Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
paine siirtyy etureisiltä enemmän polville

jos päästää ne reidet rennoksi ja lepäilee polvea vasten nii mikäs siinä. :D muuten ei kyllä? painetta tulee ruston takaosaan mitä syvemmälle, mitä isommat painot ja mitä enempi menee polvet etee. kierukkaan... varmastiko? ja kumpaan niistä?

Hmm, voisko ton kääntää niin että kun ei voimat riitä tekemään syväkyykkyä jollain painolla niin sitten tehdään puolikyykkyä kyseisellä ylisuurella painolla joka ei vastaa voimia tai tukikudosten kestävyyttä ja joka rasittaa niin ollen enempi polvia ynnä muita?

Samoilla linjoilla, tehdään isoilla painoilla ns. räjähtäviä kyykkyjä eli vauhdilla alas reilusti vajaaseen kyykkysyvyyteen ja sit yhtäkkinen liikkeen suunnan muutos eli täysillä ylös ja aivan liian isoilla painoilla. Ei tarvii ihmetellä miks polvet ei kestä :D Mutta toki kaikki tehkööt kuinka haluaa, en menetä yöuniani... Monesti myös kyykätään vajaita todellakin vain sen takia että eko ei kestä kun joutuis käyttää 10 kiloa pienempiä painoja jos kyykkäis syvään ja kunnollisella tekniikalla.

Keskustelin tuossa veljen kanssa syväkyykystä. Erikoistumassa ortopediksi ja osasi kertoa hieman että miten lihakset kiinnittyvät tuolla polvien seutuvilla. Kertoi että syväkyykyssä polville ja etenkin kierukalle tulee erittäin kova paine, eikä se pitkässä juoksussa tule kestämään. Voitte vaikka itse kokeilla menemällä niin kyykkyyn kuin mahdollista, paine siirtyy etureisiltä enemmän polville ja ainakin itselläni polvi naksahtelee syvään kyykätessä.

En tiedä sitten auttaako polvien vahvistaminen asiaan mitenkään, mutta kuulemma tuo paine on liian suuri polvissa eikä kierukka kestä. Tietenni tässäkin voi olla yksilöllisiä eroja, toisella polvet kestää ja toisella ei.

Mulla tuo paine siirtyy reisiltä ja pakaroilta polvelle silloin, jos päästän painopisteen liikaa päkiöille. Jos paino on tarpeeksi takana, paine pysyy reisillä ja pakaroilla. Toisaalta pääsen vaan etukyykyssä kunnolla alas, takakyykyssä jää etureisi vaakatasoon.

Mulla tuo paine siirtyy reisiltä ja pakaroilta polvelle silloin, jos päästän painopisteen liikaa päkiöille. Jos paino on tarpeeksi takana, paine pysyy reisillä ja pakaroilla. Toisaalta pääsen vaan etukyykyssä kunnolla alas, takakyykyssä jää etureisi vaakatasoon.

Painopiste pitäis toki pyrkiä pitämään aina suunnilleen jalkaterän puolivälissä. Kuulostaa siltä, että pitäisit tankoa melko alhaalla takakyykyssä?

Painopiste pitäis toki pyrkiä pitämään aina suunnilleen jalkaterän puolivälissä. Kuulostaa siltä, että pitäisit tankoa melko alhaalla takakyykyssä?

Voi olla tuokin totta. Tällä hetkellä tanko lepää siinä epäkkäiden päällä, sopiva kolo siinä kohti kun vetää olkapäitä taakse (vaikea selittää)... Ihan niskaan en uskalla laittaa, mulla on pää kääntynyt eteenpäin (toimistotyöläinen) ja tanko painaa ikävästi.

Yks ongelma voi olla nuo loitontajien heikkous jolloin en saa painettua polvia tarpeeksi sivulle. Mun lonkkien liikkuvuus on muutenkin aika rajoittunut, että uskon liikkuvuusharjoittelulla myös tuon takakyykyn tekniikankin parantuvan. Myös sen painopisteen löytäminen on välillä hankalaa, tahtoo varpaat irrota alustasta takakyykyssä välillä. Vissiin kyykkään liian taakse.

Voi olla tuokin totta. Tällä hetkellä tanko lepää siinä epäkkäiden päällä, sopiva kolo siinä kohti kun vetää olkapäitä taakse (vaikea selittää)... Ihan niskaan en uskalla laittaa, mulla on pää kääntynyt eteenpäin (toimistotyöläinen) ja tanko painaa ikävästi.

Yks ongelma voi olla nuo loitontajien heikkous jolloin en saa painettua polvia tarpeeksi sivulle. Mun lonkkien liikkuvuus on muutenkin aika rajoittunut, että uskon liikkuvuusharjoittelulla myös tuon takakyykyn tekniikankin parantuvan. Myös sen painopisteen löytäminen on välillä hankalaa, tahtoo varpaat irrota alustasta takakyykyssä välillä. Vissiin kyykkään liian taakse.

Niin ei sitä varsinaisesti niskaan kannatakaan laittaa, mutta sinne epäkkäiden päälle niin, että tanko pysyy siellä kuin "itsestään" eikä niinkään ranteiden kannattelemana.

Paljon vaan näkee sitä että "roikotetaan" tankoa melko alhaalla ranteiden varassa ja kyykätään selkä melko etukenossa about vaakatasoon. Tästä jos haluttaisiin alemmas pelkästään polvikulmaa pienentämällä, kaaduttaisiin taaksepäin.

Tähän threadii sopii aika hyvin T-Nationin artikkeli: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/7_reasons_to_squat_like_a_man

Luettelee 7 asiallista syytä syväkyykkyyn, joista eräs kuuluu näin: "In 2012, Bryanton et al. investigated squat depth and joint moments at the ankles, knees, and hips. As the squat ROM went deeper, the hips ended up picking up more of the load compared to the knees and the ankles. This lends support to the Caterisano study cited in reason #1."

Et jaksa lukea neljännessivun pituista tiivistelmää? Tosi lyhyesti: parempi kyykätä syvälle.

Jos oikeasti niin pahasti laiskottaa, niin ihan vinkkinä yleensä abstraktin muutama vika lause paljastaa aina lyhyesti tutkimuksen tulokset pääpiirteittäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaveri juuri puheli salilla jostain kirjasta, minkä joku guru oli kirjoittanut. Sen mukaan ainut ja oikea tapa on kyykätä juuri syvään. Yleinen harhaluulo on, että se rasittaisi polvia, mutta kirjoittajan mukaan syväkyykkääminen vahvistaa polvia.

Syväkyykky on vaarallista vain egolle, sillä kilomäärät tangossa tippuvat olellisesti kun aletaan kyykkäämään oikeasti ja puhtaasti.

Mikä on siis yhteenveto täst topikist? Itel ruvennu polvet vähä sattuu, jatkanko kyykkää nii syväl ku pystyy vai iskenkö jonku penkin persee alle rajottaa syvyyt?

Samoilla linjoilla, tehdään isoilla painoilla ns. räjähtäviä kyykkyjä eli vauhdilla alas reilusti vajaaseen kyykkysyvyyteen ja sit yhtäkkinen liikkeen suunnan muutos eli täysillä ylös ja aivan liian isoilla painoilla. Ei tarvii ihmetellä miks polvet ei kestä :D Mutta toki kaikki tehkööt kuinka haluaa, en menetä yöuniani... Monesti myös kyykätään vajaita todellakin vain sen takia että eko ei kestä kun joutuis käyttää 10 kiloa pienempiä painoja jos kyykkäis syvään ja kunnollisella tekniikalla.

Kyllä tuo pompautus kyykky on pirun yleinen vaikka kyykättäisiin ihan täyteen syvyyteen asti. Syvään kyykätessä joka tapauksessa vaikka suunnan vaihto tapahtuisi rauhallisesti, aktivoidaan pohjassa suurimmaksi osaksi pakaralihaksia ja nelipäisen reisilihaksen aktivointi pienenee selvästi. Syvässä kyykyssä luovutetaan kovin lihasjännitys lihasryhmältä toiselle eli etureisiltä pakaralihaksille ja taas ylempänä takaisin, jolloin etureisien aktivointi ei ole paras mahdollinen ja toimii vain osan suoritusajasta ja vain osassa liikettä.

Toinen yleinen virhe on yläasennossa polvien lukitseminen, jolloin taas etureisien jännitys pienenee ja liikeketju katkeaa ja suurin lihaksen kasvupotentiaali menetetään.
Jos reisiä halutaan kasvattaa kehonrakennusmielessä koko sarja tehdään loppuun asti ennen kuin polvet lukitaan sarjan päätyttyä.

Katelkaapas Ronnien tyyliä, ei koskaan kyykkää alle 90 polvikulman, eikä lukitse polvia ylhäällä kesken sarjan vaan kyykkää katkeamattoman liikeketjun ja rasitus pysyy koko ajan nelipäisellä reisilihaksella.

http://www.youtube.com/watch?v=cUgYKkttm8Y

Itse suosittelen syväkyykkyjä lähinnä niille jotka tavitsevat lisää pakaroihin, mm. bikini kilpailijoille.

Jalat kapealla ja pohjasta - paras tapa kasvattaa itselleen etureidet. Kun itse rupesin tekemään kaikki kyykyt, prässit, ja hackkyykyt syvältä, niin reidet räjähti kasvuun!

Jalat kapealla ja pohjasta - paras tapa kasvattaa itselleen etureidet. Kun itse rupesin tekemään kaikki kyykyt, prässit, ja hackkyykyt syvältä, niin reidet räjähti kasvuun!

Aika hauskaa, kun mulla kävi samoin kun aloitin kyykkäämään suht isoilla painoilla 90 asteeseen ja jätin ylhäällä lukitsematta.
Reidet tuntuvat kasvavan ihan samassa suhteessa kun treenipainot kasvoivat ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom