Salitreenaajan vaivat ja niiden välttäminen - Videosarjan virallinen ketju

Komppaan ylläolevaa. Itseasiassa kiinnostelis koko olkavarren/forkunalueen vaivat, ennaltaehkäisy, venyttely yms. Itsellä vaivaa haban pitkäpään jänteessä,
forkut tukottaa herkästi jne.

Pari sivua taakse päin on todettu (ns. golf-kyynärpäähän liittyen), että tätä aihetta käsitellään selän jälkeen. Sitten pitäisi vaan tietää montako jaksoa selkää vielä jäljellä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko Markus tulossa videota kyynärpäävaivoista? Itselläni kyynärpää vaivannut muutaman kuukauden, ärsyyntyi liiallisesta leuanvedosta loppusyksystä. Nyt ei oikein tykkää mistään vetoliikkestä varsinkin jos käden suoristaa täysin. Kipuilee siis kyynärpään sisäpuolella forkun ja olkavarren kiinnityskohdassa. Ei estä treenaamista ja parempi kun lihas lämpeää mutta aika kiusallinen joka tapauksessa. Luulen että ärsyyntyi siitä kun selkä ja hauisliikkeissä yritin saada hyvän venytyksen suoristamalla kättä. Varsinkin sitten lisäpainoleuoissa vähän leveämmällä vastaotteella tykkäs kyttyrää.

Moro!

Voin siirtää loput selkäjutut myöhemmäksi ja ottaa kyynärpään tähän väliin, jos porukka haluaa? :)

Itsellä samaiseen vaivaan parhaiten apua on tuonut forkkukäännöt käsipainoilla. Paradoksaalisesti rasitusvamma on alkanut parantua lisärasituksella :P Mitkään venyttelyt ja hieronnat ei auttanut, tosin en niitä uskonnollisella hartaudella tehnytkään.

Jos paljon leukoja vetelee niin itellä kyynärpää vaivoihin auttoi jton neuvo olla kääntämättä rannetta koukistukseen vaan jopa tietoisesti ojentaa rannetta. Muutenkin neutraaliote käytössä leuoissa niin pysynyt kyynärpääkivut poissa.

Luin t-nationin artikkelin et kyynärpääoireilut usein seurausta liian heikosta gripistä. Sinä vaiheessa kun pystyy kantamaan oman painonsa verran kummassakin kädessä tietyn matkan verran on grippi tarpeeks hyvä. Itse käytän varmasti liian paljon versoja.

Luin t-nationin artikkelin et kyynärpääoireilut usein seurausta liian heikosta gripistä. Sinä vaiheessa kun pystyy kantamaan oman painonsa verran kummassakin kädessä tietyn matkan verran on grippi tarpeeks hyvä. Itse käytän varmasti liian paljon versoja.

Se ranteen ojentajien ja koukistajien heikkous ja sitä kautta ylirasitushan oireilee usein kipuna tuossa kyynärpään sivuilla olkaluun sivunastoissa (golf- ja tenniskyynärpää). Siihenhän noiden lihasten vahvistaminen ranteen koukistuksilla, ojennuksilla ja grippiharjoittelulla on ihan hyvää ennaltaehkäisyä. Mutta eihän ne ainoita alueen vaivoja ole.

Se ranteen ojentajien ja koukistajien heikkous ja sitä kautta ylirasitushan oireilee usein kipuna tuossa kyynärpään sivuilla olkaluun sivunastoissa (golf- ja tenniskyynärpää). Siihenhän noiden lihasten vahvistaminen ranteen koukistuksilla, ojennuksilla ja grippiharjoittelulla on ihan hyvää ennaltaehkäisyä. Mutta eihän ne ainoita alueen vaivoja ole.

Näinhän se on, voi olla kaikenlaista kulumaa mikä aiheuttaa kipuilua

Tuossa ranteen dorsi-/palmaarifleksio asennossa potentiaalisena T/G kyynärpään aiheuttajana on äkkiseltään ajateltuna paljonkin perää. Lihaksen voimantuottohan on monesti korkeimmillaan kun lihaksen sarkomeerit on noin puolivälissä pituuttaan. Tällöin ranteen neutraaliasennossa kyynärvarren lihakset on vahvimmillaan, jolloin niihin ei kohdistu niin suurta rasitusta. Muutenkin oon ollut siinä käsityksessä, että näissä rasitusperäisissä vammoissa vammamekanismi on seuraava: liian kova kuormitus äkillisesti ja liian pitkäkestoisesti-> lihaksen kapillaarisuonitus ei ole riittävä vastaamaan kasvanutta hapentarvetta -> happivaje -> soluaineenvaihdunta natriumin ja kaliumin välillä häiriintyy -> solun sisälle liikaa natriumia -> solu turpoaa -> solukalvo repeää -> kipu ja tulehdus. Tämä myös tukisi tuota ensimmäistä lausetta. Onko ihan puuta heinää mielestäsi?

Tuossa ranteen dorsi-/palmaarifleksio asennossa potentiaalisena T/G kyynärpään aiheuttajana on äkkiseltään ajateltuna paljonkin perää. Lihaksen voimantuottohan on monesti korkeimmillaan kun lihaksen sarkomeerit on noin puolivälissä pituuttaan. Tällöin ranteen neutraaliasennossa kyynärvarren lihakset on vahvimmillaan, jolloin niihin ei kohdistu niin suurta rasitusta. Muutenkin oon ollut siinä käsityksessä, että näissä rasitusperäisissä vammoissa vammamekanismi on seuraava: liian kova kuormitus äkillisesti ja liian pitkäkestoisesti-> lihaksen kapillaarisuonitus ei ole riittävä vastaamaan kasvanutta hapentarvetta -> happivaje -> soluaineenvaihdunta natriumin ja kaliumin välillä häiriintyy -> solun sisälle liikaa natriumia -> solu turpoaa -> solukalvo repeää -> kipu ja tulehdus. Tämä myös tukisi tuota ensimmäistä lausetta. Onko ihan puuta heinää mielestäsi?

Tuosta mekanismista en osaa sanoa mitään. Olisi hyvin oletettavaa että palmaarifleksiossa tai dorsifleksiossa nämä lihakset esimerkiksi juurikin sarkomeerien pituuden takia ärsyyntyisivät helpommin. Muitakin todennäköisiä syitä on, esimerkiksi se että ranteen ojentajien on kovassa dorsifleksiossa taisteltava sekä kädessä olevaa painoa että ranteen omia rakenteita vastaan, jolloin lihaksien pitää jännittyä kovemmin samaa painoa käsiteltäessä. Itse saan tenniskyynärpään aina siitä, kun teen joitain liikkeitä joissa pidän päällä staattista dorsifleksiota. Esimerkiksi vipareissa tuppaan kääntämään ranteen kovaan dorsifleksioon, todnäk. alitajuisesti koska se lyhentää vipuvartta. Kun teen näin, tunnen sen sarjan aikana pienenä kramppimaisena kipuna ranteen ojentajissa joka kasvaa pikkuhiljaa viikko viikolta ja kroonistuu jossain vaiheessa.

Niille jotka miettii noita termejä:
Palmaarifleksio = koukistus = kämmen kääntyy forkkua päin.
Dorsifleksio = ojennus = kämmenselkä kääntyy forkkua päin.

Osaatkos sanoa yhtään, että mikä tuossa superpitkässä venytyksessä voisi olla vaikutusmekanismina? En dumaa sitä, en ole vain aiemmin törmännyt.

No ilmeinen mekanismi on yksinkertaisesti venytyksen määrä. Jos vaikka tekee joka päivä 5 kertaa 30sec venytyksen, menee 144 päivää päästä samaan venytysaikaan kun yhdellä 6 tunnin venytyksellä. Muitakin potentiaalisia syitä kyllä on. Esimerkiksi se että T/G-kyynärpää saattaa perustua osittain suojaspasmiin. Kun suojaspasmisen lihaksen ensin laittaa venytykseen, niin osa sen aktiini- ja myosiinisiltojen välisistä poikkisilloista todennäköisesti menee poikki. Tällöin siihen syntyy mikrovaurioita jotka stimuloivat suojaspasmia. Kuitenkin sen jälkeen kun venytysasentoon on päästy, poikkisiltojen ei enää pitäisi mennä poikki. Eli jos taas katsotaan tuota edellistä esimerkkiä, niin 5x30sec venytys x144 aiheuttaa 720 mikrovaurioiden syntymiskertaa kun yksin 6h venytys aiheuttaa yhden. Kummallakin on kuitenkin sama venytysaika, eli todennäköisesti sama suojaspasmia rauhoittava vaikutus itse venytyksen pidon johdosta. Eli voisi olettaa että pidemmän venytyksen nettovaikutus per minuutti olisi positiivisempi.

Mutta tosiaan oon itse ainoa ihminen kenen tiedän tätä käyttäneen. On ihan mahdollista että syystä tai toisesta se ei toimi useimmilla. Ehkä esimerkiksi mulla tenniskyynärpää tulee päälle puhtaasti liiallisesta jännityksestä dorsifleksiossa ja lihaskudos itsessään on kohtuullisen tervettä, jolloin mun pitää vaan poistaa suojaspasmi kun taas useimpien muiden pitää myös korjata lihakseen syntyneet vauriot. Tai jotain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom