Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joutuu avautumaan.... Nyt on paukut aika loppu, mutta muuten ihan hyvä fiilis. 06.00 raksalle ja sieltä suihkun kautta töihin 13.00. Tässä on muutenkin joka ilta töiden jälkeen mennyt raksalla. Eihän siellä iltaisin ihan valtavasti saa aikaiseksi, mutta jokainen tehty tunti on aina kotiin päin.

Se on pääasia että fiilis pysyy hyvänä. Pientä kevennystä kannattaa välillä ottaa. Voi käyttää suunnitteluun tai kauppareissuihin, jos tuntuu ettei kokonaankaan pysty olemaan tekemättä. Mullakin oli viimeks toissapäivän iltana sellainen olo, että nyt on kaikki annettu.

Jokainen tehty tunti ei välttämättä vie eteenpäin, kun tulee tehtyä tyhmiä väsyneenä. Ja jos tekee väsyneenä kuitenkin jatkuvasti niin voi ajatella, että pienellä lisähuililla tehdyt tunnin on tehokkaampia. Mulla oli jossain vaiheessa sellainen jakso, että kulutin aikaa viikon verran ja sain aikaan sen mitä hyvän viikonlopun aikana. Siinä vaiheessa tajusin pistää lepoa kalenteriin riiittävästi. Nämä on sen verran pitkiä projekteja, että välillä täytyy höllätä. Mulla on keskimäärin sellaisia 4-7kk tehopuuskia (12-15h päivää 7 päivää viikossa) ollut 3kpl ja välissä on aina ollut kuukauden tai kahden tehoton jakso.

Se on pääasia että fiilis pysyy hyvänä. Pientä kevennystä kannattaa välillä ottaa. Voi käyttää suunnitteluun tai kauppareissuihin, jos tuntuu ettei kokonaankaan pysty olemaan tekemättä. Mullakin oli viimeks toissapäivän iltana sellainen olo, että nyt on kaikki annettu.

Jokainen tehty tunti ei välttämättä vie eteenpäin, kun tulee tehtyä tyhmiä väsyneenä. Ja jos tekee väsyneenä kuitenkin jatkuvasti niin voi ajatella, että pienellä lisähuililla tehdyt tunnin on tehokkaampia. Mulla oli jossain vaiheessa sellainen jakso, että kulutin aikaa viikon verran ja sain aikaan sen mitä hyvän viikonlopun aikana. Siinä vaiheessa tajusin pistää lepoa kalenteriin riiittävästi. Nämä on sen verran pitkiä projekteja, että välillä täytyy höllätä. Mulla on keskimäärin sellaisia 4-7kk tehopuuskia (12-15h päivää 7 päivää viikossa) ollut 3kpl ja välissä on aina ollut kuukauden tai kahden tehoton jakso.

Noin se menee jos hartiapankilla rakentaa ja varsinkin ekaa sekä yrittää tehdä kunnollista. Siitä on nyt 4,5v kun aloitettiin suunnitteluhommat ja reilu 4v kun kuokka iskettiin maahan. Vuosi on ehditty asua ja viime talvena ehti hiukan hölläillä kun oli valmista mutta kevään tultua iskettiin terassien, pihan ja jätekatoksen kimppuun eli puuhaa riittää loppusyksyn illoiksi ja viikonlopuiksi kun tuli vielä lisättyä vaja rakennuslistalle.
Kunnollisen talon tekemisessä hartiapankilla kannattaa unohtaa nykypäivän yleistrendi "kiire, äkkiä" eikä välitä naapureista jotka muuttaa puoli vuotta aloituksesta sisään. Kyllä se itse kunnolla tehty vaan maistuu paljon paremmalta.

Me ollaan pyhitetty sunnuntai perhepäiväksi jolloin ei rakenneta ellei jonkin aikataulun takia ole pakko, ja ihan hartiapankilla pystytetään tuota kivikasaa.

Tarkoitin tuota sisärakennetta oheisen kuvan mukaan. Ulkokuoren ja rungon väliin tulee tietysti 1cm villa, mutta kun tuolla välissä on pesä ja runko irti villoilla.

10634652.jpg
[/URL][/IMG]

En tiedä, en muista. Tiilerin ohjeiden mukaan tehty. Jossain kai toi paperinivaska ois.

Meillä on tota Brickburger Rijn Tumbled:
http://www.home4you.fi/fi/brickburgers

Itse laatoitushan on helppo homma mutta saumaus on työlästä. Olisko 8h mennyt saumatessa tuota 4m2 aluetta. Valkoisella muurauslaastilla toi saumattiin ja käsipelillä muovihanskat kädessä tungettiin saumoihin. En keksinyt parempaakaan keinoa. Vaimo teki saumaukset, mulla ei kestäny hermot.

Thänks. Koleilitko sellasta tiilimuuraukseen tarkoitettua saumarautaa? Mä olin mielessäni funtsinu niin että nostaisin lastan päälle laastia ja tuolla saumaraudalla työntelisin saumoihin...

Muistatko paljonko noi Brickenburgit maksoi neliöltä?

Oivalsit asian täydellisesti eli tuota juurikin tarkoitin ja olet näköjään löytänyt laskurinkin. Antaa muuten kohtuu oikean käyntitehon/äänitehot yms. jos annetut arvot on oikein ja kun kone käy 24/7 niin kyllä tuolla tehontarpeellakin on merkitystä.

Meillä kyllä Pingu riittää kun normiteho on luokkaa 55% ja tehostuksetkin pyörii max. 75%, mutta teillä on yli 50m3 enemmän vielä pidemmät linjat, siksi tuosta kommentoin.

Hyvä pointti tuo oli, olin aiemmin vain katsonut että Pinguhan riittää ja energiatodistuksen laskelmassakin oli käytetty Pingua joten sillä mentiin. Eipä ollut käynyt mielessäkään putkien pituudet ym. Sen tiesin että viilennyksessä joutuu käyttämään enemmän rykiä mutta sekin oli jo unohtunut tässä hoidettavien asioiden sekamelskassa. Tällä hetkellä tuntuu siltä että jos ja toivottavasti kun talo saadaan ajallaan valmiille perustuksille ja katto päälle niin se on jo iso helpotus. Mut ei se sitä varmaan ole:jahas:

Hyvä pointti tuo oli, olin aiemmin vain katsonut että Pinguhan riittää ja energiatodistuksen laskelmassakin oli käytetty Pingua joten sillä mentiin. Eipä ollut käynyt mielessäkään putkien pituudet ym. Sen tiesin että viilennyksessä joutuu käyttämään enemmän rykiä mutta sekin oli jo unohtunut tässä hoidettavien asioiden sekamelskassa. Tällä hetkellä tuntuu siltä että jos ja toivottavasti kun talo saadaan ajallaan valmiille perustuksille ja katto päälle niin se on jo iso helpotus. Mut ei se sitä varmaan ole:jahas:

Tuohan se on juurikin ensirakentajarassun ongelma. Oikeasti hyvän ja toimivan talon tekeminen vaatii nykytekniikan ja kiristyvien rakennusmääräysten yltäkylläisyydessä melko paljon tietoa vähän kaikesta. Varsinkin alkuvaiheessa sitä valittavaa ja dataa vaan tulee kymmenistä tuuteista satakympillä eli on aika ajoin hankala yrittää pysyä jotenkin kartalla. :)

Harvassa ovat ne suunnittelijat jotka ajattelevat sinun taloasi kuin omaansa ja yrittävät hoitaa sinne parhaat jutut. Kyllä se suunnitelma vähän asiakkaan ymmärryksen/vaatimusten mukaan ja rahat pois. Oletettavasti kun teillä rakennuslupa jo on, mökki on suunniteltu vielä vanhoilla määräyksillä. Nuo "ammu ittes 1.7.2012" määräykset kyllä laittaa hartiapankkirakentajan aika ahtaalle oman tietämyksensä kanssa ja joutuu vielä enemmän sekä maksamaan että luottamaan näihin "rahat pois" suunnittelijoihin.

Thänks. Koleilitko sellasta tiilimuuraukseen tarkoitettua saumarautaa? Mä olin mielessäni funtsinu niin että nostaisin lastan päälle laastia ja tuolla saumaraudalla työntelisin saumoihin...

Muistatko paljonko noi Brickenburgit maksoi neliöltä?

Kaikkea koiteltiin. Ei onnistunu. Ois tietty helpottanu kun olis tehny paksut saumat, mutta en tahtonut. Pursotin sitä semmosella pursottimellakin. Saumaraudallahan nuo on toki sitten "saumattu", eli hierottu se kovaksi ja pinta sileäksi. Ei sitä sinne rakoihin saa kuin käsipelissä :D

Olisko ollu 60-70e/m2?

Tuohan se on juurikin ensirakentajarassun ongelma. Oikeasti hyvän ja toimivan talon tekeminen vaatii nykytekniikan ja kiristyvien rakennusmääräysten yltäkylläisyydessä melko paljon tietoa vähän kaikesta. Varsinkin alkuvaiheessa sitä valittavaa ja dataa vaan tulee kymmenistä tuuteista satakympillä eli on aika ajoin hankala yrittää pysyä jotenkin kartalla. :)

Harvassa ovat ne suunnittelijat jotka ajattelevat sinun taloasi kuin omaansa ja yrittävät hoitaa sinne parhaat jutut. Kyllä se suunnitelma vähän asiakkaan ymmärryksen/vaatimusten mukaan ja rahat pois. Oletettavasti kun teillä rakennuslupa jo on, mökki on suunniteltu vielä vanhoilla määräyksillä. Nuo "ammu ittes 1.7.2012" määräykset kyllä laittaa hartiapankkirakentajan aika ahtaalle oman tietämyksensä kanssa ja joutuu vielä enemmän sekä maksamaan että luottamaan näihin "rahat pois" suunnittelijoihin.

Täytyy sanoa että jos tätä foorumia ja muutamia miespuolisten henkilöiden kirjoittamia blogeja ei olisi tullut seurattua niin kyllä olisi pihalla oltu kuin lumiukko. Kyllähän noiden suunnitelmien teko oli helpompaa kun valmiiksi tiesi (ainakin suunnilleen) mistä puhutaan. Muutenhan noi olis mennyt silleen että "laitetaanko vaikka näin?" niin "öö joo vaikka" ja vituiks meni jo siinä kohtaa. Onneksi on ollut mielenkiintoa tähän asiaan jo jokusen vuoden ajan niin on ehtinyt perehtymään hieman etukäteen eri osa-alueisiin.

Rakennuslupa on myönnetty ja 2010 määräyksillä mennään vaikka sinänsä talo täyttää tietääkseni 2012 energiamääräykset. Varmaan helpompi näin. Onneksi tuttavapiirissä on paljon viime aikoina rakentaneita tai parhaillaan rakentavia ja osa heistä ammattilaisiakin niin heiltä on tullut kyllä paljon apuja ja vinkkejä suunnittelijoista ym. Kaikki ammattihenkilöt (sähkö/iv/kvv) löytyi tuttavien vinkkien perusteella ja ilmeisen päteviä henkilöitä. Vastaava mestarikin löytyy melkein suvusta joten kusettamisen pelkoa ei ole vaan hän varmasti auttaa niin hyvin kuin vain voi enkä teetä sitä hommaa ilmaiseksi joten senkin puoleen motivaatiota löytynee.

Olen jo monta kertaa miettinyt kuinka helvetin vaikeaa tämäkin olisi alusta alkaen jos et tunne ketään aiheeseen liittyviä henkilöitä. Silloin varmaan otetaan raha pois joka välissä ja menee vituiks enemmän kuin on tosikaan. Sellainenkin tapaus löytyy tuttavapiiristä, lähdettiin hommaan tyylillä "hei me rakennetaan!" ja lopputuloksen voi jokainen arvata:face:.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen jo monta kertaa miettinyt kuinka helvetin vaikeaa tämäkin olisi alusta alkaen jos et tunne ketään aiheeseen liittyviä henkilöitä. Silloin varmaan otetaan raha pois joka välissä ja menee vituiks enemmän kuin on tosikaan. Sellainenkin tapaus löytyy tuttavapiiristä, lähdettiin hommaan tyylillä "hei me rakennetaan!" ja lopputuloksen voi jokainen arvata:face:.

Varmaan 80% ensirakentajista on tuollasia. Nyky rakentaminen tiukkoine määryksineen kaikkineen on sellanen suo että kokonaisuutta on täysin mahdoton hanskata jos ei oikeesti ole kiinnostunut asiasta. Ja vaikka olisi kiinnostunut niin se on loppupelissä paljon tuuristakin kiinni jos joutuu palkkaamaan tuntemattomia hommiin. Kuten jo monta kertaa täällä sanottu niin ala on täynnä tunareita jotka esiintyy ammattilaisena. Kannattaa oikeesti käyttää aikaa siihen että kyselee kokemuksia eri tekijöistä, että saa varmasti hyvät ukot töihin vaikka se vähän enemmän maksaisikin. Hyvä ukko kun tuplapalkalla tekee saman työn nopeammin ja laadukkaammin kuin halpa jätkä tunaroi tupla-ajassa..

Varmaan 80% ensirakentajista on tuollasia. Nyky rakentaminen tiukkoine määryksineen kaikkineen on sellanen suo että kokonaisuutta on täysin mahdoton hanskata jos ei oikeesti ole kiinnostunut asiasta. Ja vaikka olisi kiinnostunut niin se on loppupelissä paljon tuuristakin kiinni jos joutuu palkkaamaan tuntemattomia hommiin. Kuten jo monta kertaa täällä sanottu niin ala on täynnä tunareita jotka esiintyy ammattilaisena. Kannattaa oikeesti käyttää aikaa siihen että kyselee kokemuksia eri tekijöistä, että saa varmasti hyvät ukot töihin vaikka se vähän enemmän maksaisikin. Hyvä ukko kun tuplapalkalla tekee saman työn nopeammin ja laadukkaammin kuin halpa jätkä tunaroi tupla-ajassa..

Lisäksi se, että ainakin toistaiseksi Suomessa on vain pieni joukko suunnittelijoita jotka kykenevät nykymääräyksillä homman tekemään hyvin. Tarkoittaa siis että ei vain näytä paperilla hyvältä ja rahaa palaa, vaan oikeasti rakennusinvestoinnilla saavutetaan tarkoitettu hyöty. Tampereen asuntomessuillakin lie ollut useampi passiivitalo jotka eivät loppuvierin täyttäneet vaatimuksia (juttu joko Meidän Talo tai TM Rakennusmaailma).

Hyvä ja laadukas ammattimies on sitä sitten joka kohteessa, usein kuulee että hyvä mies mutta tuossa kohteessa muija näytti naamansa raksalla ja laatu putosi saman tien jne.

Sitten on vielä se vaihtoehto (pelastaa homma) eli kuten tavallaan meilläkin kävi että hommat yksi toisensa perään siirtyi itse tehtäväksi kun ei muuten oikein tahtonut luonata. Alunperinkin oli tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse, mutta ammattimiesten kanssa piti hoitaa projekti reilussa vuodessa. No, se kolme vuotta meni omin voimin ja pari olennaista asiaa jotka mahdollistivat tuon eli oma asunto (pieni, mutta riittävä) sekä jälkikasvu teini-iässä (hoitivat oman osuutensa raksa- ja kotihommissa).

iltapäivää. Olen tässä tutkinut energiatodistusta ja selvitystä. Talo on 2010 määräyksillä rakennettu ja energiatodituksen laskemisessa on alapohjan u-arvona käytetty 0.22. Määräyksethän antaa rajaksi 0.16 lämpimissä tiloissa. Energiatodistus laskelmineen tuli talopaketin mukana.

ensimmäisessä versiossa oli mukana autotalli ja omasta pyynnöstä eivät ruenneet tallia poistamaan ja tekemään uusiksi todistusta, joten piti kunnan rakennustarkastajan sähköpostilausunto lähettää ja sen jälkeen "hammasta" purren tekivät uuden. Nyt kun on paikasta kysellyt että " hei mitä tää on" niin vastausta ei kuulu.

pääsuunnittelijahan tuosta on vastuussa, mutta tuleeko vastausta sieltäkään..ei.

Mistähän tuo 0.22 on siis tempaistu?

iltapäivää. Olen tässä tutkinut energiatodistusta ja selvitystä. Talo on 2010 määräyksillä rakennettu ja energiatodituksen laskemisessa on alapohjan u-arvona käytetty 0.22. Määräyksethän antaa rajaksi 0.16 lämpimissä tiloissa. Energiatodistus laskelmineen tuli talopaketin mukana.

ensimmäisessä versiossa oli mukana autotalli ja omasta pyynnöstä eivät ruenneet tallia poistamaan ja tekemään uusiksi todistusta, joten piti kunnan rakennustarkastajan sähköpostilausunto lähettää ja sen jälkeen "hammasta" purren tekivät uuden. Nyt kun on paikasta kysellyt että " hei mitä tää on" niin vastausta ei kuulu.

pääsuunnittelijahan tuosta on vastuussa, mutta tuleeko vastausta sieltäkään..ei.

Mistähän tuo 0.22 on siis tempaistu?

Eikö se sitten oikeasti ole 0,22?? Mitä se alapohja sisältää, äkkiä sen voi laskea.

Ihan mahdollista toi on että yksittäisen rakenneosan U-arvo saa olla suurempi kuin määräysten rajaama, jos joku muu rakenne vastaavsti alittaa määräysten tason ja kompensoi tuon yhden rakenneosan ylityksen..

Eikö se sitten oikeasti ole 0,22?? Mitä se alapohja sisältää, äkkiä sen voi laskea.

Ihan mahdollista toi on että yksittäisen rakenneosan U-arvo saa olla suurempi kuin määräysten rajaama, jos joku muu rakenne vastaavsti alittaa määräysten tason ja kompensoi tuon yhden rakenneosan ylityksen..

Taityy kyllä sanoa, että mulla ei ole mitään hajua mikä alapohjan u-arvo on. ja se mistä energiatodistuksen tekijä on materiaalipaksuudet saanu on mysteeri. mitään tiedusteluja eristyspaksuuksista ei ole sieltä tullut.

Miten alapohjan arvon voi laskea? läytyskö siihen joku ohjelma kooklettamalla?

Taityy kyllä sanoa, että mulla ei ole mitään hajua mikä alapohjan u-arvo on. ja se mistä energiatodistuksen tekijä on materiaalipaksuudet saanu on mysteeri. mitään tiedusteluja eristyspaksuuksista ei ole sieltä tullut.

Miten alapohjan arvon voi laskea? läytyskö siihen joku ohjelma kooklettamalla?

Tässä olis linkki perustusleikkauksen kuvaan ja tuon mukaan on tehty.

http://aijaa.com/0085310641584

Hienoa saada uusi rakentaja mukaan, eli siis Dr_Jones. Ei muutakuin tänne vaan avautumana ja kyselemään ihan mitä tahansa mieleen tulee. Vastauksetkin toki voi olla ihan mitä tahansa, mutta uskoisin että täällä n. 10 nimimerkkiä tietää suurinpiirtien mistä puhuu ja jos ei tiedä, niin tuon sen kyllä vastauksesaan esiin. Ja nämä 10 nimimerkkiä tullee hyvinkin tutuiksi kun tätä ketjua vähän selailee.

Samo ei näytä kommentoineen vähään aikaan mitään, muut enempi ja vähempi aktiivit onkin olleet jo kommentoimassa. Itse olen ollut LOMALLA ja olen edelleen. Hyvä vähän nollata, vaikka tuo työmäärä tuossa kasaantuukin...

Hienoa saada uusi rakentaja mukaan, eli siis Dr_Jones. Ei muutakuin tänne vaan avautumana ja kyselemään ihan mitä tahansa mieleen tulee. Vastauksetkin toki voi olla ihan mitä tahansa, mutta uskoisin että täällä n. 10 nimimerkkiä tietää suurinpiirtien mistä puhuu ja jos ei tiedä, niin tuon sen kyllä vastauksesaan esiin. Ja nämä 10 nimimerkkiä tullee hyvinkin tutuiksi kun tätä ketjua vähän selailee.

Samo ei näytä kommentoineen vähään aikaan mitään, muut enempi ja vähempi aktiivit onkin olleet jo kommentoimassa. Itse olen ollut LOMALLA ja olen edelleen. Hyvä vähän nollata, vaikka tuo työmäärä tuossa kasaantuukin...

Kysymyksiä varmaan riittää projektin edetessä. Tämä onkin vissiin ainoa palsta missä saa asialliset vastaukset ilman suurempaa vittuilua. En ainakaan toista ole vielä löytänyt. Sulta Timba kyselen varmaan sitten joskus mlp:n säätämisestä, mullehan tulee kutakuinkin sama pumppu kuin sulla on mutta sisäisellä varaajalla. Kyllä mulla noista asiantuntevista nimimerkeistä onkin jo jonkinlainen käsitys, olen alkanut lukemaan tätä ketjua joskus pari vuotta sitten ja kokonaan tämä on tullut kahlattua. Monet ilot ja surut on jaettu:D

Hyvää loman jatkoa, itse olen oman loman jo pitänyt. Huomenna se projekti sitte konkreettisesti alkaa, kaivuri oli roudattu tontille tänään ja huomenna raapaistaan:).

Niijoo kävin tänään iv-asentajan juttusilla ja päätettiin vaihtaa iv-kone Pingusta Pandioniin, riittää sitte tehostusvara viilennyksessä. Mulla oli vielä iv-kuvissa suuremmat mitoitusilmamäärät kuin mitä Enerventin ohjelma antoi niin Pingu huutaisi niillä litroilla jo reilu 80% teholla:wtf:

kommentoin sitten kun tulee mieleen jotain järkevää sanottavaa =)

Tässä olis linkki perustusleikkauksen kuvaan ja tuon mukaan on tehty.

http://aijaa.com/0085310641584

20cm perus valkoista lattiastyroxia (lambda 0,036)
8cm TB-laatta (lambda 1,2)

Antavat U-arvoksi mun pikaisten laskelmien mukan noin 0,17. Jotain häikkää tossa kyl mun mielestä on kun on saatu arvoksi 0,22.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom