Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjottelin tuossa aiemmin että meni polvi ja sitä olen nyt kuntouttanut. Fysioterapeutti heitti kommentin että mulla olis etureidet voimakkaammassa kunnossa mutta takareidet ja pakarat aika paljo heikommat(koko ukkeli on heikko). Eli tämä voisi olla yksi syy miksi polvi on ottanu hittiä nyt enemmän reenatessa/lenkillä.

Kysymys onkin miten tässä ss-ohjelmassa kannattaisi tehdä että saisi enemmän reenattua tuota takajalkaosastoa. Pitäisikö lämmittelyissä ottaa joku pakaraliike ennen kyykkyä jotta saa tuntuman pepaan. Vai oisko ihan oma eristävä liike pakaroille johonkin päivään lisättynä, vaikka reenin lopuksi? Vinkkejä otetaan vastaan. Olen nyt kyykkyä tehnyt ilman kenkiä ja pitänyt varpaita ylhäällä jotta paino olisi enemmän takana.

Teen tuota keetnabin versiota eli reeni A kyykky,penkki,mave ja reeni b kyykky,pystypunnerrus, kulmasoutu. Lisäliikkeinä olen tehnyt vatsoja. Tällä hetkellä menee välipäivinä kevyttä aerobista/reipas kävelyä.
 
Kirjottelin tuossa aiemmin että meni polvi ja sitä olen nyt kuntouttanut. Fysioterapeutti heitti kommentin että mulla olis etureidet voimakkaammassa kunnossa mutta takareidet ja pakarat aika paljo heikommat(koko ukkeli on heikko). Eli tämä voisi olla yksi syy miksi polvi on ottanu hittiä nyt enemmän reenatessa/lenkillä.

Kysymys onkin miten tässä ss-ohjelmassa kannattaisi tehdä että saisi enemmän reenattua tuota takajalkaosastoa. Pitäisikö lämmittelyissä ottaa joku pakaraliike ennen kyykkyä jotta saa tuntuman pepaan. Vai oisko ihan oma eristävä liike pakaroille johonkin päivään lisättynä, vaikka reenin lopuksi? Vinkkejä otetaan vastaan. Olen nyt kyykkyä tehnyt ilman kenkiä ja pitänyt varpaita ylhäällä jotta paino olisi enemmän takana.

Teen tuota keetnabin versiota eli reeni A kyykky,penkki,mave ja reeni b kyykky,pystypunnerrus, kulmasoutu. Lisäliikkeinä olen tehnyt vatsoja. Tällä hetkellä menee välipäivinä kevyttä aerobista/reipas kävelyä.

Rippetoen suosittelemalla leveällä lowbar kyykyllä liike suoritetaan juuri takareisillä ja perseellä pääasiallisesti. Kun heikommat takareidet väsyvät, siirtää kokematon nostaja lähes automaattiseti työn vahvemmille etureisille, mikä mahdollisesti aiheuttaa väärän asennon polvissa/polvessa.
Suosittelisin ottamaan raudoissa takapakkia huolella. Keskity oikeaan tekniikkaan ja hae uudet sarjapainot niin matalalta missä takareitesi ja perse jaksaa tehdä työn. Jos takareitesi ovat heikot, et todennäköisesti pääse lähellekään aikaisempia sarjapainoja mutta saat ne kyllä kiinni nopeasti kun takareidet ja perse alkavat vahvistua.
http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8
 
Tässä ohjelmassa kyykätään kolmesti viikossa, joten Rippetoen suositteleman oikean tekniikan oppiminen ja hallitseminen on todella tärkeää jos tahdotte paikkojen kestävän ja teidän saavuttavan kaiken sen hyödyn mitä ohjelma voi teille antaa.
Jos ohjelmaan valmistaudutaan puolivillaisesti ja tekniikka suoritetaan perseillen, niin kehitystä ei varmasti tapahdu. Malttakaa lukea neuvoja tästä ketjusta ja muualta netistä. Youtubesta löytyy lähes jokaisen liikkeen neuvot Rippetoen itsensä valmentamina.
 
Toi pystypunnerrus ottaa ihmeellisen vähän olkapäihin? Teenkö jotain väärin? Alastulossa ottaa parhaiten mutta kun punnertaa ylös niin ei oikee tunnu missään. Mahollisimman suorana yritän punnertaa, enkä usko että on tekniikasta kiinni, kun on tullut tekniikkavideoita kateltua toistakymmenisiä minuutteja.
 
Toi pystypunnerrus ottaa ihmeellisen vähän olkapäihin? Teenkö jotain väärin? Alastulossa ottaa parhaiten mutta kun punnertaa ylös niin ei oikee tunnu missään. Mahollisimman suorana yritän punnertaa, enkä usko että on tekniikasta kiinni, kun on tullut tekniikkavideoita kateltua toistakymmenisiä minuutteja.
Eri oteleveydet jonka varmaan tiedätkin. Kuvittele tekeväsi liike olkapäillä niin ehkä myöskn auttaa linkkaamaan työtä deltseille. :)

Mahollisimman lähellä nenää(!!!) jonka varmaan tiesitkin. :)
 
Toi pystypunnerrus ottaa ihmeellisen vähän olkapäihin? Teenkö jotain väärin? Alastulossa ottaa parhaiten mutta kun punnertaa ylös niin ei oikee tunnu missään. Mahollisimman suorana yritän punnertaa, enkä usko että on tekniikasta kiinni, kun on tullut tekniikkavideoita kateltua toistakymmenisiä minuutteja.

Ihanko kokonaiset 20 minuuttia katteltu tekniikka videoita? No ei sua kyllä tollasen maratoonin jälkeen kukaan voiskaan mitään enää opettaa, kyllä se on täydellinen ny.
Mitäs jos nyt kuitenkin tekisit tälläin, että kasvatat pystärisi sataan kiloon ja vasta sen jälkeen alat miettimään missä se tuntuu.
 
Ihanko kokonaiset 20 minuuttia katteltu tekniikka videoita? No ei sua kyllä tollasen maratoonin jälkeen kukaan voiskaan mitään enää opettaa, kyllä se on täydellinen ny.
Mitäs jos nyt kuitenkin tekisit tälläin, että kasvatat pystärisi sataan kiloon ja vasta sen jälkeen alat miettimään missä se tuntuu.

Nussitaan pilkkua ihan periaatteiden vuoks. Toistakymmennisiä ei välttämättä tarkoita tasan 20minuuttia :)
 
Onko treenaamisessa mitään järkeä, jos työt käy treenistä?

Homma on nimittäin silläviisiin, että joka päivä täytyy tehdä raskaita klapihommia (erittäin raskasta), ja sen jälkeen on puhti kyllä niin pois, ettei treenistä tulisi mitään... Mitenköhän lihakset tuossa kerkiää palautumaan? Olen siis aloittelija, 18v
 
Lihakset tottuu tuohon perustyön määrään. Vähän sama jos salilla et koskaan nostaisi vastusta niin ei sun tarvitisi treenistä kovin paljon palautua sen jälkeen.
 
Onko treenaamisessa mitään järkeä, jos työt käy treenistä?

Homma on nimittäin silläviisiin, että joka päivä täytyy tehdä raskaita klapihommia (erittäin raskasta), ja sen jälkeen on puhti kyllä niin pois, ettei treenistä tulisi mitään... Mitenköhän lihakset tuossa kerkiää palautumaan? Olen siis aloittelija, 18v

Vastataan nyt tähän suoraan ja samalla tuohon pystäriin istualteen mitä kyselit aiemmin.
Tämän ohjelman suurin teho perustuu hyvin pitkälti isojen perusliikkeiden koko keholle aiheuttamaan stressiin, joka tuottaa kehoon järjettömän määrän kasvuhormooneja. Ohjelma verottaa hermostoa ja lihaksistoa koko kehosta todella raskaasti, joten kaikki ylimääräinen, kuten ne pirun vatsat ja muu turhat eristävät liikkeet kannattaa ihan aikuisten oikeasti jättää pois. Vatsat saavat kyllä osumaa tässä isoista pääliikkeistä hyvin.
Pystypunnerrus seisten on kokonaisvaltaisempi liike kuin istualteen ja siinä pystytään myös käyttämään isompia rautoja kuin tekemällä liike istualteen. Isommat raudat tarkoittavat myös suurempaa rasitusta koko keholle ja myös niille olkapäille vaikka muu kroppa auttaisikin liikkeen suorituksessa.

Mitä tuohon raskaaseen duuniin tulee, niin keho kyllä tottuu tekemään sitä. Laske sarjapainot alussa sen verran alas että jaksat suorittaa treenit asiallisesti loppuun. Kun kunto ja hermotus alkavat nousta, alat lisäämään painoja. Maltilla se alku ja tsemppiä treeniin.
 
Joka neljäs viikko kannatti vetää kevyenä(kö)? Vai mitä? Ei näyttäny postissa lukevan, tai sitten olen vain sokea.

Kuinka monta prosenttia otetaan pois tavallisista sarjapainoista, kevyellä viikolla?
 
Ei kevyitä viikkoja tässä ohjelmassa.
Sitten kun ei enää progressiota tapahdu jossain liikkeessä, niin sitten resetoidaan ko. liikkeen painot, mikä toimii "kevennyksenä".

Lainaus SS wikistä:

If you cannot hit your 15 reps even after keeping the weight the same for three consecutive workouts, then it is time to reset.

Reset = 10% painoista pois.
 
Ei kevyitä viikkoja tässä ohjelmassa.
Sitten kun ei enää progressiota tapahdu jossain liikkeessä, niin sitten resetoidaan ko. liikkeen painot, mikä toimii "kevennyksenä".

Lainaus SS wikistä:

If you cannot hit your 15 reps even after keeping the weight the same for three consecutive workouts, then it is time to reset.

Reset = 10% painoista pois.

Pummin mainitsema tapa on se oikea mutta tuohon voisi kyllä lisätä että jos sarjapainot ovat jossain alle 60kg tienoilla, niin sitä painoa ei tarvitse heittää juuri sitä 6kiloa(10%), vaan ottakaa reippaasti esim 10kg pois että toistot helpottuvat selvästi. Tämä on tärkeää jotta hermosto pääsee huilahtamaan sen muutaman treenin ajan.
 
Back
Ylös Bottom