Seppo Räty!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaako sotkea keskusteluun lajeja missä painoluokkia ei ole ? Voimailulajeissa ne on suurimassa osassa ja niiden mukaan mennään jos kilpailupuolella ollaan, useimmissa on kuitenkin superi myös jos haluaa vain esim. kyykätä ja penkata mahdollisimman paljon.

Yleensäkin jos on tarve vertailla tuloksia suhteessa toisiin tuloksiin, niin ei muuta kuin ko. lajin kilpailuun sen säännöille tulosta tekemään? Muuten menee hiekkalaatikko leikeiksi kenen leikkikuormuriin mahtuu eniten hiekkaa...

Täysin samaa mieltä. Siksi puutuinki tohon pelkkään prosenttilukuun, kun ei nostajan elopainoa tiedetty.

Mä en ymmärrä miten tuosta sai tällaisen härdellin aikaiseksi. Jos joku sanoo, että hänen tavoitteensa on nostaa vaikka 2 x oma paino penkistä, niin ok, se on hänen tavoitteensa. Ei mun tarvitse tietää paljonko se sitten olisi, koska se on ihan hänen oma tavoitteensa eikä mun mielipiteellä siitä miten kova suoritus se oikeasti on, ole mitään merkitystä.

Jos jollakin voi olla tavoitteena nostaa vaikka 80 kg penkistä, niin ei mua varsinaisesti kiinnosta paljonko tämän tavoitteen asettaja painaa, koska se on ihan vitun irrelevanttia tavoitteen asettajan henkilökohtaisella tasolla.

Mä en ymmärrä miten tuosta sai tällaisen härdellin aikaiseksi. Jos joku sanoo, että hänen tavoitteensa on nostaa vaikka 2 x oma paino penkistä, niin ok, se on hänen tavoitteensa. Ei mun tarvitse tietää paljonko se sitten olisi, koska se on ihan hänen oma tavoitteensa eikä mun mielipiteellä siitä miten kova suoritus se oikeasti on, ole mitään merkitystä.

Jos jollakin voi olla tavoitteena nostaa vaikka 80 kg penkistä, niin ei mua varsinaisesti kiinnosta paljonko tämän tavoitteen asettaja painaa, koska se on ihan vitun irrelevanttia tavoitteen asettajan henkilökohtaisella tasolla.

Ittelle jäi fiilis että kirjoittaja ei alunperin ymmärtäny, että on eri asia nostaa eripainoisena tiettyjä prosentteja. Ja jos lähetään vaan tavottelemaan tiettyä prosenttia, mennään mun silmään metsään harjoittelussa, koska tulokseen päästään helpoiten pudottomalla painoa, jolloin saatetaan heikentää:

a) omaa maksimivoimaa.
b) omaa kilpailukykyä painoluokassa missä kilpailisi.

Tai ite en vielkään tajua miksi joku haluaa tavotella jotain maagista kerrointa esim penkissä, ku mun silmään on fiksumpaa tavotella:

a) lisää maksimivoimaa.
b) mahollisimman kovaa tulosta omassa painoluokassa, joka on eri prosentti omasta painosta eri painoluokassa.

Tärkeimpänä pointtina ehkä, että on hauska miettiä näitä asioita + itseä lihavana rupeaa vituttamaan, jos joku näkee että on hyvä tapa vertailla jollain suhteessa omasta painosta prosenteilla eri kokoisia urheilijoita :D

Ite oon ehkä vähän sitä koulukuntaa, että nään tietyn noston kilomäärän samallalailla kuin esim keihäänheiton metrimäärän tai yleisurheilun juoksumatkan sekunttien määrän. Tulos on tulos, tekipä sen kuka tahansa. Maraton juoksu 3 tuntiin 100kg ukolta on huonompi tulos ku 2h noteeraus 50kg kenialaiselta. Sama kuin että 300kg penkistä 200 kiloselta ukolta on kovempi nosto kuin 200kg 50 kiloselta.

Painoluokat on divareita, mutta kuten divareita, pidän niitä erittäin hyvänä asiana, vaikkakin ihmisten olisi hyvä olla rehellisiä ittelleen ja pyrkiä eteenpäin seuraavaan divariin, eikä jäädä mestiksen maalikuninkaaksi/pienen sarjan mestariksi.

Tärkeimpänä pointtina ehkä, että on hauska miettiä näitä asioita + itseä lihavana rupeaa vituttamaan, jos joku näkee että on hyvä tapa vertailla jollain suhteessa omasta painosta prosenteilla eri kokoisia urheilijoita :D
Tässä on ehkä se juurisyy tälle debaatille. Eli sä ilmeisesti otit sen jotenkin eri tavalla kuin vaikka nyt minä. Kun mun mielestä siinä ei vertailtu yhtään mitään. Siinä oli vain asetettu ITSELLE se tavoite, ei verrattu itseä mihinkään. Jos joku haluaa asettaa tavoitteita tuolla tavalla, niin ei se multa ole pois.

Tässä on ehkä se juurisyy tälle debaatille. Eli sä ilmeisesti otit sen jotenkin eri tavalla kuin vaikka nyt minä. Kun mun mielestä siinä ei vertailtu yhtään mitään. Siinä oli vain asetettu ITSELLE se tavoite, ei verrattu itseä mihinkään. Jos joku haluaa asettaa tavoitteita tuolla tavalla, niin ei se multa ole pois.

Joo ja siis tuossa alkuperäisessä viesti liittyi siihen kontekstiin että mitenkä vanhalla iällä voi kehittyä. Halusin vaan tuoda oman näkemykseni näin vanhemmalla iällä puntin aloittaneena, että uskon että voi vielä kehittyä ihan mukavasti. Tosiaankin itselle asetettuja tavotteita ja myönsin että osassa jutuja ihan aloittelija.
Number onen voimatasot on niin helvetin korkeet, että ihmettelin kanssa miten noin vahva mies hermostuu näin pienistä asioista. :-)

Kyllä minustakin on joskus helpompaa, havainnollisempaa, yksinkertaisempaa ja motivoivampaa asettaa omia tavoitteita suorassa suhteessa kehonpainoon tai johonkin muuhun yhtä simppeliin asiaan kuin alkaa laskeskella mitään ikäkorjattuja Wilksin pisteitä.

Ei oo pois tietenkään. Jokanen saa tehä mitä huvittaa ehottomasti. Välillä vaan tuntuu että syntyy sekaannuksia, missä 60kg kaveri mavettaa 150kg, uskoo olevansa pidemmällä voimailussa kuin 130kg kaveri jolla mave 300kg koska suhteessa kovempi.

Ite nään että paras ja rehellisin tapa verrata itteensä muihin ja arvioida omaa kehitystään on kattoa kuinka paljon nousee absoluuttisesti rautaa painoluokista välittämättä.

Toiseksi paras, mutta pienen defenssi kulman sisältävä tapa on verrata miten pärjää oman painosiaan vastaan suhteessa siihen miten toiset pärjää suhteessa oman painosiinsa.

Kolmas ja mun mielestä huonoin tapa tarkastella omaa tasoaan, on laskea laskimella nostetut kilot / elopaino, ja verrata tätä lukua muitten (tai omaan) vastaavaan lukuun.

Muutenkin mitä järkeä on saliharjoittelijana verrata esim penkkiä suhteessa omaan elopainoon, kun jos ajatellaan vaikkapa nostelijaa joka aluksi painaa 70kg ja nostaa penkistä 140kg. Ukko reenaa muutaman vuoden ja päätyy siihen että painaa 100kg, ja penkki on 190kg, mutta esim jalkoihin saatu paljon lihasta ja kyykkyraudat ja kaikki muutkin nostot kohonneet rutkasti ylöspäin, vaikka penkin suhde onkin huonontunut selkeästi.

Ei oo pois tietenkään. Jokanen saa tehä mitä huvittaa ehottomasti. Välillä vaan tuntuu että syntyy sekaannuksia, missä 60kg kaveri mavettaa 150kg, uskoo olevansa pidemmällä voimailussa kuin 130kg kaveri jolla mave 300kg koska suhteessa kovempi.

Ite nään että paras ja rehellisin tapa verrata itteensä muihin ja arvioida omaa kehitystään on kattoa kuinka paljon nousee absoluuttisesti rautaa painoluokista välittämättä.

Toiseksi paras, mutta pienen defenssi kulman sisältävä tapa on verrata miten pärjää oman painosiaan vastaan suhteessa siihen miten toiset pärjää suhteessa oman painosiinsa.

Kolmas ja mun mielestä huonoin tapa tarkastella omaa tasoaan, on laskea laskimella nostetut kilot / elopaino, ja verrata tätä lukua muitten (tai omaan) vastaavaan lukuun.

Muutenkin mitä järkeä on saliharjoittelijana verrata esim penkkiä suhteessa omaan elopainoon, kun jos ajatellaan vaikkapa nostelijaa joka aluksi painaa 70kg ja nostaa penkistä 140kg. Ukko reenaa muutaman vuoden ja päätyy siihen että painaa 100kg, ja penkki on 190kg, mutta esim jalkoihin saatu paljon lihasta ja kyykkyraudat ja kaikki muutkin nostot kohonneet rutkasti ylöspäin, vaikka penkin suhde onkin huonontunut selkeästi.
Miksi pitää verrata johonkin? Miksi ei voi vain asettaa ihan omia tavoitteita ja olla tyytyväinen jos saavuttaa ne? En usko, että Maltsun tarkoitus oli verrata itseään yhtään mihinkään, vaan 175% penkki nyt vain kuulosti hyvältä tavoitteelta. Tuskin edes kiinnostaa miten vahva on johonkin muuhun verrattuna.

Tulos on tulos, tekipä sen kuka tahansa. Maraton juoksu 3 tuntiin 100kg ukolta on huonompi tulos ku 2h noteeraus 50kg kenialaiselta. Sama kuin että 300kg penkistä 200 kiloselta ukolta on kovempi nosto kuin 200kg 50 kiloselta.
Näistä kokolailla samaa mieltä.
Onhan Kenialainen voinut olla se 100kg alunperin ja vain päättänyt tehdä kaiken mitä tarvitsee päästäkseen 2h Maraton aikaan.

300kg penkistä ja maraton 2 tuntia wtf? :ROFLMAO:

En oo omiin tuloksiin vielä tyytyväinen, mut noi pienet mulle isot tavotteet mitkä asetin, niihin olisin. Ei tää kaikille oo yhtä helppoa tai ainakaan tuloksia ei tartte odotella jos ei väännä mikki hiiri treenejä läpi aika tarkasti niinku suunnitellu ja joutuu vielä varoo vaikka olis intoa.

300kg penkistä ja maraton 2 tuntia wtf? :ROFLMAO:

En oo omiin tuloksiin vielä tyytyväinen, mut noi pienet mulle isot tavotteet mitkä asetin, niihin olisin. Ei tää kaikille oo yhtä helppoa tai ainakaan tuloksia ei tartte odotella jos ei väännä mikki hiiri treenejä läpi aika tarkasti niinku suunnitellu ja joutuu vielä varoo vaikka olis intoa.

Tietenni onhan se niinkin että jokanen syy ja tekosyy reenata on hyviä :)

Toivottavasti tavote täyttyy ja vielä ylikin!

Ittelle jäi fiilis että kirjoittaja ei alunperin ymmärtäny, että on eri asia nostaa eripainoisena tiettyjä prosentteja. Ja jos lähetään vaan tavottelemaan tiettyä prosenttia, mennään mun silmään metsään harjoittelussa, koska tulokseen päästään helpoiten pudottomalla painoa, jolloin saatetaan heikentää:

a) omaa maksimivoimaa.
Ihmisillä on erilaisia tavoitteita. Joku haluaa kasvattaa lihaksia, joku toinen haluaa olla voimakas ja joku kolmas pyrkii elämään elämänsä mahdollisimman terveessä kunnossa. Kehoilijalle maksimivoima ja voimailijalle maksimaalinen lihaskasvu ei ole tavoite. Fit for life -hanulle kumpikaan ei ole tärkeintä treenissä ja oikeastaan molempia on syytä vältellä. Yleistyksenä kaikki, mikä alkaa sanalla maksimaalinen tai loppuu lausahduksen whatever it takes on yleensä kuntoilijalle väärä tie. Tuohon elämäntapaan kehonpainoon suhteutettu voima on pirustu paremmin toimiva mittari kuin absoluuttinen maksimivoima.

Jokainen jahdatkoon omia tavoitteitaan ja tuokoon se polku kulkijalleen onnellisuutta elämään.

Onko KUKAAN nähnyt yhtäkään näitä Rädyn voimasuorituksia??
Mitä väliä sillä olisi.

Jossain threadissa oli juttua Markus Pöyhösestä.
Sanoin sit nähneeni sen kaksi hauiskääntösarjaa. Teki molemmat mun sarjojen välissä samalla tangolla kuin mä.

Ei sitäkään uskottu. Paskapuhetta noi tulokset jne.

No kyllä Sepon painonnostotulokset tempaus 142,5 kg ja työntö 165 kg ihan kansallisissa painonnostokisoissa on nostettu vuonna 1987. Tiettävästi Räty siitä vielä nosti voima-arvojaan aika paljonkin vuoteen 1996. Ja onhan tähänkin ketjuun aikanaan kirjoitellut mies joka oli Rädyn kanssa samalle salille sattunut? Kysyn vaan miksi tulokset ei olisi totta huippukeihäänheittäjälle?

Kovasti täällä Seppo Rätyä dissataan, _MrSiimalla tämä näyttää olevan oikein elämäntehtävänä. Mutta tosiaan, Mayor´silla ei sentään Seppo penkkiä tehnyt, vaan kehonrakennuksen maailmanmestari Jorma Rädyn salilla Helsingin Itä-Pasilassa. Salilla vieraillessaan Seppo veti raakana rinnalle 180 kiloa, mielestäni suhteellisen helposti. Kropassa oli selvästi räjähtävyyttä rajusti. Penkkiä Seppo teki 200 kilolla viitosen, ihan normaaleja salirytkäisyjä.

edit.Tämä lainaus siis samasta ketjusta vuodelta 2014.

a) omaa maksimivoimaa.

Tai ite en vielkään tajua miksi joku haluaa tavotella jotain maagista kerrointa esim penkissä, ku mun silmään on fiksumpaa tavotella:

a) lisää maksimivoimaa.
b) mahollisimman kovaa tulosta omassa painoluokassa, joka on eri prosentti omasta painosta eri painoluokassa.

Ite oon ehkä vähän sitä koulukuntaa, että nään tietyn noston kilomäärän samallalailla kuin esim keihäänheiton metrimäärän tai yleisurheilun juoksumatkan sekunttien määrän. Tulos on tulos, tekipä sen kuka tahansa. Maraton juoksu 3 tuntiin 100kg ukolta on huonompi tulos ku 2h noteeraus 50kg kenialaiselta. Sama kuin että 300kg penkistä 200 kiloselta ukolta on kovempi nosto kuin 200kg 50 kiloselta.

Painoluokat on divareita, mutta kuten divareita, pidän niitä erittäin hyvänä asiana, vaikkakin ihmisten olisi hyvä olla rehellisiä ittelleen ja pyrkiä eteenpäin seuraavaan divariin, eikä jäädä mestiksen maalikuninkaaksi/pienen sarjan mestariksi.

Ottamatta nyt muihin lajeihin millään lailla kantaa, kun niissä oma paino ei näyttele niin suurta roolia kuin penkissä.

kyllä mielestäni penkissä esimerkiksi 2×omapaino on huomattavasti kovempi suoritus kuin 200kg penkki yli sata kiloisena.

200kg penkkaajia löytyy joka salilta, mutta harvassa on ne jotka 2×oman painon nostaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom