putkiston maassa+alapohjan läpiviennin+sisäpuolisen putken katolle saakka kaikkine läpivienteineen..

Eli kyllä noista sisäpuolen töistä tulee heti kättelyssä 100m2 lattialalle
- maa-aineksia ~2600€
- Kuljetusmaksut ~10€/tn (matka montulle 0-10km ja täysiä kuormia) tekee noin 2000€
- kaivuritunteja 8h tekee (65€/h) 520€
- työmiehen tunnit 8h (40€) 320€
- radonputkisto läpivienteineen 400€ (ihan hihasta arvioitu)
- suodatinkankaat yms yms yms... 150€
Tosta kertyis siis sellanen keskihinta metrin täyttökerroksella+30cm kapillaarikatkolla/100m2 yht. noin 6000€. Hinnat on arvioita ja samoin työtunnit.
Varmaan jotain unohtuu ja jotain menee pieleen mikä taas lisää hintaa.. Saa korjata tai lisätä..

Alapohjassa tuuletuvana ontelolaatoilla tehdessä tulee sit omat kulunsa.. Tuuletus- ja kulkuluukut, putkien ja läpivientieneristykset, korkeemmat sokkelimuuraukset jne.. Ontelolaatasto, sauma- ja pintavaluineen maksaa kans vähän enemmän kuin lattiabetonit teräksineen ja töineen. Ontelolaatasto vaatii myös enemmän eristystä kun pakkanen pääsee lattian alle jne..

Kokonaisuuksissa ei varmaan ole ihan kauheen isoja hintaeroja.. Riippuu niin monesta asiasta kumpi on järkevämpi/edullisempi.
 
Niin... me maallikot halutaan aina ihan mitä sattuun..pyh :)

Terassilta ja etukuistilta on just vittumaisesti toi porrasmeillä, 40-50cm. Yks porras vähän liian vähän ja 2 vähän liikaa. No, pitänee tehdä pari matalampaa kuitenkin.
 
Jos sen säädön siihen haluat niin voit vielä porata siihen valetun harkon keskelle vähän isomman reiän kuin kierretanko. (esim. 22mm reikä 16mm tankoa varten) Reikään injektiomassaa tai jos poraat isomman reiän nii juotosbetoni käy ja sit upotat kierretangon sinne kiinni.

Laita pilareiden kohdalle niiden kahden runkopuun väliin joku pystytolpan paksuinen apupalikka mihin saat tuon kierretangon kiinni. Tämä sisältää tietysti oletuksen että pystytolpat ei satu just pilariharkkojen kohdalle. Vähän hankala antaa tarkkoja ohjeita kun ei ole kuvia.. Onko tuo terassin perustus muuten rakennesuunnitelijan käsialaa vai itse sovellettu?

Ihan oikeen menee ohjeet ilman kuviakin :) Kiitos, eipä se tosiaan tuon ihmeellisempää vaadi.

Perustus on tehty pääsuunnittelijan suullisen ohjeistuksen mukaan. Hän teki myös talon perustussuunnitelman (tai mikä nyt onkaan nimeltään).
 
Ihan oikeen menee ohjeet ilman kuviakin :) Kiitos, eipä se tosiaan tuon ihmeellisempää vaadi.

Perustus on tehty pääsuunnittelijan suullisen ohjeistuksen mukaan. Hän teki myös talon perustussuunnitelman (tai mikä nyt onkaan nimeltään).

Mahtaakohan muuten olla suurtakaan merkitystä kuinka syvään nuo kierretangot tuonne harkkoon upottaa? Pitäis varmaan upottaa anturaan asti, jos meinais että kestäis ydinpommin. Eli harkon muuraus antaa varmaan periksi tai tanko vääntyy jos edes 10cm saa upotettua?
 
Mahtaakohan muuten olla suurtakaan merkitystä kuinka syvään nuo kierretangot tuonne harkkoon upottaa? Pitäis varmaan upottaa anturaan asti, jos meinais että kestäis ydinpommin. Eli harkon muuraus antaa varmaan periksi tai tanko vääntyy jos edes 10cm saa upotettua?

Ja sitten antura pitää toki ankkuroida maahan myös. Semmoiset 4 metriä syvät ja 35cm leveät kiilamaiset metalliankkurit riittänee, puolen metrin välein.

Hemmetti sehän on vain terassi! Lankku sokkeliin kiinni sokkelin materiaalista riippuen oikeanlaisilla kiinnityksillä ja sitten juoksut "lepäämään" sen pilariharkon päälle vaikka pilarikenkään jossa se "liukuu" tarpeen mukaan, tai sitten ei liu'u, luultavasti ei.

Ei se pilariharkkoon ankkurointi tuota enää mihinkään vahvista, jos F5-tornado iskee niin siinä lähtee terden lisäksi myös talo matkaan. Floridaanko te niitä taloja teette?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom