Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yösähkö ei ole merkittävästi halvempaa juu (esim vaasan sähkö 5.22 vs 4.36 snt/kWh), mutta tuossahan juur sanottiin että on varaaja ja vesikiertoinen lattialämmitys. Sanoisin että yösähköä kannattaa käyttää jos on siihen valmiudet olemassa, käsittääkseni vaatii kaksi sähkömittaria ja kytkentähilppeet? Muutoin joutuu laskeskelemaan muutoskustannuksia jne.

Menisköhän itsellä 1-2 mottia puuta talven aikaan. Mutta en jaksa takkaa käyttää kuin kylmimpään aikaan ja silloinkin se on enemmän tunnelman luojana. 10 mottia alkaa olla suuruusluokka jos oikeasti puulla lämmittelee.

Joo, on oma varaaja ja vesikiertoinen lattialämmitys... Tuo ei tullut mieleenkään, että tarvitsisi kaksi mittaria, jos on yö-/päiväsähkö. Pitää ottaa asiasta selvää, jos kaupat tehdään.

toki tykkää. jokainen lämmittäköön millä haluaa. tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka ne puut saa miten halvalla tahansa niin jaksaako sitä klapirumbaa miten pitkään. ite ostan puuni klapeina. mieluummin teen vapaa-aikanani muuta, leikin vaikka lasten kanssa ennemmin. noita asioita kannattaa miettiä pitemmällä tähtäimelläkin.

En itsekään jaksaisi jatkuvasti puita hakata, mutta toisaalta jos takassa polttaa vaikka 4-6 mottia talven aikana, niin ei siinä hirveä homma ole. Voi vielä olla, että puut saisi ilmaiseksi ja valmiiksi pätkittynä. Osa puista vielä sitä paksuusluokkaa, ettei tarvitsisi edes kirveellä halkaista

kulutusesta sen verran, että lämmitettäviä neliöitä on 106 ja kilowatteja menee 14500 vuoteen. asukkaita 5.

Ei kuulosta neliöihin nähden hirveän pahalta (tai hitostako minä tiedän, kun en ole ennen sähkölämmitteisessä asunut). Siis sähkölämmitykseksi... Onko paljoa viihde-elektroniikkaa yms? Niin ja tuli mieleen, että vaikuttaahan se talon ikä / eristykset / sijainti aika paljon tuohon sähkön kulutukseen. Eri asia lämmittää sähköllä uudessa talossa lauhassa Etelä-Suomessa, kuin vanhaa rintamamiestaloa Rovaniemen pakkasissa...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kommentoin tähän vielä sen verran että kerran vuoteen klapien teko ei ole paljoa pois lasten kanssa leikeistä, mutta tästä nyt on turhaa vääntää, molemmat varmaan ymmärrämme kuitenkin pointin.

metalman, ymmärrämme =) kerta kiellon päälle, mutta jos puukattilalle halkoja tekee niin se kerran vuoteen on koko kesä =)

puntti-jone
talo on itä-suomessa, pakkasia on yleensä ja kovia talvella. normi elektroniikka: telkku, boksi, ps3, pari kannettavaa jne.

toki tykkää. jokainen lämmittäköön millä haluaa. tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka ne puut saa miten halvalla tahansa niin jaksaako sitä klapirumbaa miten pitkään. ite ostan puuni klapeina. mieluummin teen vapaa-aikanani muuta, leikin vaikka lasten kanssa ennemmin. noita asioita kannattaa miettiä pitemmällä tähtäimelläkin.

Toki, mutta jotkut sitten viitsii juosta jossain lenkkipolulla tai käydä kaikenmaailman zumbatunneilla, punttisalista puhumattakaan. ;) Eli tuosta saa sitten erittäin monipuolista ja eritteäin tehokasta hyötyliikuntaa samalla. Voi jättää ne lenkkipolut sitten niiltä hetkiltä väliin ja hakata halkoja. Ei mene sen enempää aikaa, eikä ole poissa lasten kanssa leikkimisestä. Sitäpaitsi ne lapset voi ottaa jo aikasta pieninä puuhaan mukaan. Toki pienet on syytä pitää kaukana kun kirvestä heilutetaan, mutta ne kantaa puita liiteriin yms. kyllä mukana pienenäkin.

CTC Ecoel sähkökattilaa olen miettinyt. Onkohan tuossa nyt noin 200 vai 225L varaaja samassa. Riittäneekö tuo lämpimälle käyttövedelle + lattialämmitykselle? Asijantuntijat kyllä sanovat että riittää mutta ikävä jos se ei sitten riitäkään? Saunomme JOKA päivä, joskus neljästään, joskus kahdestaan.

Mitä halkotöihin tulee:
Kyllä minä otan ainakin sekä itse rakennusajan, pihatyöt ja halkojen tekemisen hyötyliikuntana ja tähän osallistuu kyllä koko perhe. En todellakaan näe että halkojen tekeminen pari kertaa vuodessa tai vaikka pölkyistä aina tarpeen mukaan olisi mitenkään pois perheen yhteisestä ajasta. Päinvastoin, joskus tulee ehkä hetkiä kun tahtoo olla "erossa" perheestä ja painua purkamaan agressioita halkovajaan kirveen varteen :D

Huvinsa kullakin. Mutta jos ihan perus ok-talon puilla lämmitellä meinaa ja itse puut hoidella niin ei siinä enää kirvestä kannata heilutella. Hommatkaa klapikone tai ainakin halkaisuruuvi. Silti riittää hyötyliikuntaa enemmän kuin parille illalle.

Tässä taas keskusteltu LVI alan ihmisen kanssa ja hän oli ehdottomasti maalämmön kannalla. Tämän kaveriksi sitten se vesikiertonen lattialämpö ja yläkertaan vaikka ne sähkökaapelit niin ei tartte mitään näkyviä pattereita viritellä. Yläkertaa ei paljon tartte lämmitellä, joten lienee turhan iso homma vesikiertosta sinne rakennella? Tämä yläkerta ja vesikierto oli oma mielipide, siitä ei itseasiassa edes puhuttu.

Aloin itsekin pohtia, että tokkopa sittenkään riittää omasta takaa puuta talon lämmitykseen + puusaunaan + grillaukseen eli joskos tuon talon sitten lämmittäisi muuten. Mutta jos maalämmön laittaa niin sitten ei varmaan kovin suuria kannata panostaa takkaan? Laittaa vaikka jonkun puuhella/leivinuunin ennemmin kun vaimo sellaista haluaisi....

timba miksi laitat sähkövastuksia kun kuitenkin teet osaan taloa vesikiertoisen ? Olen käsittänyt, että jos kerran tekee vesikiertoisen, kannattaa ne putket vetää jokapaikkaan koska se on niin paljon edullisempaa käyttää kuin suoralla sähköllä toimiva lattialämmitys. Tuskinpa on kovin kallista rakennusvaiheessa vetää sitä putkeä myös yläkertaan ?

Itse miettisin tuota takaisinmaksuajan pohjalta, maalämpö versus savumax (+ aurinkokeräimet?)

Tässä taas keskusteltu LVI alan ihmisen kanssa ja hän oli ehdottomasti maalämmön kannalla. Tämän kaveriksi sitten se vesikiertonen lattialämpö ja yläkertaan vaikka ne sähkökaapelit niin ei tartte mitään näkyviä pattereita viritellä. Yläkertaa ei paljon tartte lämmitellä, joten lienee turhan iso homma vesikiertosta sinne rakennella? Tämä yläkerta ja vesikierto oli oma mielipide, siitä ei itseasiassa edes puhuttu.

Aloin itsekin pohtia, että tokkopa sittenkään riittää omasta takaa puuta talon lämmitykseen + puusaunaan + grillaukseen eli joskos tuon talon sitten lämmittäisi muuten. Mutta jos maalämmön laittaa niin sitten ei varmaan kovin suuria kannata panostaa takkaan? Laittaa vaikka jonkun puuhella/leivinuunin ennemmin kun vaimo sellaista haluaisi....

Takkahan on semmonen kiva tunnelman luoja mutta lämmityskäyttöön se ei oikein sovellu, elikkä jos laitat kunnon leivinuunin (ihan oikean muuratun, ei mitään tulikivihöpötyksiä) niin sillä saa mukavasti taloon lämpöä ja hallituskin saadaan hyvälle tuulelle...

Tuosta yläkerrasta vielä niin laita ihmeessä ne vesikierron putket sinne jos alaskin tulevat, kustannus ei kuitenkaan ole kuin jonkun verran lisää putkea ja pari jakotukkia sekä muutama tunti työtä. Itse myöskin olen tuon maalämmön kannalla jos uutta ollaan rakentamassa ja putket saa vedettyä tontille (porakaivon teko on aika arvokasta nimittäin)...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Takkahan on semmonen kiva tunnelman luoja mutta lämmityskäyttöön se ei oikein sovellu, elikkä jos laitat kunnon leivinuunin (ihan oikean muuratun, ei mitään tulikivihöpötyksiä) niin sillä saa mukavasti taloon lämpöä ja hallituskin saadaan hyvälle tuulelle...

Tuosta yläkerrasta vielä niin laita ihmeessä ne vesikierron putket sinne jos alaskin tulevat, kustannus ei kuitenkaan ole kuin jonkun verran lisää putkea ja pari jakotukkia sekä muutama tunti työtä. Itse myöskin olen tuon maalämmön kannalla jos uutta ollaan rakentamassa ja putket saa vedettyä tontille (porakaivon teko on aika arvokasta nimittäin)...

Olis kyllä superia semmonen 12 leivän leivinuuni. Mutta kun nuo neliöt ovat rajallisia ja moinen uuni vie aivan liikaa tilaa. Joutuu valitettavasti tyytymään Tiilerin yhdistelmä takka-leivinuuniin :(
Tiilerin uunit ovat kuitenkin käsittääkseni parhaimmistoa noista valmisuuneista lämmityksenkin suhteen...?

Takoista - valmis versus muurattu ? Käsittääkseni muurattu on hyvä, jos löytää hyvän tekijän. Saa mahdollisesti edullisemmin ja uniikin ?

Takoista - valmis versus muurattu ? Käsittääkseni muurattu on hyvä, jos löytää hyvän tekijän. Saa mahdollisesti edullisemmin ja uniikin ?

Jep. Kannattaa kyllä kysellä vähän muurareiltakin mitä maksaisi pitkästä takan teko. Meidänkin takka olisi ollut valmistakkana lähemmäs kymmpitonnin (kulmaluukku, valkoseksi ruiskurapattu ja rosteripiippu 21 senttisellä reiällä). Nyt se makso 60% tosta ja siitäkin oli suurin osa piippua. Muurari otti 1500€, värkit makso 800 ja luukku 900.

Joo, tämä kokonaisuus täytyy miettiä. On siinä hommansa jokatapauksessa, veti sinne mitää rööriä tahansa.

Joo, tämä kokonaisuus täytyy miettiä. On siinä hommansa jokatapauksessa, veti sinne mitää rööriä tahansa.

Mitäs se poraus / metri nykyään maksaa? 2008 130 metrin reiästä vajaa 5000€ (tosta tosin melkeen 20 metriä paskan poraamista, joka yli tuplasti kalliimpaa kuin kallion poraaminen).

Timballa taitaa tontin koko riittää helpostikin vaakasiniraidalle. Kaippa tuo tonttiinvetäminenkin tonnin pari maksaa?

700 m2 piha ei ihan riittänyt vaakaputkille. No kaivossa on vedentuotto sen verran hyvää, että kastelu yms vettä tulee niin paljon kuin haluaa. Noin 20 vuodessa pitäisi säästyä sen verran että 2000€ - 3000€ ylimääräinen porauskustannus kuoleentuu (näillä vesi- ja jätevesimaksujen hinnoilla) :). Nyt kun istuttaa pihaa ja muutenkin kuivan kesän takia on vettä palanut jo lähes 100 m3.

Jos on hyvin eristetty talo + lämmön talteenotto ilmanvaihtokoneessa niin eikö maalämpöpumppu ole ylimitoitettu jos talo ei ole mikään kartanon kokoinen? Eikö kannattavin investointi rakennusvaiheessa ole eristys. Loppupeleissä jos ei ihan älyttömästi lämmintä vettä kuluta niin se on aika sama millä käyttöveden lämmittää.

Jos tuollainen iso leivinuuni on sopivan keskeisellä paikalla talossa niin se lämmittää todella hyvin ja pysyy pari päivää lämpöisenäkin.

Omassa talossa oli toimiva öljylämmitys alakerrassa, joka purettiin pois. Hassua, että niinkin pieneen taloon kuin 65 m^2 per kerros on sellainen aikoinaan laitettu. Nyt suora sähkölämmitys ja uuni tulossa lisäksi. Kosteissa tiloissa (WC, suihku ja sauna) lattialämmitys. Tulevan uunin tilalla oli ns. kamina-mallinen "valmistakka" joka lämmitti hyvin ja nopeasti. Eihän se lämpöä juuri varannut, mutta parin päivän (kylmän talon) lämmittämisen jälkeen alkoi hormikin jo varaamaan lämpöä.

Tuleva uuni on tiilistä muurattu pystyuuni, jonka massan (n. reilu tonni) pitäisi riittää oikein hyvin lämmittämään talo ja varaamaan lämpöäkin. Hintaa uunille tulee vähän päälle kolme tonttua, josta muurari ottaa kaksi. Harkitsin alkuun itse muuraamista, mutta kotitalousvähennysellä (+ vanhan takan myynnillä) ei uunille juuri hintaa jää.

Ilmalämpöpupumpulle tehtiin varaus sähköjen uusinnan yhteydessä ja se tulee myöhemmin vielä avustamaan ja kierrättämään ilmaa. Ikkunoiden kunnostamisen yhteydessä myös seiniin lyötiin lisää eristettä (Vital 50 mm) ja välipohjaan (50+100 mm). Jossain vaiheessa jos jaksaa, pitäisi tilata auto imaisemaan vanhat purueristeet seinistä ja puhaltamaan sinne selluvilla. Eiköhän siinä vaiheessa ole riittävän taloudellista lämmitys. Ja itse hyvin mielelläni lämmitän takkaa/uunia joka päivä. Puiden teossa on oma vaivansa, mutta landella on (kunnon) klapikoneita lähes jokaisella isommalla tilalla.

Zone-sarja -42%
Jos on hyvin eristetty talo + lämmön talteenotto ilmanvaihtokoneessa niin eikö maalämpöpumppu ole ylimitoitettu jos talo ei ole mikään kartanon kokoinen? Eikö kannattavin investointi rakennusvaiheessa ole eristys. Loppupeleissä jos ei ihan älyttömästi lämmintä vettä kuluta niin se on aika sama millä käyttöveden lämmittää.

Jos tuollainen iso leivinuuni on sopivan keskeisellä paikalla talossa niin se lämmittää todella hyvin ja pysyy pari päivää lämpöisenäkin.

Oon samaa mieltä. Tarvittaessa jos tuohon vielä lisää maaputkiston (pari tonnia), jota kierrättää LTO:n MLV-patterissa, niin jotenkin tuntuis riittävältä. En tiedä onko näin, mutta itse aion tästä suunnittelijaa omassa projektissani haastaa (jos vaan tontti antaa myöten). Aion kuitenkin asua talossani seuraavat sata vuotta, niin en usko saavani maalämpöpuolella enää viidentoista vuoden päästä mitään palvelua jos uudisrakennuksetkin on kaikki nollaenergiataloja, kuten se EU nyt kai meinaa. Nyt kun tuli näin taas sanottua, niin eiköhän se suunnittelija saa taas tännekin maalämpöpumpun myytyä.

Mulla on tontti tosiaan 3250 m2 eli ei se ainakaan koosta jää kiinni. Maaperäkin sellasta saven ja hiekan sekoitusta höystettynä sekakokoisilla lohkareilla. Tuota on jotain 2-3 ma ja sitten alkaakin oleen aikalailla kalliota. Noin suuriinpiirtein kaivinkoneella tutkittuna. Eli varmaan tuonne vakaakeruuputkiston saisi. Mitähän tuo putki maksaa? Tuskin siitä asentelusta tarttis mitään maksaa kun sen voisi tehdä omin voimin ammattilaista apuna käyttäen...

Mitähän tuo putki maksaa? Tuskin siitä asentelusta tarttis mitään maksaa kun sen voisi tehdä omin voimin ammattilaista apuna käyttäen...

Jostain on jäänyt mielikuva, että tonnilla sais jo pitkälle tuota putkea. 600-700€ vois myös riittää. Toki riippuu maaperästä, mutta savimaa varmaankin antaa hyvin lämpöä ja tuo asennussyvyys varmaan sulla ei tulis ongelmaks.

Suositut

Back
Ylös Bottom