Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minä kyllä selvittäisin tuota JS88:n ideaa poistoilmanlämpöpumpusta. Ainakin kannattaa tuota maalämpöä miettiä tarkasti, vaikka ei takkaa joka päivä lämmitäkään. Käsitin sun jutuista viimeksi, ettet ole mitään linnaa rakentamassa? Toisaalta iso takkakin maksaa, vaikka miten sen rakentaisi, joten ei sitäkään kannata ihan koristeeksi laittaa. [mutu]Minusta sähkölämmitys lattiaan on niin halpa ratkaisu, että energian hinta pitää nousta huimasti, ennen kuin pienehköön taloon kannattaa maalämpöä laittaa. Poltti sitten takkaa tai ei.[/mutu]

Joo, ei rakenneta linnaa. Siinä varmaan max 140 asuinneliön paikkeilla. Menee just tossa rajalla että kannattaako illa PILP vai maalämpö. Tuo PILP ja hyvä takka voisi kanssa olla ihan järkevä veto. Uskoisin että sitä takkaa jaksaa lämmittää ja jos puita ei viitsi väsätä itse, pitää köyhtyä ja ostaa niitä.

No tätä on nyt hyvä vatkoa ja pohtia kun ei tarvitse tässä ja nyt olla päätöstä tekemästä. Eli kiitokset kaikille jotka tähän asti on keskustelua avanneet, jatketaan tästä. Mielestäni tämä lämmitysjärjestelmä on yksi tärkeimmistä ratkaisuista mitä tässä kohtaa tehdään ja toisaalta yksi pahemmista muuttaa kovasti jälkikäteen. Jotkut laatan värit on aikalailla pikkujuttuja ja ne saakin vaimo päättää ihan täysin. ;)

Blondi kysyy, rakennetaanko nykyisin niin, että kiuas lämmittää samalla (kivi/tiili)muurin, joka pysyy sitten pitkään lämpimänä? Tämä tietysti vaatisi sen, että sauna ei olisi talon takimmaisessa nurkassa ulkokulmauksessa, jonne se usein sijoitetaan omakotitaloissa.

Paha sanoa, tuskin. Eikös tuo vaatisi vähän pidempääkin puunpolttoaikaa jotta siitä olisi hyötyä? Mökillä tuo meillä toimii, siinä on samaan hormiin iso kivikasa jossa vesipata ja kiuas. Tuo kyllä lämpiää 3 tunnin mökkisaunomisella niin että siinä "pukeutusmishuoneessa" jota vastaan tuo muuri on, tarkenee kyllä pitkäänkin.

Että en tiedä onko saunomisella mitään merkitystä lämmityksen kanssa? Enemmän voisi kuvitella että poistoilman lämmön talteenotto ois tässäkin itse muurin lämmittämistä tärkeämpää? Ja varmaan tää riippuu myös miten usein ja pitkään saunoo.

Joo, ei rakenneta linnaa. Siinä varmaan max 140 asuinneliön paikkeilla. Menee just tossa rajalla että kannattaako illa PILP vai maalämpö. Tuo PILP ja hyvä takka voisi kanssa olla ihan järkevä veto. Uskoisin että sitä takkaa jaksaa lämmittää ja jos puita ei viitsi väsätä itse, pitää köyhtyä ja ostaa niitä.

Meille tulee asuinneliöitä hiukan vajaat 140. Kaveri on putkimies ja suositteli tuota vaihtoehtoa ja kertoi, että tuollaisen alle 160 neliöisen tönön lämmittäminen PILPillä onnistuu hyvin varaavan takan kanssa. Me suljettiin heti kättelyssä pois öljy -ja suorasähkölämmitys. Maalämmön ja PILPin välillä mekin päätös tehtiin.

Käytiin tammikuussa asuntoesittelyssä, jossa asukas kertoi kilpailuttaneensa maalämpöä ja vesi-ilmalämpöpumppu järjestelmää, ja maalämpö oli tullut vain muutaman tonnin kalliimmaksi.

Onko pakkiksella erikseen keskustelua eri lämmitysmuodoista?

Mä taidan repästä nämä lämmitysjutut tästä lopusta omaksi keskustelukseen jossakin kohtaa kun ehin.

Omakotitalon lämmitysjärjestelmäasiat tänne

Eli tehdäänpä tästä oma säikeensä noiden lämmitysjärjestelmäasioiden puintiin. Siirrän tuosta raksaketjusta nuo viestit tänne ja jatketaan aiheesta tarkemmin omassa säikeessään. Asia on kuitenkin erittäin tärkeä ja merkittävä.

EDIT: Jahas, tämä viesti tietysti pomppasi tänne viimeiseksi, mutta jatketaan siis lämmittelyasioista täällä.

Ei ole helppoja nämä lämmitysjututkaan. Jokaisessa oma hyvät ja huonot puolensa. Meillä esimerkiksi pitästä tavarasta muurattu takka maksoi semmonen reilu 5000€ ja se on periaatteessa siis ihan "koristeena". Toisaalta vastaava ruiskurapattu kulmaluukullinen takka olisi maksanut valmistakkana tuplasti tuon.

Meillä kävi sielä semmoinen fiba, että starkki tilasi vahingossa 17 senttisen rosteripiipun tilasta 19 senttisen. Hintaa tuli 300€ lisää, mutta nyt se vähän mitä olen takkaa polttanut, olen ollut todella tyytyväinen (Härmä air ilmoitti 1. kerralla ns. koko paketin hinnaksi 1800€, mutta kun 3. kyselykerralla oli sitten jo oikeesti kaikki tarpeellinen mukana, oli piipulle tullut hintaa 2200€ (plus ulkopuolen pellitys 300€).

Tyytyväisyys johtuu ulkonäöstä (eipä ole mikään pilli takan jatkeena vaan kunnon putki) ja siitä että takan sytytyksen jälkeen (joka myös helpottuu ylimitoitetun piipun takia) ei muu "kotitoiminta" häiriinny. Voi ihan hyvin imuroida (jopa takan reunoilta) ja vaikka laittaa ruokaa (liesituuletin) ilman että tulee savut sisälle. Kun takka on syttynyt voin huoletta panna arinan ilmanoton kiinni ja pellinkin melkeen kokonaan. Jos jätän arinan (vai mikä lie tuhkaluukku) vähääkään auki, niin sitte takka on kuin "sepän ahjo".

Eli olisko puulämmittäjien järkevä miettiä myös hormin kokoa, koska muuten takan kova käyttö haittaa "talouden" muuta toimintaa?

Blondi kysyy, rakennetaanko nykyisin niin, että kiuas lämmittää samalla (kivi/tiili)muurin, joka pysyy sitten pitkään lämpimänä?

Ei. Tosin mulle tulee periaatteessa jotain tuon suuntaista, olkoonkin että kiuasta ei tule. Eli mulla on tiilestä muurattu neljän hormin piippu (kaksi kappaletta yhden kiven hormeja ja kaksi kappaletta puolen kiven hormeja). Noihin tulee sitten kahden pönttöuunin savut ja keittiön puuhellan savut. Massiivinen piippu, massiiviset palomuurit ja massiiviset tulisijat. Kun tuon kombon eli sydänmuurin päräyttää lämpimäksi, niin kelpaa köllitellä.

Tollanen pönttöuuni ois kyllä törkeen siisti, siis ihan jo sisutusmielessä. Toki vaatii muunkin ympäristön sitten siihen sopivaksi.

Meillä yksi varteenotettava vaihtoehto on ollut 1,5 krs talo. Siellähän voisi miettiä jotain pienempää tulipesää yläkertaankin. Tuli on kuitenkin itselle tärkeä elementti, siis ihan tunnelman luojana. Vaippaikäsestä oppinut mökkeilemään ja siellä kaikki on ollut puulämmitteistä...aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siirsin tän vanhan lämmitysjärjestelmäketjun tänne talouspuolelle ja ydistin siihen uusimmat jutut!

Meillä yksi varteenotettava vaihtoehto on ollut 1,5 krs talo. Siellähän voisi miettiä jotain pienempää tulipesää yläkertaankin.
Mulla on valmistumassa 1,5 kerroksinen talo, tosin yläkerran teen vasta joskus tulevaisuudessa eli nyt siihen ei ole rakennuslupaa edes olemassa. Yläkertaan tulee kanssa varaava tulisija.

Kikkailin noiden hormien kanssa hiukan... Mulla on siis se neljän hormin piippu, mutta tarvetta onkin vielä viidennellekkin hormille. Alakerrassa on siis ne kaksi pönttistä, puuhella sekä keittiön poistoilmahormi ja yläkertaan on tulevaisuudessa tarkoitus askarrella vielä yksi tulisija. Asia ratkaistiin niin, että heti välipohjan jälkeen yhdistin pönttöuunien hormit kulkemaan samassa hormissa ja tällä tavoin vapautuneeseen hormiin saan liitettyä sen yläkerran tulisijan.

Lisäksi vielä nohevana sankarina varustin kaikki hormit tuplapelleillä. Eli alakerrassa on ihan normaalisti ensimmäiset pellit, mutta niiden lisäksi tein samoihin hormeihin vielä yläkertaankin pellit. Tällä tavoin saan valjastettua sen ison piippuni tosi tehokkaasti varaamaan kaiken mahdollisen lämmön. Ok, kaikille ihmisille se ei tietenkään sovi, että pitää käydä ylärrassa pellit sulkemassa ja avaamassa, mutta voihan niitä halutessaan pitää koko ajankin auki.

Mulla on valmistumassa 1,5 kerroksinen talo, tosin yläkerran teen vasta joskus tulevaisuudessa eli nyt siihen ei ole rakennuslupaa edes olemassa. Yläkertaan tulee kanssa varaava tulisija.

...

Ei Jimmy Kimmelillä olisi heitellä jotain lukuja mitä perustamiskustannuksia sähkölämmityksessä on (oletan että sulla tulee suora sähkö)? Eli siis:

- Piuhat lattiaan
- Joku ohjaussysteemikin tossä pitää olla
- Varaaja
- Putkityöt
- 3x35A liittymä / vuosimaksu
- ILPpi
- Tuhdimpi sähkökaappi
- 2-tariffi perustus / vuosimaksu

... olisi vähän helpompi vertaillla kuinka paljon maalämmön perustamiskustannukset eroaa suora + ilppi - ratkaisusta. Tulisijoja tossa on turha ottaa mukaan koska kyllä maalämmittäjät yleensä tulisijan tekee kanssa (paitsi sitten jos tekee pari takkaa).

Takalla lämmittämistä jos suunnittelee, niin kannattaa muistaa tehdä lattiaan valuvaiheessa takalle imuilmaputki anturan läpi ulos. Näin takan hyötysuhde paranee kun takka ei vedä imuilmakseen rahalla lämmitettyä sisäilmaa vaan "ilmaista" ulkoilmaa. Samalla saadaan hyvä veto takkaan. Niin ja takka kannattaa tietysti tehdä keskelle taloa, eikä ulkoseinän viereen.

Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys ja kaukolämpö vuonna 2004 rakennetussa 1,5 kerroksisessa puutalossa. Lämpimiä lattianeliöitä on 240 autotalli ja varasto mukaan laskettuna. Autotalli-varasto 40 neliötä on erillisrakennuksessa. Kaukolämmön kustannus on noin 1200 euroa vuosi. Varaavaa takkaa poltellaan aika paljon, mutta olen vähän ymmälläni tuon varaavan takan puitteissa siitä, että saavuttaako sillä säästöä lämmityskuluissa? Ehtiikö vesikiertoisen lattialämmityksen termostaatit reagoida varaavan takan lämpöön? Takka on tulikuuma kun pellit laittaa kiinni, 12 tunnin kuluttua vielä lämpöinen ja 24 tunnin kuluttua luovuttanut kaiken lämpönsä.

Huoneilman lämpötila on meillä säädetty 18 asteeseen. Takkaa poltellaan melkein joka päivä. Lähellä takkaa (olohuoneessa) lämpö on 24c, yläkerrassa makuuhuoneissa 20 C eli sen verran ilmeisesti parin asteen verran takka kohottaa lämpötilaa myös yläkerran huoneissa, jotka ovat kauimpana takasta.

Ostan kuivaa koivuhalkoa markkinahintaan, eli puu ei ole meille ilmaista.

Toinen asia, johon lukisin mielelläni kommenttia, on autotallin energiankulutus. Pelkällä päällä kun ajattelee, niin näillä tämän talven pakkasilla kun on joka ilta ajanut auton talliin sulamaan ja lämpenemään niin kyllähän siinä energiaa kuluu, kun tuollainen lähes 2000kg:n jäämöntti viedään sinne lämpenemään. Puntaroin tässä nyt vaihtoehtoiskustannuksena ajatusta, että sähköllä lämmitetään lohko ja sisätila siten, että auto on pihalla. Kumpi halvempaa?

Takalla lämmittämistä jos suunnittelee, niin kannattaa muistaa tehdä lattiaan valuvaiheessa takalle imuilmaputki anturan läpi ulos. Näin takan hyötysuhde paranee kun takka ei vedä imuilmakseen rahalla lämmitettyä sisäilmaa vaan "ilmaista" ulkoilmaa. Samalla saadaan hyvä veto takkaan. Niin ja takka kannattaa tietysti tehdä keskelle taloa, eikä ulkoseinän viereen.

Niin mäkin ajattelin. Takantekijä sanoi että heti tukkoon tommoset reiät. En tiedä sitten syytä (takkakytkin ilmeisesti hoitaa homman). Onneksi imuilmaa ei tarvita kuin sytytysvaiheessa.

Itse olen suunnitellut että tulee 2 takkaa + puukiuas. Mikäs se mukavampaa kuin tehdä puita ja kantaa sisälle ja sytytellä niitä palamaan. Kunto kasvaa ja säästää.
Mulla on just noin. Kyllä varaava takka on hyvä olla olemassa jos vaikka joskus talvella sähköt olisivatkin poikki vaikka kuukauden...

Viikonloppuna kävi tuuri. Huomasin netistä, kun eräs heppu oli vaihtamassa lämmitysjärjestelmää maalämpöön, ja halusi päästä eroon neljästä kuutiosta lämmityshiiliä. Nuo hiilet vastaavat noin 40 heittomottia halkoja tai 3000 litraa polttoöljyä.

Kyllä nyt talo lämpiää edullisesti pitkän aikaa, kun ilmalämpöpumppu jaksaa pitää tuvan lämpimänä aina -15 asteeseen. :)

Ei Jimmy Kimmelillä olisi heitellä jotain lukuja mitä perustamiskustannuksia sähkölämmityksessä on (oletan että sulla tulee suora sähkö)?
Ei valitettavasti ole heitellä sen tarkempia lukuja ja olettamuksesikin menee väärin.

Mulle ei tule sähkölämmitystä, vaan tulisijakohtainen puu. Tosin kuisti on sen verran kaukana sydänmuurista ja siellä märkätilat, joten tuolle muutaman neliön osuudelle tulee lattialämmitys (sähkö). Ja koska mikään ei ole varmaa ja elämäntilanteet muuttuvat, niin varaudun sen verran tulevaisuuten esimerkiksi mahdollista talon myymistä ajatellen, että vedätytän sähköjohdot pattereille valmiiksi. Saa sitten joku tulevaisuudessa melkolailla pienellä vaivalla laitettua sähköpatterit seinälle ja helpotettua arkeaan, kun on piuhat valmiina odottamassa jalkalistojen alla.

Sähkökäyttöinen varaaja, ei tarvi edes hullumaisen suuri olla. Ei mitään ilmalämpöpumppuja, koska en sellaista halua (vaikka sen myönnänkin ihan näppärä peli olevankin).

Joo, tiedän, tiedän... Ei sovi kaikille klapien kanssa pelaaminen, mutta itse olen ikäni asunut talossa, joka on lämmennyt tulisijakohtaisella puulämmityksellä eli totuttu on pienestä pitäen. Ei tuu siis yllätyksenä, että vuoden mittaan pitää olla jokunen päivä rankamettällä ja sirkelin vieressä. Ja joutuu hikoilemaan jokusen kerran ennen kuin ranka on karsittuna pihassa, klapiksi paloiteltuna, pihalla kuivattuna, liiteriin kuskattuna, liiteristä sisälle pirtiin, poltettuna ja pellit suljettuna. Hyvä puoli on se, että puusta ei tarvi maksaa, mitä nyt moottorisahaa huoltaa ja aika ajoin uusii. Tiedän ja ymmärrän, että puulämmitys vaikeuttaa talvelle suunniteltuja lomamatkoja + muuta poissa kotoolta olemista, mutta eipä tule nykyiselläkään reissattua... Lisäksi asia hoituu aika näppärästi siirrettävillä töpselimallisilla öljytäytepattereilla, jotka voi kesäksi nostaa vintille pölyttymään. Meitä hulluja on moneen junaan.:D

- Piuhat lattiaan
- Joku ohjaussysteemikin tossä pitää olla
- Varaaja
- Putkityöt
- 3x35A liittymä / vuosimaksu
- ILPpi
- Tuhdimpi sähkökaappi
- 2-tariffi perustus / vuosimaksu

Pikkaisen halvemmaksi tulee, kun käyttää lattialämmön sijasta seinämallisia pattereita. Olkoonkin, että lattialämmitys on mukava ja helppo sisutettava...

Olisi PIPL lämmitteisestä talosta vähän kyseltävää yleisesti. www.nibe.fi sivuja selailin ja siellä oli mainittu, että 1,5 krs talossa olisi vesikiertonen lattialämmitys alakerrassa ja sähköpatterit yläkerrassa edullisin tapa laittaa energiatehokas lämmitysjärjestelmä. Varaava takka tottakai oltava. Mutta eikös tälläisen PILPin kanssa ole vain hyötyä jos saunoo usein ja etenkin puulämmitteisen kiukaan kanssa? Tuoltahan sitä lämmintä poistoilmaa tulee aika paljon kuitenkin. Eli tuo vähentäisi takan polttamisen tarvetta varmaan jonkin verran? Vai olenko ihan pihalla...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom