Selkätreenin yleisin virhe - menee hauiksille + treenaatko lihasta vai liikettä ?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Syntyykö ihminen epätasapainoisella hermotuksella vai luoko sen itse elämänsä aikana? Esimerkiksi tietotekniikan yleistyessä yhä useammalla etukroppa dominoi.
Mulla ei suoraan sanottuna riitä tietotaito painonnostonkaan osalta siihen, että ovatko ne liikkeet sitten niin eristäviä? Juu pohkeet nyt on selviö. Ei tule isoja pohkeita kokovartaloliikkeillä. Mutta esimerkiksi tempaus. Se vähä mitä liikkeestä olen lukenut, niin jokainen aloittelija valittaa ettei riitä liikkuvuus kropassa kyseiseen liikkeeseen.

Tapaus A) on tehnyt bodaustreeniä alusta lähtien. Kuinka montaa liikettä joudutaan tekemään, että pidetään kropan liikkuvuus ja lihastasapaino balanssissa? Kuinka moni jättää tämän tekemättä ja seurauksena on jumeja, lihasepätasapainoa sekä liikkuvuusongelmia.

Tapaus B) on pitänyt tempauksen mukana koko treeniuransa. Sovitaan vaikka että tempauksen maksimi on ollut noin sama kuin oma paino. Siinä samalla liikkeellä pidetään kiertäjäkalvosimet kunnossa ja koko kroppa (olkapäät, lonkat ja nilkat) auki. Veikkaan että siellä tavisten maailmassa B:n fysiikka sekä toiminnallisuus on ihan eri tasolla kuin A:lla. Lisäksi mikään ei estä B:tä tekemästä tuohon lisäksi eristäviä liikkeitä, joiden luulisi olevan helpompaa viedä kohdelihakselle kun kroppa on liikkuva?
Olisi ihan mukava nähdä, että onko olemassa yhtään painnonnostosta bodaukseen siirtynyttä kisaajaa. Miten nopeasti kehitystä tuli, oliko selviä puutteita, tuliko hyvästä painnonnostajasta hyvä bodari? Voimanostostakaan ei (joka nyt ei ole enää täysin sama asia) tule mieleen kuin Ilkka Mursu.

Niin painonnosto/voimanosto -liikkeet nimenomaan eivät ole eristäviä, vaan aktivoivat isoja kineettisiä ketjuja.

En ole hermotuksen(kaan) asiantuntija, mutta veikkaisin että yksilön raajojen mitta ja fyysiset raamit toisiinsa suhteutettuna vaikuttavat voimakkaasti siihen mikä lihas missäkin suorituksessa aktivoituu 'helpoiten'. Pienenä tapausesimerkkinä, sillä suoritustekniikalla joka minulla tuntuu vahvimmalta (eniten rautaa), rasittuvat olkapään etulohkot esim. tasapenkillä tehtävässä tankopenkkipunnerruksessa enemmän kuin vinopenkillä tehdyssä vastaavassa, vaikka se joillekin hassulta kuulostaakin. Joudun rintalihasta treenatakseni olemaan tasapenkillä huomattavasti keskittyneempi tangon ja kyynärpäiden liikerataan kuin vinopenkillä, joka menee lähes automaattisesti just sopivilla raiteilla.

Tapaukseen B en osaa ottaa kantaa, mutta tapaus A..tuohon lienee yhtä monta vastausta kuin on tapausta A edustavia yksilöitä. Tapaus A hakee symmetristä, tasapainoista ja näyttävää kroppaa X-mallilla. Jos tähän on päästy näyttävällä määrällä lihasmassaa, on sen symmetrisen kropan treenaaminen ollut kaikkea muuta kuin symmetristä, johtuen siitä että jotkut lihasryhmät eivät vain ole koskaan vastenneet treeniin yhtä helposti kuin jotkut toiset. Jos esim. rinta ottaa helposti treeniä vastaan mutta selkä ei, voi olla että sen selän kanssa on tehty 5 (tämä on absoluuttisen tarkka luku..tai sitten ei :D) kertaa enemmän töitä kuin rinnan, jotta ne näyttäisivät olevan balanssissa keskenään.

Siis tuohan menee nimenomaan toisinpäin. Eli isojen yleisliikkeiden(moninivelliikkeiden), kuten leuanveto, penkkipunnerrus, jalkakyykku, maastaveto jne. funktio on nimeomaan olla kokonaisvaltaisesti raskaita treenin kivijalkaliikkeitä, joiden on tarkoitus rasittaa kaikkia ketjuun osallistuvia lihaksia. Eritelyt voi sitten suorittaa kontrolloidummissa, eristävämmissä liikkeissä vrt. takakyykky-jalkaprässi. Ja tuo analogiasi kyykkyyn on huono. Parempi analogia olisi, jos joku tietoisesti yrittää välttää takareisien rasitusta kyykyssä ja pitää rasituksen mahdollisimman paljon etureisillä. Lähtökohtaisesti huono idea, kun etureisien eristämiseen löytyy paljon parempiakin liikevaihtoehtoja esim. hack
Jaa että kyykyn tarkoitus on kasvattaa vatsalihaksia, persettä, takareisiä, alaselkää jne? Se voi sulla olla niin, mutta me jotka halutaan kohdistaa, me valitsemme joka liikkeeseen parhaat jalka-asennot, liikeradat, toiston nopeudet ja sarjat. Me keskitytään etureisiin ja takareidet tehdään erikseen. Sä voit toki luulla, että siinä sitten tekee vatsalihakset, kyljet ja muut kasvuun vaadittavaa työtä, mutta sitä juuri vältellään viimeiseen saakka.

Ja kyykky tosiaankin on niin moninainen liike, ettei voi sanoa että se ottaa perseeseen kun se nyt vain ei ota kun tehdään määrätyllä tekniikalla. Miten musta tuntuu, että osa ei ole oikein kosketuksissa treenin kanssa kun kuulee aivan päättömiä juttuja.

Tähän väliin kyllä uskaltaa heittää että raskaat etukyykyt on parempaa reeniä vatsalle kun mikään määrä rutistuksia :)
Kyllä, siksi esim Sihvonen ei tee sitä laisinkaan. Juuri vatsojen ja kylkien takia. Takakyykky pystyssä taas ei ota vatsoihin juuri mitään.

Olen niin huono bodaamaan, että teen työntävät/jalat/vetävät -jaolla. Menee suurella todennäköisyydellä edes jonnekkin treenin lihasryhmistä. Katsotaan sitten vuoden välein, mikä jää jälkeen ja otetaan sille lihasryhmälle joku varma tuntumaliike.

Keskustelu alunperin lähti siitä kun kahden henkilön mielestä lihasmassan kasvatukseen riittää voimannosto/painonnostoliikkeet + kulmasoutu ja leuanveto. Jos puhutaan puhtaasti bodausfysiikan rakentamisesta niin nuo ei vaan riitä. Enkä näe niitä kovin järkevinäkään jos lajina on bodaus.

En väittänyt, että riittäisi, vaan toin esille, että tuollaisella setupilla pystyy kyllä rakentamaan todella kovan luokan fysiikan. Sen jälkeen mainitsin näistä "taljahifistelyhommista", jonka jälkeen sulla meni selkeesti kuppi nurin. Poikkeukset poislukien niin kyllä se ns. "foundation" fysiikalle luodaan raskailla perusliikkeillä, eikä millään kajakkisouduilla.

Ei mikään, mutta KUKAAN podari ei noihin liikkeisiin jää

No ei jääkään, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että tuolla arsenaalilla saa hyvinkin rakennettua kovatasoisen fysiikan. Ei siihen mitään taljahifistelyitä enempää tarvita.

Etkö tosiaan väittänyt?:rolleyes: Kovatasoista bodarifysiikkaa ei vaan rakenneta pelkästään niillä liikkeillä.

Ei mulla mitään kuppia nurin ole mennyt että turha yrittää kääntää syytöstä muhun. Ainoa mikä ärsyttää niin on samojen asioiden jankkaaminen. Mä puhuin moneen kertaan ylä-, ala- ja ristitaljasta. Kun sä puhut jostain kajakkisouduista. Sitten jatkoit sekoilua selkäliikkeiden kehumisella yhdeksi parhaista hauisliikkeistä. Riittääkö jo tämä jankkaaminen?:david:

En väittänyt, että riittäisi, vaan toin esille, että tuollaisella setupilla pystyy kyllä rakentamaan todella kovan luokan fysiikan. Sen jälkeen mainitsin näistä "taljahifistelyhommista", jonka jälkeen sulla meni selkeesti kuppi nurin. Poikkeukset poislukien niin kyllä se ns. "foundation" fysiikalle luodaan raskailla perusliikkeillä, eikä millään kajakkisouduilla.

Melkosta pilkunviilaamista taas.
En viitannut tuossa mihinkään lavafysiikan rakentamiseen, vaikka en kyllä näe sitä ollenkaan mahdottomana, etteikö tuokin liikepankki siihen riittäisi.
Jos se fokus on nimenomaan rakennella niin täydellinen vartalo kuin suinkin mahdollista, niin eihän siinä silloin mitään järkeä ole alkaa vain huvikseen rajoittamaan käytettävissä olevia laitteita ja muita vermeitä.
Edelleen olen sitä mieltä, että vastaoteleuat ovat yksi parhaista hauisliikkeistä. Sä itse vedit tuosta johtopäätökset, että se on pelkkä selkäliike. Voihan se toki tehdä mahdollisimman tehokkaasti mind muscle selkäfokuksella, mutta kyllä se toimii hauiksienkin kasvatukseen, jolloin se selkä jää kakkosrooliin.

Edit. Jäänyt muuten sellainen kuva noista sun viesteistä, että taitaa selkeesti vituttaa mun kommentointi täällä.

En tiedä minkä tason kehonrakentajilta teidän salin painonnostajat näyttää, mutta meillä ne näyttää ihan tavallisilta miehiltä ja naisilta.

Tämä. Keskiverto kehoharrastaja (tarkotan nyt siis natutyyppiä joka treenaa arkitouhujen ohella ja ei ota touhua 110% säkrifais) on suht mitäänsanomattoman näkönen varsinkin paita päällä. Mun vanhan salin ihan ok -tasosetkin pn-harrastajat oli lähinnä isoperseisiä ja yläkroppa muistutti enemmän jotain jalkapalloilijaa kuin voimaharrastajaa.

Nää esimerkit ääripäistä on ihan ripulia. Kyllä joku Phil Heathkin näyttäis varmasti kovalta, jos se olis reenannu vaikka painonnostoa tai voimanostoa. Lahjakkaat nyt näyttää kovalta oli laji mikä tahansa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Melkosta pilkunviilaamista taas.
En viitannut tuossa mihinkään lavafysiikan rakentamiseen

Lause johon vastasit kuitenkin liittyi pelkästään BODAREIHIN. Joten miksi vastaat kysymykseen jossa puhutaan BODAREISTA jos et kuitenkaan sitä fysiikkaa tarkoita?

Toisekseen Takamaan kanssa keskustelit leuanvedoista, mä tartuin siihen sun mainostamaan kulmasoutu hauisliikkeenä kohtaan. Yritä nyt pysyä vähän mukana siitä mitä itse kirjoittelet..ja kuten tossa ylhäälläkin todettiin, täällä on Mike, Takamaa ja muutkin sulle korjanneet noita asioita mutta silti vaan jaksat jankata vastaan.

Lause johon vastasit kuitenkin liittyi pelkästään BODAREIHIN. Joten miksi vastaat kysymykseen jossa puhutaan BODAREISTA jos et kuitenkaan sitä fysiikkaa tarkoita?

Toisekseen Takamaan kanssa keskustelit leuanvedoista, mä tartuin siihen sun mainostamaan kulmasoutu hauisliikkeenä kohtaan. Yritä nyt pysyä vähän mukana siitä mitä itse kirjoittelet..ja kuten tossa ylhäälläkin todettiin, täällä on Mike, Takamaa ja muutkin sulle korjanneet noita asioita mutta silti vaan jaksat jankata vastaan.

Ja sä vänkäät edelleen tota kulmasoutua vaikka avasin jo sulle, että se oli hivenen liioiteltu. Joka tapauksessa hauiksetkin siinä kuormittuvat halusit sitä uskoa tai et ja uskaltaisin melkein väittää, että jos kova jätkä on souteleen, niin ei ne habatkaan miltään nahkan verhoamilta pulkannaruilta näytä.

Voisitko vielä selittää tyhmälle, mikä tekee vastaoteleuoista huonon hauisliikkeen?

Tämä. Keskiverto kehoharrastaja (tarkotan nyt siis natutyyppiä joka treenaa arkitouhujen ohella ja ei ota touhua 110% säkrifais) on suht mitäänsanomattoman näkönen varsinkin paita päällä. Mun vanhan salin ihan ok -tasosetkin pn-harrastajat oli lähinnä isoperseisiä ja yläkroppa muistutti enemmän jotain jalkapalloilijaa kuin voimaharrastajaa.

Nää esimerkit ääripäistä on ihan ripulia. Kyllä joku Phil Heathkin näyttäis varmasti kovalta, jos se olis reenannu vaikka painonnostoa tai voimanostoa. Lahjakkaat nyt näyttää kovalta oli laji mikä tahansa.
Noh mä oon kans katellu niitä saleja enemmän tai vähemmän 15 vuotta. Tavisluokassa kovimpia fysiikoita mihin olen itse törmännyt, löytyy painijoilta ja amerikkalaisen jalkapallon pelaajilta. Muutamalla raamit olivat sen verran isot luonnostaan, että olen nähnyt paljon pienempiä CBB-kisaajiakin. Bodauspuolelta taas Hans Fell oli sen verran iso näky "eläkkeelläkin", että jos hän on mittapuuna kunnossa olemisesta, niin vähissä ovat tälläkin palstalla ne jotka voivat edes sanoa treenaavansa.

Lisäksi millä sä mittaat mitään, jos ei ole vertailukohtaa? Meinaatko että ihan sattumalta joskus mittayksikkönä toimi jalka eikä sen sijaan vaikka puun oksa? Jos joku toimii sillä huippuyksilöllä, niin miksei se voisi toimia hitaampaa tahtia sillä taviksellakin?

Noh mä oon kans katellu niitä saleja enemmän tai vähemmän 15 vuotta. Tavisluokassa kovimpia fysiikoita mihin olen itse törmännyt, löytyy painijoilta ja amerikkalaisen jalkapallon pelaajilta. Muutamalla raamit olivat sen verran isot luonnostaan, että olen nähnyt paljon pienempiä CBB-kisaajiakin. Bodauspuolelta taas Hans Fell oli sen verran iso näky "eläkkeelläkin", että jos hän on mittapuuna kunnossa olemisesta, niin vähissä ovat tälläkin palstalla ne jotka voivat edes sanoa treenaavansa.

Lisäksi millä sä mittaat mitään, jos ei ole vertailukohtaa? Meinaatko että ihan sattumalta joskus mittayksikkönä toimi jalka eikä sen sijaan vaikka puun oksa? Jos joku toimii sillä huippuyksilöllä, niin miksei se voisi toimia hitaampaa tahtia sillä taviksellakin?

Joo, painijoilla on kyllä munkin kokemuksien mukaan kovat fysiikat. Jefuporukkaa en oikeestaan tunne ensimmäistäkään.

Mittaamisesta mä en lähe ees keskustelemaan näin abstraktissa jutussa.

Sanoinko mä, ettei ne toimis taviksilla?Taviksella tarkoitetaan nyt ihmistä, jolla on elämässä joku muu päämäärä kuin olla huippu. Huiput alottaa parhaassa tapauksessa lapsena jonkun lajin reenailun, tekee siitä koulujen ohella pääjuttuna aikuisikään asti ja aikuisiällä panostaa kaikkensa siihen yhteen lajiin. Samat metodit toiminee taviksiin, mutta niitä tehdään ihan eri tasolla ja joissain tapauksissa tasolta toiselle pääseminen ei oo pelkästään ajan kysymys, vaan vaatii ihan oman panostuksensa.

Ikävä kyllä amerikkalainen "how bad you want it" -mentaliteetti ei auta näissä jutuissa. Siellä on helvetisti tekijöitä, jotka vaikuttaa menestykseen, mutta jos sulla on paskat geenit, niin ei susta huippu-urheilijaa tuu vaikka reenaisit miten ja millä laadulla.

edit: tää ketju on syksyn paras off-topic :D

Back
Ylös Bottom