Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä polvia särki 24/7, kunnes aloin kyykkäämään niin joha loppu särkeminen. Tosin omat kyykyt ei nyt mene ihan syväkykky kategoriaan ku liikkuvuus ei riitä, mutta kuitenki alemmas kuin reidet vaakatasoon.

Tuo ilmiö johtuu vaan siitä, että heikko vastus medialis(se pisaran muotoinen lihas lähellä polvea) voi aiheuttaa polviongelmia ja syvään kyykkääminen aktivoi tuota lihasta paremmin.

Suomessa Juha Isolehto (korkeushyppy) ja Olli Talsi (aitajuoksu) ovat hypänneet ainakin himpun yli 360 vauhditonta pituutta. Olettaisin, että ovat käyttäneet näitä veteraanikisojen sääntöjä, mutta ovat urheilleet ennätykset hypätessään yleisessä sarjassa. Näillä em. herroilla on aika raju fysiikka. Esim. Olli Talsilla seuraavia reenituloksia:

-raaka rinnalleveto 180 kg ilman vetoremmejä (olen kuullut, että vetää vieläpä aivan suorille jaloille)
-penkkipunnerrus ainakin 200 kg, jopa enemmän, suoritustavasta ei tietoa ?
-jalkakyykky 270 kg, polvisiteistä ei tietoa, onko käytössä
Olli on 192 cm pitkä ja painaa 87 kg, rasvaprosentti 3 tai alle.

Juha Isolehdolla on konsentrinen voimantuotto ollut tosi huippuluokkaa. mm. kolmen askeleen vaudilla 3-kinkkaa 15 m. en tiedä onko tuo kolmen askeleen vauhti jostain kävelyvauhdista otettu, vai aivan paikaltaan. hurja tulos, kun kaikkein parhaimmat kolmiloikkaajat maailmalla hyppäävät 6 askeleen vauhdilla hieman alle tai yli 16 m kolmiloikkaa.
Isolehto on muistaakseni myös 192 cm pitkä.

Nämä parhaat suomalaiset vauhdittoman pituuden hyppääjät ovat fyysisiltä ominaisuuksiltaan aivan tykkejä. Aivan maailman huipulle eivät kummankaan suoritukset ole silti omissa lajeissaan riittäneet.

Tästä Olli Talsista, tuloksista ja kunnosta on kyllä jauhettu aikoinaan paljon. Aivan käsittämätön tapaus.

http://www.pakkotoisto.com/vip-kuvat/7715-yhden-kaverini-kuva/

Katsokaahan nyt tuota miehen kuntoa, ollut ihan älytön suomalaiseksi pika-aituriksi!

http://www.gettyimages.fi/detail/news-photo/olli-talsi-of-finland-in-action-during-the-1st-round-heats-news-photo/57057276

http://www.juhasonck.fi/kuvat/slides/Talsi_Olli_Sonck_Juha_%20Ritola_Marko.jpg

http://static.flickr.com/95/240221317_1da79233ee_o.jpg

http://static.flickr.com/90/240221397_0633d11204_o.jpg

Meni siis rankasti offtopiciksi, mutta pakkohan noihin oli tarttua! Natu tai ei ;)

Tuo kiinnostaa, sillä on hiukan oma lehmä ojassa. Millä tavalla polvet aiemmin oireilivat?

Kovin hyvin en enää muista minkälaista kipu oli mutta jonkinlaista pistoa tuossa polvilumpion alapuolella ja polven sisäsyrjässä, jotka korostuivat erityisesti kävellessä. Osaltaan johtui varmasti lievästä lättäjalasta joiden takia lääkärissä ja fysilologilla ollaan käyty, josta ei tullut oikeestaan muuta kuin jumppa ohjeita joita tein aika laiskanpuoleisesti. mutta nämä kaikki kivut ovat vähentyneet huomattavasti kun alotin treenaamisen ja otin syväkyykyn mukaan ohjelmaan.

Ettei menisi ihan offtopikiksi, olen nähnyt pari tapausta jossa syväkyykyllä on hankittu välilevyvamma.
Syvälle kyykätessä tahtoo sieltä alhaalta lähtiessä alaselkä pyöristyä ja sen jälkeen muutamia kuukausia menee toipuessa ;)

Ettei menisi ihan offtopikiksi, olen nähnyt pari tapausta jossa syväkyykyllä on hankittu välilevyvamma.
Syvälle kyykätessä tahtoo sieltä alhaalta lähtiessä alaselkä pyöristyä ja sen jälkeen muutamia kuukausia menee toipuessa ;)

Ei se ole syväkyykyn syy vaan porukan laiskuuden tai tietämättömyyden kun ei venytellä lantionseutua niin että se tekniikka pysyy kasassa. Väittäisin, että suurin osa (terveistä) ihmisistä saa parin viikon treenillä syväkyykkyyn tarvittavan liikkuvuuden.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se ole syväkyykyn syy vaan porukan laiskuuden tai tietämättömyyden kun ei venytellä lantionseutua niin että se tekniikka pysyy kasassa. Väittäisin, että suurin osa (terveistä) ihmisistä saa parin viikon treenillä syväkyykkyyn tarvittavan liikkuvuuden.

Kyllä se vaan on sen syväkyykyn syy, koska sitä ei pitäisi väkisin tehdä jos ei osaa/taivu. Ongelma tuntuu olevan siinäkin kun joka paikassa valistetaan kuinka pitää kyykätä pohjaan asti perse nilkkoihin kiinni tai on salikomediaketjuun joutuva naurun aihe, (mutta liian harvoin sanotaan samalla, että liikkuvuus pitää olla ensin kunnossa).

Mulla ei ole mitään syväkyykkyä vastaan, kunhan sen vaan osaa tehdä oikein. Paljon kuitenkin näkee sitä että selkä pyöristyy siellä alhaalla, ja se ei käsittääkseni ole hyvä.

Se alaselkä pyöristyy lähinnä silloin kun ei paineta polvia kunnolla sivuille ja istuta sinne väliin.

Se voi taas johtua kireistä lihaksista. Mä ainakin painan polvia niin paljon ulospäin ku mahdollista ja istun jalkojen väliin, mutta kireät sisä-/takareidet estävät kunnollisen jalkojen väliin menemisen sekä polvien ulos työntämisen. Pystyn kuitenkin tekemään syväkyykkyä, mutta lantio kääntyy alhaalla vähän. Alaselkä ei kuitenkaan ihan taida pyöristyä.

Mulla taitaa siis olla ongelmia täydessä lonkan koukistamisessa. http://www.netterimages.com/images/vpv/000/000/008/8349-0550x0475.jpg Tuossa asennossa en saa vedettyä polvea ihan riittävän lähelle rintakehää niin, että alaselän lordoosi pysyy kunnossa.

Sitte miten tää taas liitty aiheeseen, en tiiä.

Tuleppas vetämään mulle pari viikkoa joogaa, niin katsotaan joko noi lonkankoukistajat vetryisivät.
Itselläni oli ihan junnuna kasvuiässä hyppääjän polvet kummassakin polvessa, tuli pelattua korista ja lätkää. Sen ikäsenä ei nyt ihan kamalasti osannut/halunnut/kiinnostanut panostaa lihashuoltoon, joten kun noita lonkankoukistajia on laimilyönyt tarpeeksi monta vuotta, saa kantapäiden alle laittaa laudan, että asento pysyy oikeaoppisena, eikä noustessa nosto tapahdu osittain päkiöiden varassa josta sitten seuraa näitä selkävaivoja.

Kyllä noita kovia ponnistusvoiman omaavia kavereita löytyy, tuntuu vain, että vähän eri lajeista, kuin korkeushypystä. Siitä on jokunen vuosi aikaa kun joku NBA pelaaja oli tyyliin polttareissa koittanut korkeutta farkut jalassa 220 ja kävi kisossa hyppäämässä luokkaa 235, mutta ei tainnut minishortsit kiinnostaa, en tiedä hyppääkö enää.

Holmi hyppii oman mittaisten kavereidensa yli, löytyy jotain videoitakin aitahyppelyistä joissa aidankorkeudet jotain ~180>
Taurian fontenettella on kanssa ihan jäätävä pomppu..

Valkoisella pojalla pituutta 218' http://www.youtube.com/watch?v=hSJEafn3OGU

Kattelin pari päivää sitten kahta naista jotka vetivät kyykyt ihan niin alas asti kuin menee. Toisella alaselkä pysyi oikeassa asennossa mutta olikin pikkaisen notkoselkäinen, toinen tulee varmasti vammauttamaan selkänsä kun painot kasvavat, selkä pyöristyi joka nostossa, onneksi painoa oli vain kolmisenkymmentä kiloa.

Ihmisellä jolla on "lautaselkä" eli alaselän mutka lordoosi on lähes olematon ei syväkyykky sovellu lainkaan.

Se voi taas johtua kireistä lihaksista. Mä ainakin painan polvia niin paljon ulospäin ku mahdollista ja istun jalkojen väliin, mutta kireät sisä-/takareidet estävät kunnollisen jalkojen väliin menemisen sekä polvien ulos työntämisen. Pystyn kuitenkin tekemään syväkyykkyä, mutta lantio kääntyy alhaalla vähän. Alaselkä ei kuitenkaan ihan taida pyöristyä.

Mulla taitaa siis olla ongelmia täydessä lonkan koukistamisessa. http://www.netterimages.com/images/vpv/000/000/008/8349-0550x0475.jpg Tuossa asennossa en saa vedettyä polvea ihan riittävän lähelle rintakehää niin, että alaselän lordoosi pysyy kunnossa.

Sitte miten tää taas liitty aiheeseen, en tiiä.

Paljon todennäköisemmin johtuu heikoista gluteus mediuksista. Mulla korjaantui krooniset lonkkavaivat 90 prosenttisesti ja kyykyt rupes putoamaan paljon paremmin "väliin" sen jälkeen kun aloin tekemään loitonnuksia huoltavana liikkeenä. Kyllä, loitonnuksia, saa nauraa. :D

Paljon todennäköisemmin johtuu heikoista gluteus mediuksista. Mulla korjaantui krooniset lonkkavaivat 90 prosenttisesti ja kyykyt rupes putoamaan paljon paremmin "väliin" sen jälkeen kun aloin tekemään loitonnuksia huoltavana liikkeenä. Kyllä, loitonnuksia, saa nauraa. :D

Itsekkin vedän nykyään hakin ja kyykyn jälkeen giant settinä kolme kierrosta liikkeillä jalan koukistukset, jalanojennukset, reidenloitonnukset ja reiden lähennykset.
Noita loitonnuksia teen vielä kaiken lisäksi kahdella erilaisella setillä, eli selkä kiinni nojassa ja selkä irti nojasta jolloin kohdistuvat erikseen pakaroiden ylä-/alaosaan.

Lähennyksetkin otin ohjelmaan kun reväytin kerran sisäreiden mäkivedoissa ja tuli mieleen mahtaako sielläkin olla heikkouksia reiden tukilihaksistossa.

Itsekkin vedän nykyään hakin ja kyykyn jälkeen giant settinä kolme kierrosta liikkeillä jalan koukistukset, jalanojennukset, reidenloitonnukset ja reiden lähennykset.
Noita loitonnuksia teen vielä kaiken lisäksi kahdella erilaisella setillä, eli selkä kiinni nojassa ja selkä irti nojasta jolloin kohdistuvat erikseen pakaroiden ylä-/alaosaan.

Lähennyksetkin otin ohjelmaan kun reväytin kerran sisäreiden mäkivedoissa ja tuli mieleen mahtaako sielläkin olla heikkouksia reiden tukilihaksistossa.

Itse teen nuo loitonnukset lievässä etunojassa selkä suorana, vähän kuin kyykyn ala-asentoa simuloiden. Yleensä loitonnus+reidenojennus+prässi kaksi kierrosta melko kevyillä painoilla niin ettei mene hapoille mutta nivelet lämpenee kunnolla ennen kyykkyä. Toisinaan treenin loppuun muutama kova loitonnussarja koko pakalla. Harvoin tulee enää sellasia rampauttavia lonkankoukistajakramppeja ja pystyy taas kävelemään normaalisti. Tällä hetkellä tulee 2 kovaa etukyykkyä ja 1 kova veto viikkoon. Takakyykkyä ei voi tehdä vielä varmaan pitkään aikaan olkapään takia. Hyvin putoo kyykyt ja hyvin palautuu kroppa noista.

Se alaselkä pyöristyy lähinnä silloin kun ei paineta polvia kunnolla sivuille ja istuta sinne väliin.

Kiitos taas muistutuksesta, ryhti ja asento parani taas alun tasolle! Oonki miettiny miksi kyykky ei pelitä enää kunnolla, kannattaa aina välillä tsekata se että ei ala tekemään väärin.

Jos lihakset ovat riittävän venyviä kunnon tekniikkaan nii silloin pidän kyllä syväkyykkyä erinomaisena liikkeenä IMO.
Itselläkin pyöristyi alaselkä ala-asennossa ja selkä tuli kipeäksi, mutta herra jto käski venytellä ylätakareisiä (tietenkää muita lihaksia unohtamatta) ja sen neuvon jälkeen tekniikka on joka kerta ollut parempi kun on tullut venyvyyttä lisää.

Itse teen takakyykyt aivan pohjaan, koska mielestäni silloin käytettävät suhkot pienet treenipainot ovat nivelille ja rangalle ns. terveellisiä. Syväkyykkyyn ei vaan voi laittaa niin älyttömiä rautoja. Pakarat lähes maasta olen ottanut 100kg, kokeilumielessä, sillä enempää en koe terveellisenä laittaa. Treenipainot takakyykkyyn ovat välillä 60-90kg. Todella harvoin lähden ottamaan yli ysikymppiä takakyykystä. Minun mielestäni on järkevää ja terveellistä treenata tuollaisilla painoilla, jotka ovat suunnilleen oma kehonpaino. Voimatasoni riittäisi ottamaan puolikyykystä n.140kg, mutta mielestäni tuossa ei olisi vittuakaan järkeä. Syväkyykyt menee perille ja tuntuu todellakin reisi/perse osastolla. Lisäksi noissa keskivartalo saa hyvin voimaa ja jämäkkyyttä.

Voimanostajat ovat sitten asia erikseen ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom