Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Mites kyykyn syvyys? On nimittäin aika kovat painot muihin liikkeisiin verrattuna. Ei sillä, etteikö olisi mahdollista, mutta jos ei kyykkää pohjaan asti on helppo arvioida syvyys väärin ja siinä tekee vain hallaa omalle kehitykselleen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites kyykyn syvyys? On nimittäin aika kovat painot muihin liikkeisiin verrattuna. Ei sillä, etteikö olisi mahdollista, mutta jos ei kyykkää pohjaan asti on helppo arvioida syvyys väärin ja siinä tekee vain hallaa omalle kehitykselleen.

Kyykyn syvyyden oon pyytäny muutamanki kokeneemman arvioimaan ja hyväks on sanottu. Muutaman videonkin oon pyytäny kaveria ottamaan ja niissä syvyys on ollut hyvä. Tosiaan kyykky kehittynyt todella hyvin muihin verrattuna, mutta sama oli 3 vuotta sitten, jolloin varsinkin penkki junnasi paikallaan mutta kyykky kulki hyvin.
 
Kyykyn syvyyden oon pyytäny muutamanki kokeneemman arvioimaan ja hyväks on sanottu. Muutaman videonkin oon pyytäny kaveria ottamaan ja niissä syvyys on ollut hyvä. Tosiaan kyykky kehittynyt todella hyvin muihin verrattuna, mutta sama oli 3 vuotta sitten, jolloin varsinkin penkki junnasi paikallaan mutta kyykky kulki hyvin.
Ass to grass? ;)
 
Tuli itsekkin aloitettua tämä ohjelma. Täysin aloittelijana en itseäni pidä, mutta syiden ja tekosyiden vuoksi viime aikoina treenaaminen on ollut aika heikossa jamassa. Kropasta sen verran, että lyhyyttä löytyy 176cm ja painoa n.95. Lihasta on ihan mukavasti, tosin paksuhkon rasvakerroksen alla. Voimaa ei niinkään. Aloituspainojen oli hieman haastellista mutta ne olivat seuraavat.

Kyykky 60kg :nolo: tämä on liike mikä on tuottanut aina itselleni ongelmia, niin arvelin laittaa aloituspainot reilusti alakanttiin ja hioa tekniikkaa samalla kuntoon. arvelin, että koska tässä kyykätään joka treenissä niin nopeasti ne painot sieltä nousevat. Hieman liian kevyt aloitus.
Mave 100kg Tässäkin arvelin aloittaa aika kevyesti, koska painoa lisään 5-10kg kerralla. Hieman liian kevyt aloitus.
Penkki 80kg Aika sopivan tuntuinen aloitus
Pystypunn.40kg Hieman liian kova aloitus.
Soutu 50kg Täysin uusi liike itselle. Tuntui kuitenkin hyvin selässä liike. Hieman liian kevyt aloitus.

Jos tämän ja ensi viikon vielä totuttelisi ohjelmaan ja ottaisi sitten apuliikkeet mukaan jos tuntuu paukkuja riittävän. Jokatapauksessa loistavan oloinen yksinkertainen ohjelma joka varmasti toimii. :puntti:
 
Nyt laiskuuttani esitän kysymyksen kun en koko foorumia jaksa selata.

Mutta meneekö pahasti pieleen jos penkin tekee vuorotellen normaalina ja sotilaspenkkinä? Sotilaspenkki tuntuu rinnassa paremmalta mutta tavanpenkillä saa vähän enemmän vielä rautaa liikkumaan :D
 
Nyt laiskuuttani esitän kysymyksen kun en koko foorumia jaksa selata.

Mutta meneekö pahasti pieleen jos penkin tekee vuorotellen normaalina ja sotilaspenkkinä? Sotilaspenkki tuntuu rinnassa paremmalta mutta tavanpenkillä saa vähän enemmän vielä rautaa liikkumaan :D

Jos tavoite on bodaus niin tee vaikka joka kerta sotilaspenkkiä kerta paremmin tuntuu rinnassa. Jos taas iso penkkitulos on tavoite niin tee joka kerta "tavanpenkillä".
 
Onko kukaan kokeillu muokata SS ohjelmaa boring but big tyyliseksi? Esim.


Treeni A
Kyykky 3x5
Kyykky 3-5x8-12
Penkkipunnerrus 3x5
Penkkipunnerrus 3-5x8-12
Maastaveto 1x5
Leuat 3-5x8-12

Treeni B
Kyykky 3x5
Kyykky 3-5x8-12
Pystypunnerrus 3x5
Pystypunnerrus 3-5x8-12
Soutu levytangolla 3x5
Soutu levytangolla 3-5x8-12
 
Onko kukaan kokeillu muokata SS ohjelmaa boring but big tyyliseksi? Esim.


Treeni A
Kyykky 3x5
Kyykky 3-5x8-12
Penkkipunnerrus 3x5
Penkkipunnerrus 3-5x8-12
Maastaveto 1x5
Leuat 3-5x8-12

Treeni B
Kyykky 3x5
Kyykky 3-5x8-12
Pystypunnerrus 3x5
Pystypunnerrus 3-5x8-12
Soutu levytangolla 3x5
Soutu levytangolla 3-5x8-12

Alota eka pari kuukautta ja muokkaa vasta sitten. Mielestäni kyykkyyn et ainakaan voi lisätä volyymiä...

Vinkkinä pieniä painoja saa pulttikaupasta... 50mm prikkoja. 250g/prikka.. kävin hakemassa...
 
Terve!
Miltäs teidän kokeneempien silmiin näyttää tämä tilanne:
Olen 176cm 70kg ruipelo, joka on tehnyt SS parisen kuukautta.

Kyykky: 3x5 90kg
Mave: 1x5 90kg
Penkki: 3x5 65kg
Pystypunnerrus: 3x5 45kg
Rive: 5x3 45kg

Pari resettiä tehnyt muutamaan liikkeeseen ja Riven tekniikka on vielä hakusessa, mutta olisikohan tästä huolimatta aika siirtyä eteenpäin vaikka Bill Starrin Single Factoriin? Resettien ja DeLoadien kanssa ei jaksaisi enää kauaa säätää...
 
^Sun pitusena pitäs ohjelman aikana saada oma paino ainakin 80 kiloon, en lähtisi vaihtamaan ohjelmaa kun syömisellä saisi todnäk parempia tuloksia.
Kyykky saattaa jäädä hivenen korkeaksi tai mavessa uskallus tms. pettää mutta muuten näyttää tasapainoiselta.
 
^Sun pitusena pitäs ohjelman aikana saada oma paino ainakin 80 kiloon, en lähtisi vaihtamaan ohjelmaa kun syömisellä saisi todnäk parempia tuloksia.
Kyykky saattaa jäädä hivenen korkeaksi tai mavessa uskallus tms. pettää mutta muuten näyttää tasapainoiselta.

Kiitos!
En tiedä onko asialla merkitystä, mutta olen aina ollut painoluokkaa: NARU, esim. ennen kun aloitin treenaamisen ylipäänsä painoin 55kg, ja SS aikana olen saanut 5kg lisää - kalorit pidän siinä 3500 tienoilla, ja kyllä turvottaa ja pötsi sen kun vaan kasvaa.
 
Kiitos!
En tiedä onko asialla merkitystä, mutta olen aina ollut painoluokkaa: NARU, esim. ennen kun aloitin treenaamisen ylipäänsä painoin 55kg, ja SS aikana olen saanut 5kg lisää - kalorit pidän siinä 3500 tienoilla, ja kyllä turvottaa ja pötsi sen kun vaan kasvaa.

Kummasti muutkin liikkeet ovat jämähtäneet saman aikaisesti, kun kyykky on resettattu kahteen kertaan. Motivaatiohan siinä samalla menee, niin ei ihme ettei rauta nouse enää samaan malliin. Teen Advanced Novice -versiota vielä jonkin aikaa, kunnes tulee seinä vastaan siinäkin. Jos olen painanut 55kg joskus aikoinaan kertoo genetiikastanikin jotain, ettei sitä omaa painoa ainakaan tällä ohjelmalla enää saa 80kg. Se on kyllä muutenkin vähän liikaa pyydetty että 72kg mies söisi kuin 90kg mies, enkä mä näitä treenejä läskin kustannuksella tee (selkeetä ja runsasta rasvakertymää vatsan alueelle tullut).
 
Kiitos!
En tiedä onko asialla merkitystä, mutta olen aina ollut painoluokkaa: NARU, esim. ennen kun aloitin treenaamisen ylipäänsä painoin 55kg, ja SS aikana olen saanut 5kg lisää - kalorit pidän siinä 3500 tienoilla, ja kyllä turvottaa ja pötsi sen kun vaan kasvaa.

saisit helposti sen maven sarjapainot väh. 130 ja kyykyn väh. 110 ku syöt vaa plussilla kunnon ruokia, ja treenaat kovaa

- - - Updated - - -

Kummasti muutkin liikkeet ovat jämähtäneet saman aikaisesti, kun kyykky on resettattu kahteen kertaan. Motivaatiohan siinä samalla menee, niin ei ihme ettei rauta nouse enää samaan malliin. Teen Advanced Novice -versiota vielä jonkin aikaa, kunnes tulee seinä vastaan siinäkin. Jos olen painanut 55kg joskus aikoinaan kertoo genetiikastanikin jotain, ettei sitä omaa painoa ainakaan tällä ohjelmalla enää saa 80kg. Se on kyllä muutenkin vähän liikaa pyydetty että 72kg mies söisi kuin 90kg mies, enkä mä näitä treenejä läskin kustannuksella tee (selkeetä ja runsasta rasvakertymää vatsan alueelle tullut).

jos on selkeesti kertyny rasvaa ni syöt tod. näk päin vittua (siis jotain pitsapaskoja tms. en tiedä)
itse olen tehnyt ohjelmaa 2,5kk ja söin joka pv +300-500kcal puhtaasta ruuasta, siihen päälle satunnaiset cheattimealit (en laskenut niitä ikinä kalorilaskuriin) ja kyykky meni 3x5x60kg->3x5x102,5kg mave 1x5x75kg->1x5x125kg (kertaakaan en ole resetannut ois menny vielä paljon pidemmällekkin mutta en voi tehdä nyt 6kk kyykkyä/mavea mikä todellakin vituttaa) ja penkki 3x5x35kg->3x5x57,5kg (laahaa jälessä)
ton 2,5kk aikana paino 66kg->74kg ja ei huomaa että olisi tullut yhtään rasvaa vaikka sitä varmasti onkin tullut, kroppa näyttää todella paljon paremmalle kuin ennen kun on tullut lihaakin
 
jos on selkeesti kertyny rasvaa ni syöt tod. näk päin vittua (siis jotain pitsapaskoja tms. en tiedä)
itse olen tehnyt ohjelmaa 2,5kk ja söin joka pv +300-500kcal puhtaasta ruuasta, siihen päälle satunnaiset cheattimealit (en laskenut niitä ikinä kalorilaskuriin) ja kyykky meni 3x5x60kg->3x5x102,5kg mave 1x5x75kg->1x5x125kg (kertaakaan en ole resetannut ois menny vielä paljon pidemmällekkin mutta en voi tehdä nyt 6kk kyykkyä/mavea mikä todellakin vituttaa) ja penkki 3x5x35kg->3x5x57,5kg (laahaa jälessä)
ton 2,5kk aikana paino 66kg->74kg ja ei huomaa että olisi tullut yhtään rasvaa vaikka sitä varmasti onkin tullut, kroppa näyttää todella paljon paremmalle kuin ennen kun on tullut lihaakin

Ruokavalioni koostuu melkeinpä päivittäin ainakin näistä:
Maitorahka, kaurahiutale, täysmaito, maapähkinät, ruisleipä, juusto, kana/jauheliha, pasta/riisi, kananmuna. Vihanneksia muutama sata grammaa päivässä.
"Puhtaasti syöminen" on myös hieman kyseenalainen käsite kaltaiselleni aloittelijalle. Samoin kuinka paljon plussaa yli kulutuksen. Jos Rippetoeta on kuunteleminen, niin 4 litraa maitoa juu mutta sitten juostaan kusella vartin välein. :P Olen syönyt 200-400kcal yli kulutuksen, ja sen yli on vaikea saada ilman ähkyä. Rasvaahan se kerää muuten. Saattaa toki olla etten ole proteiinia tarpeeksi syönyt.
Niinkuin sinunkin tulokset osoittavat - kukaan ei ole täydellinen, ja ennen kaikkea olemme erilaisia kaikki, vaikka Rippetoe ehkä toista mieltä onkin.
Kiitos vinkeistä! :) Otan kaiken irti vielä Advanced Novice -versiosta, jonka jälkeen Single Factoria, ja sitten ehkä G6.
 
Kyllä tuossa pitäisi olla varaa noita sarjapainoja nostella hyvinkin paljon, söi sitä karkkia tai leseitä ja plussilla tai ei. Reilu 50 kg mimmit tekee mavea noilla painoilla pitkälti alle puolen vuoden treeneillä, ilman oman painon huomattavampaa kasvua.
Mutta tietenkin jos lihasta haluaa lisää ja tuloksiin nopeampaa kehitystä niin plussilla ja kovaa treeniä joko tällä tai jollain vähän isompivolyymisellä ohjelmalla kuten tämä+ne suositellut apuliikkeet (leuat ja dipit?). Ei sillä ohjelmalla nyt ole sen painonnousun kanssa oikeen tekemistä vaan sillä syömisellä? Saathan itsesi 80kg painoiseksi ns. "perunalastu+nahkasohva-ohjelmalla", tosin ilman mainittavaa lihaskasvua. Tullut todettua tämä karvaan käytännönkin kautta että tulokset voivat nousta mutta lihasta ei tule jos ei syö enemmän kun kuluttaa. Se mihin treeni ja ohjelma vaikuttaa on se että ne plussakalorit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti lihaskavuun, eli enemmän niistä varastoituu lihaksena ja vähemmän rasvana. Tietysti mahd puhtaasti olisi ihan jo terveyssyistä hyvä syödä, mutta kysyn myös että mitenhän se pitsan syöminen nyt edes saa ne kaikki plussakalorit kertymään lihaksen sijasta läskiksi?


Painoa kertynyt viisi kiloa ja maha kasvaa kuulostaa joko siltä että 1. plussakalorit eivät ole härmistyneet kovin tehokkaasti lihaskasvuun koska lihaksille ei ole annettu syytä kasvaa=treenattu löysästi/väärin/huonosti tms 2. Genetiikkasi on sellainen että läskiä kertyy helposti ja lihasta ei=vedät sitten hyvin maltillisilla plussilla ja treenaat kovaa tai sikabulkki ja sitten yrität säilyttää dieetillä edes jotain lihaksiakin 3. Rasvaa kertynyt todellisuudessa mahaan joku 500 grammaa ja panikoit turhaan=lihasmassaa vähän hankala kasvattaa ilman pientä rasvakertymää, sinulla se ehkä vaan kertyy helposti vatsan alueelle?

Itselle herää aina myös kysymys kun kyykky on mavea kovempi että kuinkahan täysiä ne kyykyn liikeradat ovat? Kun se kyykyn kokonaisvaltaisuus on vähänniinkuin tämän ohjelman idea. Vai onko maven tekniikka huono? Penkkikin noin lähellä pystäriä laittaa miettimään onko penkinkään tekniikka hyvä jne?
 
Painoa kertynyt viisi kiloa ja maha kasvaa kuulostaa joko siltä että 1. plussakalorit eivät ole härmistyneet kovin tehokkaasti lihaskasvuun koska lihaksille ei ole annettu syytä kasvaa=treenattu löysästi/väärin/huonosti tms 2. Genetiikkasi on sellainen että läskiä kertyy helposti ja lihasta ei=vedät sitten hyvin maltillisilla plussilla ja treenaat kovaa tai sikabulkki ja sitten yrität säilyttää dieetillä edes jotain lihaksiakin 3. Rasvaa kertynyt todellisuudessa mahaan joku 500 grammaa ja panikoit turhaan=lihasmassaa vähän hankala kasvattaa ilman pientä rasvakertymää, sinulla se ehkä vaan kertyy helposti vatsan alueelle?

Itselle herää aina myös kysymys kun kyykky on mavea kovempi että kuinkahan täysiä ne kyykyn liikeradat ovat? Kun se kyykyn kokonaisvaltaisuus on vähänniinkuin tämän ohjelman idea. Vai onko maven tekniikka huono? Penkkikin noin lähellä pystäriä laittaa miettimään onko penkinkään tekniikka hyvä jne?

Olin tutustunut kaikkiin liikkeisiin jo vuosi ennen SS-ohjelmaa. MaVe-tekniikka pitäisi olla OK, samoin penkki (lavat yhteen, jalat tukevat, rinta ylös. Kyykky tehdään alle 90 asteen eli below parallel, niinkuin Rippetoe kirjassaan kuvaa. Se on vaan kun painot ovat niin kovat, niin sieltä ei enää pääsekkään ylös niin helposti, ja lantion avulla tullaan epäpuhtaasti ylös sieltä. En laske niitä puhtaaksi toistoiksi, ja siksi olen resetannut kyykyn jo 3 kertaa. Treenaan mielestäni niin kovaa kuin pystyn - ennen jokaista kyykky- ja penasarjaa joutuu itseään psyykkaamaan että tanko nousee.
Olen tehnyt parhaani. Yritän vielä mutta jos ei mene, niin ei mene.
ps. Minulla on epätavallisen pienet käsivarret, etenkin ojentajat ovat olemattomat. En keksi muuta selitystä huonolle penkki- ja pystäri-tulokselle.
 
Ruokavalioni koostuu melkeinpä päivittäin ainakin näistä:
Maitorahka, kaurahiutale, täysmaito, maapähkinät, ruisleipä, juusto, kana/jauheliha, pasta/riisi, kananmuna. Vihanneksia muutama sata grammaa päivässä.
"Puhtaasti syöminen" on myös hieman kyseenalainen käsite kaltaiselleni aloittelijalle. Samoin kuinka paljon plussaa yli kulutuksen. Jos Rippetoeta on kuunteleminen, niin 4 litraa maitoa juu mutta sitten juostaan kusella vartin välein. :P Olen syönyt 200-400kcal yli kulutuksen, ja sen yli on vaikea saada ilman ähkyä. Rasvaahan se kerää muuten. Saattaa toki olla etten ole proteiinia tarpeeksi syönyt.
Niinkuin sinunkin tulokset osoittavat - kukaan ei ole täydellinen, ja ennen kaikkea olemme erilaisia kaikki, vaikka Rippetoe ehkä toista mieltä onkin.
Kiitos vinkeistä! :) Otan kaiken irti vielä Advanced Novice -versiosta, jonka jälkeen Single Factoria, ja sitten ehkä G6.

en usko että se advanced novice on optimaalisin tapa treenata noilla sun statseilla ja jos olet tehnyt vain 2kk SS, siinä on keskiviikkona se kevytpäivä kyykylle mitä tuskin tuossa vaiheessa edes tarvit joten se on vain hidastamassa kehitystä, itselänikin tuntui 1,5-2kk jälkeen että ei enää statsit nouse mutta sitten tein resetit liikkeisiin, päätin syödä joka ikinen päivä ne plussakalorit nukkua väh 8h. yössä ja psyykkasin itteäni niihin treeneihin ja annoin kaiken ni kyllä sitä progressiota taas sitten tuli, olisin päässyt paljon pidemmälle mutta nyt joutu vaihtaa 2 jakoseen ilman kyykkyjä ja vetoja lääkityksen takia
toki joillain on vaan paskat geenit tai jotain ja kehitystä ei tule, jos lukeudut näihin niin otan osaa
 
en usko että se advanced novice on optimaalisin tapa treenata noilla sun statseilla ja jos olet tehnyt vain 2kk SS, siinä on keskiviikkona se kevytpäivä kyykylle mitä tuskin tuossa vaiheessa edes tarvit joten se on vain hidastamassa kehitystä, itselänikin tuntui 1,5-2kk jälkeen että ei enää statsit nouse mutta sitten tein resetit liikkeisiin, päätin syödä joka ikinen päivä ne plussakalorit nukkua väh 8h. yössä ja psyykkasin itteäni niihin treeneihin ja annoin kaiken ni kyllä sitä progressiota taas sitten tuli, olisin päässyt paljon pidemmälle mutta nyt joutu vaihtaa 2 jakoseen ilman kyykkyjä ja vetoja lääkityksen takia
toki joillain on vaan paskat geenit tai jotain ja kehitystä ei tule, jos lukeudut näihin niin otan osaa

Kiitos. :)
Kyllä, paskoilla geeneillä ovat minua siunanneet, lähin esimerkki löytyy omista vanhemmista. Vaikka takapakkia on joutunut ottamaan monessa liikkeessä, niin annan tälle vielä mahdollisuuden. Tsemppiä myös sinne päin!
 
Se on vaan kun painot ovat niin kovat, niin sieltä ei enää pääsekkään ylös niin helposti, ja lantion avulla tullaan epäpuhtaasti ylös sieltä. En laske niitä puhtaaksi toistoiksi, ja siksi olen resetannut kyykyn jo 3 kertaa. Treenaan mielestäni niin kovaa kuin pystyn - ennen jokaista kyykky- ja penasarjaa joutuu itseään psyykkaamaan että tanko nousee.
Lantion avulla ylös tuleminen ei välttämättä oo huono juttu. Liikkeen aikana mahdollinen julletus lisäksi tuntuu helposti 10x pahemmalta kuin mitä se sitten jälkeenpäin videolta näyttää. Laita videota kyykyistä tänne jos mahdollista.

Hyvä juttu että kuitenkin pitää psyykata itteään. Rippetoelta tuli äskettäin hyvä artikkeli tohon ja pariin muuhun juttuun liittyen
 
Back
Ylös Bottom