Sydänsuruja...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu
Aylah sanoi:
niinpäh. jos kolmas vapaa osapuoli tietää lähtevänsä varatun mukaan ni johan on perkele, ettei tää olis muka vastuussa jutusta myös!! :curs: olenko mä vain niin erilainen nuori, ettei mene jakeluun, että pettäminen olis okei. häh? se on väärin ja sitten kun sen ite kokee, ni tietää että tuntuu. :(

Näistä asioista voi keskustella myös rauhallisesti jonkinlaista järkiperäistä logiikkaa käyttäen, se tuntuu monilta unohtuvan ;) Lisäksi mielelläni näkisin mielipiteille edes jonkinlaisia perusteluita sen sijaan että aletaan käyttämään noita raivohymiöitä. Ihmisille tosin on aika tyypillistä aloittaa perustelematon raivoaminen siinä vaiheessa kun ei ole esittää perusteltuja vasta-argumentteja.

Näytä mulle mun kirjoittamistani teksteistä kohta jossa ilmoitan pettämisen olevan okei, niin mä näytän sulle lentävän lehmän. Päinvastoin, se on mielestäni väärin eikä kenenkään pitäisi niin tehdä. Kuitenkin pettämistä tapahtuu jatkuvasti, koska emme elä ideaalimaailmassa emmekä romanttisissa haavekuvissa, vaan reaalimaailmassa. Sulla menee nyt mielestäni tekstin sisältö ja tekstistä saamasi käsitys täysin sekaisin.

Mun mielestä parisuhteessa olevat henkilöt ovat KAHDESTAAN vastuussa suhteestaan ja hyvinvoinnistaan. Kolmas osapuoli taas on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Mun mielestä on sanottava EI silloin kun seurustelee, se osoittaa mielestäni sitä moneen otteeseen hoettua selkärankaa. Se jos baari-illan jälkeen panee varattua ihmistä, osoittaa mielestäni lähinnä halua harrastaa yhdenillansuhteita. Pelimiehille ja -naisille ei ole juurikaan väliä keneltä saa.

Petetyksi tulemisen olen kyllä kokenut, mutta pettämistä en.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilecules sanoi:
Tottakai seurustellessakin täytyy ottaa huomioon faktat ja realiteetit, sehän on selvä. Muttei kylmän analyyttiseltä pohjalla toimiva suhde ole sekään mikään ideaalinen ratkaisu.

Mitä ihmeen ääripäitä sä vedät? Vaihtoehdot : antaa tunteen viedä / kylmän analyyttinen. Laaja ajattelu sulla!

:provo:

Berserker sanoi:
= selkärangaton imbesilli

Ehkei tällä asenteella saavuteta enää mitään. Oli nyt tuohon älyttömään kommenttiin(ja tekstin yleisilmeeseen) jotain kommentoitava.

Tuo on mielestäni malliesimerkki huonosta kommentoinnista. Josset sä halua/osaa/viitsi keskittyä kommentoimaan noita ASIOITA, niin olis ehkä viisaampaa pitäytyä kokonaan kommentoimasta. Tuollainen tyyli nimittäin ainoastaan edesauttaa henkilökohtaisuuksiin menemistä ja sentimentaalista raivoamista.

5 x :david:

Berserker sanoi:
Mitä ihmeen ääripäitä sä vedät? Vaihtoehdot : antaa tunteen viedä / kylmän analyyttinen. Laaja ajattelu sulla!

:provo:

Älä revi pelihousujasi. Nimenomaan sitä samaa tarkotin että pitäisi olla joku kultainen keskitie.

S0874 sanoi:
Tuo on mielestäni malliesimerkki huonosta kommentoinnista. Josset sä halua/osaa/viitsi keskittyä kommentoimaan noita ASIOITA, niin olis ehkä viisaampaa pitäytyä kokonaan kommentoimasta. Tuollainen tyyli nimittäin ainoastaan edesauttaa henkilökohtaisuuksiin menemistä ja sentimentaalista raivoamista.

5 x :david:

Kiitos!

Jollei omatunto kolkuta "tälläisen aktin" jälkeen, vaikka on ollut tietäen kolmas osapuoli, on jossain pahasti häikkää.

Tää ketju olis paljon parempi jos kirjoittelijat yrittäis oikeasti ymmärtää toisten pointin. Tästäkään tuu yhtään mitään, jos vain yleistetään ja vastataan epämääräisesti jotain ympäripyöreää ja haukutaan toisia edes tuntematta tapauksia.

Itse en ainakaan pidä varatun kanssa pyörimistä periaatteessa oikeutettuna. Mä en silti halua yleistää kaikkia pettämistapauksia yhteen nippuun. Ne on usein tapauskohtaisia juttuja ja on aika asiatonta lähteä huutelemaan törkeyksiä malliin "kaikki varattujen panijat on munattomia luusereita".

Ps. Pakkikksella on muutama hyvä ja pitkä ihmissuhde aiheinen thread. Toivottavasti tämäkin kääntyy sellaseka.

S0874 sanoi:
Näistä asioista voi keskustella myös rauhallisesti jonkinlaista järkiperäistä logiikkaa käyttäen, se tuntuu monilta unohtuvan ;) Lisäksi mielelläni näkisin mielipiteille edes jonkinlaisia perusteluita sen sijaan että aletaan käyttämään noita raivohymiöitä. Ihmisille tosin on aika tyypillistä aloittaa perustelematon raivoaminen siinä vaiheessa kun ei ole esittää perusteltuja vasta-argumentteja.

Näytä mulle mun kirjoittamistani teksteistä kohta jossa ilmoitan pettämisen olevan okei, niin mä näytän sulle lentävän lehmän. Päinvastoin, se on mielestäni väärin eikä kenenkään pitäisi niin tehdä. Kuitenkin pettämistä tapahtuu jatkuvasti, koska emme elä ideaalimaailmassa emmekä romanttisissa haavekuvissa, vaan reaalimaailmassa. Sulla menee nyt mielestäni tekstin sisältö ja tekstistä saamasi käsitys täysin sekaisin.

Mun mielestä parisuhteessa olevat henkilöt ovat KAHDESTAAN vastuussa suhteestaan ja hyvinvoinnistaan. Kolmas osapuoli taas on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Mun mielestä on sanottava EI silloin kun seurustelee, se osoittaa mielestäni sitä moneen otteeseen hoettua selkärankaa. Se jos baari-illan jälkeen panee varattua ihmistä, osoittaa mielestäni lähinnä halua harrastaa yhdenillansuhteita. Pelimiehille ja -naisille ei ole juurikaan väliä keneltä saa.

Petetyksi tulemisen olen kyllä kokenut, mutta pettämistä en.
eikö tossa mun tekstissä ole lyhyesti kiteytetty se mitä mieltä olen. en nyt tähän aikaan jaksa alkaa tilittämään sen tarkemmin ja puntaroimaan mikä on väärin ja ei. pettämisestä voidaan olla niin montaa eri mieltä kuin on ihmisiäkin. jokainen on vastuussa tekemisistään, niin vapaat kuin varatut. riittänee tältä illalta tästä aiheesta tappelu täällä. ja se että käyttää hymiöitä ei tarkoita sitä että ei osais perustella asioita;) aika huono veto sen suhteen.

Aylah sanoi:
onhan se kiva saada huomiota, ei siitä käy kieltäminen, mutta järkeäkö nyt siinä sit on jatkaa juttua eteenpäin jos oma kulta jo on.

Kun kaikki ajattelisivat asian noin, niin tätäkään "ongelmaa" ei olisi. Todellisuus vaan sattuu olemaan toinen.

Minä en edelleenkään suostu ymmärtämään, että mitä se "kolmas" osapuoli tekee väärin, jos pokaa varatun? Varattu kusee omiin muroihinsa ja kolmas osapuoli saa haluamaansa seksiä. Pitäisikö tässä nyt alkaa muidenkin moraalia vartioimaan? En koe pettämistä hyväksyttävänä toimintatapana, mutta se ei myöskään ole minun ongelmani jos joku muu pettää, kunhan en itse sitä tee.

Se nyt vaan tuntuu olevan niin, että pettämismielellä liikenteessä oleva sitä seksiä kuitenkin saa, joten olisi mielestäni jeesustelua kieltäytyä hyvästä tarjouksesta. Fakta on se, että joku muu sen homman kuitenkin hoitaa, jos en minä. Voi kuulostaa tylyltä, mutta elämä on.

Aylah sanoi:
eikö tossa mun tekstissä ole lyhyesti kiteytetty se mitä mieltä olen. en nyt tähän aikaan jaksa alkaa tilittämään sen tarkemmin ja puntaroimaan mikä on väärin ja ei. pettämisestä voidaan olla niin montaa eri mieltä kuin on ihmisiäkin. jokainen on vastuussa tekemisistään, niin vapaat kuin varatut. riittänee tältä illalta tästä aiheesta tappelu täällä. ja se että käyttää hymiöitä ei tarkoita sitä että ei osais perustella asioita;) aika huono veto sen suhteen.

No onhan siinä kiteytettu mitä mieltä olet, ja nimenomaan lyhyesti.

Mun määritelmäni rakentavasta keskustelusta: Osapuolet PUNTAROIVAT asiaa omista näkökulmistaan, jonka jälkeen pyrkivät esittämään näkemyksensä edes jotenkin perustellen, mielellään kuitenkin analysoiden sekä mahdollisimman seikkaperäisesti argumentoiden.

Tämä ei ole keskustelua, tämä on joku ihmeen S0874:n tekstit vs. muiden perustelemattomat huutelut -vänkäys. Eiköhän ole aika lopettaa koko homma tältä erää.

Sumu sanoi:
Pitäisikö tässä nyt alkaa muidenkin moraalia vartioimaan? En koe pettämistä hyväksyttävänä toimintatapana, mutta se ei myöskään ole minun ongelmani jos joku muu pettää, kunhan en itse sitä tee.

Mun mielestä tässä koko hommassa on kyse siitä, että toiset vartioivat muiden moraalia ja toiset ei. Moraalinvartijat eivät ymmärrä niitä joita kiinnostaa ainoastaan oma moraali, ja sama toisinpäin.

Tärkeä pointti lienee kuitenkin se, että HENKILÖ JOKA EI OLE KIINNOSTUNUT MUIDEN MORAALISISTA EDESOTTAMUKSISTA EI AUTOMAATTISESTI OLE ITSE MORAALITON.

S0874 sanoi:
Tärkeä pointti lienee kuitenkin se, että HENKILÖ JOKA EI OLE KIINNOSTUNUT MUIDEN MORAALISISTA EDESOTTAMUKSISTA EI AUTOMAATTISESTI OLE ITSE MORAALITON.

Veit jalat suustani.

Sumu sanoi:
Fakta on se, että joku muu sen homman kuitenkin hoitaa, jos en minä. Voi kuulostaa tylyltä, mutta elämä on.

Niinpä. Tässähän se tuli koko elämän raskas painolasti ja opetus kerralla ulos. Noilla lauseilla voi oikeasti oikeuttaa aivan kaiken, mitä ikinä sitten elämässä tuleekin tehdyksi. Kun huomenaamulla käppäilee tohveleissa aamupalapöytään, niin taidanpa paskantaa lautaselle, koska SHIT HAPPENS joka tapauksessa Matti Nykäsellekin ja haukata paskaa. Ei vittu kuulu muille.

Parisataa kertaa :david: ja moderaattorimerkki kaupan päälle!

Trifixion sanoi:
Kun huomenaamulla käppäilee tohveleissa aamupalapöytään, niin taidanpa paskantaa lautaselle, koska SHIT HAPPENS joka tapauksessa Matti Nykäsellekin ja haukata paskaa. Ei vittu kuulu muille.
Jos paskot omalle lautasellesi, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista :thumbs:

D.Yates sanoi:
Jos paskot omalle lautasellesi, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista :thumbs:

:lol2:

Siis mitä ongelmaa tässä on, mä en ymmärrä? Enhän mä välttämättä niitä lautasia tiskaa. Mä haluun haukata, mä saan haukata. Kaikki saa epätoivonsa mukaan. Ja näytä mulle mun kirjoittamista viesteistä kohta, jossa mä sanon haukkaamisen olevan okei, niin mä näytän sulle lentävän lautasen.

:zzzz:

Mä oon aina ollut pettämistä vastaan (ja olen edelleenkin), mutta kummasti avaa silmiä näkemään asioita tapauskohtaisesti kun on joskus maistissa tullut juteltua perhetuttujen (n.40-50v.) kanssa. Tuli vaan ilmi että joskus elämässä voi joutua tosi vittumaisiin tilanteisiin, tässä esimerkki, johon pakkislaiset voisivat kuvitella itsensä ja omia ratkaisumallejaan:

Pari ollut naimisissa 20-25 vuotta, pari lasta ja perhe-elämä mallillaan. Yhtäkkiä toiselta osapuolelta katoavat kaikki seksihalut pitkäksi aikaa eikä esim. asiasta puhuminen yms. selvittely auta koska ei ole vain haluja. Rakkautta on, mutta ei fyysistä puolta. Jätäkö, petätkö, tukahdutatko omat halusi vai mitä. Kuinka kauan täytyy olla ilman seksiä että kamelin selkä katkeaa? puoli vuotta, vuosi, kolme vuotta.

Uskon että tuollaisessa tilanteessa ei ole helppoja ratkaisuja, mutta toisaalta en omalla elämänkokemuksellani halua mennä tuomitsemaan ketään munattomaksi luuseriksi vain sen takia että itse olen pettämistä vastaan enkä voi kuvitella itseäni pettämään ketään, vaikka toinen osapuoli tuollaisessa tilanteessa pettäisi esim. kahden vuoden seksittömyyden jälkeen.

Mariachi sanoi:
Pari ollut naimisissa 20-25 vuotta, pari lasta ja perhe-elämä mallillaan. Yhtäkkiä toiselta osapuolelta katoavat kaikki seksihalut pitkäksi aikaa eikä esim. asiasta puhuminen yms. selvittely auta koska ei ole vain haluja. Rakkautta on, mutta ei fyysistä puolta. Jätäkö, petätkö, tukahdutatko omat halusi vai mitä. Kuinka kauan täytyy olla ilman seksiä että kamelin selkä katkeaa? puoli vuotta, vuosi, kolme vuotta.
Ton asian vois kyllä ottaa puheeksi ja mä veikkaan, että paskamainen keskustelu / useampikin siitä tulisi, mutta johonkin pettämistä toimivampaan lopputulokseen päästäisiin.

Mä en itse harrasta satunnaisia, se on tullut aikoinaan kokeiltua ja havaittu lyhytnäköiseksi ratkaisuksi jos haluaa parisuhdetta ylläpitää. Mun puolesta pelimiehillä ja -naisilla on lupa kokeilla, että irtooko varatulta. Jos irtoo, niin siinä tehään parhaassa tapauksessa palvelus kaikille: 1) pelihenkilö saa mitä haluaa ja osapuolet 2) ja 3) saavat tietää elävänsä tuhoontuomitussa suhteessa, joka on järkevämpää lopettaa ennemmin kuin myöhemmin. Tietenkin tämä on vain omakohtainen näkemykseni, ja seuraukset lienevät huomattavasti surullisemmat jos kissaa ei tapahtuman seurauksena nosteta pöydälle.

Ton meikäläisen näkemyksen idis on se, että omalle kullalle pitää olla sen verran hyvä, että sen ei rupea tekemään mieli mennä muualle ja/tai lankea houkutuksiin :). Jos siihen ei kykene, on vain hyvä, että päästetään molemmat irti suhteesta, joka ei futaa. Tämä siis pätee suljettuihin parisuhteisiin, avoimissa lienevät eri säännöt, eikä mulla ole sellaisista kokemusta.

Omalla kohalla riippuu hyvin paljon tilanteesta, jos on, joku jätkä kenet tunnen ja tiedän ja hän tietää, että seurustelen muijan kaa ja ei vaan yksinkertasesti välitä niin sitten siitä tulee vuosisadan naamanlyöntikilpailu :D

Mutta siinä tapauksessa, jos muija on vaan huvin vuoksi ottanut jonkun satunnaisen baarista, niin sitten näytetään vaan muijalle ovea nätisti.

Berserker sanoi:
Jollei omatunto kolkuta "tälläisen aktin" jälkeen, vaikka on ollut tietäen kolmas osapuoli, on jossain pahasti häikkää.

Miksi kolkuttaisi? Jokainen aikuinen ihminen on vastuussa omista tekemisistään, ei toisten. Jos se parisuhteessa elävä on mennyt pettämään, ei kai se sen kolmannen osapuolen vastuulla ole! Jos se parisuhteessa elävä ei itse kunnioita omaa sopimustaan oman kumppaninsa kanssa (=olla suhteessa ja kunnioittaa sitä kumppaniaan), miksi kenenkään muunkaan pitäisi? Parisuhde on kahden ihmisen sopimus ja kauppa, ei kolmen. Se, minkä arvoinen se suhde on, on vain ja ainoastaan siinä suhteessa elävien kahden ihmisen tuotos. Parisuhde käsitteenä ei ole minkään arvoinen, vaan se minkä arvoisena siinä elävät sitä pitävät -minkä arvoiseksi he itse sen tekevät.

Itse en ole pettänyt enkä ollut kolmantena, mutta petetyksi olen joutunut ja silti yhä edelleen olen sitä mieltä ettei sitä kolmatta osapuolta voi pitää syypäänä. Hänhän on vapaa ihminen tekemään mitä tykkää! Ratkaisunsa tekee aina se varattu ihminen itse. Jos suhteessa menee niin huonosti ettei näe syytä kieltäytyä houkutuksesta, olisi syytä ottaa asia käsittelyyn ennen kuin menee mokaamaan. (Eikä tämä tarkoita sitä ettenkö olisi myös valmis puhdasta hairahdusta anteeksi antamaan -riippuu niin monesta asiasta ja ihminen on vain ihminen.) Ainoa tilanne missä vetäisin sen kolmannen osapuolen edesvastuuseen on, että kyseessä olisi ystäväni. Tällöin hän on yhtä lailla syyllistynyt pettämiseen kuin seurustelukumppanini. Ex "ystäväni" yritti iskeä silloista poikaystävääni (joka tosin ei lähtenyt mukaan). En ole enää missään tekemisissä tuon ihmisen kanssa. Silloisen miehen kanssa kyllä.

Ja minä uskon yhä ystävyyteen ja parisuhteen pyhyyteen.

Mä en ymmärrä sitä, että joidenkin mielestä kolmannella pyörällä pitäisi olla jotain moraalisia velvotteita pettävän osapuolen kumppaniin. Petetyn on tietysti helpompi lähteä etsimään syytä kolmannesta osapuolesta kuin kumppanistaan. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että pettäminen viimekädessä seurustelevan osapuolen oma ratkaisu. Turha siinä on ketään muuta syyllistää.

EDIT: Pitkälti samat asiat olikin näköjään edellisessä postissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom