Seppo Räty!

^^^Ja paskan marjat, monihan on 50-vuotiaana elämänsä kunnossa ja tiedän tapauksia, jossa >50-vee tehty vasta kovimmat kyykky- ja vetoenkat, esim. meidän salilla yksi entinen painonnostaja otti 50-vuotiaana enkkansa 260 kg takakyykyssä. Kuudenkympin jälkeen voi olla haastavampaa, mutta ei mahdotonta. Mun faija täyttää 64 vuotta parin kk:n päästä ja elämänsä (voimanostostahan tuoki on innostunut niinku minäkin) tikissä eikä mitään alamäkeä ole nähtävissä vaan tulokset kehittyy edelleen ylöspäin (joskin myöhäänhän toi on alottanu salitouhut mutta nuorena yleisurheillu ja vammoja on piisannu, akillesjänteitä pätkitty jne.), vaikka toki tasanteita ja alamäkiäkin välillä tulee kun tohon ikään jotain pientä kremppaa välillä, että välttelee vammoja jos joku paikka ilmoottelee olemassa olostaan. On sillä välilevyn pullistumakin todettu jo 20 vuotta sitten, vaan silti 63-vuotiaana kyykky-, mave- ja penkkienkat teki (syntymäpäivänänsä).

Meidän salilla käy yksi 70-vuotias, joka kovassa tikissä. Entinen kuulantyöntäjä, yhden käden työntö maasta suoralle kädelle 70 kg menee vieläki ku vettä vaan ja vedossa 200 kg on sarjapaino pitkiin kevyisiin sarjoihin. Sitten toinen tapaus on 84-vuotias aivan uskomaton teräsvaari. Näyttää 15 vuotta nuoremmalta, kuivaa sitkeetä lihaa ja voimaa on niin perkeleesti.

Mutta toki keskimäärin 60 ikävuoden jälkeen kaikki on pirusti harvinaisempaa, että hätyyttelis jotain kovia tuloksia. Mut >45-vuotiaana nyt vielä mikään suorituskyky laske automaagisesti. Pistä tuohon ny se +10 vuotta lisää niin sitten se voi päteä valtaosalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mut >45-vuotiaana nyt vielä mikään suorituskyky laske automaagisesti.

Kyllä se vaan laskee ja se on fakta. Jos joku tekee ennätyksensä melkeinpä lajissa kuin lajissa yli nelikymppisenä niin se kertoo lähinnä siitä että ko. henkilöllä ei nuorempana ole maksimikunto ollut sitten lähelläkään. Tai että on tosiaan ollut jotain loukkaantumisia tai muita esteitä. Tosin voimanosto on sinänsä armollisempi iän suhteen ettei se vaadi samanlaista liikkuvuutta ja räjähtävyyttä kuin esim. painonnosto, mutta kyllä se ikä vaan painaa voimanostossakin...

yksi entinen painonnostaja otti 50-vuotiaana enkkansa 260 kg takakyykyssä
Mun faija täyttää 64 vuotta parin kk:n päästä
Meidän salilla käy yksi 70-vuotias, joka kovassa tikissä.
Sitten toinen tapaus on 84-vuotias aivan uskomaton teräsvaari.
Ja kuka noista esimerkeistäsi vetää 300 ja penkkaa 200? Kannattaa kertoa oikeastaan kaikille urheiluliitoille, että suorituskyvyn lasku on fake newsiä. Nykyisinhän vähän joka fysiikkalajissa ikämiessarjat alkavat kolmosella tai nelosella. Kannattaa myös kertoa viisikymppisille urheilijoille, että ovat elämänsä kunnossa ja avoimen sarjan mestaruudet ovat tarjolla, jos vain viitsivät käydä hakemassa ne kotiin.

Eikös Kumpuniemikin vetänyt 47-vuotiaana sen maailmanennätyksen, 357,5kg alle 82,5 kiloisiin ?

Varmaan aika yksilöllistä tuo iäntuoma ”voimakato”. Mitä myöhemmin aloittaa, sitä myöhemmin tietysti se paras kunto tulee esiin...
tuskin joku 13vuotiaana aloittanut, joka on maailman huipulla vaikka 25-vuotiaana, parantelee ennätyksiä enää 50vuotiaana.

Kyllä se vaan laskee ja se on fakta. Jos joku tekee ennätyksensä melkeinpä lajissa kuin lajissa yli nelikymppisenä niin se kertoo lähinnä siitä että ko. henkilöllä ei nuorempana ole maksimikunto ollut sitten lähelläkään. Tai että on tosiaan ollut jotain loukkaantumisia tai muita esteitä. Tosin voimanosto on sinänsä armollisempi iän suhteen ettei se vaadi samanlaista liikkuvuutta ja räjähtävyyttä kuin esim. painonnosto, mutta kyllä se ikä vaan painaa voimanostossakin...
Ei lisättävää.

Eikös Kumpuniemikin vetänyt 47-vuotiaana sen maailmanennätyksen, 357,5kg alle 82,5 kiloisiin ?

Varmaan aika yksilöllistä tuo iäntuoma ”voimakato”. Mitä myöhemmin aloittaa, sitä myöhemmin tietysti se paras kunto tulee esiin...
tuskin joku 13vuotiaana aloittanut, joka on maailman huipulla vaikka 25-vuotiaana, parantelee ennätyksiä enää 50vuotiaana.
Ja Kumpuniemi vielä 2 vuotta myöhemmin (1982) 373 kg:n EE veto 90-kiloisiin (olisi ollut myös ME oikeassa kisassa vedettynä). Kumpuniemen kohdalla tulokset selittynevät suurelta osin sillä, että hän on aloittanut voimanoston myöhemmällä iällä. Ensimmäinen tilastomerkintä SM-kisoista löytyy vuodelta 1973, jolloin nosti vielä alle 75-kiloisissa. Lisäksi voimanosto on ollut tuolloin nuori ja kehittyvä laji, mikä varmasti vaikuttaa alkuvuosien tuloksiin. IPF on perustettu vuonna 1971, ja vielä vuonna 1972 MM-kisoissa penkki oli ensimmäinen laji, sen jälkeen kyykky ja veto putkeen jne.

Nykypäivänä on mielestäni naurettavaa, että ensimmäinen ikämiessarja on m35v. On ja on ollut niin paljon lajinsa absoluuttisia huippuja, eri lajeista, jotka ovat vanhempia kuin 35, Marit Björgenistä ja Ole- Einar Björndalenista Teemu Selänteeseen. Kehonrakennuksessa Dexter Jackson lienee 48. Ennen oli ilmeisesti niin, että kun urheilu ei ollut niin usein ammatti, siirryttiin työelämään siinä heti kolmenkympin jälkeen. On myös opittu, että vaikka suoritustaso ei sinänsä enää paranekaan, niin sitä voi ylläpitää kauemmin kuin on kuviteltu.
Kuten yllä on todettu, jos on kakskymppisestä asti treenannut systemaattisesti ja suurin piirtein oikein, on huippu nähty viimeistään nelikymppisenä. Jos taas alkaa treenaamisen vasta nelikymppisenä, ei raja tule vastaan nelivitosena.
Omastakin kokemuksesta voi sanoa, että jotain tapahtuu 45 vuoden iässä, +/- 2 vuotta. Luulen, että se johtuu testosteronitasojen alenemisesta, joku "kriittinen" taso alittuu.Yksilökohtaiset erot ovat tässäkin tietysti isoja. Urologilta kuulin, että joillain yli kuuskymppisllä testoarvot ovat samaa luokkaa kuin nykypäivän kolmekymppisillä (muutenkin, ehkä kemikaalien ansioista, nuo tasot ovat alenemaan päin).

Pointti on kuitenkin se, että vanhempanakin kannattaa treenata. Vaikka aikaa ei voi pysäyttää, sen vaikutuksia voi hidastaa. Eikä kannata asettaa itselleen keinotekoisia rajoja. Omaa kroppaa pitää tietysti aina kuunnella ja toivottavasti se vanhemmiten on paremmin hallinnassa.

Jotkin ominaisuudet heikkenevät ihmisellä nopeammin, jotkin hitaammin, ja eri lajien vaatimukset vaihtelevat niin että joissakin iän vaikutukset alkavat näkyä kilpailukyvyssä aiemmin ja joissakin myöhemmin. On myös poikkeusyksilöitä, jotka pystyvät kehittämään tai ylläpitämään kuntoa pidempään kuin useimmat muut. Silti, jos edes vähän viitsii vilkuilla eri urheilulajien arvokisojen tuloslistoja niin kyllä ne kärkipään nimien iät alkavat suurella tilastollisella todennäköisyydellä kakkosella tai sitten kolmosella niin että sen kolmosen perässä on pienehkö numero. Tästä voi päätellä jopa apukoulutason tilastomatematiikan ymmärryksellä, että tämä on se ikähaarukka missä ihmisen fyysisen suorituskyvyn potentiaali on yleensä huipussaan.

Tätä ei muuta miksikään se, että kovankin harrastetason urheilija voi kehittyä tasaisesti pidempään ja saavuttaa huippukuntonsa myöhemmin. Silloin sitä täyttä kehityspotentiaalia ei vain ole käytetty nuorempana maksimiinsa saakka. Voimailulajeissa, joissa ensimmäisinä iän myötä heikkenevien liikkuvuuden ja nopeuden merkitys on vähäinen, voi jopa korkean kilpatason urheilija kehittyä nelosella alkaviin lukemiin ja varsinkin kemiallisilla avuilla pidempäänkin, jos vain kroppa pysyy ehjänä. Nämäkin ovat silti enemmän poikkeuksia säännöstä kuin sääntöjä, minkä jokainen voi todeta ihan tilastoharjoituksena vapaavalintaisten kisojen tai ennätyslistojen tuloslistoja katsomalla.

Mitä Rätyyn tulee, niin kolmensadan maastaveto yli viisikymppisenä, rikkinäisellä selällä ja muilla kroonisilla vammoilla ja ilman tavoitteellista treeniä aikoihin? Paskapuhetta, kaikella kunnioituksella sekä Rädyn vanhoja tuloksia kohtaan että epäilemättä sitä, etteikö miehessä edelleen olisi voimaa ihan helvetisti ikäisekseen.

Mä oon alottanu kuntosaliharrastuksen 42v., ihan kohta 45v. mittarissa ja ajattelin tehdä parhaat tulokset viiskymppisenä. :-)
Tavotteet sinne olis 175% kehonpainosta penkki ja leuka ja mave 250%.
Mavee en ole oikein vielä edes alottanu, maanantaina hain tangon himaan, salilla en kehannu harjotella mavea ku oon niin paska. :ROFLMAO:

Mä oon alottanu kuntosaliharrastuksen 42v., ihan kohta 45v. mittarissa ja ajattelin tehdä parhaat tulokset viiskymppisenä. :-)
Tavotteet sinne olis 175% kehonpainosta penkki ja leuka ja mave 250%.
Mavee en ole oikein vielä edes alottanu, maanantaina hain tangon himaan, salilla en kehannu harjotella mavea ku oon niin paska. :ROFLMAO:

Onko järkevää ajatella prosenttien kautta, kerta elopaino vaikuttaa niin paljon miten kova nosto on kyseessä?

Eddie Hall mave 500/200 = 250%
Säbäukko mave 175/70 = 250%

Kirill Sarychev pena 335/190 = 175%
Amispena 120/70 = 175%

Onko järkevää ajatella prosenttien kautta, kerta elopaino vaikuttaa niin paljon miten kova nosto on kyseessä?

Amispena 120/70 = 175%
No onko järkevää verrata maailman huippuihin kun omaksi ilokseen tekee ja itseään varten asettaa tavoitteet? Jollekin 70 kiloiselle 120 penkki voi olla jo helvetin kova tavoite. Joku toinen nostaa 150 kg vuoden treenillä.

Amispena 120/70 = 175%

Nimenomaa järkevää ajatella elopainon kautta, kokonaisvaltainen terveys projekti kun ei voi lihota.

En ole ajatellut haastaa maailman huippuja absoluuttisen massan liikuttelussa, näin 40v.+ projektina jonka haluaisin pitää nousujohtoisena ainakin viiskymppiseks.:ROFLMAO:

Mutta kiitos kun yrität masentaa.

Nimenomaa järkevää ajatella elopainon kautta, kokonaisvaltainen terveys projekti kun ei voi lihota.

En ole ajatellut haastaa maailman huippuja absoluuttisen massan liikuttelussa, näin 40v.+ projektina jonka haluaisin pitää nousujohtoisena ainakin viiskymppiseks.:ROFLMAO:

Mutta kiitos kun yrität masentaa.

Pointti ei ollu masentaa, vaan enemmän korostaa noitten suhteellisten tulosten tavoittelun järjettömyyttä jos ei tiedetä elopainoa kuka tavoittee.

Sama ku sanois että mun tavote on olla tulevaisuudessa 80% hyvä nostaja, eikä tarkenna mitenkään :D

No onko järkevää verrata maailman huippuihin kun omaksi ilokseen tekee ja itseään varten asettaa tavoitteet? Jollekin 70 kiloiselle 120 penkki voi olla jo helvetin kova tavoite. Joku toinen nostaa 150 kg vuoden treenillä.

Nimenomaan 70kg about pitäis olla se paino, näin oon sen ajatellu. Sen takii vähän pahasti osu toi numberin tikari. :ROFLMAO:

Joo siis esim. Allu ja Mike mun kokosia ukkoja, natumaksimit 165 ja 170kg kaiketi paljon isommista massoista kuin 70kg, jos minä tavan tahvo vedän 120kg viiskymppisenä @70kg alottaen treenit yli nelikymppisenä, niin iso juttu mulle, ei oo paska tulos sanoo kuka mitä tahansa saatana! :ROFLMAO:

Viimeksi muokattu:
Pointti ei ollu masentaa, vaan enemmän korostaa noitten suhteellisten tulosten tavoittelun järjettömyyttä jos ei tiedetä elopainoa kuka tavoittee.

Sama ku sanois että mun tavote on olla tulevaisuudessa 80% hyvä nostaja, eikä tarkenna mitenkään :D

Painoluokkaurheilujahan nämä kaikki on, et silleen oikeastaan melkeinpä relevantimpaa ilmoittaa omasta painosta kuin absoluuttisesti..?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom