Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minun mielestäni on järkevää ja terveellistä treenata tuollaisilla painoilla, jotka ovat suunnilleen oma kehonpaino.
Jaa niin kun progressio pitää sitten stopata kun painot alkavat menemään reilusti yli oman painon?
Järkevää on tehdä niin isoilla painoilla kun vaan pystyy säilyttämään hyvän tekniikan..

Vittu mitä paskaa.

Puolikyykkyä tein aikoinaan ---> polvet kokoajan kipeenä, lonkankoukistajat aivan juntturassa. Lihashuollosta huolimatta.
Vaihdoin syväkyykkyyn ---> polvet ei kipuile ollenkaan, lonkankoukistajat ei mene juntturaan. Ja tällä tiellä on pysytty.

Rauhallinen lasku, ei pomppua pohjassa ja kiihtyvästi ylös. Tätänykyä en varmaan edes osaisi siihen puoleenväliin pysäyttää. Sen vain sanon 'antina' tähän ketjuun, että syväkyykyllä parani polvet. Malmia tangossa reilusti enemmän kuin puolikyykyssä silloin joskus.

Mikä toimii yhdellä, on toiselle haitaksi. Pitää vain löytää se oma juttu, ennenkuin sopimattomalla liikkeellä aiheuttaa pysyvää vauriota. Absoluuttisten 'totuuksien' huutelu on pirun haitallista kun jokaikisellä treenaajalla on kuitenkin eri heikkoudet ja eri välitykset.

Mikä toimii yhdellä, on toiselle haitaksi. Pitää vain löytää se oma juttu, ennenkuin sopimattomalla liikkeellä aiheuttaa pysyvää vauriota. Absoluuttisten 'totuuksien' huutelu on pirun haitallista kun jokaikisellä treenaajalla on kuitenkin eri heikkoudet ja eri välitykset.

Juurikin näin.

Jaa niin kun progressio pitää sitten stopata kun painot alkavat menemään reilusti yli oman painon?
Järkevää on tehdä niin isoilla painoilla kun vaan pystyy säilyttämään hyvän tekniikan..

Se oli minun mielipide ja treenitapani. Erottakaa se nyt jostakin absoluuttisesta totuudesta. Itse teen "pohjia" ja rakennan tulevaisuutta ajatellen. Ilman pohjia en lähde tekemään puolikyykkyä yli-isoilla painoilla. Ensin kyykitään nöyrästi sarjaa 70kg:lla, pohjista asti. Tuolla en ainakaan hajota itseäni, toisin kuin jos ottaisin niskaani pitkälle yli satasen malmit ja pyllistäisin menemään. Kyykkyä kahdesti viikkoon, etukyykky ja takakyykky syvältä. Paljon kyykkyjä, niin siitä se kroppa alkaa vahvistumaan. Takakyykkypainot ovat nyt kuin naisilla, mutta en tietenkään stoppaa tähän jos vielä kehityn.

Juurikin näin.

Se oli minun mielipide ja treenitapani. Erottakaa se nyt jostakin absoluuttisesta totuudesta. Itse teen "pohjia" ja rakennan tulevaisuutta ajatellen. Ilman pohjia en lähde tekemään puolikyykkyä yli-isoilla painoilla. Ensin kyykitään nöyrästi sarjaa 70kg:lla, pohjista asti. Tuolla en ainakaan hajota itseäni, toisin kuin jos ottaisin niskaani pitkälle yli satasen malmit ja pyllistäisin menemään. Kyykkyä kahdesti viikkoon, etukyykky ja takakyykky syvältä. Paljon kyykkyjä, niin siitä se kroppa alkaa vahvistumaan. Takakyykkypainot ovat nyt kuin naisilla, mutta en tietenkään stoppaa tähän jos vielä kehityn.
Niin siis sulla nyt sattuu ne syväkyykyn treeni painot olemaan siellä sun BW kohdilla, sillä kuitenkaan ei ole mitään tekemistä järkevyyden/terveyden kannalta jos joku kyykkää esim. 2xbw sarjapainoilla pohjaan asti... Sitä tässä hain, kun kuulosti siltä että ei olisi järkevä tehdä isomilla painoilla vaikka hyvin jaksaisi...

Olen tästä samaa mieltä, mutta suurin syy tuohon lienee silti se, että on onnistuttu kusemaan jotain aiemmin (eli hankkiuduttu tilaan, jossa täyskyykky ei ole turvallinen). Tottakai kehon mittasuhteet vaikuttavat liikeratoihin, mutta enpä ole vielä kuullut esim. painonnostajavalmentajan sanoneen "treenataan sun kanssa enemmän tuota vetopuolta että saat raudat raakana rinnalle, sulle kun ei oikein sovi syvä kyykkyasento"

Paljon todennäköisemmin johtuu heikoista gluteus mediuksista. Mulla korjaantui krooniset lonkkavaivat 90 prosenttisesti ja kyykyt rupes putoamaan paljon paremmin "väliin" sen jälkeen kun aloin tekemään loitonnuksia huoltavana liikkeenä. Kyllä, loitonnuksia, saa nauraa. :D
Tätä pitää kyllä kokeilla. Itselläni on pitkään ollut kipuja alaselässä, luultavasti istumisen aiheuttamasta eteenpäin kääntyneestä lantiosta. Kyykkäillyt oon yli vuoden mutta vain muutaman kuukauden täysillä, se kun tuntuu hieman lisäävän noita kipuja. Lonkankoukistajia oon venytellyt vaikka kuinka mutta vasta viime aikoina oon senkin saanut tuntumaan oikein. Luin täältä, että kireät lonkankoukistajat aiheuttavat myös perselihasten heikkoutta ja täten takareisien "yliaktivointia", mikä voisi takareisiä kireyttäessään lisätä tuota perseen kääntymistä kyykyssä ja ehkä täten selkäkipujakin. Reidenloitontajat taitavat kuulua näihin heikentyneisiin perselihaksiin ja senkin oon huomannut juurikin tuon heikon polvienlevittämiskyvyn kautta. Notkoselällä kyykätessä on helpottanut myös lantion kääntäminen neutraaliin asentoon ennen toistoa, sillä muuten selkä kääntyy helposti kyykyn pohjalla lordoosisesta suoraksi. Lowbar-kyykky hieman alle parallelin tuntuu selässä paljon ikävämmältä kuin highbar hieman syvemmällä.

Oon myös huomannut että mun "sisäreiden" lihakset eivät tykkää venytyksestä, etukiertopotkut ovat välillä aika tuskaisia. Tiedä sitten liittyykö tohon.

Paljon todennäköisemmin johtuu heikoista gluteus mediuksista. Mulla korjaantui krooniset lonkkavaivat 90 prosenttisesti ja kyykyt rupes putoamaan paljon paremmin "väliin" sen jälkeen kun aloin tekemään loitonnuksia huoltavana liikkeenä. Kyllä, loitonnuksia, saa nauraa. :D

O-ou, ootko tosissas? :D Voisin ehkäpä jopa kokeilla tota loitontajalaitetta, niin noloa kuin se onkin. Toistomäärät varman 8-12 about, vai miten?

Loitontaja/lähentäjäjuttujen naurettavuuteen helpottaa monella alan kirjallisuutta lukeneella ehkä sekin, että legendaarinen voimavalmentaja Bill Starr ja muutama muukin vastaava on suositelleet niitä apuliikkeeksi kyykyn oheen. Itse asiassa Starr on useammassa artikkelissa suositellut tyyliin 1 oikein raskas, ehkä maksimissaan toinen kohtuuraskas "pääliike" ja päälle apuliikkeet juurikin tuohon Archeyn tapaan, eli kiertona pitkää sarjaa.

Joo ja en ole minäkään vielä n.20 vuoden treenihistorian aikana istahtanut lähentäjä/loitontajalaitteeseen. Ehkä olis jo aika :)

To each his own.. progressiota voi toteuttaa myös toisto- tai sarjamääriä kasvattamalla tai palautusaikoja lyhentämällä.

Ei sillä, ihan reippaasti pyllistelen itsekin syvältä tällä hetkellä 1,5-kertaisella kehonpainolla kympin sarjoja ja on tuntunut järkevältä, terveelliseltä ja turvalliselta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kovin hyvin en enää muista minkälaista kipu oli mutta jonkinlaista pistoa tuossa polvilumpion alapuolella ja polven sisäsyrjässä, jotka korostuivat erityisesti kävellessä. Osaltaan johtui varmasti lievästä lättäjalasta joiden takia lääkärissä ja fysilologilla ollaan käyty, josta ei tullut oikeestaan muuta kuin jumppa ohjeita joita tein aika laiskanpuoleisesti. mutta nämä kaikki kivut ovat vähentyneet huomattavasti kun alotin treenaamisen ja otin syväkyykyn mukaan ohjelmaan.

Joo ja fysioterapeuttia tarkotin :D

Olen tästä samaa mieltä, mutta suurin syy tuohon lienee silti se, että on onnistuttu kusemaan jotain aiemmin (eli hankkiuduttu tilaan, jossa täyskyykky ei ole turvallinen). Tottakai kehon mittasuhteet vaikuttavat liikeratoihin, mutta enpä ole vielä kuullut esim. painonnostajavalmentajan sanoneen "treenataan sun kanssa enemmän tuota vetopuolta että saat raudat raakana rinnalle, sulle kun ei oikein sovi syvä kyykkyasento"

Tuosta on kirjoitettu artikkelissa T-nationissa... en nyt tosin muista/jaksa lähteä kaivelemaan sitä artikkelia, mutta siinä totettiin melko raa'asti, että valmentajan vastuu on sanoa siinä vaiheessa kun kaikkea on yritetty että 'I am sorry boy, but this sport just is not for your mechanics' ja homma seis. Kyse oli juurikin painonnostosta - olisiko kyseessä ollut tapaus jolla oli kombo lyhyet kädet, pitkät jalat, lyhyt selkä ja vielä rakenteellisestikin haastavat lonkat ja nilkat. Ei millään tempausta saanut huippuvalmentajakaan toimimaan, ja totesi sitten tuolle nostajalle että kannattaa lajia vaihtaa ennenkuin pysyvää haittaa tuottava loukkaantuminen tapahtuu. Sälli vaihtoi lajia penkkipunnerrukseen joka vuorostaan kulkee loistavasti.

Eli pointtina oli se, että joskus on vain parempi lyödä hanskat tiskiin kuin lähteä runnomaan kohti vääjäämätöntä loukkaantumista mikäli liike on täysin sopimaton kaikesta tahdosta huolimatta. Valmentaja ulkopuolelta tarkkailevana on paras sanomaan se päin naamaa vaikka tuskin se helppoa on hänellekään. En nyt väitä että tollaset tempaukseen mahdottomat ruumiinrakenteet olis yleisiä näissä perusliikkeissä kuten kyykyssä, mutta silti on mahdollista olla hyvin hyvin huono-onninen niiden GEENIEN vuoksi. :D

Noista loitontajista ja lonkankoukistajaongelmista vielä:

Ihan sama miten noita loitontajia treenaa. Ei tarvii olla laite vaan vetokumi tai vaikka talja varmasti toimii myös. Mulla auttoi jo ekasta kerrasta tuo laite silloin kun lonkkavaivat oli pahimmillaan ja nuo kyseiset lihakset oli naurettavan heikot, vaikka kyykkymaksimi oli 200. Hentoiset naisetkin teki tuota isommilla painoilla. Anyways, vähintään kympin sarjoja olen tehnyt, huoltavat sarjat jopa 15-30 toistoa ja kymppejä lisäämään voimaa kun tilanne on vähän parantunut.

Myös kyykkytekniikka vaikuttaa aika paljon siihen tuleeko noita lonkkavaivoja. Parhaaksi tyyliksi itselle huomasin tuollaisen painonnostokyykyn eli tanko niskassa, suht kapea asento ja kroppa pystyssä pohjaan. Tuossa tyylissä on erittäin tärkeää kuitenkin se alkuasento. Lantiokori pitää olla täysin neutraalissa asennossa eli ei selkää hirveälle notkolle. Jos alkuasento on sellainen ankanperse niin se alaslasku tavallaan "leikkaa kiinni" helposti ja ainakin mulla se pahensi oireita. Tuosta neutraalista asennosta vaan pikku taivutus lonkista taakse ja sit pystysuoraan alas.

Noiden lonkkavaivojen kanssa kannattaa olla aktiivinen tai ne voi kestää vuosia. Taukoja kyykkäämisestä tuli kokeiltua, vaiva tuli aina takaisin. Lonkankoukistajien venyttely ei auttanut, mahdollisesti jopa ärsytti niveltä lisää. Noiden gluteus mediusten vahvistamisen lisäksi suosittelen dynaamisia venytyksiä takareisille. Noi kaksi yhdessä ja korjattu kyykkytyyli poisti mun vaivat melkein kokonaan.

gladiator73 sanoi:
Suomessa Juha Isolehto (korkeushyppy) ja Olli Talsi (aitajuoksu) ovat hypänneet ainakin himpun yli 360 vauhditonta pituutta. Olettaisin, että ovat käyttäneet näitä veteraanikisojen sääntöjä, mutta ovat urheilleet ennätykset hypätessään yleisessä sarjassa. Näillä em. herroilla on aika raju fysiikka. Esim. Olli Talsilla seuraavia reenituloksia:

-raaka rinnalleveto 180 kg ilman vetoremmejä (olen kuullut, että vetää vieläpä aivan suorille jaloille)
-penkkipunnerrus ainakin 200 kg, jopa enemmän, suoritustavasta ei tietoa ?
-jalkakyykky 270 kg, polvisiteistä ei tietoa, onko käytössä
Olli on 192 cm pitkä ja painaa 87 kg, rasvaprosentti 3 tai alle.

Juha Isolehdolla on konsentrinen voimantuotto ollut tosi huippuluokkaa. mm. kolmen askeleen vaudilla 3-kinkkaa 15 m. en tiedä onko tuo kolmen askeleen vauhti jostain kävelyvauhdista otettu, vai aivan paikaltaan. hurja tulos, kun kaikkein parhaimmat kolmiloikkaajat maailmalla hyppäävät 6 askeleen vauhdilla hieman alle tai yli 16 m kolmiloikkaa.
Isolehto on muistaakseni myös 192 cm pitkä.

Nämä parhaat suomalaiset vauhdittoman pituuden hyppääjät ovat fyysisiltä ominaisuuksiltaan aivan tykkejä. Aivan maailman huipulle eivät kummankaan suoritukset ole silti omissa lajeissaan riittäneet.

Tästä Olli Talsista, tuloksista ja kunnosta on kyllä jauhettu aikoinaan paljon. Aivan käsittämätön tapaus.

http://www.pakkotoisto.com/vip-kuvat/7715-yhden-kaverini-kuva/

Katsokaahan nyt tuota miehen kuntoa, ollut ihan älytön suomalaiseksi pika-aituriksi!

http://www.gettyimages.fi/detail/news-photo/olli-talsi-of-finland-in-action-during-the-1st-round-heats-news-photo/57057276

http://www.juhasonck.fi/kuvat/slides/Talsi_Olli_Sonck_Juha_%20Ritola_Marko.jpg

http://static.flickr.com/95/240221317_1da79233ee_o.jpg

http://static.flickr.com/90/240221397_0633d11204_o.jpg

Meni siis rankasti offtopiciksi, mutta pakkohan noihin oli tarttua! Natu tai ei ;)

Rankkaa offia..! välillä offtopica tekee terää..!

P.S. :offtopic:

Millaisia venytyksiä olet tehnyt?

Seisten kumartaen eri jalkojen leveyksillä polvet suorana/lievässä koukussa sellaisia 2-4 sekunnin pitoja välillä selkä pyreänä, välillä suorana, vähän eri kulmista. Ja selinmakuulla toisen jalan polvitaipeesta kiinni ja sit lähdet nilkka koukussa suoristamaan polvea, taas muutaman sekunnin pitoja vaihdellen sitä miten lähellä rintaa polvi on. Eli ihan perusjuttuja. Toisinaan myös jännitys-rentoutus-venytys juttuja. Mulla oli aivan järkyttävällä tasolla pitkään toi takareisien liikkuvuus, mutta noilla sain sen viikossa parissa taas ihan fiksuun jamaan.

Hyvää keskustelua kyykystä ja lähentäjien vaikutuksesta kyykyssä. Havainnollistava esitys asiasta on Rippetoen Starting Strength -kirjassa, josta alla oleva kuva on. Kyykyn ala-asennossa sisäreidet ovat selvästi pidemmässä tilassa verrattuna siihen, että jalat ovat suorana kyykyn yläasennossa. Lähentäjien rooli on suurimmillaan juuri pohjalta noustessa. Se, että onko nimenomaan niiden vahvistaminen tarpeellista on aivan oma aiheensa ja vielä aika laaja sellainen. Periaatteessa lähentäjien pitäisi vahvistua tarpeeksi kyykkyjä tekemäll - olettaen, että tekniikka on kunnossa.

Jos kuitenkin jossain tapauksessa pystyy päättelemään, että lähentäjät ovat se heikoin lenkki, niin sitten totta kai toimenpiteet sen mukaan. Jos lisäksi sillä on päässyt lonkkavaivoista tms. eroon, kuten tuossa edellisellä sivulla oli, niin treeni on todennäköisesti mennyt oikeaan osoitteeseen.

adductor-1024x521.webp

Huomion arvoinen juttu on, että yhden jalan kyykkyvariaatioissa (askelkyykyt, yhden jalan kyykky, pistoolikyykky yms.) lähentäjien rooli ei ole läheskään yhtä merkittävä, sillä kehon massakeskipiste on suoraan jalan päällä eikä sisäpuolella, kuten kahden jalan kyykyissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom