Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ja sitten antura pitää toki ankkuroida maahan myös. Semmoiset 4 metriä syvät ja 35cm leveät kiilamaiset metalliankkurit riittänee, puolen metrin välein.

Hemmetti sehän on vain terassi! Lankku sokkeliin kiinni sokkelin materiaalista riippuen oikeanlaisilla kiinnityksillä ja sitten juoksut "lepäämään" sen pilariharkon päälle vaikka pilarikenkään jossa se "liukuu" tarpeen mukaan, tai sitten ei liu'u, luultavasti ei.

Ei se pilariharkkoon ankkurointi tuota enää mihinkään vahvista, jos F5-tornado iskee niin siinä lähtee terden lisäksi myös talo matkaan. Floridaanko te niitä taloja teette?

Niin siis jos se oliskin vain terassi niin ok... Toi 80m2 kattopinta tekee siitä sellasen että kun se ottaa kunnon tuulepuuskan alleen niin siinä on tosissaan pitelemistä. Meidän pihasta viimesyksyn tuulet katkaisi keskeltä vartta 40cm halkaisijaltaan olevan männyn ja toisen vielä isomman juurineen maasta. Edellisenäkin syksynä meni kanssa useampi iso puu nurin lähistöltä. Noi meidän mäen männyt on vuosirenkaiden mukaan pysyneet tuossa mäellä ~80 vuotta, mutta kahtena viimesyksynä on tuulet olleet ilmeisen poikkeukselliset kun noi puut lähtee nyt kävelemään. En osaa mitään muuta syytä tohon keksiä kun että ilmat on muuttuneet ja ääri-ilmiöt lisääntyneet. Rakennuspaikalla on tietysti suuri merkitys miten tollaset tuulet puhaltaa. Kaikki rakentaa tyylillään, mutta mä en ainakaan lähtis tollasella asialla kikkailemaa, kuitenkin aika pieni vaiva nuo ankkuroida kunnolla ja saa kaupanpäälisenä säädettävyyden.

Loftyokelille:
Kyllä mä sen tangon upottaisin vähän enemmän kuin 10cm, mutta pitäähän tuokin jo aika paljon. Riippuu myös siitä montako pilaria sulla siihen terassin alle tulee..
 
80m2 on jo niin hurja rakennelma jotta ei siinä pari pilaria + kierretangot 10cm syvyydellä auta yhtikäs mitään.
Tossa on 80m2:

mini-Economy80.jpg


http://www.kastelli.fi/Talot/Economy/Economy-80/
 
80m2 on jo niin hurja rakennelma jotta ei siinä pari pilaria + kierretangot 10cm syvyydellä auta yhtikäs mitään.
Tossa on 80m2:

No sitä suuremmalla syyllä se pitää laittaa kunnolla kiinni.. 16mm kierretanko kestää vetoa vaikka kuinka ja helvetisti ja niin kestää liitos injektiomassalla/juotosbetonillakin. Jos sinne pilarin keskelle valuun on laitettu tartuntateräkset anturaan saakka niin kuin normaalisti tehdään niin ne siirtää voimat sinne saakka..
 
Kyllä mä sen tangon upottaisin vähän enemmän kuin 10cm, mutta pitäähän tuokin jo aika paljon. Riippuu myös siitä montako pilaria sulla siihen terassin alle tulee..

10kpl tulee. Eli jos vaikka pari tonnia kestäisi jokainen noista, niin silloin varmaan lähtisi jo anturakin mukana. Lähinnä oleellista lienee tehdä tuosta niin vahva, että kattolasien kiinnitys on heikompi, koska niitä tuskin saa määräänsä vahvemmin asennettua. Luulisin, että jos rakenteet painavat sen pari tonnia ja 10 kpl noita kierretankoja laittaa, niin siinä vaiheessa kattolasit / niiden kiinnitys on se heikoin lenkki tuossa rakennelmassa.
 
http://rakennusprojekti.fi/?p=2206

Tänään pitkästä aikaa päivä ihan oikeaa rakentamista. Eipä sitä kovin paljon näkyvää saanut kun tuo oli sellaista nysväystä noiden tarassin kannen ja maanpinnan välisten ritelikköjen rungon näpertely. No jos huomenna ei ihan vaakatasoon tule vettä, niin pääsee asentamaan sitä itse vinorimaa josta tuo ritilä tulee ja saa vähän sitä näkyvääkin tehtyä.

Paljon enempi saisi aikaseen jos viittisi herätä aamulla ajoissa, vaan ei viitti lomalla. Puol kympiltä noustiin. Tosin sisällekin tultiin vasta noin 21.30 tosin viimeinen tunti pelailtiin poikien kanssa pesistä pihassa.
 
Tänään oli puolikas päivä tontilla, saatiin maatyöt valmiiksi tältä erää. Salaojat on nyt piilossa ja murskeet ja sepelit tiivistetty. Seuraavaksi olisi vuorossa linjapukkien teko. Kuvat ja höpinät blogissa http://talokesaranta.blogspot.fi/2012/08/pohjat-tehty.html

Kuinka tarkkaa teillä on kaupungin puolesta tuo talon paikan merkkaaminen? Aattelin, että onko tarpeen tässä vaiheessa tehdä linjapukkeja. Luultavasti helpompi olis ruuvata päivän vanhnaan anturaan muutama puu pystyyn linjuriksi...
 
Maaurakoitsija oli laittanut routa 120 tilalle lattiastyroksia... No periaatteessa samaa styroksia tämä on, mutta kantavuus ei käsittäekseni ole yhtä hyvä. Tämä oikaisu tapahtui vain yhden kulman osalta koska routa 120 oli loppu. EPS:än mukaan näitä lattiastyrokseja ei saisi misään nimessä käyttää roudan sijasta, mutta onko tämä nyt ns. myyntimiehen hapatusta.

Vittu mitä paskaa taas maaurakoitsijalta. Erikseen sovittiin, että työstä maksetaan sellainen hinta, että kompromisseja tai hutilointeja ei tarvitse tehdä... No tuskin tämä muutaman metrin perseily taloa rikkoo, mutta periaatevitutus on sitäkin suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli puolikas päivä tontilla, saatiin maatyöt valmiiksi tältä erää. Salaojat on nyt piilossa ja murskeet ja sepelit tiivistetty. Seuraavaksi olisi vuorossa linjapukkien teko. Kuvat ja höpinät blogissa http://talokesaranta.blogspot.fi/2012/08/pohjat-tehty.html

Olihan sulla jo jonkinlaiset suunnitelmat ulkosähköille yms. eli putkitukset (tai ainakin niiden alut) on hyvä upottaa tuossa vaiheessa keskuksilta talosta/tallista anturan alta ulos, josta niitä voi sitten kiskoa paikoilleen tai "hehtaarille" siinä vaiheessa kun täyttöjä tehdään.

Ne on nimittäin oikeasti jo tuossa vaiheessa huomioitava jos haluaa välttää pahempia jälkivirityksiä/kompromisseja jne. :)
 
Maaurakoitsija oli laittanut routa 120 tilalle lattiastyroksia... No periaatteessa samaa styroksia tämä on, mutta kantavuus ei käsittäekseni ole kovin paha. Tämä oikaisu tapahtui vain yhden kulman osalta koska routa 120 oli loppu. EPS:än mukaan näitä lattiastyrokseja ei saisi misään nimessä käyttää roudan sijasta, mutta onko tämä nyt ns. myyntimiehen hapatusta.

Vittu mitä paskaa taas maaurakoitsijalta. Erikseen sovittiin, että työstä maksetaan sellainen hinta, että kompromisseja tai hutilointeja ei tarvitse tehdä... No tuskin tämä muutaman metrin perseily taloa rikkoo, mutta periaatevitutus on sitäkin suurempi.

Eihän noilla styrokseilla tee muutenkaan mitään, lie ihan sama kumpaa paskaa se sinne pisti. Finnfoam (sekä muut XPS-levyt) on ainoa mikä ajaa asiansa tuolla ulkosalla tai lattian alla.

http://rakennusmaailma.fi/vertailut/vertailussa-routaeristeet-solupolystyreeni
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Maaurakoitsija oli laittanut routa 120 tilalle lattiastyroksia... No periaatteessa samaa styroksia tämä on, mutta kantavuus ei käsittäekseni ole kovin paha. Tämä oikaisu tapahtui vain yhden kulman osalta koska routa 120 oli loppu. EPS:än mukaan näitä lattiastyrokseja ei saisi misään nimessä käyttää roudan sijasta, mutta onko tämä nyt ns. myyntimiehen hapatusta.

Vittu mitä paskaa taas maaurakoitsijalta. Erikseen sovittiin, että työstä maksetaan sellainen hinta, että kompromisseja tai hutilointeja ei tarvitse tehdä... No tuskin tämä muutaman metrin perseily taloa rikkoo, mutta periaatevitutus on sitäkin suurempi.

Tuo luku tuossa styroksissa kertoo sen kantavuudesta eli lattia 100 on pehmeämpää kuin routa 120. Lisäksi routa on tehty ulkokäyttöä varten eli mm. vedenimeytyvyys on paljon pienempi jne.. Routaa voi käyttää sisällä, mutta ei toisinpäin.

Nurkka on routasuojauksessa aina kriittinen paikka ja lisäksi jos siinä on kulkuväylää tms. niin lattiastyro ei kyllä kovin pitkään kestä. Paikasta riippuen kannattaa harkita mitä tekee eli vaihtaako vai laittaako ohutta routaa tai XPS:ssää kerroksen päälle.
 
Tuosta terassinteosta niin harkkosokkeli on kovilla kyllä ankkureiden kanssa. Ainakii mu mestari sanoi, et ajankanssa ne murtuilee. No mä tietty kehuskelen rossipohjaa ja ankkuroin ite poraamalla läpi reijät ja riittävät "prikat" molemmin puolin(helppoa kun voi ryömiä talon alle laittamaan prikat sisäpuolelle). Jos tuota ei voi tehdä niin muistaakseni jotain 200mm ankkureita löytyy. Tein kuitenkin vielä varotoimena liikuntaa varten terassit siten, että laitoin kakkosnelosen ohjauspuuksi/tueksi sokkeliin kiinni ja tämän päälle tuli sitten "kelluvaksi" terassi. Ulkolaitoihin joissa on pilarit niin niihin ankkuroin kunnolla terassin. Näin jos jostainsyystä nuo pilarit eläisi niin se ei murra talon sokkelia kun terassi makaa alaohjauspuun päällä ja pääsee kelluvana liikkumaan siinä.
 
Eihän noilla styrokseilla tee muutenkaan mitään, lie ihan sama kumpaa paskaa se sinne pisti. Finnfoam (sekä muut XPS-levyt) on ainoa mikä ajaa asiansa tuolla ulkosalla tai lattian alla.

http://rakennusmaailma.fi/vertailut/vertailussa-routaeristeet-solupolystyreeni

Kyllä se routastyro kestää. Hyvässä hapessa näyttää olevan kun neljän vuoden jälkeen kaivellut vähän pintoja auki (nostettiin pari salaojakaivoa ennen pihahommia). Kulkuväylät, tallien ja katosten edustat kannattaa eristää XPS:llä ja se pitäisi olla jo suunnitelmissakin.
 
Kyllä se routastyro kestää. Hyvässä hapessa näyttää olevan kun neljän vuoden jälkeen kaivellut vähän pintoja auki (nostettiin pari salaojakaivoa ennen pihahommia). Kulkuväylät, tallien ja katosten edustat kannattaa eristää XPS:llä ja se pitäisi olla jo suunnitelmissakin.

Pari puhelua soitettu ja ei sain yhtenevän vastauksen, että virhe ei ole kovin paha. Onneksi tätä lattiamateriaalia ei ole kuin pienellä alueella.
 
Pari puhelua soitettu ja ei sain yhtenevän vastauksen, että virhe ei ole kovin paha. Onneksi tätä lattiamateriaalia ei ole kuin pienellä alueella.

Niihän ne ammattimiehet sanoo. Meilläkin ois pitäny katkasta radonputki jo sisällä lämpimissä tiloissa, niin vältytään kalleilta läpivienneiltä ja eristyksiltä. Edellä joku ammattimies taisi tehdä hyvät portaatkin ;)

Itse kaivaisin vähän pois maata siitä nurkasta ja pistäisin vaikka finnfoamia 5cm kerroksen päälle.

Todellisuudessa: tuolla ei varmasti ole hevon***n merkitystä mitä styroksia siellä on :D
 
Tuosta terassinteosta niin harkkosokkeli on kovilla kyllä ankkureiden kanssa. Ainakii mu mestari sanoi, et ajankanssa ne murtuilee. No mä tietty kehuskelen rossipohjaa ja ankkuroin ite poraamalla läpi reijät ja riittävät "prikat" molemmin puolin(helppoa kun voi ryömiä talon alle laittamaan prikat sisäpuolelle). Jos tuota ei voi tehdä niin muistaakseni jotain 200mm ankkureita löytyy. Tein kuitenkin vielä varotoimena liikuntaa varten terassit siten, että laitoin kakkosnelosen ohjauspuuksi/tueksi sokkeliin kiinni ja tämän päälle tuli sitten "kelluvaksi" terassi. Ulkolaitoihin joissa on pilarit niin niihin ankkuroin kunnolla terassin. Näin jos jostainsyystä nuo pilarit eläisi niin se ei murra talon sokkelia kun terassi makaa alaohjauspuun päällä ja pääsee kelluvana liikkumaan siinä.

Meillä terassien alla on anturat ja umpisokkeli eli nuo ovat yhtä puuta talon anturan ja sokkelin kanssa/jatkeena. Terassit siis suoraa jatkumoa talon kanssa, osin katettua. Talon puolen sokkeliin muurattiin kierretankoja harkkojen väleihin johon saa "pultattua" seinälle runkopuun. Juoksut kulkee siis seinältä välitukien kautta sokkelin päälle. Poteroissa salaojasora täyttönä, patolevyt kyljissä, V-tyylin routaeristykset ja salaojaputki keskellä. Sokkelin päällä bitumihuopa ja sen päällä alaohjauspuu ruuvattuna harkkoon. Juoksut sitten kulmaraudoilla alaohjauspuuhun. Periaatteessa sokkelin päällä oleva ulkoreuna nousee ylös jos nostaa (ruuvit pitää lähinnä sivusuunnassa), mutta kun se tuuli ei pääse voimalla alle niin ei se mitään voi nostaakaan. Terassin katto on siis osa talon kattoa, joten sekin on pysynyt hyvinkin paikallaan.
 
Tuosta terassinteosta niin harkkosokkeli on kovilla kyllä ankkureiden kanssa. Ainakii mu mestari sanoi, et ajankanssa ne murtuilee. No mä tietty kehuskelen rossipohjaa ja ankkuroin ite poraamalla läpi reijät ja riittävät "prikat" molemmin puolin(helppoa kun voi ryömiä talon alle laittamaan prikat sisäpuolelle). Jos tuota ei voi tehdä niin muistaakseni jotain 200mm ankkureita löytyy. Tein kuitenkin vielä varotoimena liikuntaa varten terassit siten, että laitoin kakkosnelosen ohjauspuuksi/tueksi sokkeliin kiinni ja tämän päälle tuli sitten "kelluvaksi" terassi. Ulkolaitoihin joissa on pilarit niin niihin ankkuroin kunnolla terassin. Näin jos jostainsyystä nuo pilarit eläisi niin se ei murra talon sokkelia kun terassi makaa alaohjauspuun päällä ja pääsee kelluvana liikkumaan siinä.

Näin se varmaan munkin pitää tehdä. Talon puolen reuna terassista saa kellua ja terassin katto siitä kohdasta tulee talon runkopuihin kiinni. Terassin etureuna sitten kunnolla terassin pilariharkkoihin kiinni. Etureuna katosta tulee sitten tolppien ja terassin rungon välityksellä näihin harkkoihin kiinni. Eläminen vaikuttaa siis enintään terassin kattokulmaan tai terassin aidan/tolppien suoruuteen
 
Kuinka tarkkaa teillä on kaupungin puolesta tuo talon paikan merkkaaminen? Aattelin, että onko tarpeen tässä vaiheessa tehdä linjapukkeja. Luultavasti helpompi olis ruuvata päivän vanhnaan anturaan muutama puu pystyyn linjuriksi...

Kaupunki tuo linjapukkeihin naulat joista saa sitte talon paikan lankojen avulla. Samalla siihen pukkiin saa kätevästi sokkelin yläpinnan koron. Sokkelin muurausta varten tarvii sitte lyödä laudat anturan kupeisiin.

- - - Updated - - -

Olihan sulla jo jonkinlaiset suunnitelmat ulkosähköille yms. eli putkitukset (tai ainakin niiden alut) on hyvä upottaa tuossa vaiheessa keskuksilta talosta/tallista anturan alta ulos, josta niitä voi sitten kiskoa paikoilleen tai "hehtaarille" siinä vaiheessa kun täyttöjä tehdään.

Ne on nimittäin oikeasti jo tuossa vaiheessa huomioitava jos haluaa välttää pahempia jälkivirityksiä/kompromisseja jne. :)

On ulkosähköjäkin suunniteltu ja ne suunnitelmat pitäisi viimeistellä vielä tämän viikon aikana. Meinasin tuoda jotain maakaapelilenkkejä talon alta pihalle myöhempiä valaistustarpeita ajatellen. Tallista pitää vetää ainakin suojaputki pihalle tulevaa liiteri/varastorakennusta silmälläpitäen niin saa sinne sitte sähköt vähän helpommin. Noita suojaputkia on muutenkin varmaan hyvä laittaa vähän ylimääräisiä tulevia läpivientitarpeita varten.
 
Kyllä se routastyro kestää. Hyvässä hapessa näyttää olevan kun neljän vuoden jälkeen kaivellut vähän pintoja auki (nostettiin pari salaojakaivoa ennen pihahommia). Kulkuväylät, tallien ja katosten edustat kannattaa eristää XPS:llä ja se pitäisi olla jo suunnitelmissakin.

Kyllä routastyrox on aika paljonkin jytkympää tavaraa kuin lattiastyrox. Sen huomaa jo kevyjen ja pakettien painosta. Käytännön kokemusta ei siitä ole että vettyykö lattiastyrox paljonkin maahan-asennettuna, mutta mielestäni se että jos styroxin myyjätkin ovat sitä mieltä ettei kannata maahan laittaa kertoo sen että sitä ei oikeesti sinne paree laittaa. Lattialaatan alla murskepatjan päällä se varmasti kestää ja pysyy kuivana jos pohjat on tehty oiken, sinnehän ei vettä pitäs päästä nousemaan.

Styroxejakin on sit tiiviitä laatuja, esim Routa 200 mikä kestää kulkuväylien ja vaikka ajoväylän alla. Nuo on kyl jo sit kallimpia ja menee hinnoissa sinne XPS:n hujakoille..

Vikkinä kaikille rakentajille että välttäkää viimeiseen saakka Styrox toimittajaa Solupak. Tuotteet saattaa olla halpoja mutta laatu on ihan silkkaa paskaa millä hankit vain ongelmia.
 
Kyllä routastyrox on aika paljonkin jytkympää tavaraa kuin lattiastyrox. Sen huomaa jo kevyjen ja pakettien painosta. Käytännön kokemusta ei siitä ole että vettyykö lattiastyrox paljonkin maahan-asennettuna, mutta mielestäni se että jos styroxin myyjätkin ovat sitä mieltä ettei kannata maahan laittaa kertoo sen että sitä ei oikeesti sinne paree laittaa. Lattialaatan alla murskepatjan päällä se varmasti kestää ja pysyy kuivana jos pohjat on tehty oiken, sinnehän ei vettä pitäs päästä nousemaan.

Styroxejakin on sit tiiviitä laatuja, esim Routa 200 mikä kestää kulkuväylien ja vaikka ajoväylän alla. Nuo on kyl jo sit kallimpia ja menee hinnoissa sinne XPS:n hujakoille..

Vikkinä kaikille rakentajille että välttäkää viimeiseen saakka Styrox toimittajaa Solupak. Tuotteet saattaa olla halpoja mutta laatu on ihan silkkaa paskaa millä hankit vain ongelmia.

Soitin parille valmistajalle ja he sanoivat, että ero roudan ja lattian välillä on noin 10%. Tätä ei ole kuin pienellä matkalla, niin itse en ainakaan aio vaihtaa näitä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom