Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kaveri osti uuden luhtitalokaksion jossa on epäkohtia joita talon rakentaja ei ole ollut innokas korjaamaan. Kuinka tällaisessa asiassa edetään?? Yhteyttä suoraan kuluttajaneuvontaan? Ymmärrän täysin kaverin turhautumisen, jos maksaa uudesta niin pitää myös uutta saada..
Jos on ostanut suoraan rakennuttajalta niin ilmoitus taloyhtiölle ja rakennuttajalle ettei RS-vakuuksia vapauteta. Epäkohtien laatu on tietenkin aina keskustelun aihe, mutta kokenut rakennuttaja korjaa ylimääräistä jo goodwillinä. Rekkulaa pesään jatkuvasti, kaikki hanttapulit ei ensimmäisestä pyynnöstä hirveästi kiinnostu. Huomattava myös, että reklamaatiot tulee osoittaa rakennuttajalle, joka ei aina ole rakentaja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen sisustusasioissa hyvin luova, joten älkää ihmetelkö.

Asun kerrostalossa vuokralla, enkä tahdo naulata seiniä täyteen reikiä. Tavoitteenani on saada seinille kaikenlaisia hyllyjä, naulakoita ja julisteita. Siispä olen suunnitellut, että tekisin jostain paneeleista ohuet seinät betoniseinien päälle ja tukisin nämä ulkoisella tukirangalla. Olen vaan niin tumpelo, etten keksi mistä saisin tuollaisen tukirangan. Sen pitäisi olla helposti koottava ja tulevaisuudessa helposti purettava. Sen pitäisi myös soveltua siihen, että saan kattoonkin jotain ritilää tai paneelia halutessani. Aion kokeilla aluksi yhteen huoneeseen, joka on yksinkertaisen kuution muotoinen. Eli tukiranka voisi olla vaikka 4 keppiä pystyssä jokaisessa huoneen kulmassa ja sitten nämä yhdistetään kepeillä, jotta koko häkkyrä pysyy koossa.

Niin mitä materiaalia nämä tukirangat voisi olla ja mistä niitä saa? Halvalla pitäisi saada, tietty :P

Tein nyt sellaisen ratkaisun, että ostan 2 kpl h-tankoja, jotka kiristetään katon ja seinän väliin. Sitten vedän tankojen väliin narun ja ripustan siihen yhden sisustusverhon minkä ostin kiinasta. Näitä h-tankoja maahantuo tasan yksi yritys suomessa: https://www.verhomatto.fi/

Sinänsä tosi yksinkertainen viritelmä, mutta noita h-tankoja ei meinannut löytyä mistään.

Kaverin kanssa sadan euron veto kumpi osuu lähemmäksi. Espoossa rinnetontille rakentumassa iso omakotitalo valuharkoista, kellari+kaksi asuinkerrosta päällä eli 100m2+200m2 kivitalo. Kun ajoin ohi niin runko oli valmiina ja ja katto valmistumassa, väitin että valmiusaste on 40-50% kun on katto valmis, niin kaveri nauroi ja väitti että 25%. Mestari antaa sen valmiusastetodistuksen ja siihen vaikuttaa moni asia, niin mikä on teidän oma arvio että kumpi on lähempänä? Itselläni jos menee hermo niin käyn siinä työmaalla joku kerta ja kysyn mestarilta ja sanon että meillä on satasen veto.

Kaverin kanssa sadan euron veto kumpi osuu lähemmäksi. Espoossa rinnetontille rakentumassa iso omakotitalo valuharkoista, kellari+kaksi asuinkerrosta päällä eli 100m2+200m2 kivitalo. Kun ajoin ohi niin runko oli valmiina ja ja katto valmistumassa, väitin että valmiusaste on 40-50% kun on katto valmis, niin kaveri nauroi ja väitti että 25%. Mestari antaa sen valmiusastetodistuksen ja siihen vaikuttaa moni asia, niin mikä on teidän oma arvio että kumpi on lähempänä? Itselläni jos menee hermo niin käyn siinä työmaalla joku kerta ja kysyn mestarilta ja sanon että meillä on satasen veto.
Tuossahan tuo on varmasti aika hyvällä keskiarvolla ilmotettu, siitä sit vaan ynnäämään https://www.op.fi/media/liitteet?cid=151033277&srcpl=4

Valmiusasteen arviointi on täysin rahan menon arviointia. Jos espoolaisen unelman pintamateriaalit ei ole kullasta tehtyjä niin yli puolet rahoista on jo sitoutunut kun vesikatto on päällä. Tietysti jos vaikka pihaa rakennetaan sadantonnin edestä niin vaikuttaa valmiusasteeseen jo kummasti - näitä vaan on ulkopuolisen ihan mahdoton tietää.

Mitä mieltä, kannattaako muovimatto repiä pois uuden lattian alta vai jättää paikoilleen? Kyseessä vuoden 2001 rivari joten asbestijuttuja ei ole. Muovimaton alla vesikiertoinen lattialämmitys. Lattiapinta on niin alhaalla oviin nähden, että lattian paksuuden kanssa ei tule ongelmaa vaikka muovimaton jättäisikin.

Entäs sitten uuden lattiamateriaalin valinta: parketti ei ole vaihtoehto, eli joko tulee laminaatti tai vinyylikorkki. Ja nimenomaan vinyylikorkki, ei vinyylilankku. Haittaako kerrostaminen (siis muovimaton päälle uusi materiaali) kun on tuo lattialämmitys? Vinyylikorkistakaan en ottanut selkoa, kun osa sanoo että ei ole hyvä lattialämmityksen kanssa koska lämpö ei läpäise korkkia hyvin tms ja lämmitys pitää laittaa isommalle. Entäs askeläänieristeet, onko pahvi muovia parempi lattialämmityksen kanssa? Tarvitseeko vinyylikorkki ko. eristettä ollenkaan?

E. tuulikaappiin meille tulee laatta. Sielläkin on muovimatto - laatan alta sentään kai matto pitää poistaa?

Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä
Itse olen jättänyt muovimaton alle, jos tulee laminaattia tai muuta vastaavaa päälle. Tästä muistan joskus kuulleeni, että se muovimatto aiheuttaa jotain hajuja tms. Kukaan ei kuitenkaan ole osannut selittää, miksi se haju alkaa syntyä, kun se peitetään. Eikö se olisi pitänyt tuoksua paremmin jo ennen, kuin laminaatti oli päällä. Eli päälle ja ei ole mitään hajuhaittoja ainakaan ollut, liekö ollut pötypuheita.

Laatan alta toki pakko repiä irti, että saa tartunnan laatalle kuntoon.

Toki ei siitä haittaa ole sitä muovimattoa poiskaan repiä joka paikasta, mutta ei se lämmitystä kyllä haittaa nimeksikään, kun parkettikaan ei estä.

Ei ole, jos muovimatto on kunnolla kiinni alustassaan.
No juu, mutta sen mitä itse nähnyt kylppäreitä joissa aikoinaan laatotettu muovimaton päälle, niin en suosittelisi tai itse tekisi. Liimakin kun voi irrota vaikka ei edes kosteutta saisi.

Itse repisin irti. Tuulikaappi on vielä niin pieni tila, että ei kauaa aikaa ota, kun koukkuterällä pilkkoo ja repii irti.

Mitä käytännön eroa on vinyylikorkilla ja vinyylilankulla? Onko vinyylikorkki pehmeämpi ja parempi äänenvaimennus? Ei ainakaan rivarissa luulisi äänenvaimennuksella olevan niin merkitystä.

Ps. Eikö laminaatti ole jo vähän menossa pois muodista ja enemmän laitellaan vinyyliä ja vinyylikorkkiakin? Itse valitsin omaan uuteen kämppään vinyylilankkua.

Voi sen maton sinne alle jättää, mutta laminaattia ei voi laittaa. Koska se on ihan hirveää verrattuna vinyylikorkkiin. Askeläänieristettäkään en laittaisi jos maton jätän alle ja vinyylikorkin päälle.

Edit: vinyylilankku ei ole lankkua nähnytkään, sellaista 3-4mm paksua laattoina asennettavaa muovimattoa, asennetaan liimaten lattiaan. Vinyylikorkissa on samaa vinyyliä pinnassa ja korkkirunko, paksuus 13mm luokkaa, asennetaan uivana.

No juu, mutta sen mitä itse nähnyt kylppäreitä joissa aikoinaan laatotettu muovimaton päälle, niin en suosittelisi tai itse tekisi. Liimakin kun voi irrota vaikka ei edes kosteutta saisi.

Itse repisin irti. Tuulikaappi on vielä niin pieni tila, että ei kauaa aikaa ota, kun koukkuterällä pilkkoo ja repii irti.
Kylppärissä repisinkin pois, kuivassa tilassa kuten tuulikaappi, jos pysynyt kiinni vuosikausia lattialämmityksen kanssa, niin ei se sieltä mihinkään itsekseen irtoa.

Edit: vinyylilankku ei ole lankkua nähnytkään, sellaista 3-4mm paksua laattoina asennettavaa muovimattoa, asennetaan liimaten lattiaan. Vinyylikorkissa on samaa vinyyliä pinnassa ja korkkirunko, paksuus 13mm luokkaa, asennetaan uivana.

Kyllä minä tiedän, että ohutta se on, mutta ponttiasennuksenahan se tehdään, eikä useimmiten liimaa edes käytetä?

Tapoja on yhtä monta kuin tekijöitä.

Minä ottaisin muovimaton pois, jos laattaa päälle. Mutta tykkäänkin tehdä pohjista lähtien kunnolla, joku taas voi tuon oikaista, jos sen toteaa turhaksi.

Laminaatit kestää kyllä pirusti, jos ei ota sitä halvinta. Tosin se vesi ei puulle sovi, mutta iskua kestää pirusti. Ei ole lankkulattian voitanutta. :whistle:

Kyllä minä tiedän, että ohutta se on, mutta ponttiasennuksenahan se tehdään, eikä useimmiten liimaa edes käytetä?
Tähän mennessä kaikki mitä mun työmailla on asennettu on ollut pontitonta ja liimattu suoraan tasoitteen päälle, tosin hirveän paljon sitä ei ole mennyt, ehkä reilu 1000m2. Voi olla että kotitarve- ja remonttikäyttöön kaupitellaan ponttilankkuakin, en ole vaan törmännyt.

Tähän mennessä kaikki mitä mun työmailla on asennettu on ollut pontitonta ja liimattu suoraan tasoitteen päälle, tosin hirveän paljon sitä ei ole mennyt, ehkä reilu 1000m2. Voi olla että kotitarve- ja remonttikäyttöön kaupitellaan ponttilankkuakin, en ole vaan törmännyt.

Käsittääkseni asumiskäyttöön tulevat vinyylilankut ovat nimenomaan pelkästään pontti "lankkua" tai "laattaa". Alle ohut alusmuovi. Eikä liimata. Näin ainakin itsellä. Paremmin tietävät korjatkoon, jos olen väärässä.

Rautakaupoissa myytävät vinyylilankut ovat olleet kaikki näkemäni järjestäen ponttimallisia. Itse en sille syttynyt, koska niitä plötköjä lirpakkeittä vatkutellessa totesin että muovimaton uusi tuleminen ja ei kiitos. Hinta on myös noin alkaen 30 euroa neliöltä ja siitä siis suunta vain ylöspäin, eli keskimäärin selvästi laminaattia kalliimpaa mikäli budjetti rajoittaa.

Mulla ei mitään erityisiä antipatioita ole laminaattia kohtaan vaikka moni sitä haukkuu. Vuodesta 2011 asunut asunnoissa joissa laminaatti, ja jos vain sitä halvinta parempaa valkkaa niin ihan hyvän lattian saa. En koe kylmäksi enkä ymmärrä kopina-argumenttiakaan kun ei mun sukkani koskaan lattialla ole kopisseet.:LOL:

Rautakaupoissa myytävät vinyylilankut ovat olleet kaikki näkemäni järjestäen ponttimallisia. Itse en sille syttynyt, koska niitä plötköjä lirpakkeittä vatkutellessa totesin että muovimaton uusi tuleminen ja ei kiitos. Hinta on myös noin alkaen 30 euroa neliöltä ja siitä siis suunta vain ylöspäin, eli keskimäärin selvästi laminaattia kalliimpaa mikäli budjetti rajoittaa.

Mulla ei mitään erityisiä antipatioita ole laminaattia kohtaan vaikka moni sitä haukkuu. Vuodesta 2011 asunut asunnoissa joissa laminaatti, ja jos vain sitä halvinta parempaa valkkaa niin ihan hyvän lattian saa. En koe kylmäksi enkä ymmärrä kopina-argumenttiakaan kun ei mun sukkani koskaan lattialla ole kopisseet.:LOL:

Valitsetpa vinyylikorkin tai vinyylin, niin sama vinyylipintahan siinä on. Huomaatko käytännön eroa, jos on vesikiertoinen lattialämmitys? En osaa sanoa, kun käytännön kokemusta ei ole vielä kummastakaan. Luulisin, että vinyylikorkki olisi parempi vaihtoehto, jos lattialämmitystä ei olisi. Ja äänenvaimennuksen vuoksi voisi sopia kerrostaloon paremmin.

Itse en laminaattia harkinnut ollenkaan, koska se elää minkä elää vuodenaikojen mukaan ja saumat tuppaa ajan kanssa jonkun verran kupruilemaan, jos tykkää lattiaa usein luututa. Lisäksi vinyyleistä löytyy nykyään todella makeita kuoseja.

Ps. ei tämä ole mikään vinyylilattian ylistyspuheenvuoro, vaan yritän vakuutella itselleni tehneeni oikean valinnan :LOL:. Jokainen valitkoon itse itselleen parhaiten sopivan.

Se on totta, että molemmissa on se pvc-pinta. Mutta kun vinyylilankkua käsittelee, niin mulle tuli niin vahva fiilis muovimatosta että jotenkin se turnoffitti. Vinyylikorkkihan sitten on sellainen jämäkkä ja ennemminkin sitä tekisi mieli kuvata sanalla lankku. Jotenkin sitä ajattelisi, että lattiassakin tuntuisi erilaiselta askeltaa sellainen sentin korkkipohjainen "lauta" kuin neljän millin muovi. Aika fiilispohjallahan tässä nyt kyllä väkisinkin ollaan.

Muovimatosta haihtuu niissä liimoissa ja siinä ite materiaalissa olevia myrkkyjä joten sen takia se suositellaan aina otettavaks pois alta. Suurimmat ongelmat on ikivanhoissa 70-80-lukujen tai vanhempien aikojen muovimatoissa joiden liimat sisältää aika järkyttävääkin kamaa verrattuna nykyaikasten materiaaleiden vastaaviin. Jos siihen iskee päälle sulkevan materiaalin niin ne höyryt, kaasut ja kosteus jää sinne väliin muhimaan ja saattaa muodostaa haitallisia yhisteitä. Sen muovimaton poistaminen ei oo niin iso homma etteikö sitä kannattas ihan varmuuden vuoksi tehä. Lattialämmityskin toimii paremmin kun siinä ei ole liikaa materiaalikerroksia päällä.

Vinyylilankussa on itessään kosteussuoja eli jos sen alle jättää muovimaton niin sinne saattaa kertyä ajan mittaan kosteutta kahden höyrysulkupinnan väliin = homepesä valmis. Vinyylimateriaalit ei tartte myöskään erillistä askeläänieristettä ellei välttämättä halua, jos semmosen laittaa niin laittasin varmuuden vuoksi version joka ei toimi höyrysulkuna. Rivareissa muutenkin mitä hengittävämpiä materiaaleja käyttää ni sen parempi koska siellä lattiavalun alla on aina kosteuseristeet.

Lattialämmitys toimii kyllä sen korkin kanssa. Korkki pystyy varaamaan lämpöä paremmin itteensä ku kovemmat ja ohuemmat puristemateriaalit, eli sen lämpeneminen kestää kauemmin, mutta se sitten toisaalta pitää sen lämmön paremmin ja tuntuu jalalle luontasesti lämpösemmältä ku kovapintanen laminaatti esimerkiks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom