Salitreenaajan vaivat ja niiden välttäminen - Videosarjan virallinen ketju

No ilmeinen mekanismi on yksinkertaisesti venytyksen määrä. Jos vaikka tekee joka päivä 5 kertaa 30sec venytyksen, menee 144 päivää päästä samaan venytysaikaan kun yhdellä 6 tunnin venytyksellä. Muitakin potentiaalisia syitä kyllä on. Esimerkiksi se että T/G-kyynärpää saattaa perustua osittain suojaspasmiin. Kun suojaspasmisen lihaksen ensin laittaa venytykseen, niin osa sen aktiini- ja myosiinisiltojen välisistä poikkisilloista todennäköisesti menee poikki. Tällöin siihen syntyy mikrovaurioita jotka stimuloivat suojaspasmia. Kuitenkin sen jälkeen kun venytysasentoon on päästy, poikkisiltojen ei enää pitäisi mennä poikki. Eli jos taas katsotaan tuota edellistä esimerkkiä, niin 5x30sec venytys x144 aiheuttaa 720 mikrovaurioiden syntymiskertaa kun yksin 6h venytys aiheuttaa yhden. Kummallakin on kuitenkin sama venytysaika, eli todennäköisesti sama suojaspasmia rauhoittava vaikutus itse venytyksen pidon johdosta. Eli voisi olettaa että pidemmän venytyksen nettovaikutus per minuutti olisi positiivisempi.

Mutta tosiaan oon itse ainoa ihminen kenen tiedän tätä käyttäneen. On ihan mahdollista että syystä tai toisesta se ei toimi useimmilla. Ehkä esimerkiksi mulla tenniskyynärpää tulee päälle puhtaasti liiallisesta jännityksestä dorsifleksiossa ja lihaskudos itsessään on kohtuullisen tervettä, jolloin mun pitää vaan poistaa suojaspasmi kun taas useimpien muiden pitää myös korjata lihakseen syntyneet vauriot. Tai jotain.

Hyvä video taas, kiitos siitä. Mitä mieltä olet, voisiko MSM/glukosamiinista olla apua golfkyynärpäähän?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä video taas, kiitos siitä. Mitä mieltä olet, voisiko MSM/glukosamiinista olla apua golfkyynärpäähän?

Kiitos. Nyt pitää kyllä sanoa että en tiedä yhtään. En ole tutustunut noiden lisäravinteiden tutkimusnäyttöön ylipäätään vielä ollenkaan, joten en yleiselläkään tasolla osaa sanoa niistä mitään.

Jos epäilee että etuolkapäässä hauiksen jänteessä jotain vikaa niin miten sitä voi kuntouttaa? Joku kk sitten penkissä kipeyty ja sen jälkeen aina välillä tuntuu. Tuleeko tuollaiset koskaan kuntoon? Esimerkiksi hauiskääntö tangolla seisalteen tuntuu isoilla painoilla etuolkapäässä. Eilen tein lattipenkkiä ja hauiskäätöjä yhdellä kädellä ristikkäistaljassa niin että kylki taljaa kohti käsi yläviistoon. Olen kyllä monesti muulloinkin tehnyt tuota hauisliikettä niin voiko se johtua lattiapenkistä kun taas meinaa olkapäässä tuntua? Ei siinä kyllä pitäis ainakaan venytystä tulla.

Sitte eilisessä reenissä reväytin myös niskan tai yläselän. Vinopenkissä hieman isommilla painoilla jouduin persettä nostaan penkistä ettei jää viimeinen rinnalle ja sieltä jokin meni jäykäksi minne kovin paine tulee. Tällä kertaa ei mitään naksahtanut niin kuin joskus aikoinaan.. Pää kyllä kääntyy ihmeen hyvin molempiin suuntiin vaikka ääriasennossa tuntuu hieman kipeää. Yläselästä lapojen laidat tuntui jumiselta kun aamulla sellaisella tupla pallolla seinää vasten rullasin. Pitääkö olla huolissaan ja kestääkö mavettaa?

Kiitos jälleen @Markus Poikela informatiivisesta ja selkokielisestä videosta. Ulosantiasi on aina miellyttävää katsoa.

Video on jokseenkin itselleni ajankohtainen, sillä viime aikoina vasen kyynerpääni on alkanut hieman oikutella. Eilen ranskalaista punnerrusta raskaalla kuormalla tehdessä noin 90 asteen kyynerkulmassa tuntui lievää painetta juurikin tuossa kyynerpään sisäpuolella, jossa tuo jänne menee. Mulla on jo pidemmän aikaa, varmaan muutaman vuoden, muutenkin naksuneet kyynerpäät aika paljon. Niveleen tuntuu jotenkin kertyvän painetta, jonka saan lukusia kertoja päivässä vapautettua siten, että jännitän hauista voimakkaasti ja ojennan raajan suoraksi. Tätä tapahtuu myös oikeassa kyynernivelessä, mutta ei ehkä niin usein kuin vasemmassa. Mahtavatko nämä kivut ja naksuminen olla jotenkin kytköksissä toisiinsa? Pitää nyt varmaan ainakin pitää taukoa ranskalaisesta punnerruksesta, kuten videollakin neuvoit, ja odotella tuota videon lopussa mainitsemaasi demonstraatiovideota.

Jos epäilee että etuolkapäässä hauiksen jänteessä jotain vikaa niin miten sitä voi kuntouttaa? Joku kk sitten penkissä kipeyty ja sen jälkeen aina välillä tuntuu. Tuleeko tuollaiset koskaan kuntoon? Esimerkiksi hauiskääntö tangolla seisalteen tuntuu isoilla painoilla etuolkapäässä. Eilen tein lattipenkkiä ja hauiskäätöjä yhdellä kädellä ristikkäistaljassa niin että kylki taljaa kohti käsi yläviistoon. Olen kyllä monesti muulloinkin tehnyt tuota hauisliikettä niin voiko se johtua lattiapenkistä kun taas meinaa olkapäässä tuntua? Ei siinä kyllä pitäis ainakaan venytystä tulla.

Sitte eilisessä reenissä reväytin myös niskan tai yläselän. Vinopenkissä hieman isommilla painoilla jouduin persettä nostaan penkistä ettei jää viimeinen rinnalle ja sieltä jokin meni jäykäksi minne kovin paine tulee. Tällä kertaa ei mitään naksahtanut niin kuin joskus aikoinaan.. Pää kyllä kääntyy ihmeen hyvin molempiin suuntiin vaikka ääriasennossa tuntuu hieman kipeää. Yläselästä lapojen laidat tuntui jumiselta kun aamulla sellaisella tupla pallolla seinää vasten rullasin. Pitääkö olla huolissaan ja kestääkö mavettaa?

Se tuleeko kuntoon riippuu ihan siitä että kuinka paha vamma siellä on. Pieni vamma tai ärsytys tulee tietysti kuntoon, jos ärsyttävät tekijät poistetaan. Se hauiksen jänne joka olkapäähän menee tuppaa ärsyyntymään samoista asioista kuin supraspinatus, koska se on samoilla kohdilla. Siksi kannattaa treenata olkapääystävällisesti, jolloin hauiskin pysyy paremmassa turvassa ja todennäköisesti ärsytys katoaa. Jos olkapäässä tuntuu kova napsahdus vaikkapa juuri penkissä lähellä pohja-asentoa niin sitten on monimutkaisempi juttu. Ja kyllä, voi johtua lattiapenkistä. Siinä on tarpeeksi liikerataa ärsyttämään hauiksen jännettä.

Todennäköisesti selän / niskan kohdalla on kyse nikaman liikkeestä, ei vammasta johtuvasta selän suojaspasmista. Selkä voi mennä spasmiin jos sen tukirakenteisiin tulee vamma, mutta se voi myös mennä sellaiseen ihan ilman vammaa jos yhtäkkiä nikamiin on kohdistunut painetta / liikettä uudenlaisella tavalla. Todennäköisesti spasmi lähtee pois hieronnalla eikä tule takaisin koska mikään vamma ei ylläpidä sitä. Jos käyt hieronnassa -> kipu loppuu -> kipu palaa takaisin, niin sitten todennäköisesti siellä on jonkinlainen vamma. Näkisin sen kuitenkin epätodennäköiseksi koska kuitenkin vain vähän nostit persettä penkistä. Itse kävisin ensin hierojalla avaamassa selän lihakset, odottaisin pari päivää ja sitten menisin vetämään maasta. Ei sen selän pitäisi mihinkään hajota vaikka menisit vaan suoraan mavettamaan, mutta aika kivuliasta hommaa se on jos levossakin lihaksiin sattuu. Ne lavan lähentäjät joutuvat kuitenkin hirveällä voimalla taistelemaan tankoa vastaan liikkeen alussa.

Kiitos jälleen @Markus Poikela informatiivisesta ja selkokielisestä videosta. Ulosantiasi on aina miellyttävää katsoa.

Video on jokseenkin itselleni ajankohtainen, sillä viime aikoina vasen kyynerpääni on alkanut hieman oikutella. Eilen ranskalaista punnerrusta raskaalla kuormalla tehdessä noin 90 asteen kyynerkulmassa tuntui lievää painetta juurikin tuossa kyynerpään sisäpuolella, jossa tuo jänne menee. Mulla on jo pidemmän aikaa, varmaan muutaman vuoden, muutenkin naksuneet kyynerpäät aika paljon. Niveleen tuntuu jotenkin kertyvän painetta, jonka saan lukusia kertoja päivässä vapautettua siten, että jännitän hauista voimakkaasti ja ojennan raajan suoraksi. Tätä tapahtuu myös oikeassa kyynernivelessä, mutta ei ehkä niin usein kuin vasemmassa. Mahtavatko nämä kivut ja naksuminen olla jotenkin kytköksissä toisiinsa? Pitää nyt varmaan ainakin pitää taukoa ranskalaisesta punnerruksesta, kuten videollakin neuvoit, ja odotella tuota videon lopussa mainitsemaasi demonstraatiovideota.

Noh, onhan se tietysti mahdollista että ne ovat kytköksissä. On myös täysin mahdollista että ovat aivan erillisiä juttuja. Jos veikata pitää niin sanoisin että naksuminen johtuu nivelnesteestä kyynärpään sisällä ja kipu ojentajan jänteestä / nivelsidepussista kyynärpään ympärillä. Joo hyvä idea pitää taukoa ranskalaisesta, jos tunnet että se on sun kyynärpäälle ärsyttävä liike.

Kiitoksia. Yläselkää olen aamuisin rullannut sellaisella tupla pallolla ja se on heti auttanut. Aamuisin se on aina pahin Nyt alkaa oleen jo melko hyvä. Mave ei yllättäen edes tuntunut siellä.

Nyt alkanut epäileen että onkohan tämä olkapäässä edes sama vaiva kuin aiemmin mikä oli melko varmasti se hauiksen jänne. Eli tämä sattuu eniten kun käsi sivulla kyynärpää kulmassa rystyset ylöspäin ja lähtee kiertämään rystysiä ylös taakse. Niin kuin jotain kiertäjäkalvosin reeniä tekis. Pystypunnerruksia ja jopa vipareita voi tehdä melko normaalisti kun kulma on hyvä.
Miten sen helpoiten erottaa hauiksen pitkän pään jänteestä?

Kiitoksia. Yläselkää olen aamuisin rullannut sellaisella tupla pallolla ja se on heti auttanut. Aamuisin se on aina pahin Nyt alkaa oleen jo melko hyvä. Mave ei yllättäen edes tuntunut siellä.

Nyt alkanut epäileen että onkohan tämä olkapäässä edes sama vaiva kuin aiemmin mikä oli melko varmasti se hauiksen jänne. Eli tämä sattuu eniten kun käsi sivulla kyynärpää kulmassa rystyset ylöspäin ja lähtee kiertämään rystysiä ylös taakse. Niin kuin jotain kiertäjäkalvosin reeniä tekis. Pystypunnerruksia ja jopa vipareita voi tehdä melko normaalisti kun kulma on hyvä.
Miten sen helpoiten erottaa hauiksen pitkän pään jänteestä?

Yritin vähän pohtia tuohon miten itse saisit eroteltua. Mutta pakko sanoa että tuossa on niin monta mahdollisuutta että vaikea tästä antaa ohjeita. Yksi mahdollisuus on se että jos hauiksen pitkän pään jänne tai kiertäjäkalvosimen yläosa (supraspinatus) vaurioituu niin alempana oleva kiertäjän osa (subscapularis) usein menee suojaspasmiin jotta se vetäisi olkapään ahdasta väliä auki. Jotta siis haba/supra hiertyy vähemmän luuta vasten ja pääsisivät parantumaan. Tällöin juuri nimenomaan tuo sattuu. Mutta se ei ole ainoa mahdollisuus.

Mitä noihin olkapäävaivoihin tulee, niiden suhteen kannattaisi olla tarkkana, koska syitä voi olla monia, eikä kaikki välttämättä siellä salilla. Itse pähkäilin pitkään kireän olkapään kanssa, kunnes sitten lopulta tajusin mikä siihen oikeesti ottaa. Työpiste oli järjestetty sillä lailla että näppis oli hyllyllä pöydän alla, hiiri pöydällä. Jännä että olkapää ei tykkää kun pitää sitä koholla hiiren liikuutelua varten 8 h päivässä..Kun laittoi nuo samalle tasolle, jumi suli parissa viikossa kadoksiin ja liikeradat palautui ennalleen :ROFLMAO:

Sitten toinen hauska juttu: Noin 80% penkkipunnertajista kärsii jossain vaiheessa olkapääongelmista, jotka ovat niin yleisiä, että pro-tasollakin poseerataan tuplahauista kyynerpäät vartalon edessä. Osasyy lienee se, että vaikka ihmisiä ja hartioita on monen levyisiä, niin varsinkin täällä suomessa, kehonrakennuksen kehitysmaassa, on vain leveitä ja tosi leveitä punnerruspenkkejä.
Entä jos se penkin leveys onkin sen ongelman ytimessä, ja kapeammalla penkillä saisi olkapäille normaalin, niitä rikkomattoman liikeradan? Apuun saksalainen keksintö:

Bamboo Bench® pehmuste penkkipunnerruspenkkiin - GoFitness

Pitäiskö tehdä tuollainen ja testata pelaako.. Olis kyllä voinut penkistä tehdä kapeamman vaan ei älynnyt. Tuli 27cm leveä. Tasapenkissä mulla enimmäkseen ongelmia on. Monesti se kipeytyy yöllä vaikka edellis päivänä ollut hyvä. Viime yönä viimeksi mutta ei kovin pahasti kun onnistu penkata kohtuudella aamupäivällä.

Minulla ei ole kyseessä salilla tapahtuneesta vammasta, mutta voisitko Markus joskus tehdä yleisluontoisen videon nilkkavammojen kuntoutusvaiheista ja mitä on hyvä tietää yms.?
Itselläni murtui oikea nilkka molemmin puolin 7,5 viikkoa sitten ja se operoitiin samana päivänä. Luutuminen on edistynyt hyvin, mutta turvotus näköjään kestää kauan ja käveleminen on hyvin heikkoa "töpöttelyä" vielä tässä vaiheessa. Jälkitarkastuksen yhteydessä ortopedi ja fysioterapeutti sanoivat, että nilkassa ja jalkapöydässä on pehmytkudosvauroita ja sen takia turvotus kestää kauan ja nilkan liikkuvuus on heikko. Olen tehnyt jumppaliikkeitä, joita fysioterapeutti antoi ja lisäksi olen tehnyt "omia" liikkeitä liikkuvuuden ja kivun sallimissa rajoissa. Luonnollisesti olen liikkunut mahdollisemman paljon. Eniten tässä on kärsivällisyys koetuksella tässä vaiheessa.
Lähinnä ajattelen videota siinä mielessä, että muutkin nilkkavaivaiset voisivat saada mahdollisesti uusia vinkkejä ja mihinkä on syytä varautua, jos on sattunut nivelsidevammoja, murtumia jne.

Markus, mainitsit podcastissa yltäneesi aktiivipenkkipunnertajana muistaakseni 160 kilon tuloksiin. Kunnioitettava saavutus sillä saralla. Mikä tai mitkä olivat tuolloin treenaamisesi keskeiset periaatteet, joilla saavutti tuloksesi? Eli minkälainen progressio, miten usein treeniä, mitä apulikkeitä ym.

Sitten tuosta kyynärpääjaksosta. Kumpi siinä golfkyynärpäässä, ja tenniskyynärpäässäkin, oikeastaan kipeytyy, lihakset vai jänteet vai jotain siltä väliltä?

Mitä noihin olkapäävaivoihin tulee, niiden suhteen kannattaisi olla tarkkana, koska syitä voi olla monia, eikä kaikki välttämättä siellä salilla. Itse pähkäilin pitkään kireän olkapään kanssa, kunnes sitten lopulta tajusin mikä siihen oikeesti ottaa. Työpiste oli järjestetty sillä lailla että näppis oli hyllyllä pöydän alla, hiiri pöydällä. Jännä että olkapää ei tykkää kun pitää sitä koholla hiiren liikuutelua varten 8 h päivässä..Kun laittoi nuo samalle tasolle, jumi suli parissa viikossa kadoksiin ja liikeradat palautui ennalleen :ROFLMAO:

Jees, on aivan totta että salitreeni ei ole ainoa mistä olkapääkivut saattavat tulla. Tämä sarja vain keskittyy nimenomaan salitreenistä tuleviin ongelmiin.

Minulla ei ole kyseessä salilla tapahtuneesta vammasta, mutta voisitko Markus joskus tehdä yleisluontoisen videon nilkkavammojen kuntoutusvaiheista ja mitä on hyvä tietää yms.?
Itselläni murtui oikea nilkka molemmin puolin 7,5 viikkoa sitten ja se operoitiin samana päivänä. Luutuminen on edistynyt hyvin, mutta turvotus näköjään kestää kauan ja käveleminen on hyvin heikkoa "töpöttelyä" vielä tässä vaiheessa. Jälkitarkastuksen yhteydessä ortopedi ja fysioterapeutti sanoivat, että nilkassa ja jalkapöydässä on pehmytkudosvauroita ja sen takia turvotus kestää kauan ja nilkan liikkuvuus on heikko. Olen tehnyt jumppaliikkeitä, joita fysioterapeutti antoi ja lisäksi olen tehnyt "omia" liikkeitä liikkuvuuden ja kivun sallimissa rajoissa. Luonnollisesti olen liikkunut mahdollisemman paljon. Eniten tässä on kärsivällisyys koetuksella tässä vaiheessa.
Lähinnä ajattelen videota siinä mielessä, että muutkin nilkkavaivaiset voisivat saada mahdollisesti uusia vinkkejä ja mihinkä on syytä varautua, jos on sattunut nivelsidevammoja, murtumia jne.

Nilkkamurtumien hoitamiseen tulee yleensä niin hyvät ohjeet lääkäriltä että kannattaa mennä niiden mukaan. Pääasia on antaa nilkan olla niin kauan että sille pystyy varaamaan painoa ilman että se hajoaa, ja sen jälkeen varata painoa progressiivisesti enemmän. Lääkäri osaa sanoa kuvien perusteella että milloin nilkka on tarpeeksi luutunut varaamisen aloittamiseen. Kyllä se siitä pikkuhiljaa paranee, tuo turvotus usein kestää operaatioiden jälkeen tosi kauan mutta se vähenee pikkuhiljaa. Katsotaan jos joskus tulevaisuudessa tekisin tuollaisen jakson.

Markus, mainitsit podcastissa yltäneesi aktiivipenkkipunnertajana muistaakseni 160 kilon tuloksiin. Kunnioitettava saavutus sillä saralla. Mikä tai mitkä olivat tuolloin treenaamisesi keskeiset periaatteet, joilla saavutti tuloksesi? Eli minkälainen progressio, miten usein treeniä, mitä apulikkeitä ym.

Sitten tuosta kyynärpääjaksosta. Kumpi siinä golfkyynärpäässä, ja tenniskyynärpäässäkin, oikeastaan kipeytyy, lihakset vai jänteet vai jotain siltä väliltä?

Jees eli paras rauta minkä olen ottanut on 150kg minkä podcastissa mainitsinkin. Se oli kuitenkin sellainen rauta mikä jäi reilusti alle teoreettisesta maksimista. Tarkoitus oli joulukuussa 2017 rikkoa -75kg junnujen absoluuttinen suomenennätys (liitosta riippumaton) joka oli tietääkseni 161kg. En mennyt kuitenkaan silloin kisoihin koska sairastuin pirulliseen hengitystieinfektioon just ennen kisapäivää. Kun palasin treenaamaan, repäisin vasemman rintalihaksen ja lopetin treenaamisen pitkäksi aikaa siihen. Maaliskuussa 2018 pystyin vielä tuon menneen penkkikunnon jälkihöyryillä ottamaan heti 150kg kun testasin mihin kunto on laskenut. Siitä hetki eteenpäin rinta alkoi sattumaan treenien jälkeen ja kramppailemaan spontaanisti, ja tiesin että täydellinen repeämä on todellinen mahdollisuus jokaisella penkkitoistolla. Silloin jätin penkkaamisen siihen. Uskon että olisin n. 165kg lyönyt ennätyskirjoihin joulukuussa -17 mutta jossittelu on jossittelua.

Tuosta penkkikysymyksestä voisi tehdä varmaankin opinnäytetyön pituisen vastauksen, mutta mutta. Noin todella tiivistetysti: mulle parhaiten toimi se että tein penkkiä korkealla frekvenssillä ja tein joka treenissä paljon lyhyitä sarjoja. Tein progressiolle aina reilusti tilaa, eli jos sain maksimissaan tehtyä vaikka 6x3x130kg niin aloitin penkkijakson tekemällä 6x3x110kg ja lisäsin siihen ihan pikkuisen painoa joka kerta. En saanut mitään kehitystä aikaiseksi jos heti ensimmäisellä treenillä olin missään failuren tietämilläkään. Toinen tärkeä juttu tosiaan tuo korkea frekvenssi, eli oli todella tärkeää tehdä nimenomaan joka toinen päivä. Joka päivä oli liikaa, joka kolmas päivä liian harvoin. Vaikka viikkotasolla sarjat olisivat olleet samat. Sitten vielä tärkeä juttu oli se että en tehnyt progressiota ihan puhtaasti lineaarisesti vähän joka kerralla lisäten, vaan tein esim. kolmen erilaisen treenin kiertoja (esim. 6x3 -> 5x5 -> 4x6).

T/G-kyynärpäissä kipeytyvät lihasten jänteet mutta ne voivat levitä myös lihasrunkojen alueelle.

Onkos Markus jo jossain videolla selitellyt polvista jotain?

Itsellä olisi kysymys, että miten asettaa jalat vaikka hack-kyykyssä, jotta polveen kohdistuva paine olisi minimaalinen? Tai vaikka takakyykyssä.

Onkos Markus jo jossain videolla selitellyt polvista jotain?

Itsellä olisi kysymys, että miten asettaa jalat vaikka hack-kyykyssä, jotta polveen kohdistuva paine olisi minimaalinen? Tai vaikka takakyykyssä.

Mietitääs ensin, että mitä polven paine ylipäätään käytännössä tarkoittaa. Yleensä sillä viitataan siihen paineiseen / vetävään fiilikseen mikä tulee polven etuosaan kun mennään kyykkyyn. Tämä fiilis kertoo paineesta joka syntyy lumpion ja reisiluun alapään väliin, kun etureisi jännittyy ja suoristaa polvea. Tämän paineen määrään vaikuttaa pääasiassa kaksi tekijää: kuinka kovalla voimalla etureisi vetää polvea suoraan, ja mikä on polven kulma. Mitä koukummassa polvi on, sitä kovempaa lumpio painuu reisiluuhun reiden tuottaman voiman ollessa sama. Eli jos tekisit jalkaojennusta ja koko matkalla vastus olisi sama, paine kasvaisi sitä mukaan mitä koukummassa jalat ovat. Ja mitä suurempaa vastusta käyttäisit, sitä suurempi paine.

Koska syvempään meneminen nostaa painetta, niin ensimmäinen ajatus mitä saattaa tulla mieleen on että ehkä sitten kaikissa kyykkyliikkeissä pitäisi välttää syvään menemistä. Kuitenkin jos tavoitteena on kasvattaa esteettiset etureidet, kannattaa liikkeet tehdä syvältä koska nimenomaan kyykkyjen pohjaosa kasvattaa etureisiä alapuoliskostaan polvien läheltä, ja vajaat kyykyt johtavat porkkanamuotoisiin reisiin.

Jos siis hack-kyykky päätetään tehdä joka tapauksessa syvältä, niin kysymykseksi jää että aiheuttavatko jotkin tietyt jalkojen asennot enemmän lumpio-reisiluu-painetta polviin kuin toiset?

Kyllä ja ei. Jos sä lyöt vaikkapa 100kg hackiin ja teet sillä kympin, niin paine on sitä pienempi mitä edemmäs/ylemmäs levyssä asetat jalat. Koska mitä edempänä ne on, sitä vähemmän polvet menevät liikkeessä varpaiden yli jolloin etureisien pitää tuottaa vähemmän voimaa liikuttaakseen samoja hackkirautoja. Eli paine kyllä väheni, mutta niin väheni myös etureisien jännitys. Eli mitä edemmäs viet jalkaterät, sitä enemmän sun pitää lastata rautaa jotta saat saman vaikutuksen etureisiin. Ja kun lastaat enemmän rautaa, paine nousee takaisin samalle tasolle kuin se olisi ollut jalkaterät taaempana ja painot pienempinä.

Eli hackissa jalkojen asennolla ei ole väliä tämän kannalta väliä, loppujen lopuksi asiat nollaavat toisensa ja lumpio-reisiluu-paine pysyy samana.

Takakyykkyihin pätee sama periaate tästä vakiomääräisestä paineesta, tosin sehän on tietysti ihan biomekaanisesti erilainen liike. Siinä ei voi viedä jalkateriä edemmäs tai taammas, vaan siinä sama tehdään säätelemällä sitä kuinka torso pystyssä kyykky tehdään. Jos tehdään 150kg:lla kymppi niin mitä enemmän etunojassa ollaan, sitä vähemmän painetta. Kuitenkin mitä enemmän etunojassa ollaan, sitä enemmän pitää taas lastata rautaa jotta saadaan sama stimulaatio etureisiin ja kaikki taas nollautuu.

Toinen paine mitä polveen tulee kyykyissä on reisiluun ja sääriluun väliin syntyvä paine, joka ei aiheuta minkäänlaisia tuntemuksia niin kauan kuin polven nivelpinnat ovat ehjät. Tämä paine taas ei ole riippuvainen polven kulmasta mutta on riippuvainen sekä siitä kuinka kovalla voimalla etureisi vetää polvea suoraan, että kuinka suurta painoa käytetään.

Eli mitä pienemmällä painolla hackissa tai kyykyssä saadaan etureidet aktivoitua, sitä pienempi reisiluu-sääriluu-paine. Kun hackissa jalat ovat taaempana tai kyykyssä torso suorempana niin saadaan pienemmällä painolla sama työ etureisille, ja näin ollen nämä asennot aiheuttavat vähemmän reisiluu-sääriluu-painetta.

Reisiluu-sääriluu-kokonaispaineen lisäksi pitää ottaa huomioon tämän paineen jakautuminen nivelpinnoilla, koska jos tietty paine keskittyy pienelle alueelle, se rikkoo nivelpintoja tai nivelkierukoita eksponentiaalisen todennäköisesti siihen verrattuna että paine jakautuisi tasaisesti. Käytännössä paine saattaa tasaisen jakautumisen sijaan keskittyä terävästi tiettyyn osaan nivelpintoja kun "polvet luhistuvat sisään" eli notkahtavat toisiaan kohti kyykkyliikkeiden pohjassa. Voin joskus selittää notkahduksen syistä tarkemmin, mutta tiivistettynä erilaiset jalka-asennot aiheuttavat tai estävät tuota notkahdusta eri ihmisillä eri tavoilla.

Polvien lukitseminen kyykkyliikkeissä ei lisää polven painetta.

Eli, kaiken kaikkiaan polvien paine on vähäisintä hackissa jalat alhaalla levyssä, kyykyssä torso pystyssä, aina pitäen huolen että polvet kulkevat samassa suunnassa kuin mihin varpaat osoittavat.

Polvessa tuntuu painetta ja on lievästi turvonnut neljä päivää sitten suoritetun treenin jälkeen. Tein maastavetoa ja sitä edellisenä päivänä takakyykkyä. Kyykkyä olen yleensä tehny kapealla asennolla japitänyt varpaat ja polvet samansuuntaan, mutta viimeksi koitin leveämmällä asennolla ja siinä polvet on saattanut vahingossa osottaa minne sattuu. Paine tunuu lumpiossa ja polvitaipeessakin tuntuu erikoiselta.

Paine tunuu lumpiossa ja polvitaipeessakin tuntuu erikoiselta. Kipua ei ole kun ilman painoja teen kyykyn.
Pystyykö näiden tietojen avulla kertoa mikä on vikana, tai edes arvuuttelemaan? Nivelpinnat tai nivelkierukat kärsinyt?

Polvessa tuntuu painetta ja on lievästi turvonnut neljä päivää sitten suoritetun treenin jälkeen. Tein maastavetoa ja sitä edellisenä päivänä takakyykkyä. Kyykkyä olen yleensä tehny kapealla asennolla japitänyt varpaat ja polvet samansuuntaan, mutta viimeksi koitin leveämmällä asennolla ja siinä polvet on saattanut vahingossa osottaa minne sattuu. Paine tunuu lumpiossa ja polvitaipeessakin tuntuu erikoiselta.

Paine tunuu lumpiossa ja polvitaipeessakin tuntuu erikoiselta. Kipua ei ole kun ilman painoja teen kyykyn.
Pystyykö näiden tietojen avulla kertoa mikä on vikana, tai edes arvuuttelemaan? Nivelpinnat tai nivelkierukat kärsinyt?

Woops jäi vastaamatta. Tuntuuko kipu vielä? Vai onko ehtinyt parantua tässä välissä?

Moro

Miten tälläisessä tilanteessa, kun olkapään kanssa ongelmia, tarkemmin suprassa(=jonkinlainen tulehdustila arvelisin?). N.1viikon ajan kestänyt

Kättä viedessä sivulle loitonnukseen ja eteen, ilman että kiinnittää huomiota olkavarren asentoon ym, tulee vihlovaa kipua siinä vähän ennen vaakatasoa ja sen jälkeen olkaluun etupuolelle ja siitä vähän alas.

Pientä jomotusta lepotilassa. Sen sijaan salilla, kun keskittynyt vahvasti esim yläkerran-treeenissä liikkeisiin/liikeratoihin, niin kipuja ei nimeksikään.
Omahoitoa kylmää,kipulääkettä ja lepoa.
Pitäisikö antaa ihan täyttä lepoa myös treeneistä vai koetko onko viisasta treenata jos pyrkii välttää tuota olkapään kipuilua?

Lääkäriin en ole lähtenyt, fyssaria vähän pohtinut että voisko siellä saada jotain hoitoa tuohon tm poppakonstia..

Moro

Miten tälläisessä tilanteessa, kun olkapään kanssa ongelmia, tarkemmin suprassa(=jonkinlainen tulehdustila arvelisin?). N.1viikon ajan kestänyt

Kättä viedessä sivulle loitonnukseen ja eteen, ilman että kiinnittää huomiota olkavarren asentoon ym, tulee vihlovaa kipua siinä vähän ennen vaakatasoa ja sen jälkeen olkaluun etupuolelle ja siitä vähän alas.

Pientä jomotusta lepotilassa. Sen sijaan salilla, kun keskittynyt vahvasti esim yläkerran-treeenissä liikkeisiin/liikeratoihin, niin kipuja ei nimeksikään.
Omahoitoa kylmää,kipulääkettä ja lepoa.
Pitäisikö antaa ihan täyttä lepoa myös treeneistä vai koetko onko viisasta treenata jos pyrkii välttää tuota olkapään kipuilua?

Lääkäriin en ole lähtenyt, fyssaria vähän pohtinut että voisko siellä saada jotain hoitoa tuohon tm poppakonstia..

Tuollainen kipu tuskin johtuu mistään varsinaisesta vakavasta, todnäk. ihan perus supran tulehdus. Jäätä ja voltarenia muutaman päivän, normaali viikon kevennysjakso vaikka puolet pienemmillä painoilla, sitten tekniikoiden muuttaminen jos teet klassisia olkapäitä ärsyttäviä liikkeitä kuten vipareita pikkurilli edellä, penkkejä kyynärpäät liian auki tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom