Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Selvä, ainoa asia mikä mietityttää tällä hetkellä on, että kasvaako puntit varmasti tämmösellä ohjelmalla, mutta kaipa ne. On vaan semmonen mielikuva, että ne jotka vääntää sitä hauiskääntöä ja ojentajia on lihaksikkaampia kuin ne jotka tekee sotilaspunnerrusta ja maastavetoa, mutta toivottavasti tää on vaan mielikuva. :P
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voin sanoa näin omakohtaisesta kokemuksesta että ennen ohjelmaa oli painoa 64 ja nytten löytyy jo 75.
vain ja ainoastaan tällä ohjelmalla tehnyt 4kk, ilman mitään lisäyksiä.
on nuo kädetkin ihan mukavasti kehittynyt kun vertaa niihin pakkasen raiskaamiihin naruihin mitä ennen roikku kaulasta alaspäin.
 
Selvä, ainoa asia mikä mietityttää tällä hetkellä on, että kasvaako puntit varmasti tämmösellä ohjelmalla, mutta kaipa ne. On vaan semmonen mielikuva, että ne jotka vääntää sitä hauiskääntöä ja ojentajia on lihaksikkaampia kuin ne jotka tekee sotilaspunnerrusta ja maastavetoa, mutta toivottavasti tää on vaan mielikuva. :P

Elä sie tommosii selittele! :D hauis/ojentaja-liikkeillä on vaikutusta vain hauikseen ja ojentajaan. Niillä ei tule kokoa selkään,rintaan,reisiin jne. Tässäkin ketjussa on useampaan otteeseen todettu: Kumpi näkyy käden paksuudessa paremmin: A) parin kilon kehitys hauisveivauksessa B) 20kg-30kg penkissä ja 15kg soudussa?

Käytin tätä ohjelmaa syksyllä syöden samalla PALJON ja kehityin paremmin/nopeammin kuin koskaan ennen. Mainittakoon, että teen nykyään penkissäkin 5-toiston sarjoja painoilla, joita en jaksanu nostaa kertaakaan vuosi sitten! ;)
 
Hehheh, täytyi vähän provosoida, että näkisi jonkun muun kirjoittavan noin! :) Odotan innolla huomista salia, kun pääsen kokeilemaan tota ohjelmaa.
 
Nyt kun on tullut 4 kuukautta tahkottua tuota treenia niin massa on kasvanut 81kg->93kg. Tulokset on nousseet samaa rataa kuin painokin. Voisin jatkaa samalla ohjelmalla, mutta ohjelma kun ei toimi ilman että on reilusti plussalla.. joten onko järkevää nyt laihduttaa turhat rasvat tässä välissä?

Ajattelin että vedän pari kuukautta pienellä kaloreilla ja reilusti protskua naamaan. Käyn lenkillä ja teen salilla perusbodailua jotta lihakset ei kutistu. Sitten parin kuukauden jälkeen kun paino on saatu alas niin aloitan taas tuon Starting Strenghtin..

Meneekö metsään?
 
Ei sitä niiin hirveän reilusti tarvi plussalla olla kuitenkaan. Paras tapa päästä rasvoista eroon on kasvattaa lihaksia. En toki tiedä pituuttasi tai rasvaprosenttiasi joten hankala sanoa
 
Nyt kun on 2-jakoinen saatu kunnialla päätökseen ja takana on n.2 viikkoa kevyehköä "kiristelyä", niin aattelin palata 1-jakoiseen ja tämä Rippetoen SS vaikuttaisi aika kivalta setiltä. Lisäisin ohjelmaan myös leuanvedot ja dipin, jotta rinta ja yläselkä saisi vähän lisähittiä. :whip:

JA itse kysymykseen eli kumpaa liikettä te arvoisat pakkislaiset suosittelette; alkuperäisessä versiossa ollutta rive:a vai kethnaabin versiossa olevaa kulmasoutua. Uskallan väittää osaavani molempien tekniikat, mutta olisi mukava tietää kummasta on parempia kokemuksia. :kippis1:
 
JA itse kysymykseen eli kumpaa liikettä te arvoisat pakkislaiset suosittelette; alkuperäisessä versiossa ollutta rive:a vai kethnaabin versiossa olevaa kulmasoutua.
[mutu]Aloitin itse soudulla, kun rinnalleveto tuntui hankalalta. Ja on vituttanut valtavasti, etten opetellut riveä heti vaan vasta vähän myöhemmin. Perskohtainen mielipiteeni siis on, että soutua ei kannata harkita jos rive on hanskassa.

Ja jos ei ole hanskassa, on silti parempi opetella se kuin tehdä soutua. :)[/mutu]
 
Joo näinhän se menee, niinkuin risuranne sanoi. Rinnallevedosta kuitenkin paljon enemmän hyötyä, rinnalleveto (oikein tehtynä) on kuuleman mukaan paras tapa lisätä ponnistusvoimaa/nopeutta.
 
Juu onhan se rive räjähtävyydelle omiaan, mutta kun yläselkään olisi mukava saada paksuutta, mihin kulmasoutu taas olisi omiaan. Saapa näinkin yksinkertaisen ohjelman hankalaksi, kun tarpeeksi jahkailee. :jahas:

Mutta joo... toiset tykkää muhkummasta eli pitänee itse rassata päätä nukkumaan mennessä ja miettiä kunnolla, mitä tältä ohjelmalta lähdetään hakemaan ja valita liike sen mukaan. :rolleyes:
 
Onko mielestänne liikaa jos alkais noita pääliikkeitä (kyykky, penkki, mave, pystypunnerrus, kulmasoutu) tekemään 3x5 sijasta JTO:n kehittämää 5x5 systeemiä?

Ite ainaki ku oon nyt pari viikkoo vedelly tuolla ohjelmalla (ja tottakai noi lisäliikkeet eli dipit, leuat, hauis ja ranskalainen) ja tuntuu minun kropalle ihmeen kevyeltä tehdä.
Varmasti jaksaisin tehdä täysillä ne 3 ekaa pääliikettä 5x5 systeeminä, nuo viimeset lisäliikkeethän ei tässä ohjelmassa ole se kaiken A ja O, eli ne sit voi tehdä jos vielä pikkusen puhtia jostain saa niiden vääntämiseen.

Eli mitä mieltä?

Ja niin, entäs sitten noiden lisäliikkeiden kannalta, ku niille on näköjään kaikille pistetty 2x8-12, niin jos tuonkin yhtälön muuttaisi tyyliin 2 tai 3 sarjaa ja siinä 6 toistoilla, kehittys sit tasapuolisesti sitä voimaa ja lihaksia.
 
Onko mielestänne liikaa jos alkais noita pääliikkeitä (kyykky, penkki, mave, pystypunnerrus, kulmasoutu) tekemään 3x5 sijasta JTO:n kehittämää 5x5 systeemiä?

Ite ainaki ku oon nyt pari viikkoo vedelly tuolla ohjelmalla (ja tottakai noi lisäliikkeet eli dipit, leuat, hauis ja ranskalainen) ja tuntuu minun kropalle ihmeen kevyeltä tehdä.
Varmasti jaksaisin tehdä täysillä ne 3 ekaa pääliikettä 5x5 systeeminä, nuo viimeset lisäliikkeethän ei tässä ohjelmassa ole se kaiken A ja O, eli ne sit voi tehdä jos vielä pikkusen puhtia jostain saa niiden vääntämiseen.

Eli mitä mieltä?

Ja niin, entäs sitten noiden lisäliikkeiden kannalta, ku niille on näköjään kaikille pistetty 2x8-12, niin jos tuonkin yhtälön muuttaisi tyyliin 2 tai 3 sarjaa ja siinä 6 toistoilla, kehittys sit tasapuolisesti sitä voimaa ja lihaksia.
Tee vaan 3x5(paitti tietty mave 1x5), kyl ne kohta raskaaksi muuttuu.
 
Noniin eli eilen sitten aloitin tätä treeniä tekemään. Noin tunti salilla vierähti alkulämmittelyn kanssa että aika nopeasti nuo kyllä tekee...
Tässä treeni A:n tulokset:

Kyykky 3x5x 45kg
Penkki 3x5x35kg
Maastanosto 1x5x40kg

Eli aika surkeassa kunnossa olen :/ Mutta näistä lähetään parantamaan!. Editoin tuon treeni b:n aloitustulokset sitten ke iltana tähän viestiin ellei se edit nappula taas häviä jonnekin....

Tekniikat luonnollisesti vielä vähän hukassa, ainut mikä hämää on tuo kyykky, muiden aloitustuloksia kun kattoo niin muut melkein samat mutta kyykyssä joku ~20kg enemmän painoa. Tosin onhan ihmiset erilaisia ja itse olen ilmeisesti vain niin rapakunnossa.

Tosin aloitin todella rauhallisilla painoilla juurikin tuon tekniikan opettelemisen takia. Voi olla että otin vähän liiankin varman päälle :D
Onko muuten ihan normaalia että kyykyn teon jälkeen on lavat vähän kipeät? Vai teenkö tuon jotenkin täysin väärin.... Eikös sen tangon kuulu kuitenkin olla jossain lavojen kohtaa eikä esim. hartioitten päällä?
 
Jees, viime syksyllä starting strengthillä treenaus jäi kohtuu lyhyeksi ja nyt pääsin takaisin kuvioon. Saa nähdä miten tuo kehitys etenee ajan saatossa mutta ohjelma tuntuu aika hyvältä jo tässä vaiheessa. Mavelle varattu 1 sarja ihmetytti aluksi mutta epäilyt karisivat kun tauon jälkeen laittoi tarpeeksi levyjä kehiin :)

Punnerrusliikkeiden tulokset masentavat, mutta jospa ne tuosta lähtisivät uuteen nousuun ajan kanssa..
 
Lueskelin tässä paremmin topikkia ja tuntuu että tuo Treeni B:ssä oleva rinnalleveto on hieman vaikea näin aluksi eikä ole opettajaakaan. Tuota soutua ei suositeltu edes aloittamaan vaan vaihtamaan rinnalleveto leuanvetoihin sekä maveen. Joten olisiko tämä hyvä ohjelma vai täysin susi:

Viikko 1:
Ma: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Ke: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5
Maastaveto 1x5

Pe: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Viikko2
Ma: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Leuat vastaotteella

Ke: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Pe: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Leuat myötäotteella
 
Lueskelin tässä paremmin topikkia ja tuntuu että tuo Treeni B:ssä oleva rinnalleveto on hieman vaikea näin aluksi eikä ole opettajaakaan. Tuota soutua ei suositeltu edes aloittamaan vaan vaihtamaan rinnalleveto leuanvetoihin sekä maveen. Joten olisiko tämä hyvä ohjelma vai täysin susi:

Viikko 1:
Ma: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Ke: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5
Maastaveto 1x5

Pe: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Viikko2
Ma: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Leuat vastaotteella

Ke: Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Pe: Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Leuat myötäotteella
Kolme mavea viikossa on liikaa.
Tee aluksi tuon viikon kaksi mukaan ja kun alkaa olemaan maven tekniikka hallussa ja kilojakin lisääntynyt(sekä kroppaan & tankoon) vedä A-treenissä edelleen leukoja ja selänojennusta ja B-treenissä vuorottelet maven ja riven välillä.
 
Kolme mavea viikossa on liikaa.
Tee aluksi tuon viikon kaksi mukaan ja kun alkaa olemaan maven tekniikka hallussa ja kilojakin lisääntynyt(sekä kroppaan & tankoon) vedä A-treenissä edelleen leukoja ja selänojennusta ja B-treenissä vuorottelet maven ja riven välillä.

Ymmärsinko nyt oikein että tarkoitat että tekisin pelkästään viikko 2 esimerkkiäni? Eli
Ma: Treeni B
Ke: Treeni A
Pe: Treeni B

Tällöihän esim penkki jää huomattavasti vähemmälle kuin "normaalissa" ohjelmassa? Menikö A:t ja B:t muuten sekaisin äskeisessä vastauksessasi sillä tuo leukojen veto kuuluisi siis nimenomaan tuohon Treeni B:n... Olen pahoillani että itselleni tarvitsee vääntää asiat rautalangasta koska en tiedä mistään mitään :/
 
Ymmärsinko nyt oikein että tarkoitat että tekisin pelkästään viikko 2 esimerkkiäni? Eli
Ma: Treeni B
Ke: Treeni A
Pe: Treeni B

Tällöihän esim penkki jää huomattavasti vähemmälle kuin "normaalissa" ohjelmassa? Menikö A:t ja B:t muuten sekaisin äskeisessä vastauksessasi sillä tuo leukojen veto kuuluisi siis nimenomaan tuohon Treeni B:n... Olen pahoillani että itselleni tarvitsee vääntää asiat rautalangasta koska en tiedä mistään mitään :/

Vielä kerran sekotat sillä tavalla että teet näin:

ma:
kyykky
penkki
leuat

Ke:
Kyykky
pystypunnerrus
mave

Pe:
kyykky
penkki
leuat

Kumpikaan noista omista vaihtoehdoistasi ei oo kovin hyvä.

edit. tai sitten olet vaan niin radikaali että vaihdat vain tuon alkuperäisen ohjelman riven niihin leukoihin ja teet niitä A ja B treenejä vuorotellen niinku siinä sanotaan;)
 
Ymmärsinko nyt oikein että tarkoitat että tekisin pelkästään viikko 2 esimerkkiäni? Eli
Ma: Treeni B
Ke: Treeni A
Pe: Treeni B

Tällöihän esim penkki jää huomattavasti vähemmälle kuin "normaalissa" ohjelmassa? Menikö A:t ja B:t muuten sekaisin äskeisessä vastauksessasi sillä tuo leukojen veto kuuluisi siis nimenomaan tuohon Treeni B:n... Olen pahoillani että itselleni tarvitsee vääntää asiat rautalangasta koska en tiedä mistään mitään :/
Melkein mä tän arvasin:
Kolme treeniä(esim. ma,ke,pe), jokainen alkaa kyykyllä, toinen liike pystypunnerrus vuorotellen penkin kanssa ja kolmantena liikkeenä ma:leuat, ke:mave, pe:leuat.

Sitten kun homma kulkee:
A-treeni== kyykky, penkki, selänojennus ja leuat
B-treeni== kyykky, pystypunnerus ja mave vuorotellen riven kanssa
ma-A
ke-B
pe-A
ma-B
ke-A
pe-B

Ei noilla A/B-kirjaimilla sen kummemmin mitään väliä ole, kunhan on vain tapa erottaa kaksi toisistaa poikkeavaa treeniä. Eikä penkin vähemmälle jättämisessä muutes ole mitään vikaa :)
Ja hommaat tekniikan jotain kautta kuntoon jokaisessa liikkeessä.
 
Back
Ylös Bottom