Salitreenaajan vaivat ja niiden välttäminen - Videosarjan virallinen ketju

@Markus Poikela

Oletko tutustunut Barbell Medicine -porukan artikkeleihin ja podcasteihin? Porukka koostuu...

View: https://www.youtube.com/watch?v=V43mSQEjZY8

En ole tutustunut, pitää vilkaista kun kerkiän. Tänään loppui onneksi työharkka kaikkien muiden kiireiden päältä, nyt vielä pari laajaa tehtävää valmiiksi niin pääsee taas videosorvin ääreen.

Selittämäsi perusteella samaa mieltä oon siitä että todellakin kipuun vaikuttaa varsinaisen vamman lisäksi muut tekijät. Esimerkiksi juurikin kipuun keskittyminen ja huonojen elintapojen ja stressin aiheuttamat vääristyneet välittäjäainepitoisuudet voivat muuttaa kivun ihan erilaiseksi. Jos tosiaan sanoivat että sillä miten kroppaa liikuttaa ei ole suurta merkitystä niin siitä olisin täysin eri mieltä. Ja siitä myös että salilla tapahtuisi loukkaantumisia harvoin. Tai no, jos loukkaantumisilla tarkoitetaan kerralla tapahtuvia dramaattisia lihasrepeämiä sun muita niin ehkä niitä tapahtuu harvoin muilla kuin oikeasti vahvoilla miehillä. Mutta jos puhutaan päälle päin näkymättömistä pitkällä aikavälillä syntyvistä ärsytystiloista jotka aiheuttavat kipua (olkapääkipu, rannekipu, kyynärnivelen kipu, polvikipu...) niin niitä on todella monella treenaajalla, ainakin yhdessä paikkaa ainakin aina välilllä. Ja näkisin että sillä on ihan massiivinen merkitys millä tavalla liikkeet suorittaa.

Varsinaisten lihas/jännerepeämien kohdallahan on niin että ne eivät ole aivan yhtä paljon kiinni suoritustekniikasta. Lihas/jänne/jänteen liitos repeää siinä vaiheessa kun siihen kohdistuu suurempi veto kuin se kestää. Ja siinä on merkityksetöntä missä asennossa kroppa on siinä vaiheessa. Eli vaikka kuinka optimoisi vaikka penkkitekniikan joka tavalla niin jossain vaiheessa kun rintalihas supistuu tarpeeksi kovaa, se repeää vaikka kuinka optimoisi mitä. Ihan merkityksetöntä niissäkään tekniikka ei kuitenkaan ole erinäisistä syistä.

Eli joo, osasta samaa mieltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistetään nyt tänne, kun Makken video on. Vaikka nyt vähän ohi aiheesta menisikin.

Kiitos Konaa :) Mutta hei ihmiset, tehdään jatkossa näin:

Ei linkitellä meikäläisen ruokavalioon liittyviä videoita automaattisesti tähän ketjuun, pidetään tämä tästä eteenpäin puhtaasti pyhitettynä noille mun salitreeni/fysioterapiavideoille. Jos ihmiset haluaa keskustella mun ravintokamasta jossain niin linkatkaa video vaikka johonkin toiseen ketjuun ja tagatkaa mut siihen.

Syynä ihan se että ne tosiaan liittyy heikosti tähän ketjuun ja sitten siinä on vielä sellainen kuvio että en voi laittaa pakkiksen logoa niihin videoihin joita jaan tiettyjen vegaanitahojen kautta eteenpäin, (ei sen takia että niillä olisi pakkista vastaan mitään mutta se tekee videosta "kaupallisen"). Näen epäreiluna Mikeä kohtaan sen jos tässä hyvällä paikalla stickynä olevaan ketjuun tulee niitä videoita missä ei ole sitä logoa. Oon sopinut hänen kanssaan että lähetän hänelle erikseen s-postia jos multa tulee salitreenaajalle spesifinen ravintovideo. Näin tuon ateroskleroosivideon sellaisena koska se liittyi vahvasti sitä edeltävään selkävideoon mutta sekin oli vähän rajoilla.

Kaikki sinisellä teemalla olevat videot on automaattisesti sellaisia että ne liittyy tähän ketjuun ja niitä voi laitella tähän mutta vihreät on harvemmin sellaisia. Voin vaikka itse linkittää tähän jos tulee erikoistapaus. Esim. saatan jossain välissä tehdä pätkän ruokavaliosta ja vammojen parantumisen nopeuttamisesta.

Mutta jees, nyt parin päivän päästä jatkuu fyssarisarja, aiheena välilevynpullistumat :) Pahoitteluni kun tuli parin kuukauden tauko, olin työharjoittelussa niin etten päässyt AMK:lle kuvaamaan ja sitten olin Mäntsälässä vuodenvaihteen. Tästä jatkuu homma normaalisti!

Itsellä selkä oireillut juuri silloin kun salitreenistä tullut taukoa. Välilevynpullistuman takia pitkään lepuuttelin ja napsin särkylääkkeitä mutta kun aloin taas salilla treenaamaan pullistuman oireetkin katosi.

Ja en siis nyt tarkoita että näin muidenkin selkävaivat korjaantuisi, oma pullistuma oli melko pieni eikä kipu esim säteillyt jalkaan. Mutta pitkään jumppailin lääkärin ohjeiden mukaan, kävin omt-terapiassa, akupunktiota ja kasapäin särkylääkkeitä mutta parissa vuodessa ei parantunut. Lopulta kun palasin salille oireet katosi, ekat treenit kylläkin särkylääkkeiden voimalla läpi. Alusta asti kyykky ja mave mukana muttei tietenkään mitään 200kg heti tankoon..

Itsellä selkä oireillut juuri silloin kun salitreenistä tullut taukoa. Välilevynpullistuman takia pitkään lepuuttelin ja napsin särkylääkkeitä mutta kun aloin taas salilla treenaamaan pullistuman oireetkin katosi.

Ja en siis nyt tarkoita että näin muidenkin selkävaivat korjaantuisi, oma pullistuma oli melko pieni eikä kipu esim säteillyt jalkaan. Mutta pitkään jumppailin lääkärin ohjeiden mukaan, kävin omt-terapiassa, akupunktiota ja kasapäin särkylääkkeitä mutta parissa vuodessa ei parantunut. Lopulta kun palasin salille oireet katosi, ekat treenit kylläkin särkylääkkeiden voimalla läpi. Alusta asti kyykky ja mave mukana muttei tietenkään mitään 200kg heti tankoon..

Kyllä, liike on tosi tärkeää selän parantumiselle. Muun muassa ihan sen takia että ilman selkälihasten aktivaatioita verenkierto ei selkärangassa kulje niinkuin pitäisi, ja lihasaktivaation puute noin yleisesti nostaa ihan tunnetuin fysiologisin mekanismein kiputuntemusta hermostossa. Sen takia juurikin tällä hetkellä kuntoutusmaailmassa on tullut tosi suosituksi ajatukseksi se että selkäpotilaille painotetaan että liikettä ei kannata pelätä. Ja siitä on sitten syntynyt myös sellainen suosittu ajatus että selän pyöristymistä ei neuvota välttämään jotta selkää ei käyttäisi niin varovasti. Se on oikea suunta kun puhutaan normaalista arkiliikkumisesta. Kuitenkin tosiaan nimenomaan vahvoilla salitreenaajilla ne romut ja volyymit saattaa olla sellaisia että mielestäni ne kannattaa nostaa luonnottoman turvallisesti ettei ongelmia tulisi.

Sehän on toki kiinnostava kysymys että tuliko pullistuma tosiaan treenitauolla, vai tuliko se jo treenatessa mutta alkoi oireilemaan vasta tauolla esimerkiksi koska tauon aikana nesteen määrä siellä olisi vähentynyt ja pullistuma painunut pidemmälle nikamien painuttua lähemmäksi toisiaan. Paha sanoa.

@Markus Poikela Olet selvästikin tolkun mies (y) Haluaisin kysyä olisiko sinulla mitään suosituksia ihmisen anatomiaan liittyvään kirjallisuuteen?

Olen pyrkinyt vaihtamaan kännykän tuijottamisen toistaiseksi kirjojen lukemiseen iltaisin ennen nukkumaanmenoa

@Markus Poikela Olet selvästikin tolkun mies (y) Haluaisin kysyä olisiko sinulla mitään suosituksia ihmisen anatomiaan liittyvään kirjallisuuteen?

Olen pyrkinyt vaihtamaan kännykän tuijottamisen toistaiseksi kirjojen lukemiseen iltaisin ennen nukkumaanmenoa

Moro! Ei ole hirveästi kirjasuosituksia anatomiasta meikäläisellä. Itse luin Walter Niendstedtin kirjan Ihmisen fysiologia ja anatomia siinä 2014 syksyllä varmaan ainoana kovakantisena anatomiaan osittain liittyvänä kirjana mitä on tullut kahlattua. Muuten sitten sitä ennen tuli opiskeltua anatomiaa erilaisista nettilähteistä ja sen jälkeen AMK:n materiaalien kautta. Eli en osaa sanoa onko jotain yksittäistä tosi hyvää anatomian kirjaa.

Jos noin yleisemmin kropan toiminta kiinnostaa ja löytyy n. 125 euroa ylimääräistä niin eiköhän tuo Niendstedtin kirja ole ihan lukemisen arvoinen.

Opettajaltani Kari Kauraselta löytyy useampia kirjoja missä on ihan hyvin asioita tiivistetty, esim. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.

Lukasin juuri läpi "Suoliston salaisuudet" -kirjan ja siitä tuo anatomiasta lukeminen iltasatuna tuli mieleen. Toki lähes kaikki faktapohjainen luettava kiinnostaa yleisesti.

Kari Kaurasen kirjat vaikuttavat mielenkiintoisilta. Eli kiitokset vinkeistä! :worship:

Mielenkiintoinen väite, Jeffin juttuihin kyllä yleensä olen luottanut. Eteen työntyneet olkapäät on edelleen itsellä ongelmana.

Mielenkiintoinen väite, Jeffin juttuihin kyllä yleensä olen luottanut. Eteen työntyneet olkapäät on edelleen itsellä ongelmana.

Voi olla, et puhun nyt paskaa, mut eiks tää kaveri nimenomaan ollu brosciense-osastoa?

Enemmän tohon ryhtiin ja olkapäihin vaikuttaa kaikki, mitä tehdään salin ulkopuolella. Ei se 3x10 hauiskääntöä riitä vetämään olkapäitä juntturaan tai päinvastoin 3x10 jotain lavanlähentäjiä paranna ryhtiä. Toki nuo asiat liittyy ryhtiin. @Markus Poikela vois täydentää

Voi olla, et puhun nyt paskaa, mut eiks tää kaveri nimenomaan ollu brosciense-osastoa?

Enemmän tohon ryhtiin ja olkapäihin vaikuttaa kaikki, mitä tehdään salin ulkopuolella. Ei se 3x10 hauiskääntöä riitä vetämään olkapäitä juntturaan tai päinvastoin 3x10 jotain lavanlähentäjiä paranna ryhtiä. Toki nuo asiat liittyy ryhtiin. @Markus Poikela vois täydentää

Ajattelen asiasta juuri noin niin hauiskääntöjen osalta. Ei ne minuutit mitä viikossa tulee vietettyä vähän erilaisessa asennossa hauiskäännössä vaikuta millään merkittävällä tavalla ryhtiin, eli lyhennä hartioita sisään kiertäviä tai eteen vetäviä lihaksia ja venytä toisen puolen lihaksia. Ryhdin parantamisen selkäliikkeillä puolestaan vaikuttaa ihan eri mekanismilla, siinä ei ole niinkään kyse lihaspituuden muuttamisesta vaan siitä että selkälihaksia vahvistetaan jotta ne jaksavat pienemmällä vaivalla pitää hartioita ryhdikkäämmässä asennossa. Näen että jos on tosi heikko selkä niin sen treenaaminen voi parantaa ryhtiä. Koska vähän voimaa sieltä selästä pitää alunperin löytyä, jotta niitä hartioita ylipäätään jaksaa pitää ryhdikkäässä asennossa salin ulkopuolella ja näin pitkän ajan kuluessa lyhentää niitä.

Onko Markus tulossa videota kyynärpäävaivoista? Itselläni kyynärpää vaivannut muutaman kuukauden, ärsyyntyi liiallisesta leuanvedosta loppusyksystä. Nyt ei oikein tykkää mistään vetoliikkestä varsinkin jos käden suoristaa täysin. Kipuilee siis kyynärpään sisäpuolella forkun ja olkavarren kiinnityskohdassa. Ei estä treenaamista ja parempi kun lihas lämpeää mutta aika kiusallinen joka tapauksessa. Luulen että ärsyyntyi siitä kun selkä ja hauisliikkeissä yritin saada hyvän venytyksen suoristamalla kättä. Varsinkin sitten lisäpainoleuoissa vähän leveämmällä vastaotteella tykkäs kyttyrää.

Komppaan ylläolevaa. Itseasiassa kiinnostelis koko olkavarren/forkunalueen vaivat, ennaltaehkäisy, venyttely yms. Itsellä vaivaa haban pitkäpään jänteessä,
forkut tukottaa herkästi jne.

Onko Markus tulossa videota kyynärpäävaivoista? Itselläni kyynärpää vaivannut muutaman kuukauden, ärsyyntyi liiallisesta leuanvedosta loppusyksystä. Nyt ei oikein tykkää mistään vetoliikkestä varsinkin jos käden suoristaa täysin. Kipuilee siis kyynärpään sisäpuolella forkun ja olkavarren kiinnityskohdassa. Ei estä treenaamista ja parempi kun lihas lämpeää mutta aika kiusallinen joka tapauksessa. Luulen että ärsyyntyi siitä kun selkä ja hauisliikkeissä yritin saada hyvän venytyksen suoristamalla kättä. Varsinkin sitten lisäpainoleuoissa vähän leveämmällä vastaotteella tykkäs kyttyrää.

Sitä odotellessa tuolta löytyy juttua jonkin verran: Hauis-/ kyynärkipu | Pakkotoisto.com
Yks minkä huomasin omalta osalta mikä vois liittyä tuohon että suoristit käsiä korostetusti: mulla aliojentuvat kädet ja huomasin että venytys kuorman alla sopii parhaiten neutraalilla otteella, käsi menee luontaisesti suoraksi. Vastaotteella lisäpainoleuat oli varmaankin suhtkoht myrkkyä kun käsi ei ojennu ihan täysin suoraksi ja käden veti käytännössä ääriojennukseen + some more lisäpainoilla. Siihen kun ryskii tarpeeksi niin tulehtuuhan ne jänteet...

Onhan tuo aika raaka rasitus hauislihaksen jänteille, kun vastaotteella on kyynärvarren ulkokierron takia jo jännitys päällä hauiksessa ja sitten vielä lisäpainoilla venytetään väkisin suoraksi. Vielä jos on vähän leveämpi ote. Tuolla tavallahan niitä ristiotteella maasta vedettäessä hauiksen jänteitä repeää, kun kuormaa on vielä hiukan enemmän.

Sitä odotellessa tuolta löytyy juttua jonkin verran: Hauis-/ kyynärkipu | Pakkotoisto.com
Yks minkä huomasin omalta osalta mikä vois liittyä tuohon että suoristit käsiä korostetusti: mulla aliojentuvat kädet ja huomasin että venytys kuorman alla sopii parhaiten neutraalilla otteella, käsi menee luontaisesti suoraksi. Vastaotteella lisäpainoleuat oli varmaankin suhtkoht myrkkyä kun käsi ei ojennu ihan täysin suoraksi ja käden veti käytännössä ääriojennukseen + some more lisäpainoilla. Siihen kun ryskii tarpeeksi niin tulehtuuhan ne jänteet...

Kiitos... myötäoteleuat/ylätalja rasittaisi varmasti myös vähemmän kyynärpäitä. Vasen olkapää vaan siinä tapauksessa ilmoittaa olemassaolostaan. :) Kyllähän tää hyvin usen jos ei aina ole jonkun vamman ympärillä soveltamista...

Onhan tuo aika raaka rasitus hauislihaksen jänteille, kun vastaotteella on kyynärvarren ulkokierron takia jo jännitys päällä hauiksessa ja sitten vielä lisäpainoilla venytetään väkisin suoraksi. Vielä jos on vähän leveämpi ote. Tuolla tavallahan niitä ristiotteella maasta vedettäessä hauiksen jänteitä repeää, kun kuormaa on vielä hiukan enemmän.

Viime syksynä kun niitä leukoja tein vähän enemmän niin sekin auttoi paljon että kavensi otetta huomattavasti. Syy miksi alunperin rupesin tekemään leveämmällä otteella oli että sain paremmin selälle menemään liikkeen, plus sen venytyksen. Kapeammalla otteella tuntuu että hauis enempi mukana liikkessä eikä saa latsissa venytystä samalla tavalla.

Just näin ja varsinkin tällasilla käppyräkäsillä mitkä mulla on.
Mä ratkaisin tän niin että ostin tankoon sellaset kahvat, jotka pyörii vapaasti horisontaalisuunassa. Alhaalla roikun neutraaliotteella ja vedän ylös kääntäen vastaotteelle. Ja tietty nuo kahvat mahdollistaa kaikki välimuodotkin. Nyt päässy jo lisäpainoiluleukojen makuun ja paikat kunnossa, ei ole jänteet ärsyyntyneet. Ja trap barilla maastavedot...
3-Grip moniotekahvat leuanvetotankoihin - GoFitness

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom