Miten tässä suositellut liikkeet esim VS Rippetoen penkki ja pysty.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On kyllä, voi pojat että onkin.mutta varmaan on muitakin, joilla AC-vaivoja.
No, en siis nykyisellään sitä tee, vaan ihan normi kulmasoutua. Käsipainosoutua olen aikanaan tehnyt varmaan monellakin tavalla, mutta melko ”alas” eli siis lähelle lantiota vetäen ja melko vähän kroppaa kiertäen. Yleensä lepäävän puolen sääri ja käsi penkkiin tuettuna. Ja tietysti pyrkimys tehdä työ mahd pitkälle latseilla. Sain kerran olkapään tuosta solisluun (ac-nivel?) tietämiltä ja edestä todella kipeäksi ihan oikealla (puiden) sahauksella joten olisiko ihmisellä sitten jokin ”vammamuisti” lihasmuistin ohella. Muutenkin mulla olkapäävaivat ovat kohdistuneet varsinaisen olkanivelen ohella myös solisluun alueelle.
Onko Markuksella antaa vinkkejä AC-nivelen kuntoutukseen? Tehty AC-resektio ja minä "onnekas" kaaduin jäätiköllä viisi vkoa operaation jälkeen ja kyseinen olkapää sai uuden iskun. Liikkuvuus on hyvä-, mutta kohoasenoissa, työntävissä ja punnertavissa liikkeissä tuntuu kuin "tylppä esine" tulisi ulos AC-seudulta. Ortopedi otatti normaalin röntgenin ja sanoi, että pitäisi olla ok, joskin AC naksuu oudosti. Suositteli pitkäaikaista fysioterapeuttista hoitojaksoa ja sellainen oli reilun vuoden ajan + omakohtainen kuntoutus. Ei ole tullut paremmaksi. Eikös operaation jälkeen pitäisi nivelväliin muodostua sidekudospinta vai? Saliharrastus on aika minimissään, mutta ulkoilen ja kotona teen liikkeitä, mitkä ei aiheuta epämukavaa kipua. Ehkä mun tapaukseen tosi vaikea vastata, mutta varmaan on muitakin, joilla AC-vaivoja.
On kyllä, voi pojat että onkin.
Miten tässä suositellut liikkeet esim VS Rippetoen penkki ja pysty.
Nyt vasta ehdin katsomaan "tekniikka-osion". Iso kiitos markus, helposti ymmärrettävää ja perusteltua
materiaalia. Otan vinkit välittämästi käyttöön ja seuraavat videot katseluun!
Nää on kyllä tolkuttoman hyviä ja helpolla kielellä rakennettua matskua.
Kiitos erittäin hyvästä matskusta ja asiallisesta tyylistä.
Itselläni löytyy vuoden vanha huonon alastulon seurauksena syntynyt AC-nivelen vamma ja revennyt supra. Lisäksi molemmissa AC-nivelissä nivelrikkoa. Odotan siis mielenkiinnolla näkemystäsi AC-vammaiselle sopivasta jumppailusta ja voimaharjoittelusta.
Miten AC:t oireilivat pelkän nivelrikon kanssa? Entäpä mitä lisäoireita kaatuminen toi tullessaan?
On kyllä ollut tosi hyviä nämä Markuksen vinkit. Olkapäihin ei satu ollenkaan ja ala- ja ylätalja sekä kyljellään tehtävät viparit menee oikein hyvin perille.
Mutta vielä murheenkryyninä on vinopenkissä lapatuen karkaaminen oikealta puolelta. Itse penkkitekniikan olen jo sinulta kopioinut ja painotkin ovat maltilliset (50kg) ja laskut hitaat ja hallitut. Olisiko mitään lisävinkkiä tähän? Jotain pientä jumia siellä karkaavalla puolella nytkin tuntuu, jota koetan avata muun muassa sillä, että teen jalkojen nostoja roikkuen vasaraotteella. Myös ylätalja tuntuu jeesaavan. Eli enemmän kärsivällisyyttä vai olisiko sinulla jotain videolla mainitsemattomia jippoja tähän?
Kuinkahan tekniikkaani selittäisin. Lavat taakse, tanko telineistä alarintaa kohti samalla kun kyynerpäät tulevat lähemmäs kylkiä. Sitten ylös työnnössä alkaa tuntua ettei vaan riitä "tila" pitämään lapoja takana ja asento hajoaa. Toi on melkein yhtä vanha juttu kuin olkapää. Ajattelin nyt välillä tehdä vinopenkkiä ja välillä rintaa ristitaljassa juuri oikeaa asentoa hakien. Netissä on tosiaan hankala sen paremmin asiaan perehtyä..Kiva että on toimineet
Pitäisi vähän nähdä minkälainen se penkkausasentoon meneminen / itse asento on että osaisi heittää lisävinkkiä. On ihan selkeitä juttuja siinä penkkausasennossa mitkä voi aiheuttaa toisen puolen lavan avautumisen, mutta vaikea veikata mikä selittäisi sen just sun kohdalla.
@Markus Poikela mikä / mitkä mielestäsi ovat parhaat liikeet takaolkapäille?
Mitä olet mieltä reverse peck deck laitteesta takaolkapäille? Onko supraspinatus ystävällinen? Ja kannattaako tehdä peukut ylöspäin vai peukut vaakatasossa (laitteesta löytyy kaksi eri otetta)?
Kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta. Mitä mieltä olet siitä, että olkapäätreenin alkuun pumppailee face pullit ja reverse peck deckit, ja sitten vasta siirtyy sivudeltsien tekemiseen? Eli ensi takaolat lämpimäksi ja sen jälkeen loput?
Pienessä päässäni rakensin seuraavanlaisen olkapäätreenin (kaikki liikkeet sun videolta):
3 x reverse peck deck
3 x face pull
3 x viparit kyljellä maaten (peukalot ylöspäin)
3 x erilainen vipari variaatio kyljellä maaten (myös sun videolta)
3 x pystypunnerrus käsipainoilla (liike lähtee niin, että ala-asennossa peukalot osoittaa taaksepäin ja pikkurillit, sekä kyynerpäät eteenpäin.. Ja ylöspäin työntäessä asento muuttuu perinteiseksi pystypunnerrukseksi eli peukalot ja sivuille osoittamaan toisiaan kohti)
Tämmösellä ajattelin kokeilla. Mulla kiertäjäkalvosin kiukuttelee tasaiseen tahtiin.