Nyt on päästy tekemään tonkimista hiukan asunnon pintamateriaalien alle ja tehty seuraavat havainnot:
Muovimatto on aika tiukassa ja vissiin jotain liimaa väkisinkin jää lattiaan. Olen pienen 20 sentin palan sitä kokeeksi poistanut. Kysymys heräsi, että miten vesikiertoinen lattialämmitys on rakennettu betoniin? Onko se ihan pinnassa niin että kun muovimaton poistaa, vesiputket voi nähdä, vai onko se syvemmällä? Haen tällä sitä, että kuinka helposti voin onnistua itse paskomaan sen puuhastellessani. Jos vaikka puukolla koitan suikaloida mattoa (netin vinkki), niin onko se ok? Mitenkäs jos haluaisin hitusen hioa betonista enimpia liimoja pois (mihinkään jyrsimiseen en ole alkamassa) niin onko vaarana vahingoittaa putkia? Millä vehkeellä tuollainen hiominen muuten kannattaa tehdä?
Parketin alla on Tuplexia. Pitääkö vaihtaa uusi uuden lattian alle, vai voiko tuon vanhan uusiokäyttää? T. pihi.
Tapetin alta sekä betoni- että kipsilevyseinistä paljastui sekä täydellisiä että osittaisia ylitasoituksia jollain valkoisella, kalkkimaisella aineella. Tämä tasoite on noin 1-2 mm kerroksena seinässä ja on melko "pehmeää" (jos sitä siis tapetinpoistolastalla törkki, jälkiä tuli helposti) ja se lohkesikin yhdestä seinästä monin paikoin. Samaa tavaraa on seinissä nykyisessäkin kämpässäni tapetin alla. Mitä arvelisitte sen olevan? Siis ihan jos kaupasta hakisin itse samaa ja paikkailisin vahinkoja. Kun sen päälle maalaa, muuttuuko se kovemmaksi ja kestävämmäksi pinnastaan? Voiko sen päälle siis maalata suoraan?