Mutta missä asiassa tarkalleenottaen?
Mitä olisit ehdottamassa?
Medioiden ja julkaisuiden sensuroimista tieteellisten teorioiden kommentoinnista? Tutkimusten kommentoinnin kriminalisointia "maallikoilta" julkisesti (sitten vielä on määriteltävä kuka on oikeutettu kommentoimaan ja kuka ei)?
Tai ehkä tutkijoille jonkinlaista immuniteettia julkista kritiikkiä vastaan?
Haluaisin vielä kommentoida tätä vanhempaa postiasi:
Haiskahtaa totalitarismilta. Korvaapa tuosta yllä olevasta quotesta kaikki tieteeseen viittaavat sanat vaikkapa sanoilla "uskonto" tai "politiikka" ja ollaan jo kuin diktatuurissa tai teokratiassa ikään. Eli ylhäältä päin sanellaan "faktat" ja kansalaisille sekä medioille jää tehtäväksi nyökytellä tai pitää turpansa kiinni. Tulee aivan Neuvostoliiton malli mieleen tuollaisesta tieteen/politiikan/filosofian/uskonnon/minkätahansa teosta. Ja myös se mainitsemasi synkkä keskiaika, jossa kirkko saneli mikä on "fakta" ja sitten joko oltiin samaa mieltä tai itkettiin ja oltiin samaa mieltä.
Ongelmallista tuossa on vieläpä se, että aika harva asia on tieteessä fakta, vaan jopa iso osa perustavimmanlaatuisista tieteen kulmakivistä luetaan edelleen teorioiksi, joista kiistellään tiedemiestenkin kesken ja joille löytyy kilpailevia teorioita. Kiellä siinä sitten kansan oikeus ajatella omilla aivoillaan, kyseenalaistaa tai valita oma suosikkinsa.
Niin, en minä oikein osaa ehdottaa tähän yleispätevää ratkaisua. Tiedän, että sensuurin tielle lähteminen on vaarallinen askel, ja se pitää ottaa harkiten, jos ollenkaan. Kuitenkin minua valtavasti ärsyttää se fakta, että mediayhtiöiden johtajat käyttävät suunnattoman suurta valtaa tässä yhteiskunnassa. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että suurelta osalta yhteisöä puuttuu tyystin kriittinen medialukutaito. Tällaisen asian opettaminen kouluissa olisi tietysti hyvä asia, mutta epäilen, ettei silläkään kaikkia tavoitettaisi. Demokratian huono puoli on se, että myös väliinpitämättömät ja tietämättömät pääsevät osallistumaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Jos taas mediaa kontrolloitaisiin valtion taholta, voitaisiin tällä estää pahin populismi ja asioiden tahallinen esittäminen väärässä valossa, tai sitten yhtälailla tätä kontrollimekanismia voitaisi käyttää populismiin ja asioiden tahalliseen esittämiseen väärässä valossa.
Jos minulla olisi valmis vastaus näihin kysymyksiin, niin näkisit varmaan minut seuraavissa vaaleissa ehdokkaana, mutta kun ei ole. Haluan vain tuoda esille sen, että täydelliseen sananvapauteen liittyy suuria ongelmia, koska kaikkien sana ei kuulu yhtä voimakkaasti. Ne, jotka hallitsevat suurimpia medioita, hallitsevat ison väestönosan mielipiteitä ja käsityksiä maailmasta.
Sinä vähän ylitulkitset noita mun sanomisia. Sananvapauden jonkinlainen rajoittaminen ei automaattisesti tarkoita täyttä totalitarismia, mutta se tietysti on askel siihen suuntaan. Mielestäni sellainen askel voisi olla paikallaan, mutta en minä osaa sanoa, miten se pitäisi tarkalleen ottaen toteuttaa.
Ja sitten vielä tuosta jälkimmäisestä kommentistasi. Tiede on kuitenkin rakenteeltaan täysin erilainen, kuin uskonto. Pysyäkseen sellaisena, tiede tarvitsee autonomisen aseman. Tietenkään ei voida lailla kieltää ottamasta kantaa johonkin tutkimukseen, mutta tuollainen valtion omistaman mediakanavan motorisoima julkinen lahtaus ei ole hyväksyttävää.