Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Korkki pystyy varaamaan lämpöä paremmin itteensä ku kovemmat ja ohuemmat puristemateriaalit, eli sen lämpeneminen kestää kauemmin, mutta se sitten toisaalta pitää sen lämmön paremmin ja tuntuu jalalle luontasesti lämpösemmältä ku kovapintanen laminaatti esimerkiks.
Seuraa insinööripuhetta, pahoittelen.
Korkin ominaislämpökapasiteetti on tosiaan yllättävän korkea, samaa luokkaa nailonin ja polyeteenin kanssa. Jalan alla lämpimältä tuntuminen johtuu kuitenkin lämmönjohtavuudesta, 0 -asteinen korkki tuntuu lämpimämmältä kuin samanlämpöinen jää, vaikka molempien ominaislämpökapasiteetti on sama. Jään lämmönjohtavuus on 50-kertainen, joten se johtaa jalan lämmön pois vilkkaasti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tein pari päivää sitten ilmoituksen rempasta isännöitsijälle ja otin esiin myös tämän muovimattoasian, ettei tule sanomista ainakaan sen osalta ettäkö emme olisi kysyneet. Isännöinnistä tuli vain ohjeistus, että maton voi jättää alle tai ottaa pois, mutta jos sen poistaa niin maanvaraisessa betonilattiassa tulee käyttää askeläänieristettä, joka estää liiallisen kosteuden vaikuttamisen pintamateriaaliin ja kehotettiin kääntymään lattianvalmistajan ohjeiden puoleen asiassa. Oletan tällä viitattavan höyrynsulkumuoviin. Tässä vaikuttaa olevan ilmeisesti jossain määrin mielipideasiasta kyse, kun yksi taho ohjeistaa että pitää laittaa muovi ja toinen sanoo että ei. Vaikea tässä maallikon arvailla että kuka on oikeassa, joten laitetaan kuten lattianvalmistaja ohjeistaa. Tai sitten jos sieltä ei tule tarpeeksi jämäkkää kannanottoa niin kysytään viideltä eri henkilöltä ja tehdään kuten enemmistö neuvoo, hehe.
 
Tein pari päivää sitten ilmoituksen rempasta isännöitsijälle ja otin esiin myös tämän muovimattoasian, ettei tule sanomista ainakaan sen osalta ettäkö emme olisi kysyneet. Isännöinnistä tuli vain ohjeistus, että maton voi jättää alle tai ottaa pois, mutta jos sen poistaa niin maanvaraisessa betonilattiassa tulee käyttää askeläänieristettä, joka estää liiallisen kosteuden vaikuttamisen pintamateriaaliin ja kehotettiin kääntymään lattianvalmistajan ohjeiden puoleen asiassa. Oletan tällä viitattavan höyrynsulkumuoviin. Tässä vaikuttaa olevan ilmeisesti jossain määrin mielipideasiasta kyse, kun yksi taho ohjeistaa että pitää laittaa muovi ja toinen sanoo että ei. Vaikea tässä maallikon arvailla että kuka on oikeassa, joten laitetaan kuten lattianvalmistaja ohjeistaa. Tai sitten jos sieltä ei tule tarpeeksi jämäkkää kannanottoa niin kysytään viideltä eri henkilöltä ja tehdään kuten enemmistö neuvoo, hehe.
Laita Tuplexia.

E. Näköjään tullu tommosta uuttakin tuplexia, mikä on tarkotettu muovimaton päälle asennukseen. Tuplex White HB. Itsellä ei kokemusta.

E2. Ilmoita myös pieruista ja kaikesta remontista isännöitsijän lisäksi myös muille osakkaille (ellei mee isännöitsijän välityksellä).

https://www.isannointiliitto.fi/artikkeli/osakas-nain-ilmoitat-remontista-oikein/
 
Tein pari päivää sitten ilmoituksen rempasta isännöitsijälle ja otin esiin myös tämän muovimattoasian, ettei tule sanomista ainakaan sen osalta ettäkö emme olisi kysyneet. Isännöinnistä tuli vain ohjeistus, että maton voi jättää alle tai ottaa pois, mutta jos sen poistaa niin maanvaraisessa betonilattiassa tulee käyttää askeläänieristettä, joka estää liiallisen kosteuden vaikuttamisen pintamateriaaliin ja kehotettiin kääntymään lattianvalmistajan ohjeiden puoleen asiassa. Oletan tällä viitattavan höyrynsulkumuoviin. Tässä vaikuttaa olevan ilmeisesti jossain määrin mielipideasiasta kyse, kun yksi taho ohjeistaa että pitää laittaa muovi ja toinen sanoo että ei. Vaikea tässä maallikon arvailla että kuka on oikeassa, joten laitetaan kuten lattianvalmistaja ohjeistaa. Tai sitten jos sieltä ei tule tarpeeksi jämäkkää kannanottoa niin kysytään viideltä eri henkilöltä ja tehdään kuten enemmistö neuvoo, hehe.
Asiaahan pitäisi lähteä selvittämään niin että onko siellä laatan alla muovia, ennen sitä tungettiin jokapaikkaan ja jos on niin silloin ei saisi laittaa lattian yläpuolelle tiivistä muovia.
Joskus vaan ihan käynyt mielessä että kuinkahan paljon nää muovimatot sitä kosteutta läpäisee...
Nykyäänhän ei laiteta muovia alle eikä oikein kauheasti päällekkään, paitti vinvoumit ja eepeeässät sun muut mutta niitä ei lasketa.
 
Rakennusmuovia ei kyllä muuten enään näe uudispuolella, nyt kun tuli miettineeksi. Vanhoissa sitä toki tulee vastaan.
 
Nyt on päästy tekemään tonkimista hiukan asunnon pintamateriaalien alle ja tehty seuraavat havainnot:

Muovimatto on aika tiukassa ja vissiin jotain liimaa väkisinkin jää lattiaan. Olen pienen 20 sentin palan sitä kokeeksi poistanut. Kysymys heräsi, että miten vesikiertoinen lattialämmitys on rakennettu betoniin? Onko se ihan pinnassa niin että kun muovimaton poistaa, vesiputket voi nähdä, vai onko se syvemmällä? Haen tällä sitä, että kuinka helposti voin onnistua itse paskomaan sen puuhastellessani. Jos vaikka puukolla koitan suikaloida mattoa (netin vinkki), niin onko se ok? Mitenkäs jos haluaisin hitusen hioa betonista enimpia liimoja pois (mihinkään jyrsimiseen en ole alkamassa) niin onko vaarana vahingoittaa putkia? Millä vehkeellä tuollainen hiominen muuten kannattaa tehdä?

Parketin alla on Tuplexia. Pitääkö vaihtaa uusi uuden lattian alle, vai voiko tuon vanhan uusiokäyttää? T. pihi.

Tapetin alta sekä betoni- että kipsilevyseinistä paljastui sekä täydellisiä että osittaisia ylitasoituksia jollain valkoisella, kalkkimaisella aineella. Tämä tasoite on noin 1-2 mm kerroksena seinässä ja on melko "pehmeää" (jos sitä siis tapetinpoistolastalla törkki, jälkiä tuli helposti) ja se lohkesikin yhdestä seinästä monin paikoin. Samaa tavaraa on seinissä nykyisessäkin kämpässäni tapetin alla. Mitä arvelisitte sen olevan? Siis ihan jos kaupasta hakisin itse samaa ja paikkailisin vahinkoja. Kun sen päälle maalaa, muuttuuko se kovemmaksi ja kestävämmäksi pinnastaan? Voiko sen päälle siis maalata suoraan?
 
Nyt on päästy tekemään tonkimista hiukan asunnon pintamateriaalien alle ja tehty seuraavat havainnot:

Muovimatto on aika tiukassa ja vissiin jotain liimaa väkisinkin jää lattiaan. Olen pienen 20 sentin palan sitä kokeeksi poistanut. Kysymys heräsi, että miten vesikiertoinen lattialämmitys on rakennettu betoniin? Onko se ihan pinnassa niin että kun muovimaton poistaa, vesiputket voi nähdä, vai onko se syvemmällä? Haen tällä sitä, että kuinka helposti voin onnistua itse paskomaan sen puuhastellessani. Jos vaikka puukolla koitan suikaloida mattoa (netin vinkki), niin onko se ok? Mitenkäs jos haluaisin hitusen hioa betonista enimpia liimoja pois (mihinkään jyrsimiseen en ole alkamassa) niin onko vaarana vahingoittaa putkia? Millä vehkeellä tuollainen hiominen muuten kannattaa tehdä?

Parketin alla on Tuplexia. Pitääkö vaihtaa uusi uuden lattian alle, vai voiko tuon vanhan uusiokäyttää? T. pihi.

Tapetin alta sekä betoni- että kipsilevyseinistä paljastui sekä täydellisiä että osittaisia ylitasoituksia jollain valkoisella, kalkkimaisella aineella. Tämä tasoite on noin 1-2 mm kerroksena seinässä ja on melko "pehmeää" (jos sitä siis tapetinpoistolastalla törkki, jälkiä tuli helposti) ja se lohkesikin yhdestä seinästä monin paikoin. Samaa tavaraa on seinissä nykyisessäkin kämpässäni tapetin alla. Mitä arvelisitte sen olevan? Siis ihan jos kaupasta hakisin itse samaa ja paikkailisin vahinkoja. Kun sen päälle maalaa, muuttuuko se kovemmaksi ja kestävämmäksi pinnastaan? Voiko sen päälle siis maalata suoraan?
En tiedä paljonko on pinta-alaa matolla mutta älä ala nyhrää sitä puukolla tai teet ens vuonnakin sitä. https://skanskakonevuokraus.fi/tuote/matonpoistokone/

Lattialämmitysputkien pitäisi olla ainakin muutaman sentin siellä betonissa, tosin 80mm laatta jos on tehty ja siinä 20-30mm putki niin saattaa olla jossain kohtaan suht pinnassa mutta ei pitäisi.
 
En tiedä paljonko on pinta-alaa matolla mutta älä ala nyhrää sitä puukolla tai teet ens vuonnakin sitä. https://skanskakonevuokraus.fi/tuote/matonpoistokone/

Lattialämmitysputkien pitäisi olla ainakin muutaman sentin siellä betonissa, tosin 80mm laatta jos on tehty ja siinä 20-30mm putki niin saattaa olla jossain kohtaan suht pinnassa mutta ei pitäisi.
Tuollaisesta en ollut kuullutkaan ja pari videota katsoin. Voisi toimia, tai sitten tappaisimme sillä itsemme. (Mä pelkään käyttää ompelukonettakin kun aavistelen että se hyppää mun kimppuuni). Laitetaan harkintaan. Tai ehkä joku tulisi meidän puolestamme käyttämään tuollaista. Poistettavaa muovimattoa on noin 40 neliötä.
 
Tuollaisesta en ollut kuullutkaan ja pari videota katsoin. Voisi toimia, tai sitten tappaisimme sillä itsemme. (Mä pelkään käyttää ompelukonettakin kun aavistelen että se hyppää mun kimppuuni). Laitetaan harkintaan. Tai ehkä joku tulisi meidän puolestamme käyttämään tuollaista. Poistettavaa muovimattoa on noin 40 neliötä.
Tai sitten maksatte lattiamiehelle joka ottaa muutaman satkun mutta säästätte koneen vuokran ja hermot.
 
@Delgado
Meinasin sanoa, että kai pieni koppi menee koukkuveitsellä menee, mutta isommassa on jo työnsarkaa
Tämän tyylistä meinasin. Halpiksiakin löytyy, ei ole pakko maksaa 40 e. Tosin, halpojen kanssa yleensä palaa käpy.
Screenshot_2018-10-12 Kaksiteräveitsi FatMax® STARKin verkkokauppa.png

Seinissä on luultavasti kipsilevytasoitetta, siihen saa märkänäkin jo kynnellä laappastua palasia pois. Hae moista tilalle joko säkkinä tai sitten valmiiksi vatkattuna pönttö. Itse laappinut tätä tapettien alle:

weber_vetonit_js_kipsilevytasoite_5_kg.jpg
Helppo hioo vaikka käsin. Voi maalata päälle suoraan, kun on hionut tarvittaessa siistiksi. Toki lohmimalla saa jälkiä, mutta esim itsellä omassa kämpässä joka seinä sutattu tuolla ja ei ole mitään monttuja syntynyt. Toki jotain kovempaakin voi laittaa, mutta silloin käy helposti se, että kun hiot seiniä, hiot ne vanhat kipsilevytasoitteet pois ja se kovempi tatina jää siihen koholle. Siksi ääni tuolle.

Ps. kun alatte pölyttään, teipatkaa poistoilmaventtiileitä, jotta ei ole pöly iv-kanavissa ja koneella suodattimilla.
 
Kiitos! Tuo koukkuveitsi voisi olla kätevä, laitan harkintaan. Kyselimme tarjouksia muovimattojen poistosta ja mahdollisesti kevyestä hionnasta. Hinta olisi ollut 2000 euron molemmin puolin, joten suosiolla nyrhäämme sen itse pois. Aloitimme reilun kymmenen neliön makkarista ja neljässä tunnissa lattia oli paljas. Välineinä Prisman 2,5 euron puukko, pienehkö tasoitelasta (jolla poistamme myös tapetteja) ja vasara lastan nakuttamiseen. :hyper: Minusta ansaitsisimme tästä hyvästä jonkin palkinnon. Ensin puukolla matto suikaleiksi, sitten repimistä, ja lopuksi jämien kaapiminen pois lastan avulla. Tosi rankkaa hommaahan se oli, mutta ei mitenkään mahdotonta. Huomenna mennään isompaan rautakauppaan niin toivon mukaan löytyy tehokkaampia aseita.

Saatan hinkata jollain hiontavehkeellä pintaa jos jaksan, mutta jotenkin omaan silmään se ei ole mahdottoman pahan oloinen. Jonkin verran jäi maton pohjasta muovinöyhtää vaikka sitä parhaani mukaan raaputtelin, mutta jotenkin en nyt usko että se sieltä terveysriskiksi nousee. Enemmän huolettaa että lattiasta saattaa löytyy aaltoa ja kumpua enemmän kuin on hyvä laminaatin tai vinyylin kannalta, tosin tämä ongelma olisi ollut vaikka päällä oli matto.
 
Mökillä ei ole takkaa ja haluaisin sellaisen teettää. Mitä vaiheita tulee ottaa huomioon ja kuinka paljon olisi syytä varata budjettia ko. toimenpiteelle läpivienteineen, piipun pellityksineen päivineen? Mökissä on huopakate.
 
Mökillä ei ole takkaa ja haluaisin sellaisen teettää. Mitä vaiheita tulee ottaa huomioon ja kuinka paljon olisi syytä varata budjettia ko. toimenpiteelle läpivienteineen, piipun pellityksineen päivineen? Mökissä on huopakate.
Riippuu siitä haluatko muuratun takan vai riittääkö peltinen valmistakka.
Jos haluat muuratun niin onkin isompi homma kun vaatii omat perustukset ja vaikka olisi valettu laatta niin se ei riitä, mahdoton ei ole mutta iso työ pohjissa.
Peltitakka taas on suhteellisen helppo ja yleensä voi laittaa lattian kuin lattian päälle, kohta kannattaa valkata niin ettei joudu kovinkaan montaa kattovasaa pilkkomaan kun muuten työmäärä muuttuu kohtuuttomaksi, kattotuolien ollessa katolla niin saattaa joutua purkamaan enempikin kattoa tai muuten keksimään vahvistusta.
Hyvällä säkällä jos on 900mm jaolla katto niin saa menemään tuolien/vasojen välistä niin että jää vielä riittävät suojaetäisyydet.

Itse pellitys taitaa olla se kaikista pienin&halvin homma koko keississä, siitä tosin voisi päätellä että haluat muuratun hormin koska ne kuuluu valmishormeihin mukaan.
Hintaa tuskin osaa kukaan sanoa muutakuin käymällä paikanpäällä, valmisjuttujen hinnat näkee netistä ja niiden asennus on nopeimmillaan parin tunnin juttu käyttökuntoon.

Tulipa muuten vielä mieleen että muurattu hormi&takka saattaisi olla helpoin toteuttaa ameriikan malliin eli niin että hormi on puoliksi ulkona ja puoliksi sisällä, Suomessa on tapana sijoittaa hormi mahdollisimman keskelle rakennusta.
 
Tapetin alta sekä betoni- että kipsilevyseinistä paljastui sekä täydellisiä että osittaisia ylitasoituksia jollain valkoisella, kalkkimaisella aineella. Tämä tasoite on noin 1-2 mm kerroksena seinässä ja on melko "pehmeää" (jos sitä siis tapetinpoistolastalla törkki, jälkiä tuli helposti) ja se lohkesikin yhdestä seinästä monin paikoin. Samaa tavaraa on seinissä nykyisessäkin kämpässäni tapetin alla. Mitä arvelisitte sen olevan? Siis ihan jos kaupasta hakisin itse samaa ja paikkailisin vahinkoja. Kun sen päälle maalaa, muuttuuko se kovemmaksi ja kestävämmäksi pinnastaan? Voiko sen päälle siis maalata suoraan?

Tasoitetta löytyy valmiiksi vatkattuja pötössä ja tuubeissa, kannattaa ottaa niitä niin välttyy ylimääräiseltä sotkemiselta.

Jos tapetoitte niin laittakaa pohjamaali tapetin alle. Suoraan kipsilevyn&tasotteen päälle kiinnitetty tapetti ei lähde sillain nätisti irti sitten kun kuitenkin vaihdatte ne jossain vaiheessa. Ihan eri nätti homma tietenkin jos vain maalaatte seinän niin sen päälle voi sitten maalata mielin määrin jälkeenpäin.

Tietty tapettiakin voi laittaa entisen päälle mutta itse olen aina ottanut vanhat pois. Vanhempien 70-luvulla rakennetussa talossa löytyi 5 kerrosta päällekkäisiä tapetteja, melko retrot oli ne ihan alkuperäiset!
 
Juma kundit ja mimmit, ihan heitin piruuttaan hintakyselyä Terraan ja olikin halvin!
Saa vielä bonukset himaan vaikka onkin firman ostos kun maksaa vain cashillä, yllätti.
 
Pitäs tehdä kylmästä piharakennuksesta puolilämmintä työskentelytilaa. Lattiana maavaranen betonilaatta jossa ainakin alkuperästen rakennekuvien mukaan pitäs olla 50mm styrox ja muovi alla, runkorakenne puuta. Tekisittekö eristyksen normaalin nykyaikasen tavan mukaan höyrynsulkumuovilla ja esimerkiksi kivivillalla&tuulensuojalevyillä, vaiko muovin sijaan jollain luonnonmukasemmilla hengittävillä materiaaleilla ja kosteudenhallinnan kosteuden mukaan säätyvällä poistopuhaltimella? Ei ole itellä kokemusta noista hengittävistä materiaaleista joten mimmoset materiaalipaksuudet vois tulla kyseeseen ja mitkä ois hinta/laatu-suhteeltaan hyviksi todettuja tuotteita homman hoitamiseen?
 
Pitäs tehdä kylmästä piharakennuksesta puolilämmintä työskentelytilaa. Lattiana maavaranen betonilaatta jossa ainakin alkuperästen rakennekuvien mukaan pitäs olla 50mm styrox ja muovi alla, runkorakenne puuta. Tekisittekö eristyksen normaalin nykyaikasen tavan mukaan höyrynsulkumuovilla ja esimerkiksi kivivillalla&tuulensuojalevyillä, vaiko muovin sijaan jollain luonnonmukasemmilla hengittävillä materiaaleilla ja kosteudenhallinnan kosteuden mukaan säätyvällä poistopuhaltimella? Ei ole itellä kokemusta noista hengittävistä materiaaleista joten mimmoset materiaalipaksuudet vois tulla kyseeseen ja mitkä ois hinta/laatu-suhteeltaan hyviksi todettuja tuotteita homman hoitamiseen?

Itse tekisin tuon höyrynsulkumuovilla, villalla sekä tuulensuojalevyllä eli ihan normirakenne. Ilmanvaihto vaan kuntoon niin varmasti toimii.
 
Pitäs tehdä kylmästä piharakennuksesta puolilämmintä työskentelytilaa. Lattiana maavaranen betonilaatta jossa ainakin alkuperästen rakennekuvien mukaan pitäs olla 50mm styrox ja muovi alla, runkorakenne puuta. Tekisittekö eristyksen normaalin nykyaikasen tavan mukaan höyrynsulkumuovilla ja esimerkiksi kivivillalla&tuulensuojalevyillä, vaiko muovin sijaan jollain luonnonmukasemmilla hengittävillä materiaaleilla ja kosteudenhallinnan kosteuden mukaan säätyvällä poistopuhaltimella? Ei ole itellä kokemusta noista hengittävistä materiaaleista joten mimmoset materiaalipaksuudet vois tulla kyseeseen ja mitkä ois hinta/laatu-suhteeltaan hyviksi todettuja tuotteita homman hoitamiseen?

Huolellinen höyrysulku, joko muovilla tai ns höyrynsulkupaperilla sen mukaan laitatko mineraalivillan vai ekovillan. Millainen ulkovuoraus? Meinasitko sisäkautta runkopuiden väliin laittaa tuulensuojalevyt vai käytätkö ulkovuoraukset irrallaan vai onko jo valmiiks tuulensuojalevyt ennakoivasti asennettu kylmäksi rakennusvaiheessa?

Mun mielestä materiaalivalintaa tärkeämpi on huolellinen toteutus/asennus ja että rakenne oikeanlainen. Siis että on tuuletusväli tuulensuojan ja ulkovuorauksen välissä, ja että on asennuksiltaan tiiviit ja ehjät sekä tuulensuoja että höyrysulku. Ja näe vaivaa, että on jyrsijäverkkoa estämässä hiirten pääsy syömään reikiä.

Poistopuhallin kosteusohjauksella kuulostaa hyvältä. Villojen suhteen on mun mielestä pääasia ettei luule ekovillan antavan kaiken anteeks, jotku ei esim piittaa huolellisuudesta höyrynsulussa ku ekovilla käytössä ja se on virhe. Kyllä ekovillaki homehtuu, orgaanisena tietys olois mineraalivillaa huonompikin ratkaisu ja hyvä kasvualusta homeelle. Ei se mitä vaan anna anteeks.

Jos siitä tulee hyvä mieli, niin laita ekovilla :) mä just laitoin, meidän vanhaan taloon. Ja tuli hyvä mieli..vaikka vähä kalliimpaa olikin. Ja osta ekovilla saha, leikkaamiseen. Ei onnistu normaalilla villaveitsellä tai villasahalla
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom