...
Jos perustuskulua ja siitä saatava säästön on samaa luokaa maalämmön kanssa, niin hyvä. Maalämmössä kun tökkii tuo itse pumpun suht pieni kestoikä, eli jos pumppua joutuu vaihtamaan turhan usein, ei saa mitään säästöä. Aurinkokeräin ja varaava piippu on aika yksinkertaisia kuitenkin. Käyttövesipumppu tuossa on se jossa on eniten liikkuvia osia.
...
Tokihan kaikki voi mennä rikki, mutta tästä saa nyt sellaisen kuvan että pumppua vaihdetaan harvase vuosi. En tiedä mitä tällä hetkelä peruspumppu maksaa, mutta mulla se oli kolmannes noin 15 000€ investoinnista. Kaikki muu olikin sitten kohtalaisen simppeliä tekniikka (kaivo, lattiakierto ja muut putkihommat). Kun olen pitänyt kirjaa takaisinmaksusta voisin arvioidan että itse pumpun hinta kuolettuu alle 4 vuodessa. Eli vaikka sitten joka 4 vuosi laukeaisi, niin silti jäisi voitolle, tuskimpa siinä kuitenkaan ihan jokainen osa hajoaa kerralla
Sanotaan nyt vaikka että tämä takka-talvella - aurinkokeräimet-kesällä systeemi maksaisi semmonen 4000 tonnia ylimääräistä (veikkaa että tulee töineen enemmän). Käsitin että se lämmittäisi ainoastaan käyttöveden. Meillä 4 henkisessä perheessä menee käyttövettä noin 12 mottia kuussa (mukana ei ole kastelu / autonpesuvesi, koska ne tulee kaivosta). Tuosta siis todella paljon ns. lämmintä vettä.
Pumppu tekee lämmintä käyttövettä noin 50 - 60 tuntia kuukaudessa. Tämä muutettuna rahaksi on noin 13 euroa kuukaudessa. Käyttöveden hyötysuhde on noin 2,5, eli suoralla sähköllä lämmitettynä hintaa tulee noin 35€ / kk. Vaikka tämä takka/aurinkokeräinsysteemi tekisi kaiken käyttöveden menisi senkin kuoletukseen lähdes 10 vuotta, edellyttäen että jaksat tuhostaa takkaa aina kun aurinko ei paista.
Väittäisin että lämöisen käyttöveden osuus on noin 1/4 osaa nykyaikaisen talon lämmityskustannuksista. Tämä tarkoittaa sitä että satsaus tohon systeemiin pitää olla myös samassa suhteessa. Jos esim. maalämpöön pitää satsata esim. 15 000 enemmän kuin suoraan sähköön, niin pelkän käyttöveden tuottavaan ratkaisuun ei aivan hirveästi kannata panostaa.
En väitä että maalampö on mikään autuaaksi tekevä viritys, mutta eipä tämäkään sen paremmalta kuullosta. Suora sähkö, ILPPI ja takka (tai pari) vaan jos ei halua kikkailla.