Millä helvetillä ne sen 30-60kg saa lisää hoikasta kehosta pomputtaessa kuten Pitkämäki? Se penkki tosin olikin kaukana penkkipunnerruksesta jo penkkiasennon puolesta (takapuoli ei ollut penkissä edes tanko käsille otettaessa). Tuon 30kg vielä uskon, jos on ilman kontrollia elastisuutta hyödyntäen tehty nosto, jossa kuitenkin vartalon asento on suunnilleen penkin suuntainen, eikä nostomatkaa lyhennettä työntämällä pallea kiinni tankoon. Penkkijutuista jonkun verran kokemusta ja näkemystä kuitenkin on. Minä oon runkuttanut slingshotilla 260kg, puhtaan salipenkin ollessa raakana 237,5. Samaten ottanut kapeassa penkissä stoppiykkösiä 200 kilolla lähes kuin tyhjä tanko, mutta 220 kiloa oli siinä paras jossa perse nousi ja noston grindaaminen kesti 10 sekuntia. 2,5kg vähemmän meni vielä kontrollilla ja perse penkissä. Korkia-Aho saikin varmaan penkkipunnertajista sen +50kg perseen nostosta (joka tehtiin jo ns. valmiiksi) ja pompusta, koska se 160-170kg kehon elastisuus on vähänkuin foamiin upottaisi. Mutta normitilanteessa ei voi 200kg runkkupenkkaaja jäädä edes tuohon 170kg kisatulokseen. Itse otin 192,5kg ipf-säännöillä aiemmin kuin sain ensimmäistä kertaa pompulla perse ilmassa 200kg salilla. Joku voi jäädä siihen 170 kiloon, jos on joko lyhyt liikerata/vahva loppuojennus ja saa elastisuutta hyödyntämällä noston raskaimman osuuden ohitettua. Mutta kukaan ei takuulla jää 140 kilon tulokseen, joka jollain keinoin sen 200kg rintaan ja suorille käsille saa. Se ero on kuin yö ja päivä kuormassa.