Seppo Räty!

Ottamatta nyt muihin lajeihin millään lailla kantaa, kun niissä oma paino ei näyttele niin suurta roolia kuin penkissä.

kyllä mielestäni penkissä esimerkiksi 2×omapaino on huomattavasti kovempi suoritus kuin 200kg penkki yli sata kiloisena.

200kg penkkaajia löytyy joka salilta, mutta harvassa on ne jotka 2×oman painon nostaa.
Harvinaisuushan on kyllä tosiaan yksi suoritteen kovuuden mittari 💪 Oisko tossa sitten että ne jotka reenaa penkkiä kovaa, tuppaa usein kasvamaan kans vähän painavimmiksi voimaa hakiessaan, ni siksi 2xOP on harvinaisempi myös? Tai onhan ihmiset aika isoja nykysin, että joku 100kg on aika normi paino monasti salia alottelevalle yli 20v miehelle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottamatta nyt muihin lajeihin millään lailla kantaa, kun niissä oma paino ei näyttele niin suurta roolia kuin penkissä.

kyllä mielestäni penkissä esimerkiksi 2×omapaino on huomattavasti kovempi suoritus kuin 200kg penkki yli sata kiloisena.

200kg penkkaajia löytyy joka salilta, mutta harvassa on ne jotka 2×oman painon nostaa.
Asiaahan vois kans lähestyä klassisen kaavan:

Nostettu rauta^2/elopaino

avulla 😎 Mukailee muuten painoluokkien ME tuloksia aika kivasti.

Eli 50 kilosena 2xOP toisi 200 "pistettä".
60 kilosena 120kg = 240 pistettä.
80 kilosena 160kg = 320
100 kilosena 200kg = 400

Eli 200kg penkistä 150 kilosena olisi suhteessa kovempi kuin 60 kilosena tai tätä kevyempänä 2xOP. 70 kilosena 2xOP olisi taas hiukan kovempi siuritus tuon mukaan 💪

Harvinaisuushan on kyllä tosiaan yksi suoritteen kovuuden mittari 💪 Oisko tossa sitten että ne jotka reenaa penkkiä kovaa, tuppaa usein kasvamaan kans vähän painavimmiksi voimaa hakiessaan, ni siksi 2xOP on harvinaisempi myös? Tai onhan ihmiset aika isoja nykysin, että joku 100kg on aika normi paino monasti salia alottelevalle yli 20v miehelle.

No ei tuo 100kg kovin yleisesti normipaino ole kuitenkaan keskivertomiehelle, jos kyseessä ei ole todella pitkä tyyppi tai lihava mies kyseessä. Varusmiesten keskipaino palvelukseen astuessa on tällä hetkellä 77,5kg. 1993 on ollut 73kg. Ja suomalaisen miehen keskipituus kai on sitä 180cm luokkaa.

Tämä on ihan mitä arvostaa. Ei 200kg penkkaajia kyllä joka salilta tai kunnasta edes löydy. Eri asia isompien kaupunkien bodaus- tai voimailusalit. Tuolla 200kg voi kuitenkin vähän vuodesta riippuen ipf-puolella saavuttaa SM-mitalin jopa - 120kg sarjaan asti penkissä. Mutta jos suht massiivisista (luokkaa - 90kg tai +90kg) kansallisen tason bodareistakin puhutaan, niin tuollainen 200kg maksimivoimataso penkissä ei mikään kovin erikoisuus ole edes bodytreenillä. Ja jollekin superissa nostavalle doupatulle kaverille tuo tulos on korkeintaan keskinkertainen.

Kyllä tuo 2x omapaino on mielestäni helpompi saavuttaa riippuen tapauksesta. Jollekin 190cm tyypille yleensä lähes mahdottomuus, mutta 170/70 mitoissa olevia löytyy aika paljon jotka tuon salinostona ottaa. Tai 170/80. Omassa kaveripiirissäkin on useita tuon 2xop salilla nostaneita harrastelijoita ja/tai kilpailijoita, mutta niitä 200kg ottaneita ei montaa ole natut ja ei natut kaikki mukaanluettuna.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No ei tuo 100kg kovin yleisesti normipaino ole kuitenkaan keskivertomiehelle, jos kyseessä ei ole todella pitkä tyyppi tai lihava mies kyseessä. Varusmiesten keskipaino palvelukseen astuessa on tällä hetkellä 77,5kg. 1993 on ollut 73kg. Ja suomalaisen miehen keskipituus kai on sitä 180cm luokkaa.
Ehkä mä hengailen liikaa yli 30 vuotiaiden kanssa ni kuplaantunu oma näkemys 😄

Tämä on ihan mitä arvostaa. Ei 200kg penkkaajia kyllä joka salilta tai kunnasta edes löydy. Eri asia isompien kaupunkien bodaus- tai voimailusalit. Tuolla 200kg voi kuitenkin vähän vuodesta riippuen ipf-puolella saavuttaa SM-mitalin jopa - 120kg sarjaan asti penkissä. Mutta jos suht massiivisista (luokkaa - 90kg tai +90kg) kansallisen tason bodareistakin puhutaan, niin tuollainen 200kg maksimivoimataso penkissä ei mikään kovin erikoisuus ole edes bodytreenillä. Ja jollekin superissa nostavalle doupatulle kaverille tuo tulos on korkeintaan keskinkertainen.

Kyllä tuo 2x omapaino on mielestäni helpompi saavuttaa riippuen tapauksesta. Jollekin 190cm tyypille yleensä lähes mahdottomuus, mutta 170/70 mitoissa olevia löytyy aika paljon jotka tuon salinostona ottaa. Tai 170/80. Omassa kaveripiirissäkin on useita tuon 2xop salilla nostaneita harrastelijoita ja/tai kilpailijoita, mutta niitä 200kg ottaneita ei montaa ole natut ja ei natut kaikki mukaanluettuna.

Itse en tosiaan kovin montaa 2×op penkkaavaa tiedä, ja ne jotka tiedän on kaikki ihan kunnon voimailijoita/suomen mestareita.

+200 penkkaavia puolestaan tiedän paljon enemmän, eikä näistä osa ole ikinä voimaa edes treenannut vaan tulos on tullut ihan pelkällä bodi treenillä.

Itse en myöskään ole tuota 2×op penkkiå vielä saavuttanut vaikka +200 olenkin penkannut.
Monta kertaa se on ollu lähellä, mutta oma kehon paino noussut aina hieman edellä.
Tämän vuoden aikana tuokin kyllä tulee menemään rikki.

Itse en tosiaan kovin montaa 2×op penkkaavaa tiedä, ja ne jotka tiedän on kaikki ihan kunnon voimailijoita/suomen mestareita.

+200 penkkaavia puolestaan tiedän paljon enemmän, eikä näistä osa ole ikinä voimaa edes treenannut vaan tulos on tullut ihan pelkällä bodi treenillä.

Itse en myöskään ole tuota 2×op penkkiå vielä saavuttanut vaikka +200 olenkin penkannut.
Monta kertaa se on ollu lähellä, mutta oma kehon paino noussut aina hieman edellä.
Tämän vuoden aikana tuokin kyllä tulee menemään rikki.
Voisko tuo johtua myös siitä, että bodypiireissä tai voimailupiireissä kuitenkin nuo 60-80kg miehet on vähemmistö, jotka ne suhteellisen voiman kannalta kovimmat tulokset tekee? Varsinkin kun kyseessä on melko lyhkäsiä kavereita, jos ei sitten ole kyseessä kireässä kunnossa oleva lyhkäinen bodaaja tai nuori timmi rhp-mies, joka ei alakropassa kanna yhtään ylimääräistä massaa. Minä tiiän ainaskin kaksi ihan harrastelijaa pienen paikkakunnan salilta ja varmasti puhtaita jotka on yli tuon 2xop nostaneet. Ja sitten pikkusarjoissa kisanneista voimailututtavistani lähes kaikki sen on ottanut. Ja mainittakoon, että svnl-nostajia on noista melkein kaikki ja yhdellä ei ole edes sm-mitalia, muilla on menestystä ollut joko penkissä tai voimanostossa väh. kansallisella tasolla.

Ja onhan tää tosiaan kiinni siitä mihin suhteuttaa, sulle kun on hankalampi tuo 2xop penkki ollut esimerkiksi mitä se 200kg. Itsekin 200kg sain ennemmin (2013) kuin 2x kehonpainoni penkistä. Sitten myöhemmin sain joskus vuonna 2016 dieetatessa 4 toistoa niin, että oli yli 2xop tangossa. Mutta se ero siinä oli vertauksessa, että se ei natikkana tullut. Suhteellisen voiman suhteen ne tulokset parani reippaasti kun kehonkoostumus oli varsin erilainen kun oli vähä bodaillut. Absoluuttisesti ei sitten niinkään hyvin. Minä en noita prosentteja taas tuijotellut niin en noteerannut millään tavalla tuota 2x kehonpaino penkkiä. Vaikka liian ohkainen olen ollutkin siihen sitä silmällä pitäen, että ihan maksimaalista potentiaalia voisi absoluuttisessa voimassa saavuttaa. Eli aika paljon tuo vertailu riippuu siitä mitä arvottaa ja kumpi rajapyykki aina itse kullekin on helpompi ollut saavuttaa.

Voisko tuo johtua myös siitä, että bodypiireissä tai voimailupiireissä kuitenkin nuo 60-80kg miehet on vähemmistö, jotka ne suhteellisen voiman kannalta kovimmat tulokset tekee? Varsinkin kun kyseessä on melko lyhkäsiä kavereita, jos ei sitten ole kyseessä kireässä kunnossa oleva lyhkäinen bodaaja tai nuori timmi rhp-mies, joka ei alakropassa kanna yhtään ylimääräistä massaa. Minä tiiän ainaskin kaksi ihan harrastelijaa pienen paikkakunnan salilta ja varmasti puhtaita jotka on yli tuon 2xop nostaneet. Ja sitten pikkusarjoissa kisanneista voimailututtavistani lähes kaikki sen on ottanut. Ja mainittakoon, että svnl-nostajia on noista melkein kaikki ja yhdellä ei ole edes sm-mitalia, muilla on menestystä ollut joko penkissä tai voimanostossa väh. kansallisella tasolla.

Ja onhan tää tosiaan kiinni siitä mihin suhteuttaa, sulle kun on hankalampi tuo 2xop penkki ollut esimerkiksi mitä se 200kg. Itsekin 200kg sain ennemmin (2013) kuin 2x kehonpainoni penkistä. Sitten myöhemmin sain joskus vuonna 2016 dieetatessa 4 toistoa niin, että oli yli 2xop tangossa. Mutta se ero siinä oli vertauksessa, että se ei natikkana tullut. Suhteellisen voiman suhteen ne tulokset parani reippaasti kun kehonkoostumus oli varsin erilainen kun oli vähä bodaillut. Absoluuttisesti ei sitten niinkään hyvin. Minä en noita prosentteja taas tuijotellut niin en noteerannut millään tavalla tuota 2x kehonpaino penkkiä. Vaikka liian ohkainen olen ollutkin siihen sitä silmällä pitäen, että ihan maksimaalista potentiaalia voisi absoluuttisessa voimassa saavuttaa. Eli aika paljon tuo vertailu riippuu siitä mitä arvottaa ja kumpi rajapyykki aina itse kullekin on helpompi ollut saavuttaa.

Joo varmasti johtuu siitä että omat sali tuttut on suurimmaksi osaksi alle ja yli 90 kg bodareita jotka offilla kaikki painaa +100kg, sitä kevyemmät kaverit on sitten alottelijoita joilla ei vielä voimaa tai massaa juuri ole.
Nyt kun enemmän alkanu myös tuo voimapuoli kiinnostamaan niin siellä noita 2×op penkkaavia on varmasti paljon enemmän, varsinkin noissa pienemmissä paino luokissa.
Luulen myös että muiden räjähtävyyttä vaativien lajien harrastajille joiden oma paino on alhainen tuon 2×op penkin saavuttaminen olisi kohtuu helppoa.

Noita "jalattomien" tuloksia taas ei pitäs laskea mukaan mihinkään😂 se on niin typerän näköstä kun on iso yläkerta ja tikku jalat että tulokset pitäs automaattisesti hylätä.

Tuot monessa kohtaa esille (tässä ja aikaisemminkin) tuon että onko joku natu vai ei.
Omasta mielestä sillä ei voimailussa ole kovin suurta merkitystä (tuloksia kun katsoo testattujen ja testaamattomien liittojen välillä erot on aika pieniä). Ehkä jopa niin päin että natuna tuo 2×op on helpompi kuin roinattuna.
Natuna kun voima treenillä kasvaa lähinnä voima, mutta roinien kanssa kasvaa voiman lisäksi myös lihasmassa=paino.

Ainakin natuna ja IPF klassisessa SM-tasolla 2*op on ihan sarjasta riippumatta kovaa valuuttaa. Ihan höyhenukkeleissa vähän "yleisempää" mitalisijoilla mutta aika harvinaista herkkua on.

Yhden kerran nähnyt kun entinen kyykyn SE:n haltija (ja voittanut IPF klassisessa SMiä, MM 5. jne) otti salipenkissä 6 kg vaille 2*op.

En sanois 2*op ainakaan natuille kovin yleiseks tai sit jossain muualla ollaan vaan helvetin lahjakkaita ja pysytään piilossa. 200 kg lienee hieman yleisempää kun siinä voi olla vaikka nostaja 125+ ja se on silti se sama 200 kg. En oo kyl silti ikinä 10 vuoden aikana kenenkään nähny tuotakaan nostavan, vaikka penkkikulttuuria tältä kylältä löytyy (svnl:ään kuuluva seura).

Riippuu ihan missä piireissä ja saleilla treenaa millasia nostajia tuntee. Itse tunnen ehkä kymmenkunta 200kg penkkaajaa. 2 x omapaino ehkä yhden. Moni on kyllä siinä lähellä 2 x omaa painoa, mutta sitähän ei lasketa. Kyllä niitä 2 x omapaino penkkaajia varmasti löytyy useampiakin, mutta treenaavat eri porukoissa. Arvelen että paikallisesta voimanosto seurasta löytyisi moisia.

Joo varmasti johtuu siitä että omat sali tuttut on suurimmaksi osaksi alle ja yli 90 kg bodareita jotka offilla kaikki painaa +100kg, sitä kevyemmät kaverit on sitten alottelijoita joilla ei vielä voimaa tai massaa juuri ole.
Nyt kun enemmän alkanu myös tuo voimapuoli kiinnostamaan niin siellä noita 2×op penkkaavia on varmasti paljon enemmän, varsinkin noissa pienemmissä paino luokissa.
Luulen myös että muiden räjähtävyyttä vaativien lajien harrastajille joiden oma paino on alhainen tuon 2×op penkin saavuttaminen olisi kohtuu helppoa.

Noita "jalattomien" tuloksia taas ei pitäs laskea mukaan mihinkään😂 se on niin typerän näköstä kun on iso yläkerta ja tikku jalat että tulokset pitäs automaattisesti hylätä.

Tuot monessa kohtaa esille (tässä ja aikaisemminkin) tuon että onko joku natu vai ei.
Omasta mielestä sillä ei voimailussa ole kovin suurta merkitystä (tuloksia kun katsoo testattujen ja testaamattomien liittojen välillä erot on aika pieniä). Ehkä jopa niin päin että natuna tuo 2×op on helpompi kuin roinattuna.
Natuna kun voima treenillä kasvaa lähinnä voima, mutta roinien kanssa kasvaa voiman lisäksi myös lihasmassa=paino.
No en minäkään pidä kovin merkityksellisenä sitä douppiasiaa voimailussa, lihasta kyllä saa jos riittävästi tykittää vasteesta riippuen toki. Mutta jostakin syystä se maksimivoima on kuitenkin haettava fiksusti treenaamalla ja se hyötysuhde ei monilla ole kovin hyvä voimantuoton kannalta, vaikka yleismassaa saisikin merkittävästi lisää. Se kyky tuottaa voimaa kyllä näkyy jo naturaalina pienemmälläkin lihasmassalla. Se ero kuitenkin on, että natikkana helpoin tie isoon penkkiin on sikabulkki ja harva ottaa kovin alhaisella rasvaprosentilla vaikka sitä 200kg penkkiä. Kuitenkin jos on ylivertainen genetiikka ja fiksut treenimetodit kun löytyy, niin sehän on voimanostohommissa lyömätön yhdistelmä, kuten vaikka Hautalan tulokset osoittaa. Siitä ei yli mene edes suhteellisen lahjakkaat nostajat millään metodeilla, toki friikit olis vielä vähän vahvempia mikäli douppaisi.

Sen takia varmaan tulee liikaakin viljeltyä tuota natu or not juttua, kun tällä palstalla se koko ajan nousee esiin. Mutta sikäli ihan turha maininta, jos joku sivuuttaa kaikki muut kuin naturaalien tulokset niin sitten sivuuttaa. Ja sitä naturaaliuttahan ei koskaan kukaan edes tiedä kuin henkilö itse.

Riippuu ihan missä piireissä ja saleilla treenaa millasia nostajia tuntee. Itse tunnen ehkä kymmenkunta 200kg penkkaajaa. 2 x omapaino ehkä yhden. Moni on kyllä siinä lähellä 2 x omaa painoa, mutta sitähän ei lasketa. Kyllä niitä 2 x omapaino penkkaajia varmasti löytyy useampiakin, mutta treenaavat eri porukoissa. Arvelen että paikallisesta voimanosto seurasta löytyisi moisia.

Kovatuloksiset treenipiirit sulla sitten kyllä. Ei voi muuta sanoa. Vaikka kyllähän Suomessa jäädään maailman tasosta. Ehkä ne lahjakkuudet on sitten piilossa teidän salilla. Tai no ite toki treenaan vaan "turboahtamattomissa" piireissä.

Kovatuloksiset treenipiirit sulla sitten kyllä. Ei voi muuta sanoa. Vaikka kyllähän Suomessa jäädään maailman tasosta. Ehkä ne lahjakkuudet on sitten piilossa teidän salilla. Tai no ite toki treenaan vaan "turboahtamattomissa" piireissä.
Minä en olekaan treenannut samalla salilla koko ikääni. Harrastan myös useaa lajia niin porukka käynyt tutuksi. Varsinkin voimamies piirin kautta on tullut hyviä kontakteja. Tälläkin hetkellä treenikaverina on MM kakkonen siltä saralta. Voimanoston puolelta löytyy myös EM ja MM kisa tyyppejä joiden kanssa olen treenannut. Niitä 200kg penkkaajia löytyy ihan harrastelijoistakin ja useampi on kaverina. Turbo ahdetuissa piireissä tutustuu turbo ahdettuihin kavereihin 👌 On siellä muutama natikkakin 200kg kisapenkkaaja.

Ehkä jopa niin päin että natuna tuo 2×op on helpompi kuin roinattuna.

Ymmärrän pointin, mutta lihasmassan ja painon saa pidettyä ihan niin alhaisissa lukemissa kuin ikinä tahtoo. Ruokapuolen kautta. Voi vetää vaikka 10g tavaraa ja olla 60kg. Mutta noinhan se tosiaan menee, että yleensä roinaajat haluavat sitä lihasta samalla kun voimaa. Sen mukaisesti asioita tehdään.

Jos 2x kehonpaino penkki päätavoitteena, niin silloin on itse aiheutettu haitta hankkia "turhaa" lihasta ympäri kroppaa. Harvalla tuo pelkkänä tavoitteena on, että muut asiat salimaailman osalta uhraisi sen takia pois.

Jaa, täällä ei puitukaan onko Seppo nostanut 200 kg penkistä, vaan jutellaan painoluokkaurheilusta.

Sen verran voin sanoa ketjun aiheeseen liittyvään ikuisuuskysymykseen, että minulla on suhteellisen varma toisen käden tieto, että on se 200 kilolla vähintään ykkönen Seponkin toimesta otettu. Todistajana jo edesmennyt, itsekin 200 kilon ukko pienestä pohjois-pohjanmaan kunnasta, jossa Seppo joskus vieraili valmennusta hakemassa. Tietohan on silloin varma, jos silminnäkijä on jo kuollut. Eipä tuo kyllä mikään ihme pitäisi olla kun puhutaan kuitenkin olympiatason urheilijoista ja kaverista, joka tunnetaan vahvana oman lajinsa kilpailijoihin verrattuna. Muista lapin lisiä nauttineista jutuista en osaa sanoa muuta kuin, että jutut on hauskempia kun vähän maustetaan.

Eipä tuo kyllä mikään ihme pitäisi olla kun puhutaan kuitenkin olympiatason urheilijoista ja kaverista, joka tunnetaan vahvana oman lajinsa kilpailijoihin verrattuna.
Oliko edes erityisen lajivahva vaiko vahva juurikin näissä jotka on keihäsmiehille vähän niin ja näin?
Muistan vaan jonkun Sepon oman kommentin tästä:
” Juu, olen selvästi vahvempi kuin Selezny. Se ei tehnyt tempauksia ( Atlantan treenisalilla ) kuin 110kglla. Minä tein 115kilolla… ”

Sanotaan usein että Seppo oli teknisesti huono heittäjä. Vaan kun oli nimenomaan jumalattoman hyvä heittämään. Puutteet oli liikkuvuudessa millä olisi saanut lisää vauhtia pelkän käden taakse.

Täällä puhutaan bodareitten epäpuhtaista runkkupenkeistä 200 kilon penkkipunnerruksina. Samoin Rädyn todella epäpuhtaista penkkipunnerruksista. Kun nostetaan merkistä ilman varusteita, niin 200 kilon punnertajien joukko pienenee huomattavasti. Räty ei ole koskaan päässyt lähellekään 200 kiloa. Rädyn uraa alusta asti seuranneena, olen myös pistänyt merkille, että hänen puheissaan tulokset ovat vuosi vuodelta kovempia.

”Räty kertoo, että saksalaisilla oli 1990-luvulla tapana tehdä aina salilla levytangon kanssa työntöjä niskan takaa ylös.
– Boris teki toistoja 140–150 kilon painoilla.
Suomalainen latasi tankoon 205 kilon painot ja ryhtyi tekemään samaa liikettä kuin saksalainen. Liike ei normaalisti kuulunut miehen voimaharjoitteluun.”

En ole pahemmin perehtynyt voimailumaailmaan mutta näin äkkiseltään ajateltuna 205 kiloa niskan takaa toistoja kuulostaa epäilyttävältä.

Tossa on Ed Coan ja se oli oikeasti vahva kaveri, että sarjaa 205kg kuulosta kyllä melko läpältä. Larry Wheels on punnertanut edestä ykkösen tollaisilla painoilla ja se on ehkä vahvimpia kavereita jotka tekee noita temppuja.

View: https://youtu.be/vC15Dgw4Ee4

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom