Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nuo kaikki lasi- ja siirtolasiseinät on tehtävissä, hiukan arvokkaita tosin tahtovat olla. Seuraavan kerran kun käytte kauppakeskuksissa niin katselkaa toteutuksia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä nuo kaikki lasi- ja siirtolasiseinät on tehtävissä, hiukan arvokkaita tosin tahtovat olla. Seuraavan kerran kun käytte kauppakeskuksissa niin katselkaa toteutuksia.

Onko järkeviä vaihtoehtoja lasille, kun vaatimuksena on huurrelasia vastaava valon läpäisy?

Vaihtoehtoisesti voisi harkita peillipintaa molemmin puolin. Muuten menee tila liian pimeäksi/tunkkaiseksi.
 
Epäilyttää miten naarmuuntuu asuinkäytössä kun lapset ja kissat järsii paikkoja. Jos olisi valoa läpäisemätön niin korjauskin sujuisi jotenkin, mutta plexi kun on naarmulla niin sitten se kans on naarmulla.

Nopeasti googlaamalla 5mm plexillä olis ~25% edukkaampi kuin 8mm lasilla. Pitää nyt arkena alkaa tarjouksia pyytämään. Jos hinta on noin lähellä niin ei jatkoon.
 
En tunne noita muoveja, mutta paljon käyttämäni lasiliikkeen isännän kanssa kun suunniteltiin suihkuseiniä erään kuntosalin pesuhuoneeseen ja ehdotin muovia niin isäntä totesi että sopiva muovi on 2,5 kertaa kalliimpaa kuin lasi. Eli varo halpoja kopioita ettei tule surku jo parin vuoden päästä.
 
Otin tapetit pois. Oletan (elementtikerrostalo), että nyt pohjana on lasikuitu- tms. originaalikangas.

Ajattelin maalata seinät. Sitä ennen pintaan varmaan tasoita? Niitä näytti olevan useita erilaisia. Mitäs laatua sinne pitäisi laittaa? Ja tarvitseeko seinät ensin jynssätä mahdollisista liisterin jäänteistä vai voiko tasoitteen vain hinkata päälle?

Ja kuinkas tämä vanhempi kysymys:
Mökillä on keskilattiassa pientä notkoa. Reunojen anturat, niillä olevat pilarit ja takkamuurin tuenta näyttävät omaan silmään ok:lta. Minkätyyppiseen yritykseen/ammattimieheen kannattaa ottaa yhteyttä, jos on tarve tunkata ja tukea lattiaa keskiosasta?
 
Pohjamaali alle ja sitten tasoitetta jos tarvitsee. Maali tuo esille ne kohdat jotka ei ole alustassa kiinni. Tuohon lattiaan riittää hyvä kirvesmies, isoa konsulttijoukkoa ei kannata juoksuttaa rahastamassa.
 
Meinaa verisuoni poksahtaa päässä, apumies oli laittanut yhden kantavan seinän anturan päälle ekat viisi varvia ja en ollut tarkastanut että mitoitus on nyt oikein. Muurasin itse sitten seuraavat 9 varvia siihen, nyt kun otettiin mitat ontelolaatoille niin ei tule kannatusta kuin 2cm ja vaatimus on 8cm, mikä avuksi? Soitin vastaavalle mestarille ja nauroi että helppo homma, korjauslevyt laitetaan. Onko kallis homma? Joudun palkkaa siihen erillisen alihankkijan koska virhe menee minun piikkiini.
 
Kellään kokemuksia äänieristetyistä ovista tms? Ongelmana on kerrostaloasunnon ulko-oven jälkeinen väliovi. Ovi on laatua haista paska ja on varmaan alkuperäinenkin, joten ääni kantautuu asunnosta rappukäytävään liiankin helposti. Vähän vinossakin tuo ovi on. Nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan uuden oven ostoa tuon tilalle. Vähentääkö normaalit väliovet esim https://www.bauhaus.fi/valiovi-valkoinen-8-x-21-3-peilinen.html kuinka hyvin melua? vai pitäisikö oven olla järeämpää sorttia? https://www.stark-suomi.fi/fi/ilves-palo-ovi-ei30-30db-10x21-oikea-mattiovi
 
Kellään kokemuksia äänieristetyistä ovista tms? Ongelmana on kerrostaloasunnon ulko-oven jälkeinen väliovi. Ovi on laatua haista paska ja on varmaan alkuperäinenkin, joten ääni kantautuu asunnosta rappukäytävään liiankin helposti. Vähän vinossakin tuo ovi on. Nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan uuden oven ostoa tuon tilalle. Vähentääkö normaalit väliovet esim https://www.bauhaus.fi/valiovi-valkoinen-8-x-21-3-peilinen.html kuinka hyvin melua? vai pitäisikö oven olla järeämpää sorttia? https://www.stark-suomi.fi/fi/ilves-palo-ovi-ei30-30db-10x21-oikea-mattiovi
Eipä nuo pahviovet juurikaan ääntä eristä, varsinkaan jos karmissa ei ole tiivistettä. Tossa palo-ovessa on se hyvä puoli, että siinä on tiiviste.

Ihmisvarasto-olosuhteissa kokeilisin ensin ihan sen nykyisen oven säätämistä vastaamaan karmia ja tiivistenauhan lisäystä. Se maksaa vähän, ja jos ei auta, niin sitten tuo palo-ovi siihen tilalle. Ei tosin taida mennä suorilta alkuperäiseen tuplakarmiin. Tai sitten menee. Eos.
 
Ja suotavaa olla sellainen neukkukuutio, jossa korvausilmaa ei oteta rappukäytävästä.
 
Eipä nuo pahviovet juurikaan ääntä eristä, varsinkaan jos karmissa ei ole tiivistettä. Tossa palo-ovessa on se hyvä puoli, että siinä on tiiviste.

Ihmisvarasto-olosuhteissa kokeilisin ensin ihan sen nykyisen oven säätämistä vastaamaan karmia ja tiivistenauhan lisäystä. Se maksaa vähän, ja jos ei auta, niin sitten tuo palo-ovi siihen tilalle. Ei tosin taida mennä suorilta alkuperäiseen tuplakarmiin. Tai sitten menee. Eos.

Ei taida oven säätäminen kyllä auttaa. About 5 sentin rako oven alaosan ja kynnyksen välissä. Täytyy varmaan kerralla nykäistä kaikki väliovet uusiks kun samalla joutuu väliseinätkin pistämään uuteen uskoon.
 
Kannattaa tarkistaa mitat ja saranoinnit, vanhat ovet voi olla eri mittaisia kuin tämän päivän vakiotuotteet. Ja saranointi ainakin on erilainen. Jos porrashuoneen ovessa on tuplakarmit niin karmin vaihto suht helppoa, jos yhdistetty karmi niin kertaluokkaa vaikeammaksi menee.

Edit: pahvioviakin on erilaisia, halvimmat kennorakenteiset ovet on paskaa, kovalevyovet hiukan parempia. Tunnistukseen käy hintalappu, kennopaska maksaa 30€, kovalevyovi 100€. Myös painossa huomaa eron.
 
Kaveri osti uuden luhtitalokaksion jossa on epäkohtia joita talon rakentaja ei ole ollut innokas korjaamaan. Kuinka tällaisessa asiassa edetään?? Yhteyttä suoraan kuluttajaneuvontaan? Ymmärrän täysin kaverin turhautumisen, jos maksaa uudesta niin pitää myös uutta saada..
 
Kaveri osti uuden luhtitalokaksion jossa on epäkohtia joita talon rakentaja ei ole ollut innokas korjaamaan. Kuinka tällaisessa asiassa edetään?? Yhteyttä suoraan kuluttajaneuvontaan? Ymmärrän täysin kaverin turhautumisen, jos maksaa uudesta niin pitää myös uutta saada..

Kuinka uusi? Onko 1-vuotis tarkastus pidetty jo? Olikohan niin, että pari vuotta aikaa on reklamoida asioista. Rakennuttajan kuuluu korjata rakenteelliset virheet.
 
Onko semmosiakin? :woot:

Määrältään riittävän, raikkaan tuloilman saanti on toimivan ilmanvaihtojärjestelmän ehdottomia perusvaatimuksia. Vielä vuonna 1986 Teknillisen korkeakoulun LVI-laboratorion kauppa- ja teollisuusministeriön energiaosastolle laatimassa raportissa käsiteltiin vallitsevana tilanteena käytäntöä, jossa koneellisenkin poiston rakennuksissa korvausilmaventtiilien käytöstä oli luovuttu. Näissä rakennuksissa ilmanvaihdon korvausilma saatiin pelkästään rakennuksen vuotokohtien kautta. (Teknillinen korkeakoulu, LVI-laboratorio, 1986)

Korvausilmaventtiileistä luopumisen kanssa samoihin aikoihin rakennusvaipasta ryhdyttiin tekemään energian säästön nimissä niin tiivistä kuin mahdollista. Erikoisesti ikkunarakenteet tiivistettiin täysin ilmaa läpäisemättömiksi, jolloin tukittiin perinteinen asunnon korvausilman reitti.

Mikäli tuloilmaventtiilit eivät tuo asuntoon riittävästi korvausilmaa poistoilmajärjestelmän tarpeisiin (tai venttiilit puuttuvat täysin), järjestelmä ottaa korvausilmansa jotakin muuta kautta. Voimakkaasti alipaineisissa asunnoissa ulkoovi on yksi tavallisista tuloilmareiteistä. Tuloilmaa saattaa tulla myös asunnon rakenteissa olevien rakojen tai huoneistojen välisten läpivientien kautta.

https://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-03.pdf
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom