Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itekkin kuulun siihen porukkaan joilla on syväkyykky parantanut polvet.
Suomessa Juha Isolehto (korkeushyppy) ja Olli Talsi (aitajuoksu) ovat hypänneet ainakin himpun yli 360 vauhditonta pituutta. Olettaisin, että ovat käyttäneet näitä veteraanikisojen sääntöjä, mutta ovat urheilleet ennätykset hypätessään yleisessä sarjassa. Näillä em. herroilla on aika raju fysiikka. Esim. Olli Talsilla seuraavia reenituloksia:
-raaka rinnalleveto 180 kg ilman vetoremmejä (olen kuullut, että vetää vieläpä aivan suorille jaloille)
-penkkipunnerrus ainakin 200 kg, jopa enemmän, suoritustavasta ei tietoa ?
-jalkakyykky 270 kg, polvisiteistä ei tietoa, onko käytössä
Olli on 192 cm pitkä ja painaa 87 kg, rasvaprosentti 3 tai alle.
Juha Isolehdolla on konsentrinen voimantuotto ollut tosi huippuluokkaa. mm. kolmen askeleen vaudilla 3-kinkkaa 15 m. en tiedä onko tuo kolmen askeleen vauhti jostain kävelyvauhdista otettu, vai aivan paikaltaan. hurja tulos, kun kaikkein parhaimmat kolmiloikkaajat maailmalla hyppäävät 6 askeleen vauhdilla hieman alle tai yli 16 m kolmiloikkaa.
Isolehto on muistaakseni myös 192 cm pitkä.
Nämä parhaat suomalaiset vauhdittoman pituuden hyppääjät ovat fyysisiltä ominaisuuksiltaan aivan tykkejä. Aivan maailman huipulle eivät kummankaan suoritukset ole silti omissa lajeissaan riittäneet.
Tuo kiinnostaa, sillä on hiukan oma lehmä ojassa. Millä tavalla polvet aiemmin oireilivat?
Ettei menisi ihan offtopikiksi, olen nähnyt pari tapausta jossa syväkyykyllä on hankittu välilevyvamma.
Syvälle kyykätessä tahtoo sieltä alhaalta lähtiessä alaselkä pyöristyä ja sen jälkeen muutamia kuukausia menee toipuessa ;)
Ei se ole syväkyykyn syy vaan porukan laiskuuden tai tietämättömyyden kun ei venytellä lantionseutua niin että se tekniikka pysyy kasassa. Väittäisin, että suurin osa (terveistä) ihmisistä saa parin viikon treenillä syväkyykkyyn tarvittavan liikkuvuuden.
Se alaselkä pyöristyy lähinnä silloin kun ei paineta polvia kunnolla sivuille ja istuta sinne väliin.
Ei se ole syväkyykyn syy vaan porukan laiskuuden tai tietämättömyyden kun ei venytellä lantionseutua niin että se tekniikka pysyy kasassa. Väittäisin, että suurin osa (terveistä) ihmisistä saa parin viikon treenillä syväkyykkyyn tarvittavan liikkuvuuden.
Se voi taas johtua kireistä lihaksista. Mä ainakin painan polvia niin paljon ulospäin ku mahdollista ja istun jalkojen väliin, mutta kireät sisä-/takareidet estävät kunnollisen jalkojen väliin menemisen sekä polvien ulos työntämisen. Pystyn kuitenkin tekemään syväkyykkyä, mutta lantio kääntyy alhaalla vähän. Alaselkä ei kuitenkaan ihan taida pyöristyä.
Mulla taitaa siis olla ongelmia täydessä lonkan koukistamisessa. http://www.netterimages.com/images/vpv/000/000/008/8349-0550x0475.jpg Tuossa asennossa en saa vedettyä polvea ihan riittävän lähelle rintakehää niin, että alaselän lordoosi pysyy kunnossa.
Sitte miten tää taas liitty aiheeseen, en tiiä.
Paljon todennäköisemmin johtuu heikoista gluteus mediuksista. Mulla korjaantui krooniset lonkkavaivat 90 prosenttisesti ja kyykyt rupes putoamaan paljon paremmin "väliin" sen jälkeen kun aloin tekemään loitonnuksia huoltavana liikkeenä. Kyllä, loitonnuksia, saa nauraa. :D
Itsekkin vedän nykyään hakin ja kyykyn jälkeen giant settinä kolme kierrosta liikkeillä jalan koukistukset, jalanojennukset, reidenloitonnukset ja reiden lähennykset.
Noita loitonnuksia teen vielä kaiken lisäksi kahdella erilaisella setillä, eli selkä kiinni nojassa ja selkä irti nojasta jolloin kohdistuvat erikseen pakaroiden ylä-/alaosaan.
Lähennyksetkin otin ohjelmaan kun reväytin kerran sisäreiden mäkivedoissa ja tuli mieleen mahtaako sielläkin olla heikkouksia reiden tukilihaksistossa.
Se alaselkä pyöristyy lähinnä silloin kun ei paineta polvia kunnolla sivuille ja istuta sinne väliin.